Lancia Flaminia Sport 3C 2.5 Zagato (1963)
In augustus 2016 deed zich de gelegenheid voor een auto te detailen die in hetzelfde jaar het levenslicht zag als ondergetekende.
Bovenstaande foto van het internet geleend, omdat ik zelf niet een volledige foto van de auto heb. Wanneer ik aan zo een auto werk, rijd ik er vooral niet mee.
De Lancia Flaminia lijn werd gebouwd vanaf 1957. De naam dankt deze auto aan een oude Romeinse weg, de Via Flaminia.
In die tijd was het niet ongebruikelijk om ontwerp-studio’s modellen te laten bouwen op basis van jouw ontwerp. Zo is dat ook met deze Lancia gegaan. Naast de in de Lancia fabriek gebouwde Flaminia Berlina waren Flaminias ook verkrijgbaar als een coupé van Pinin Farina, als de GT en GT Convertible van Touring en in de vorm van een meer sportieve variant van Zagato. Van deze laatste variant heb ik dus een auto mogen verzorgen. Die auto had in 1963 dus al 140 pk. Stoer ding hoor met een V6.
Een kenmerkend stijlelement van Zagato was de Double Bubble. Dit is een daklijn waarbij boven de beide stoelen het dak in de lengterichting van de auto iets verhoogd is, waardoor er twee druppelvormige bobbels op het dak ontstonden. Daarnaast was deze Lancia volledig opgetrokken uit aluminium.
Reinigen.
Ik heb de auto met de hand gewassen en daarbij gebruik gemaakt van een waterslang en vanzelfsprekend de twee-emmer-methode.
Omdat ik deze keer niet kon foamen, heb ik de auto eerst ingevocht met water. Dit even laten weken. Daarna de auto afgespoten en toen onder langzaam stromend water de auto met behulp van de twee-emmer-methode voorzichtig gewassen. Shampoo was Dodo Juice Born To Be Mild. Hierbij hielp het stromende water uit de slang met extra smering zeg maar. In mijn geval betekende dat tuinslag in linkerhand en washandschoen in rechterhand en die samen gebruiken om de auto te wassen. Daarna de auto goed afgespoeld en de auto naar binnen gereden en gedroogd met droogdoeken. (Ik had toen nog geen Master Blaster).
Vervolgens de auto volledig gekleid met behulp van Mothers Wax Detailing Clay en Meguiars Last Touch Spray Detailer. Er kwam voldoende vervuiling vanaf.
Het kleien vind ik altijd een ontzettend belangrijke fase in het reinigingsproces.
Het kleien is er om de lak te reinigen, maar ik benut deze fase ook altijd om zorgvuldig de lak te inspecteren en om de lakdefecten te identificeren. Juist omdat je ieder mogelijk stukje van de auto reinigt met de klei, heb je ook de gelegenheid ieder stukje van de auto te inspecteren.
Vaak markeer ik gevonden defecten door er een stukje tape op of bij te plakken. Ik weet dan zeker dat ik zo een plekje pertinent niet kan vergeten of over het hoofd kan zien, ook al ben ik moe.
Ondanks dat de auto in een prachtige staat verkeerde, was de lak toch flink vervuild. Eigenlijk meer dan ik had verwacht. Zo zie je maar weer. Ik sla het kleien nimmer over.
De lakdefecten beperkten zich tot swirls, een aantal relatief ondiepe krassen, ingeëtste vogeluitwerpselen en één lak-chip aan de voorzijde van de auto. Behalve de lak-chip heb ik gelukkig alles kunnen corrigeren.
De lakschade die ik NIET kon verhelpen.
Kras linker achterscherm.
Licht ingeëtste vogeluitwerpselen. Dit zat op meerdere plekken op de auto.
Swirls.
En nog meer swirls.
Deurgreep.
Daarna de auto afgeplakt met 3M crêpe tape en lekker aan de slag gegaan met het corrigeren van de lak.
Ik heb gewerkt met mijn DAP900 V3 in combinatie met een witte pad van Monello:
En als polijstmiddel heb ik gebruikt:
Het moet toch allemaal een keertje op.
Met deze combinatie de hele auto gepolijst en alle defecten stuk voor stuk aangepakt.
Toen dat klaar was de auto ontvet met een ontvetter die ik nog had liggen. Het was een product van naar ik meen een Israëlische producent (en daar wil ik het bij laten).
Na het ontvetten heb ik de auto in de Monello Ibrido gezet.
Ik blijf de Monello Ibrido toch een top wax vinden.
Daarna alle tape verwijderd.
Tape verwijderen doe je overigens NIET zo:
N I E T
Maar zo
W E L
Door de tape
L a n g z a a m
en zo vlak mogelijk te verwijderen, minimaliseer je de benodigde trekkracht. Dit is vooral handig op slecht gespoten delen.
Uitlaten even bekijken:
Binnenspiegel.
Chroom aan de buitenzijde:
Hier heb ik de gepoetste RVS wielringen en wieldeksels in de kofferbak gelegd. Bij het overdragen van de auto aan de eigenaar hebben we deze natuurlijk weer gemonteerd op de auto.
Let op het geinige regengootje boven de ramen.
Hopelijk tot ziens mooie Lancia. Wie weet kom je nog eens terug naar Nederland.