• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Leder behandeling - Huh?

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.868
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :D

Recent ben ik een aantal maal met lederen stoelen bezig geweest in een nieuwe Opel. De eigenaar (kameraad) toonde met trots zijn nieuwe bolide, maar toen ik over zijn droge/vale/vlekkige stoelen begon, gaf hij aan hij hier zich ook al dingen over afvroeg.

Het leer vond ik nogal dof en droog, voelde ook hard en onverzorgd aan. En dit voor een nieuwe auto? :confused: Een natte vinger over het leer en het werd zoveel donkerder. Zo zag je ook duidelijk vlekken zitten die donkerder waren.

We hebben dan ook een setje samengesteld met Gliptone reinigers en conditioner, paardenhaarborstel, een triootje Peluche Bianco's en een Disco Nero.


De bus was vanbinnen lekker warm, dus het leer stond al lekker open.
--> Tijdens het reinigen van de bestuurders-stoel liep de doek al vrij vlot vol met vuil.

Gallery 001.jpg



--> VOEDEN ''Zo dan, is dit dan zó droog?''

Gallery 002.jpg



--> De bestuurders-stoel: Rugleuning in conditioner, vervolgens zitting, wilde daarna aan de bijrijders-stoel beginnen. Op de rugleuning is het al ingetrokken?

Gallery 003.jpg



--> 50/50 - Eerste stoel al éénmaal gevoed. Andere stoelen nogmaals dik in de conditioner. (Niets afgenomen)

Gallery 04.jpg



--> Nadat we alles vrij dik in de conditioner hadden gezet en dit lekker hadden in-gemasseerd, zou de eigenaar de boel laten intrekken en enkele uurtjes later nawrijven/afnemen. Echter toen ik enkele dagen later terugkwam, was hij dit blijkbaar vergeten. :p

Gallery 05.jpg



--> De vlekken gingen wel weg na veel wrijven met de doek, maar aangezien het leer blijkbaar weer vrijwel alles opgenomen had, heb ik de achterbank opnieuw een egaal laagje gegeven en na even intrekken (peukie, Radlertje, terrasje) weer afgenomen.

Gallery 06.jpg



--> Zo dan, wat een kleurverschil tussen vóór en achter?

Gallery 07.jpg




Het leer is nu zoveel soepeler en zachter! Ik begon mij serieus gewoon af te vragen of dit wel echt leer was en niet één-of-ander imitatiespul ofso. :D De eigenaar belde zijn contactpersoon bij de dealer om te vragen ''wat dit nou weer voor een kippenleer was''. :p Volgens hem is de bus kort vóór de aflevering naar een depot/bedrijf/..?.. gegaan om de stoelen vervangen voor de lederen stoelen.

De eigenaar gaf aan dat de boel droog/dof/stug/etc. was en de contactpersoon zou later terugbellen. Inmiddels nog niets gehoord, dus ik wil aan de experts hier op het forum vragen of zij hun expertise met mij willen delen; Is dit leer, ondanks dat het nieuw is, zó onverzorgd??




Greeetz
 
Laatst bewerkt:
Kan het zo niet beoordelen, maar lijkt vanaf de foto wel erg op de zijkanten van de stoelen die bij ons in de Mégane Bose zitten. En dat is geen leer kan ik je zeggen, hoewel het er wel zo uitziet. Als het nieuw erin gezet is, kan ik me trouwens voorstellen dat het ook naar leer ruikt/rook (maar daar heb je nu niets meer aan).
De zijwangen in de Mégane behandel ik overigens af en toe met AF Revive.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Marcel1973 - Thanx for the reply! :D

Hmm.. Ondanks het contact met de dealer over het ''leer'', zou het dus geen echt leer kunnen zijn :O De geur.. Tja, nieuwe auto geur.. Geen duidelijke leergeur, wat ik mij kan herinneren.

Ik heb net wat zitten Googlen naar lederen bekleding in een nieuwe Vivaro... De ene configurator had geen opties, de andere had de optie voor ''lederen bekleding''. Ik kon echter geen meerprijs ervan zien. De eigenaar vertelde namelijk dat er zo'n €1500,- extra voor betaald was.
 
Ook nep-leer kan een optie zijn en € 1500,- is daar misschien niet eens zo'n gek bedrag voor. Ik kan me voorstellen dat voor echt leer een nog wel hoger bedrag in de prijslijst zou staan. Vaak zijn dat soort opties niet zo zeer los te bestellen maar hangen vaker aan bepaalde uitrustingsnivo's / modellen / pakketten vast (samen met andere opties).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hmm... Als het dan een imitatie-leer o.i.d. is, dan was het wel erg dorstig. :p (En vuil!)

De auto is flink uitgerust, dus dat zou dan wel weer kunnen...

Ik probeer het uit te vogelen, maar krijg geen dealer te pakken en de eigenaar ook niet. Het is allemaal prima zo, maar ik ben zelf gewoon erg benieuwd hoe-of-wat. ;)
 
Bij de meeste auto's met leren bekleding tot nu toe eigenlijk altijd dezelfde ervaringen.
De "raak" vlakken zijn echt leer en de andere vlakken zijn geen echt leer, ofwel de buitenkant wangen en achterkant stoel geen leer en dus het zitgedeelte rug hoofdsteun en binnenkant wangen wel echt leer.

ps: altijd een trucje wat ik gebruik, leg je hand er op voelt het bij eerste aanraking koud aan dan is het geen leer ;)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik heb het tot nu toe nog niet meegemaakt. :p

De stoelen reageerden rondom hetzelfde. (Zitting, zijkanten, achtetzijde, etc)

Tja, in een warme auto je hand op de stoelen leggen = warme stoelen. ;)
 
Vind persoonlijk €1.500 voor alle stoelen voor en achter met armleuningen niet veel geld, indien het echt leer is. In menig prijslijst is een lederinterieur tenminste factor 2 duurder (af-fabriek). Dus wat dat betreft...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx