• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lelijke plekken op chrome velgen door pekel?

mrobers

Detailing trainee
28 dec 2009
6
47
Ik heb helaas het effect van pekel op mijn 20inch chrome velgen onder mijn Grand Cherokee een beetje onderschat. De week voordat het begon te sneeuwen heb ik ze nog netjes goed schoongemaakt en vervolgens in de Wheelwax gezet. Ik had gehoopt dat dit het pekel wel een beetje tegen zou houden :(

Gisteren de velgen maar eens met een sopje gereinigd en nu zie ik allemaal lelijke aanslag/vegen op de velgen zitten. Ik heb er nog geen fotootje van; dat zal ik morgen bij daglicht eens proberen of dat lukt (chroom is lastig te fotograferen vind ik).

Ik heb enige tijd geleden Poorboys World Spray and Rinse Wheelcleaner gekocht maar tot nog toe nog niet gedurfd op de velgen te gebruiken. Dat was op zich ook niet nodig; ik zet ze iedere maand in de Wheelwax. Zou ik de Wheelcleaner kunnen gebruiken om de doffe aanslag te verwijderen? Hoe kan ik dat het beste doen op chrome velgen; kort laten inwerken en direkt schoonspoelen? Of een zachte borstel/doekje gebruiken (ik wil geen krassen maken)?

Alvast bedankt voor jullie tips!

P.s. hieronder wat foto's van de velgen onder mijn Jeep Grand Cherokee 5.9

eg7m0n.jpg


fnxq9t.jpg
 
Ik zou het meer zoeken in een chrome polish (bv die van Mother's), Cone en heeeeel voorzichtig te werk gaan.
 
Gave bak man.
Ik zou er toch voor de winter andere velgen onder zetten.
Dan ben je er zeker van dat de chromen velgen mooi blijven.
Wat nu de oplossing is om deze aanslag te verwijderen zou ik zo niet weten.
Wij gebruiken voor de motor van mijn vader op het chroom het product POL.
Bij fietsenmakers is dit in ieder geval wel te verkrijgen.
Wanneer je dit product het gebruikt moet je het behandelde deel wel nabehandelen met een beschermende was.
Als het chroom eenmaal mooi is, zoals op de motor van mijn vader, is het gewoon een kwestie van bijhouden en POL is bij elke poetsbeurt niet nodig.
Ook aluminium kun je met een polijstborstel met POL in de boormachine ook net zo aan het glimmen krijgen als chroom, dit hebben we gedaan op de voorvork van de motor en het resultaat was verbluffend.
Zojuist nog wel even gegoogled maar het lijkt erop dat POL nergens meer is te verkrijgen.
Ik denk dat hier nog wel meer mensen zijn die tips kunnen geven welk product ook goed zijn werk doet.

Succes
 
Wat Dennis al zei met een chrome polisher krijg je het wel weg zelfs met de hand ! ,^^
Ik heb dit al eerder gezien, buurman had wat velgenreiniger op de velg gespoten en vervolgens ff lekker een bakkie doen en toen hij terug kwam was de velg dof geworden :no (15 min :klap )
Hij kwam naar mij toe en ik had wat chrome polish liggen en hoppa een beetje aanbrengen op een MF doek of wat anders en het werd weer helemaal nieuw :party:
Maar zoek een chrome polisher zonder schuurkorrels, zou super zonde zijn van je velgen :!
Liever ook geen borstel gebruiken gewoon een schone zachte MF doek met heel veel water om je velgen schoon te maken, en meestal spuit je de wheelcleaner erop en max 1 min erop laten en gelijk afspuiten.
En vergeet het niet als je velgen behandeld met wheelwax, en ze zijn vies geen velgenreiniger gebruiken want het vreet als ware je wheelwax op dan heb je geen bescherming meer ! ;)
 
POL is leuk spul om de boel op te polijsten, maar nu in de praktijk al meegemaakt dat Mothers Chrome Polish veel betere resultaten geeft, simpelweg omdat het veel fijner is en daardoor beter afwerkt.

Voor wat betreft de wheelcleaner en het 1 minuut of langer te laten zitten.... veel te lang! Max 30 seconden en altijd een goede velgenborstel/kwast gebruiken, een velgenreiniger is slechts een onderdeel van het goed reinigen van je velgen. Mensen denk altijd dat de velgenreiniger alleen het werk doet.
 
Oké zal ik onthouden.
We moeten in ieder geval op korte termijn toch op zoek naar een alternatief dus hebben we al een suggestie.
Thanks
 
Bedankt voor de tips en ideetjes tot nu toe!

Ik ga eens kijken voor een chrome polish. Ik heb er nog eentje liggen in de loods, maar geen idee welk merk. Ik zal vandeweek eens een klein stukje proberen en zien of het helpt. En vervolgens een goede chrome polish aan mijn setje spullen toevoegen ,^^ Het meeste wat ik heb is van Poorboys, dus zal eens kijken wat ze hiervan hebben.

De kwaliteit van het chroom op deze (dure) velgen is overigens ook wel matig. Ondanks dat ik ze wekelijks met een sopje en een spons (geen reiniger) schoonmaak en maandelijks in de Wheelwax zet, heeft het remstof toch flink sporen achtergelaten. Allemaal bultjes en putjes (ik denk onder een vorm van blanke lak laag of zoiets). De velgen zijn het enige waar ik zuinig op ben bij deze auto; verder is het mijn werkpaard en zijn wat krasjes of lakbeschadigingen niet erg; het zijn de 'marks-of-life'. De Corvette en de Roadster worden echt vertroeteld.

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar het verhaal achter het 'opglimmen' van RVS-delen. Ik heb ook nog een Mercury Colony Park uit 1978 (zo'n kolossaal USA stationwagon-slagschip met hout aan de zijkant van 5.85m lang) en die is rijkelijk voorzien van 'chrome' strips rondom. Dat chroom is natuurlijk gewoon RVS en dat is wat verweerd. Wat heb ik nodig om dat te polishen (iets op een boormachine?)?

Voor de volledigheid zal ik eventjes de foto's van mijn huidige wagenpark plaatsen :grinning:

Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 (mijn daily ride, gezinsauto en trekauto voor de offroad-hobby)
2q1hsur.jpg


Alfa 166 3.0 V6 Sportronic (winterauto van mijn vrouw, staat nu te koop)
acfpz5.jpg


Smart Roadster 0.7 Brabus (nieuwe winterauto van mijn vrouw)
3zzm8.jpg


Mercury Colony Park 6.6 V8 (gewoon voor de lol, maar eigenlijk te groot in NL)
30mxw83.jpg


Suzuki SJ410 alias 'Mini Chaos II' (voor het offroaden, zie mijn site www.chaosboyz.nl)
mtmgt0.jpg


Dodge W200 5.2 V8 (voor het offroaden, zie mijn site www.chaosboyz.nl)
3013vw8.jpg


Corvette C4 Convertible 5.7 V8 (zomerauto van mijn vrouw, staat nu lekker warm en droog)
116sx34.jpg
 
Stoere offroad foto's. Zeker van die Suzuki :p Waar doe je dat ergens?

Overigens knappe chromen velgjes op je daily driver, maar ook de rest van de wagen mag je best zuinig op zijn.
 
Aiai wat een wegenbelasting.... Je zult wel blij zijn met de kilometerheffing....:D
 
Wat een wagenpark.
Vooral de Corvette, ik ben namelijk nogal verzot op Corvette en vooral de C-3

Ik zat nog even op jouw site te snuffelen (chaosboyz) en ik zag dat Ivo ten Brinke ook in de ledenlijst staat.
Hij heeft een lichtblauwe W-200 en er staan foto's op jouw site waar hij een tractor(mercedes) met een gevulde zandwagen afsleept.
Trouwens op jouw site staan ook geweldige rides.
 
Heej gaaf, ik ben niet de enige Smart Roadster op het forum blijkbaar :D
Het is trouwens geen Brabus die je hebt zo te zien, niettemin een hele gave verschijning en wat staan die Brabusvelgen toch gaaf onder een zwarte! :cool:

Niet mijn eerste idee bij een winterautootje trouwens, ik zou heb in de zomer net zo goed gebruiken :D
 
Tsja, mijn vrouw en ik zijn echt gek op auto's; voornamelijk Amerikaanse :-b

Ik heb zo'n 10 jaar geleden samen met 2 andere jongens het ChaosBoyz 4x4 team opgezet. Door de jaren zijn we wat gewisseld qua teamleden, maar de laatste jaren blijft het een hecht groepje. Offroaden doen we voornamelijk in Duitsland, Belgie en Frankrijk op terreinen waar het nog mag. De laatste tijd niet meer zo actief op de site, maar we gaan nog steeds regelmatig offroaden. Mijn primaire offroader is mijn Dodge, alleen probeer ik de Suzuki (Mini Chaos II, de Mini Chaos I is er ook geweest maar is verkocht) stuk te krijgen zodat we weer wat leuks kunnen kopen om wat mee te stunten. Dat doe je niet zo snel en gemakkelijk met een 2.7 ton wegende Dodge. Dat kreng blijft echter maar lopen, stomme Japanner ,^^

Ik ben ook echt gek op mijn Jeep; hij is bloedsnel (6.8sec naar de 100) voor een zware SUV en kan 3500kg trekken. Op LPG valt het allemaal nog wel te doen (1 op 4.5) en het is een lekkere allround gezins-auto. De Corvette is een schitterende en snelle Amerikaanse sportwagen waar je echt veel lol aan beleeft in de zomer. Met regen is het niks; al dat vermogen op de achterwielen zorgt continu voor achterstevoren staan. Dat krijg ik maar niet onder de knie. Verder is ie bedoeld voor mijn vrouw om in de zomer mee naar haar werk te rijden. In de winter staat ie warm en droog in de garage en is ie geschorst (kost dus niks in wegenbelasting en verzekering). Verder valt de wegenbelasting wel mee; de Jeep en de Alfa zijn het duurst; de Dodge en Mercury zijn WB-vrij en MC2 heeft geen kenteken.
 
@Blamm : je hebt helemaal gelijk; hij heeft alleen het 'Brabus-pakket' (wielen, leren stoelen, tankdop, handremhendel, vloermatten, spoiler-lip etc. etc.) maar verder is het een 'gewone' 60kW :)^ Momenteel zit de hardtop er op en de wintervelgen eronder voor de winter. De keuze als winterauto is desalniettemin niet zo'n geschikte keuze; dat ding kwam niet eens van de oprit in de sneeuw vorige week :D

Leuk om een andere Smart-rijder te vinden; er rijden er veel te weinig rond ;)
 
Ik had dit probleem ook, noodgedwongen op mijn 18 inchers (215/35/18 bandje) met gepolijste lip (zonder blanke lak dus) door de sneeuw baggeren en vergeten af te spoelen 8-o

Van het weekend tot de ontdekking gekomen dat eea flink was aangekoekt en ingevreten, daarna de velgen gewassen met Meguiars Hyper Wash, en toen met de Mothers Powercone icm Meguiars All Metal polish, en wat microfibre doeken met Belgom Alu flink aan het boenen gegaan.

Godzijdank is het weer goed gekomen...

Let niet op het de roestige remmerij, de auto heeft sinds die barre tocht een week stilgestaan.

Voor:
IMG_0109.jpg


Na:
IMG_0108.jpg
 
Als het croom van hele goede kwaliteit is, mag je ze gerust elke winter laten opliggen :ja
Want het kan best wel wat verdragen.
Als er snel krasjes komen op je croom dan mag je al spreken over mindere kwaliteit.
 
Off-Road fotootjes zijn volgens mij gemaakt op de Maasvlakte.
Oudejaarsdag gaan we trouwens traditiegetrouw weer raggen daar. Ben jij er ook MROBERS.
C U op het Jeepforum :)

Op de Maasvlakte kan je van

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


naar


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


in 2 minuten. Dat geeft naderhand weer aardig wat poetsplezier.:)
Is weer een andere manier van kleien..............
 
Vandaag kwam mrobers langs en we hebben de Mother's Chome Polish geprobeerd met het handje.

Oordeel zelf: (crappy foto maar toch goed te zien dacht ik zo)
velg1.jpg


De puntjes aan de binnenkant zien en voelen beschadigd, vrees dat daar wat meer nodig is dan alleen een beetje polish.
 
Vandaag inderdaad - na de adviezen op het forum - naar Carclean gereden en daar Dibbuz ontmoet. Hij aarzelde niet en trok gewapend met schoonmaakmiddel, doel en Mothers Chrome Polish naar de Jeep om de 'schade' eens nader te bekijken. De lelijke aanslag verdween redelijk snel met wat ellebogenwerk (super!) maar de binnenrand was teveel beschadigd. Dat laatste had ik de laatste maand al opgemerkt; het begon bij de voorwielen en ook de achterwielen zijn aangetast. Ik vermoed toch dat het remslijpsel is dat zich een weg door het chroom heeft gebaand. Het voelt als puntjes bovenop het chroom :sob:

Jammer genoeg de komende dagen te druk met familie-aangelegenheden, verjaardagen en nieuwjaar dus hopelijk volgende week even naar de loods om eens op mijn gemak met de polish in de weer te gaan. Ik heb er ook een 'cone' bijgekocht voor op de boormachine; mischien gaat het daarmee nog iets sneller dan met de hand. Zodra ik klaar ben zal ik nog wat foto's posten.

Mocht iemand nog een idee hebben over hoe ik de (beschadigde?) binnenrand kan aanpakken dan zijn alle tips welkom :-"

En oh, we hebben ook nog even naar die supergave Audi R8 mogen kijken èn luisteren... Nadeel is dat mijn vrouw as we speak zit te kijken wat zo'n R8 nou moet kosten. Nee, we gaan de Corvette niet inruilen :|~*

Hieronder nog twee fotootjes van het resultaat van Dibbuz z'n poetswerk. Je ziet duidelijk dat de lelijke pekelrestantvlekken als sneeuw voor de zon verdwijnen. En ook de lelijke schade aan de binnenrand. Ik maak ze braaf iedere zondag met een emmertje water en een spons schoon en zet ze eens in de maand in de Wheelwax. Vermoedelijk is de kwaliteit van het chroom niet zo best (lees : Amerikaans). De velgen zijn Devino DV 717 met Goodyear Eagle RS.A in de maat 245/50R20.

24cbclk.jpg


2rgdhtw.jpg
 
stimpy68 zei:
Oftewel slechte kwaliteit chrome, dit mag niet zo maar gebeuren met chrome...

@ MRobers; Sorry, beroepsdeformatie, maar al gedacht aan garantie ?.

Als ik dit zie heb ik een sterk vermoeden dat de onderlaag onvoldoende is.
Vroeger bladderde chroom, omdat het zo'n dichte laag gaf. Oxidatie bleef dan lang onder het oppervlak.
De oplossing is het chroom chemisch te "breken", met een soort micro-craquelé tot gevolg.
Elke chroomlaag is dus op die breuklijntjes gevoelig voor oxidatie, en ook het nikkel eronder.
De pitjes duiden op sterke oxidatie van de onderlaag. Dat kan (erg duur) bij productie worden voorkomen met een koper tussenlaag.

Strikt theoretisch had de leverancier moeten waarschuwen voor gebruik in de winter.
Zeker omdat je zelf voorzorgsmaatregelen hebt genomen, lijkt coulance mij wel het minste.

Hans