• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lelijk bijgewerkte kras, hoe beste behandelen?

onnaj

Detailing addict
6 nov 2016
24
60
43
Hallo,

Ik heb een Toyota Yaris TS uit 2007 gekocht die er van de buitenkant eigenlijk perfect uitziet op één ding na.

Er zit een lelijke kras en die is bijgewerkt met zwarte lak, terwijl het een donker grijs exemplaar is. Hoe iemand dit verzint weet ik ook niet maar het zit. Daaronder zitten wat bobbeltjes roest omdat het natuurlijk niet goed behandeld is.

Nu wil ik, voordat ik de auto professioneel laat polijsten deze kras bijwerken en zou graag van jullie horen wat jullie adviseren om te doen.
Zelf dacht ik aan het volgende:
1) rondom de kras afplakken met schilderstape
2) de kras/roest opschuren met korrel 200 of zoiets? Of kan ik beter korrel 400 nemen of meer? En dan opschuren tot op het metaal.
3) daar een roestbehandelingsmiddel/stoproest op
4) primer? Weet niet of dit persé nodig en zo ja nog specifieke primer?
5) aflakken met een lakstift op kleur
6) blanke laklaag? Of dit juist niet doen?

De autopoetser heeft aangegeven dat hij het verder gewoon wil polijsten en geeft aan dat het normaal gesproken wel weer behoorlijk netjes zal worden.

Met jullie hulp hoop ik al helemaal dat dit goed lukt :)

Bedankt in ieder geval.
 
Dat vind ik nogal een grote belofte van een Detailer aan iemand die kennelijk weinig ervaring met kras opvullen heeft. Je zult bijgewerkte plekken altijd blijven zien.

Eigenlijk is er weinig over te zeggen zonder foto....

Greetings from mr. D. Juice
 
Nu wil ik, voordat ik de auto professioneel laat polijsten deze kras bijwerken
Hey Onnaj,

Aangezien je de auto LAAT polijsten, zou ik de kras zelf ook door een goed bedrijf LATEN doen. Je besteed het makkelijkste werk nu uit en gaat het moeilijkste zelf doen. :p

Wanneer je een kras of ander diep defect op een goede manier aanpakt, dan kan elke poetser zeggen dat hij het wel netjes krijgt; Er is namelijk niet veel meer te doen als de kras goed is aangepakt. :D Degene die de kras behandeld, die zal secuur te werk gaan en vervolgens ook polijsten.


Greetz
 
Ik dacht dat ik de foto had bijgevoegd, maar niet dus... Bij deze nog een poging.

Ik vind het overigens ook leuk werk om te doen hoor, dus vandaar dat ik ook graag wil weten hoe dit het beste aan te pakken. En ik weet ook wel dat je zoiets altijd zult blijven zien maar als het al 75% minder is bijv is dat al top
 

Bijlagen

  • 20161101_145840.jpg
    20161101_145840.jpg
    121,2 KB · Weergaven: 526
Donders! Dat ziet er niet uit!

Ook op een foto blijft het lastig om alles goed in te schatten, maar het ziet er uit alsof er een beunhaas aan de gang is geweest. De kras is niet opgeschuurd en vervolgens dichtgescheten met verf. (En naastliggende lakwerk)

Ik zou even rondsnuffelen op het forum middels de zoekfunctie. Kan je jezelf verdiepen in de stof en ervaringen lezen. :D


Greetz
 
Jemig, wat een prutswerk...
ik denk dat je stappenplan redelijk is wat ik ook zou doen(op een oude auto), al ben ik zelf zeker geen schade hersteller....
Maar ipv de lakstift zou ik een spuitbus gebruiken.
Maar... als het mijn eigen dierbare auto was, zou ik hem naar een professionele schade hersteller brengen en zelf polijsten.
 
Ik zou een offerte vragen bij een schadehersteller: mogelijk dat dit met spotrepair voor een redelijke prijs toch redelijk recht te trekken is.
Als je die hebt, zou ik een Dremel of een miniatuurboortje (bedoeld voor modelbouw) pakken om de roest en zwarte lak weg te slijpen, en dan je stappenplan volgen (anti-roest en dan overlakken).
 
Ooooh, ja, ik snap je punt. :)

Ik zou persoonlijk niet door een schadehersteller de auto laten polijsten. Trouwens, die gasten gaan dat waarschijnlijk ook niet eens doen, haha! Die kunnen in dezelfde tijd als polijstwerk veel meer verdienen aan andere dingen. :p


Greetz
 
Nou omdat deze auto sowieso geheel van binnen gereinigd moet worden ivm rookgeur kost het polijsten me misschien €50,- extra, daarvoor laat ik het graag aan de pro's over. Heb overigens zelf mijn oude Yaris T-Sport met de hand gepolijst en die knapte er echt enorm, maar dan ook enorm van op.

De poetser gaf aan dat als ik het in ieder geval netjes blank zou maken en behandelen met anti-roest dat hij nog eventueel wel zou kunnen lakken en het uitpolijsten. De auto is uiteindelijk waarschijnlijk om door te verkopen, maar het moet natuurlijk wel gewoon netjes zijn. Als het mezelf lukt vind ik dit natuurlijk ook weer top en heb ik weer wat geleerd :)

Ik snap alleen niet dat er mensen zijn die schades op zo'n manier bijwerken. Neem dan min een lakstift in de goede kleur.....
 
Nou omdat deze auto sowieso geheel van binnen gereinigd moet worden ivm rookgeur kost het polijsten me misschien €50,- extra, daarvoor laat ik het graag aan de pro's over.
Zow, dat is wel dé kortingsactie van het jaar! :p Interieur behandeling + ozonbehandeling = €150,- korting als je ook even het exterieur laat polijsten. Doe mij he adres van dat bedrijf, haha! :D



Greetz
 
50€ extra om te polijsten lijkt me inderdaad verdacht weinig...
Indien je je wagen laat polijsten en je wil de kras zelf proberen, zou ik die kras eerst zelf doen en nadien laten polijsten.

Indien je gaat schuren zou ik eerder korrel 1500, 2000 en 3000 gebruiken ipv 300 en 400?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Het is een bekende van me daarom zo weinig geld. Maar het ging me vooral om of het zelf enigszins goed te doen was en mijn stappenplan goed was.

Korrel 1500 lijkt me te fijn voor de roestbobbeltjes weg te krijgen eerlijk gezegd, denk dat ik daarvoor een wel wat grovere korrel moet nemen.
 
Ik ben er zelf aan begonnen en wil toch graag jullie hulp vragen.

Ik heb namelijk in eerste instantie met korrel 800 gewetsand maar daar lukte het niet mee om de zwarte lak eraf te krijgen en de roest blank te schuren.

Nu ben ik voorzichtig met korrel 400 aan de gang gegaan en zag dat ik rondom de werkelijke kras de zwarte lak weg kon schuren, zodat alleen de uiteindelijke kras met roest over bleef.

Rondom deze kras zitten nu natuurlijk allemaal hele fijne krasjes van de korrel 400. Mijn vraag is of deze met wetsanden met korrel 2000 (en nabehandeling met componist/polish etc) eruit zullen gaan of dat ik daar het ook bij dien te tippen met de originele lak?

Verder heb ik de originele kras voorzichtig blank geschuurd, 2 lagen brunox epoxy erop, 2 lagen originele lak en ik moet het nu nog aflakken met blanke lak. Hiermee wil ik even wachten totdat ik zeker weet of ik rondom de kras het ook nog bij dien te tippen of niet.

Heb wat foto's van het geheel bijgevoegd om het te verduidelijken.

De auto wordt na de behandeling overigens zsm nog gekleid/gepolijst/etc
 

Bijlagen

  • IMG-20170127-WA0005.jpeg
    IMG-20170127-WA0005.jpeg
    93,2 KB · Weergaven: 372
  • IMG-20170127-WA0007.jpeg
    IMG-20170127-WA0007.jpeg
    62,5 KB · Weergaven: 296
  • IMG-20170127-WA0009.jpeg
    IMG-20170127-WA0009.jpeg
    76,7 KB · Weergaven: 260
  • 20170129_105743.jpg
    20170129_105743.jpg
    123,7 KB · Weergaven: 295
  • 20170129_111512.jpg
    20170129_111512.jpg
    157,2 KB · Weergaven: 379
  • 20170129_111518.jpg
    20170129_111518.jpg
    164 KB · Weergaven: 319