• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lederen stuur en stoelen reinigen

ChristianBurger

Detailing trainee
8 nov 2018
18
45
24
Nieuwerkerk aan den IJssel
Geachte Carcleaners,

Ik heb de volgende spullen gekocht:

IMG_2846.jpeg


Ik wil eerst even focussen op het stuurwiel.

Het stuur ziet er nu zo uit. Op de foto valt het wel mee, maar in het echt glanst het stuur veel meer. Op de tweede foto zie je ook duidelijk dat er al micro scheurtjes ontstaan in het leer.

IMG_2794.jpegIMG_2793.jpeg

  1. Nu was ik van plan om allereerst het stuur wat vochtig te maken met een natte mf doek om deze vervolgens te reinigen met intensive cleaner. Dit doe ik met een pad en de paardenborstel. (Ik moet nog even uitzoeken wat de zachte en harde borstel is)
  2. Vervolgens ga ik heel lichtjes met de leather fast cleaner en de melamine sponsjes het stuur schuren/schoonmaken.
  3. Daarna ga ik met de leather conditioner het stuurwiel verzorgen. Dit doe ik met een pad.
  4. Tot slot kan ik wellicht nog de gentle cleaner gebruiken. Dit zal dan ook met een pad zijn.

Zijn dit een beetje logische stappen, of kan ik het beter op een andere manier doen?

Bedankt allemaal

Ps. Ik heb tientallen MF doeken, dus stel dat ik die ergens voor moet gebruiken hoor ik dat graag.
 
Ik zou je melaminesponsje even laten liggen en bewaren als 'last resort'. Met een borsteltje of mf doek met lederreiniger moet je al een heel eind komen denk ik.

Daarnaast zou ik beginnen met de minst agressieve reiniger en borstel. Werkt dat niet, ga dan een standje verder, tot het gewenste resultaat is bereikt. Tot slot kan je de conditioner gebruiken. Let wel op dat die het leer iets gladder kan maken misschien en dat is iets wat je wellicht niet wilt.
 
Je zal zeker goed advies krijgen hier maar als ik je iets kan aanraden, is eerst een testspot te doen en pas na het gewenste resultaat bereikt te hebben de rest van het stuur. Soms kan een stuur gaan "plakken".
 
Momenteel is dit jouw plan:

1) Het leer ''intensief'' reinigen.
2) Het leer met de Leather Fast + melamine schuren en voeden tegelijk. (All-in-One)
3) Het leer nog meer voeden.
4) Het leer dan weer reinigen.

Als reinigingsproducten, en voedingsproducten, überhaupt nodig zijn, dan zou ik met het mildste beginnen. :D Een doek met warm water zou mijn eerste stap zijn. Opschalen zou betekenen om de Gentle Cleaner met een doek of paardenhaarborstel te gebruiken. Een stap verder zou de Intensive Cleaner kunnen zijn.

Na het reinigen uiteraard weer voeden.

Melamine heeft een schurende werking en leer vind dit niet altijd even leuk. Misschien dat de sponsjes bij de L301 fijner zijn, maar leder op sturen blijft soms tricky. Zo kan het vaak beter zijn om niet met teveel handelingen het stuur schoon te krijgen, maar minimalistisch. (Glad stuur, leder aantasten, etc)
 
Mijn eerste auto had niet eens een achterbank! Wel ruimte voor een luchtbed:joy::joy:

On topic:
+1 voor bovenstaande reacties. Gewoon zo licht mogelijk beginnen met reinigen.
Qua voeden, ik voed m'n stuur wel gewoon, maar ruim voordat ik er mee moet rijden zodat de conditioner goed in kan trekken, of even afnemen met een MF doek voor je gaat sturen;)
 
De eerste dingen zijn gedaan:

Het stuur
Van zo...Veel glans en vuiligheid (zoom in)
IMG_2572.jpeg
Naar zo...Een mat, glad, schoon en heerlijk ruikend stuur. (morgen een foto in het daglicht)
IMG_2857.jpeg

PDK
Van zo...Een zeer vieze, beschadigde PDK pook. Deze was echt in zeer slechte staat.
IMG_2571.jpeg

Naar zo...Een matte PDK pook. Niet perfect, maar zoveel beter dan eerst. (Morgen een foto in daglicht)
IMG_2858.jpeg

Al me tal zeer tevreden.

Ik heb het stuur gereinigd met de cleaner. Toen lichtjes met de melamine sponsjes. Vervolgens de conditioner.
Resultaat is geen plakkend stuur oid.