• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Leaseauto inleveren... Wat schoonheidsfoutjes weg poetsen

mfacey

Detailing addict
4 aug 2010
73
52
Ik moet eind deze maand mijn 4 jaar oude leasebak inleveren. Nu heb ik her en der wat krassen zitten waar wellicht moeilijk over gedaan kan gaan worden. Ik ga zondag de auto even aanpakken met de dap maar zit me af te vragen wat de meest effectieve middelen zullen zijn.

Ik nu de drie verschillende monello polijstmiddelen en foampads varierend van hoge cutting factor tot geen cutting factor (geen wolletje overigens).

De heftigste krassen komen van het plaatsen van een imperiaal afgelopen winter. Hierbij hebben de rubberen steunpunten boven de raamstijlen fijne maar toch wel zichtbare krassen achtergelaten door vuil dat tijdens het rijden is blijven hangen.

Wat is wijsheid? Gewoon mijn polijstmiddelen gebruiken of bijv Autoglym SRP met lekker veel fillers om eea te verbergen?

Het betreft trouwens een Audi A3 uit 2009, dus lekker harde lak!

Dank:)
 
Ik zou hem gewoon met de DAP op de probleemplekken aanpakken, niet al te pietje precies maar zodat je de schade even weghaald. Dus (uiteraard na een testspot) Inizio op de bekraste plekken, Mezzo op de rest, maar niet al te veel moeite doen om heel veel diepte te maken met de Finale. Dan zou ik achteraf gewoon even geheel met de SRP behandelen ipv de Finale.
 
Lokaal de krassen aanpakken met de daarvoor bestemde middelen, de rest van de auto vervolgens netjes maken.
 
Ik zou me niet te druk maken over krassen op een leasewagen. Hoe denk je dat na 4 jaar de meeste leasewagens eruit zullen zien? De meeste leasebakken worden altijd door de wasstraat gejaagd. Kun je nagaan hoeveel krassen daar uiteindelijk op zitten ;)
 
Ik zit met hetzelfde... over een maand mijn leasebak inleveren. Ben er altijd zuinig mee omgegaan, nooit de wasstraat gezien... maja, het blijft een gebruiksobject en ze mogen niet van je verwachten dat je hem na 4 jaar als nieuw inlevert... gebruikerssporen noemen we dat (bij mij de meeste ook niet eens door mijn toedoen :eek: )!
 
Soost;328388 zei:
Ik zou me niet te druk maken over krassen op een leasewagen. Hoe denk je dat na 4 jaar de meeste leasewagens eruit zullen zien? De meeste leasebakken worden altijd door de wasstraat gejaagd. Kun je nagaan hoeveel krassen daar uiteindelijk op zitten ;)

Met alle respect, maar juist dat is toch "ons punt"!? Lever het netjes in, zo maak je een punt en stel je een voorbeeld. Goed voordoen is goed volgen. ;)
 
ik zeg niks aan doen
als je mijn auto bekeek hoe die in begin was
hij was van 2006 tot 2012 lease auto geweest
toen ik de detail virus ook nog niet had ;)

ONDER de swirls hollegrammen krasjes enzo
velgen stoeprandschade
heb zelfs dikke was krassen door tot in het glas
 
+100 Ben het helemaal met IbizaSigno eens. Ook gewoon een stukje opvoeding en fatsoen.


De middellen zijn er en het is je hobby, waarom gewoon zonder te kijken inleveren? Snap sommige reacties echt niet.

@ TS. Gewoon behandelen als je eigen auto en netjes inleveren ;)
 
De mijne had een full option detailbeurtje achter de rug, niet dat het echt nodig was, maar je bent gek of je bent het niet. Kleien, polijst, waxlaagje, bandjes en trims,... Alles zoals we het kunnen lezen in de diverse showoffs. Resultaat: een spiegelgladde 1reeks, zonder swirls, bijna zoals nieuw, maar met 170.000 km op de teller.
Één kras echter, opgelopen in de laatste veertien dagen dat ik de wagen reed. Diep én lang, gevolg van een misgelopen parkeermanoeuvre op mijn besneeuwde oprit en een verkeerde geplaatste tuinverlichtingspaal rofl .
Het was echt te koud om uitgebreid aan de slag te gaan met lakstift en wetsandpapier, vandaar dat ik het maar half en half had kunnen wegwerken.
Ik had pech, de dag dat ik de wagen inleverde stond er een stralend winterzonnetje, waardoor alles héél goed te zien was. De inspecteur was blijkbaar een Pietje Precies, hij ging de wagen rond met een LEDlenser, door de knieën, zijwaarts langs de flanken kijkend, ieder steenslagputje of krasje aanwijzend (veel heeft hij er buiten die kras niet gevonden). Ik kreeg felicitaties over de gladde en glimmende lak en over de nette staat van het interieur.

Intake-rapport: 125 euro ten mijne laste. Afgeragde en vervuilde bakken van collega's passeerden zonder opmerkingen, want ingeleverd op een sneeuw- of regendag, met een gemakkelijker inspecteur.

Ik doe straks nog een poging om een foto uit het intake-rapport te plaatsen, ga je met me eens zijn dat er veel ergere zaken binnen gebracht worden.
 
@Jeroen Merlijn: dat wij hier zo 'gek' zijn hoeft dit niet voor de overige 98% van de bevolking te gelden. Vind daarom het stukje "opvoeding en fatsoen" om die reden niet helemaal op zijn plaats.
Dat men het wel doet omdat men het een waanzinnige leuke en interessante hobby vind, hoeft dit per definitie doorgetrokken te worden.
Mee eens dat mij logisch zou lijken dat indien je normaliter je auto goed onderhoud en/of detailed, je dit ook bij aflevering gaat doen ..... desalniettemin vind ik het daarentegen ook weer geen verplichting.
De ene legt de lat hoger ca lager dan de ander maar heeft mijns inzien niet met opvoeding of fatsoen te maken.
Resume: ik snap jouw kant van je verhaal wel, maar vond/vind de woordkeuze weer niet helemaal juh-van-het ( en dus ook zeer zeker niet rot bedoelt )

Waar ik mij wel over op kan winden is dat men ( en dat vind ik dan weer wel een aardig stuk gemis in diens opvoeding en fatsoen ) er soms erg makkelijk over denkt om een raam te laten spetteren omwille van een krasje of miniputje.
Maar goed, deze discussie is al vaker aan de orde geweest en hoeft voor mijn ook weer niet opnieuw plaats te vinden.

@ex-mooseman: Wellicht omdat ie juist zo blonk als een tiet viel de kras meer op, als onder het vuil had ingeleverd had niet opgevallen en was ie geaccepteerd ? ( uiteraard gokje ).
Ik weet ook nog steeds niet hoe nu exact in elkaar steekt: welke schade mag je wel/niet onder gebruiksschade laten vallen wat de pech is van de leasemaatschappij dan wel voor eigen stommiteit ( en dus de bijbehorende kosten )
 
Die 98% van die bevolking moet zich dan maar achter de oren krabben. Ben het deels met je verhaal eens. Ok,laten we opvoeding buiten beschouwing houden,niemand heeft invloed op zijn / haar eigen opvoeding gehad.

Fatsoen! Jazeker! Mijn buren leggen de lat ook wat lager en leveren hun gehuurde tapijtreiniger vies en vuil in. Het vakantie huisje is vaak niet om aan te zien als de gasten weer huiswaards keren en nog maar niet te spreken over hotelkamers. Wat is nou het verschil tussen laatstgenoemde en een auto die je in bruikleen hebt? Helemaal niks in mijn ogen! Dikke kras en schade,tja das pech! Niet iedereen is lakherstelspecialistenleestvaakhetcarcleanforum.. Gewoon lekker schoon inleveren en face the facts!
 
Maak hem netjes. Het feit dat je een lease auto mag/kan rijden is niet iedereen gegund. Bovendien geef je een goed voorbeeld voor de rest.
 
Bedankt voor alle reacties. Het gaat mij hier niet zo zeer om fatsoen maar meer het zo ver mogelijk verkleinen van de kans dat ik een eigen risico moet betalen voor een schade.:-"

Het zijn barre tijden en ook lease maatschappijen worden een stukje strenger!

Overigens heb ik zelf maar een kleine 1,5 jaar gereden met deze auto uit de pool en hij gaat ook weer terug de pool in eind deze maand! De auto is volgens mij nog nooit in de wax gezet, laat staan met de hand gewassen (ik doe het eigenlijk ook alleen met mijn prive auto en als de leasebak nieuw is)!
 
Ik niet: ging toch over ontstane swirls/krasjes/defecten en niet over hoe er in de binnenzijde is geleefd, dit is mijns inzien wel een hemelsbreed verschil !
Als je pure ranzigheid achterlaat ( huurbungalow / tapijtreiniger / auto ) dan is dit een totaal ander iets dan het specifieke vlak waaruit het grotendeel van dit forum over gaat :
buiten het extractorverhaal op de bekleding ): we gaan hier dan de puntjes op de i zetten en hebben het niet alleen over als je poep aan je band hebt zitten.

Zitten er gewoon gebruikerskrasjes op welk ontstaan na een wasstraat / ouwe spons en zeem / rommel op het wegdek of praten we over een niet zo slimme actie waardoor er een defect is ontstaan ?
Bij het eerstgenoemde moeten we niet gaan eikelen ( geld ook voor de verhurende partij ), in het tweede geval ligt het balletje in het hoekje van de huurder en dan ben ik er mee eens dat hier,
op welke wijze dan ook, gehoor aan gegeven dient te worden en moet worden gekeken naar een passen oplossing ( hoe en wat mogen de verhuurder en huurder onderling maar uitvechten )

In het geval van ex-mooseman: mochten er gewone woon-werk-verkeer-krasjes en steenslag op de auto zitten, dan had ie aan de gaspijp gemogen want hier kan je niks aan doen.
De helaas opgelopen grotere kras is ontstaan door ex-m zelf ( shit happens ) en is dan ook voor de portemonai van ex-m ( had ie maar moeten uitkijken ( kan er niks anders van maken helaas ))

@mfacey: mijn advies is om het te doen zoals je het normaliter ook doet; prive=tiptop en lease=top .... ga alsnog op safe en pak de boel aan zover je kennis/ervaring reikt en top 'm af met SRP ;)
 
Helemaal zinloos is het niet om je leasert extra netjes in te leveren...

Toen ik m'n Golf in moest leveren werd de medewerker van de leasemij helemaal enthousiast en complimenteus over de staat van de auto "wauw, zo krijg ik ze nooit terug!". Leuk natuurlijk, maar nog leuker was dat hij bij een paar lullige schadetjes zei "oh dat zie ik niet" en me vervolgens een innamerapport gaf met daarop een grote krul, en uiterlijke staat *ZEER* goed.

Ook was de man nogal optimistisch over de weersomstandigheden en het licht ter plekke :-"

Enfin, dat rapportje kwam me later heel goed van pas toen de leasemij me later toch nog een poot uit probeerde te draaien voor die lullige schadetjes :ja
 
Als jarenlang leaserijder wil ik ook wel wat kwijt:

In de periode dat ik een leasewagen rijd, houd ik hem netjes omdat ik dat zelf fijn vind.
Dit in tegenstelling tot een hoop collega's die zo'n wagen 'aftrappen'.

Als de huidige terugmoet, wordt deze netjes gewassen. Meer niet.
Van swirls gaat niemand opkijken bij inleveren en zichtbare schade had al gemeld of opgelost moeten zijn.

Ik begrijp de drukte niet om 'het goede voorbeeld te geven'. De kans is erg klein dat degene die na je komt
net zo kritisch is als wij hier.

Dus gewoon netjes inleveren. That's it.
 
+1 voor Soepergrover.

Ik onderhoud mijn lease auto altijd netjes. Maar bij het inleveren alleen nog een keer wassen en uitzuigen. Dan ziet de auto er veel beter uit na 4 jaar dan de auto van mijn collega's.