• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lederen Stuur - Door de bomen het bos niet meer

Jay448

Detailing rookie
22 feb 2019
7
2
27
Mierlo
Goeiemiddag iedereen,

Afgelopen paar dagen is mijn interesse in het correcte bijhouden van een auto interieur steeds verder vergroot. Inmiddels heb ik besloten zelf een poging te willen wagen tot het herstellen van mijn zwarte lederen stuur in mijn Renault Laguna 3. Deze inspiratie komt mede door de video's en facebook pagina van stipt polish point uit Vught. Nu is dat wel een beetje extreem maar vooral het interieur herstel spreekt me erg aan. Neem als voorbeeld bijvoorbeeld deze ML:
Hier

Nu vroeg ik mij dus af, hoe ik mijn stuur dusdanig herstellen dat het de zelfde matte finish heeft zoals ze dat bij Stipt Polish Point voor elkaar krijgen.
Ik zie tientallen producten op het internet staan van all in one leather rejuvinators tot losse oplossingen. Dit zou voor mij tevens ook de eerste keer zijn dat ik het echt fatsoenlijk aan wil pakken dus alle termen zijn nog nieuw voor mij.

Welke producten kan ik het beste gebruiken om deze "matte" fabrieksfinish weer terug te krijgen op mijn stuur en andere leren delen?
Ik ben zelf alles behalve fan van die witte sponsjes die het vuil er af schuren.

Moet de volgorde als volgt zijn?
  1. Leather Cleaner
  2. All-Purpose-Clear
  3. Leather Conditioner

Zo niet, welke volgorde dan wel? :)
Welke producten moet ik hier voor aanschaffen en krijg ik hier dan ook de matte finish mee waar ik naar op zoek ben?

Mocht er al een topic aanwezig zijn op het forum die de zelfde vraagstelling heeft als ik ontvang ik natuurlijk graag een linkje.

Alvast bedankt iedereen!
 
Mij is het gelukt om weer een matte finish te krijgen door het leer eerst schoon te maken met Leather Cleaner van Poorboys, en het daarna te behandelen met een conditioner van hetzelfde merk. In deze volgorde.
 
https://forum.carclean.com/threads/lederen-stuur-en-stoelen-reinigen.21300/

Forum zoekfuntie --> Stuurwiel

:p

Veelal is een stuur vies door huidvet en vuil. Een lederreiniger zou dus al een hoop kunnen doen. Als er beschadigingen zijn, dan wordt het uiteraard een ander verhaal en ligt het er maar net aan hoe-of-wat.

Gelieve met het midlste product beginnen, zoals een milde lederreiniger i.c.m. een MF-doek of zachte borstel. Opschalen kan dan zijn om een krachtigere reiniger te gebruiken. Een APC zou ik niet aan beginnen,
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr! en RoyR
https://forum.carclean.com/threads/lederen-stuur-en-stoelen-reinigen.21300/

Forum zoekfuntie --> Stuurwiel

:p

Veelal is een stuur vies door huidvet en vuil. Een lederreiniger zou dus al een hoop kunnen doen. Als er beschadigingen zijn, dan wordt het uiteraard een ander verhaal en ligt het er maar net aan hoe-of-wat.

Gelieve met het midlste product beginnen, zoals een milde lederreiniger i.c.m. een MF-doek of zachte borstel. Opschalen kan dan zijn om een krachtigere reiniger te gebruiken. Een APC zou ik niet aan beginnen,

Zo ver was ik inderdaad zelf al gekomen. Ook deze post heb ik bekeken. Alleen wordt er in deze post gebruik gemaakt van zo'n melamine spons, en persoonlijk gebruik ik dat liever niet.

Toch bedankt voor het linken hoor.
 
Ik heb recent het stuurwiel van mijn auto ook gedaan met een melaminesponsje. En deze zag er weer als nieuw (matte) uit.

Nu een aantal weken later, begint het stuur weer te glimmen...
Ik vind het wel best

Ik reinig vanaf nu gewoon 1x per jaar het stuur en pook met een leder reiniger.
 
Ik heb het idee dat deze heren in Vught sturen en pookknoppen opnieuw laten bekleden (of zelf) ook knoppen worden wel eens vervangen zo te zien, niks mis mee maar is wat anders dan bestaande delen opknappen. Je stuur goed cleanen kan nooit kwaad iig.
 
Mij is het gelukt om weer een matte finish te krijgen door het leer eerst schoon te maken met Leather Cleaner van Poorboys, en het daarna te behandelen met een conditioner van hetzelfde merk. In deze volgorde.

Van de poorboys kon in alleen de volgende leather cleaner vinden. Ik zie op de website geen conditioner van PoorBoys staan.

Mijn tweede link heeft een heleboel topics. ;)

Melamine is een laatste redmiddel. Vóór deze stap zijn er nog genoeg andere manieren.

Helemaal duidelijk. Bedankt voor de uitleg. Mag ik je toch nog vragen welke combinatie van producten je aan zou raden om het resultaat te behalen waar ik naar opzoek ben?

Ik heb het idee dat deze heren in Vught sturen en pookknoppen opnieuw laten bekleden (of zelf) ook knoppen worden wel eens vervangen zo te zien, niks mis mee maar is wat anders dan bestaande delen opknappen. Je stuur goed cleanen kan nooit kwaad iig.

Het zou goed kunnen, als je op sommige foto's kijkt zie je wel de oude "slijtage" zitten op bijvoorbeeld een stuur net als voor de detail. Wel vind ik het werk dat ze doen enorm uitgebreid en respect voor iedereen die de zelfde hoeveel werk in hun auto stoppen.

Aanraders welke middelen ik zou moeten gebruiken met een linkje zou op prijs gesteld worden!
 
Als je gewoon kijkt naar ''wat wil ik reinigen''... Dan is dat leder. De Mother Leathertech set is mij goed bevallen, maar ook de Gliptone producten bevielen mij goed.

Gliptone heeft milde en normale reinigers, maar ook conditioner. Deze zou je kunnen aanschaffen i.c.m. bijv. een paardenhaard-borstel en een trio-setje MF doeken zoals bijv. de Monello - Peluche Verde's / Bianco's.
 
Ddj supernatural leather cleaner en supernatural leather Sealent = goed (niet echt een geur)
Mothers Leathertech set (cleaner en los de conditioner) = goed (lekker frisse niet overheersende geur)
 
Melamine + stuurwielen = een prima optie, maar men vergeet vaak dat er best wel een schurende werking is van die sponsjes. :p Dit i.c.m. een best wel krachtig spul zoals een APC of zelfs APC+D kan best voor de nodige taferelen zorgen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Melamine sponzen schuren. Zet ze maar eens op bijv. een plankje met verf en kijk wat er gebeurt. Als laatste redmiddel kun je het overwegen, maar op een stuur...? Dan zijn er wel andere producten die je eerst nog kunt proberen. Je gaat de motorkap toch ook niet met een melaminespons doen als het resultaat tegen valt?:eek:
Valt bij mij in de categorie huishoudproducten, zoals ook de vaak genoemde dasty.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Zojuist mijn eerste bestelling de deur uit gedaan.

114992


Op advies van @BlackBarchetta toch gegaan voor Dodo Juice Supernatural Leather Care Kit omdat deze op voorraad was en de reviews erg positief zijn :).
Tevens wat APC van PoorBoys en een detailing brush besteld.

Ik zal wat foto's maken van het resultaat zodra ik alles binnen heb. Bedankt voor het advies iedereen!
 
Laatst bewerkt: