• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Land Rover Defender (2000)

Nic

Detailing trainee
14 jun 2012
12
47
Al van jongs af aan - zo vertelde mijn vader - wilde hij graag een Defender (toen natuurlijk nog gewoon dé Land Rover) rijden.
Vier jaar geleden heeft 'ie de knoop doorgehakt, en een mooie tweedehands TD5 uit 2000 gekocht.
Natuurlijk verschillen smaken, maar zo'n lompe, vierkante, Britse moddervreter heeft een bijzondere charme. Function over form. Tuurlijk: op de snelweg moet je naar elkaar schreeuwen, en na uitstappen heb je het eerste halfuur nog last van je rug. Maar de historie, de hoge zit (je kijkt met gemak over een Audi Q7 heen) en de typische onhandigheden zoals het contact wat links van het stuur zit, en de wel erg Spartaanse zit, maken het elke rit bijzonder.

In mijn introductiepost gaf ik al aan dat het schoonmaken van de auto's door mijn ouders er vaak (lees: altijd) bij in schiet, en om ze af en toe een plezier te doen poets ik eens in de zoveel maanden hun auto's.
Afgelopen weekend in het ouderlijk huis doorgebracht, en omdat het weerbericht de komende dagen geen regen voorspelde haalde ik de poetsspulletjes tevoorschijn om mijn vaders midelife-crisis-speeltje ( ;) ) er hopelijk weer als nieuw uit te laten zien.

Geen gemakkelijke opgave, want alles wat ooit zwart is geweest was op zijn best grijs te noemen, en alles wat ooit grijs is geweest antraciet...
Zie hier enkele 'before' foto's:

before2.jpg


P1040344.jpg


P1040354.jpg


before1.jpg



Dit zijn de stappen die ik heb ondernemen:
Wassen en kleien
1. Auto in de wasbox goed afhozen met de hogedrukspuit om het grofste vuil en zand eraf te hebben en zodat ik niet veel kracht uit hoef te oefenen later met de washmitt.
2. Met de Meguiar's washmitt, Gold Class Shampoo en twee-emmer-methode de auto goed gewassen (helaas nog geen Scratch Shield of Grit Guard).
3. De hele wagen en velgen met CarPro TRIX, een dreadlock-mitt van Poorboy's en natuurlijk de Monello Wheel Woolies behandeld.
swirlfree.jpg

Helaas wel veel steenslag en random krasen, die ik ooit met een DAP hoop weg te krijgen.
4. Gekleid met Poorboy's S&W als lube (1 op 1 met water gemengd) en Dodo Juice Supernatural Medium Grade Clay.


Cleaner en polish
5. Stap 1 van Meguiar's Deep Crystal Set: paint cleaner
6. Stap 2 van Meguiar's Set: polish
7. Daarna de hele auto afgenomen met CarPro Eraser zodat de glaze en later wax goed aanhecht.
(Omdat de Deep Crystal Polish 'step 2' van Meguiar's een chemische polish is, vraag ik me af of stap 6) en 8) niet dubbelop is geweest).

Glaze
8. De lak gevoed met Poorboy's Black Hole glaze.

Ook belangrijk...
9. Even lekker gegeten! :grinning:

Hèhè, eindelijk: wax!
10. De complete auto en velgen in een laagje Collinite 476 gezet, even laten curen, uitgebuft met Monello's Peluche Bianco (heerlijke doeken, die ik cadeau kreeg van Carclean.com bij mijn vorige bestelling, waarvoor enorme dank!!). Daarna een uurtje, anderhalf uur gewacht, andere dingen gedaan (zie stappen hieronder), en voor de zekerheid nog een laagje 476 aangebracht (ik kon het soms slecht zien in het donker, zeker omdat ik geprobeerd heb een flinterdun laagje aan te brengen).

Van grijs naar ...donkerder grijs (en zwart), en de rest
11. Tijdens het curen van de Collinite heb ik de banden, reservewiel en de spatlappen behandeld met Poorboy's Bold 'n Bright gel en een goedkope viscose spons van de HEMA. Gaf een erg mooi resultaat: alles weer mooi zwart met een hele bescheiden glans. En nu ik denk aan die lekkere kokosgeur van de PB's krijg ik zin in een Bounty. ;)
12. Alle plastic en rubber trim behandeld met een pad en CarPro Reload (nadat ik hier eerder berichten van op het forum zag verschijnen van o.a. McShine en Eelco). Werkte verbazingwekkend goed, maar heeft wel wat tijd gekost, want de beginsituatie was zoals op de eerste foto's te zien is niet ideaal.
13. De ramen nog eens goed schoongemaakt - ik had ze al gekleid - en met Pro Vision Rain Clear gel ingesmeerd. Even gewacht, uitgebuffed, en na een halfuurtje nog eens behandeld voor volledige dekking.

Al met al heeft het me een anderhalve dag gekost. Aan de ene kant is de Defender erg makkelijk schoonmaken en poetsen: grote panelen en omdat 'ie hoog op zijn poten staat hoef ik bijna niet te bukken. Maar aan de andere kant zitten er erg veel hoeken, richeltjes, scharnieren en andere zaken aan die het lastig maken overal goed bij te kunnen.
Uiteindelijk heeft het werk goed uitbetaald, want juist toen ik alle doeken en pads had opgeruimd begon de zon gul te stralen. Daarom een mooie plek opgezocht om enkele (ahum: tientallen) foto's te maken.

Hieronder een aantal before's and afters:
beforeafter1.jpg


beforeafter2.jpg


Enorm bedankt voor het lezen van deze lap tekst, en hopelijk vonden jullie het de moeite waard omdat ik een Defender nog niet heb voorbij zien komen op het forum.
Commentaar is altijd welkom!

Als afsluiter, hierbij nog enkele after foto's:

P1040433.jpg


P1040440.jpg


P1040436.jpg


P1040471.jpg


P1040482.jpg
]

P1040482.jpg


 
Die ziet er weer erg mooi uit :)^ .
Mijn vader heeft het zelfde die wou ook altijd een defender, en hij heeft nu een wegenbelastingsvrije (dus eigenlijk een 90 i.p.v. Defender)) V8. Rijcomfort is er niet, maar het heeft wel iets :ja .
 
Die staat er knap bij! Blijft een echte cult wagen en klassieker. De originele mud plugger.

GFOK8.jpg


:)^
 
Bedankt mannen!
Het zijn inderdaad fantastische wagens! Elegant in zijn plompheid. ;)
Mijn vader is er ook weer helemaal in zijn nopjes!

@Quattro: slim! Leeftijd maakt bij deze wagens toch niet uit, en de Belastingdienst is niet erg vriendelijk tegen diesels van 1800 kilo!
@Paulus de Boskabouter::party:
 
Ziet er goed uit :)^
Ik denk trouwens niet dat stap 6 en stap 8 dubbelop waren....ik vermoed eerder dat stap 6 gewoon weer verwijderd werd door stap 7. :confused:
 
Buiten het feit dat ie er weer geweldig uit ziet, vind ik ook de wijze van presenteren heel erg geslaagd !
 
mk-us zei:
Buiten het feit dat ie er weer geweldig uit ziet, vind ik ook de wijze van presenteren heel erg geslaagd!
Bedankt!
Het IJsselmeer en het mooie weer hebben daarin flink geholpen!
 
Tsja, als je van auto's houd is dit inderdaad een klassieker. Zou liever deze hebben dan een 'modernere' terreinwagen, deze auto heeft tenminste bakken vol karakter.

Mooi resultaat en erg mooie foto's!