• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lampen beschermen

Simmke

Detailing guru
Tester of Bling
29 mrt 2016
423
153
Hoorn
Ik zit met een vraag over het beschermen van lampen (zowel koplampen als achterlichten).

Ik zie veel dat hier Gyeon Trim voor gebruikt wordt aangezien deze meestal van kunststof gemaakt zijn.
Zijn andere producten voor kunststof hier ook geschikt voor? Ik heb zelf bijvoorbeeld Nanolex Trim Rejuvenator staan.
Vroeger smeerde ik er RainX op, maar ik weet niet of dat zo goed is?

Ik weet het, ik heb deze vraag al eens in de Facebook groep gesteld maar het enige antwoord wat ik kreeg was "daar moet trim op" zonder uitleg of redenering erbij. @RoyR vulde wel nog aan dat Nanolex een specifiek product voor koplampen heeft, maar bij voorkeur gebruik ik producten die ik al heb ;)

Graag jullie inzichten, meningen en verklaringen :D
 
De Nanolex is wel iets duurder dan de Gyeon Trim. Of het beter is, geen idee.

Als je al Gyeon Trim zou hebben. Zou ik niet speciaal Nanolex Headlight aanschaffen.

Nanolex Si3D Headlight is een quartz coating speciaal ontwikkeld om koplampen te beschermen tegen verwering en vergeling. Gemaakt van de beste kwaliteit ingrediënten voor optimale UV bescherming.

Si3D Headlight biedt ongeevenaarde bescherming tegen UV stralen die de koplampen dof of geel kunnen maken. Perfect om aan te brengen na het schuren en polijsten van koplampen.
 
@RoyR bedankt voor je antwoord :)

Ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd of Nanolex Trim Rejuvenator ook geschikt is, en waarom wel/niet.
Die heb ik namelijk staan, en Gyeon Trim of Nanolex Headlight niet ;)
 
Ik zet de lampen na correctie in een waxje. Probeer dan altijd eentje te pakken die een erg lange standtijd heeft.
Waxaddict Kudos, Waxaddict Vortex, Supernatural Hybrid… Een hybride, ceramische of sio2 wax zijn dan wel de betere in mijn ogen.
 
Nanolex Trim Rejuvinator kan gebruikt worden op alle exterieure trims.
Het drinkt dan door het plastic om de kleur terug te krijgen en te beschermen.
Ik weet niet hoe dit reageert op kunstof lampen en wat het met het zichtbeeld doet.
Ik bescherm zelf de lampen altijd met een wax of si3d headlight.
Nu is dit geen coating maar een sealant, het kan dus in mijn ogen niet vergeleken worden met Gyeon Trim.
 
Op het eerste gezicht lijkt Gyeon Trim helemaal niet meer geschikt dan andere middelen, maar gezien de ervaringen die ik lees denk ik dat de meerwaarde van Gyeon Trim juist zit in het stuk waarvan niet precies bekend is wat het is.

Ik zal dit toelichten: de kwartsdeeltjes die Gyeon Trim (en andere kwartscoatings) bevatten, is nu net één van de hele weinige materialen die UV-licht doorlaat (daarom zijn lampen voor zonnehemels dus ook van kwartsglas). En het is nu juist dat UV-licht dat de degradatie van kunststoffen veroorzaakt.... Op het eerste gezicht lijkt dus alleen het hardere oppervlak van het kwarts goed om krasjes te voorkomen/te beperken. Gezien de ervaringen dat je met wax en dergelijke toch om de 2 jaar wel de boel even op moet helderen (polijsten), en dit met kwartscoatings niet meer nodig lijkt, is hier volgens mij nog iets aan de hand. Ik vermoed dat het bindmiddel in de coating de UV-straling dermate blokkeert, dat dit uiteindelijk het gunstige effect veroorzaakt. Ik werk al meer dan 10 jaar niet meer op een plek waar ik de beschikking heb over een apparaat om dergelijke coatings door te meten (op een geschikt sample van maximaal enkele cm's groot), anders zou ik hier wel eens een meting tegen aan willen gooien.

Omgekeerd laat eigenlijk iedere wax/sealant enzovoort zien in een meting dat het juist die UV-straling wel blokkeert (net als bijv. zonnebrandmiddelen), terwijl het effect in de praktijk tegen valt. Mogelijk dat dit te maken heeft met de laagdikte van wax/sealant die je aanbrengt, ter vergelijking bij zonnebrandmiddel haal je de opgegeven beschermingsfactor pas, als je de laag zo dik aanbrengt dat er een melkwitte laag op zit. Zelfs de mensen die hun wax veel te dik aanbrengen, brengen die niet zo dik aan, dus mogelijk dat daarom het blokkeringseffect voor UV-straling tegenvalt in vergelijking met de werkelijkheid. (voor de duidelijkheid ik heb ooit uit persoonlijke interesse wel eens wat lichtmetingen gedaan met zonnebrand).
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Bedankt voor de inzichten tot nu toe!

Dat ik ook wax kon gebruiken wist ik niet

De auto staat eigenlijk zo goed als altijd met de neus in de schaduw, dus echt veel (direct) UV-licht krijgen de koplampen niet te verduren.

Ik lees tussen de regels door dat de Nanolex Trim Rejuvenator ook op de koplampen zou kunnen maar dat de werking misschien niet doet wat Gyeon Trim wel doet? Als ik het goed begrijp vormt de Nanolex ook een beschermende verbinding met het kunststof.
 
We proberen het maar gewoon!

Vanmiddag Nanolex Trim Rejuvenator op een knipperlicht glaasje aangebracht. Als over een paar weken niet aangetast is maar ik een vergelijking tussen links en rechts met wax op de ene kant en nanolex op de andere kant :)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Simmke - Heb je inmiddels al wat veranderingen kunnen ontdekken? :D
Ik zoek een alternatief voor de Revive die bijna op is en na zoeken op het forum word ik er nog niet echt wijzer van.

Gyeon - Trim werkt goed en lang, maar ik vind het nogal wispelturig qua de resultaten die ik behaalde op verschillende auto's/kunststoffen. Nu heb ik nog Trim rondslingeren ergens en de auto waar ik nu een dressing o.i.d. op wil aanbrengen is een Fiat Scudo met op het oog fijne kunststoffen delen. (Gaat vermoedelijk dus wel goed)
Revive was mijn go-to omdat het goed dekt, prima standtijd heeft en ook nog eens beading/sheeting vertoonde. Hoe is dit bij de Trim Rejuvenator? :p

@Cordoba - Interessant! :p Dus SiO2 laat vrij veel UV-straling door en beschermt hier dus eigenlijk niet goed tegen, maar het bindmiddel in de ''mix'' blocked waarschijnlijk veel van deze straling wél?
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx
Het knipperlicht glaasje ziet er gewoon nog prima uit, geen nare reacties tussen het glas en de Trim Rejuvenator dus :) volgende keer als ik wat uitgebreider met de auto aan de slag ga zet ik 1 koplamp ook in de Trim Rejuvenator.

Verder zien alle kunststof trims er nog top uit, goede sheeting ook bij het wassen. Beading na een regenbui heb ik nog niet op gelet.
Het erg fijne kunststof van de bumpergrille moest ik een dag later nog een keer napoetsen want dat vlekte een beetje. Verder erg enthousiast!
 
@Quantoxx Precies, SiO2 is één van de weinige materialen die UV-licht doorlaten (anders zou je ook niet bruin worden van een zonnehemel), pas heel ver in het UV-C gebied begint SiO2 het UV-licht te blokken. Voor de duidelijkheid je hebt infrarood licht met een hele lange golflengte, zichtbaar licht voor gemiddelde golflengte, dan UV-A die net iets korter is dan zichtbaar (blauw-violet) licht en waar je bruin van wordt, daaronder heb je UV-B, en de kortste golflengtes voor licht vallen in het UV-C gebied, bij nog kortere golflengtes ga je naar diverse soorten straling (röntgen, gamma-straling).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx