Mijn Alfa'tje begon behoorlijk op leeftijd te raken dus heb ik mezelf onlangs getrakteerd op een "nieuwe" auto. Onder het mom van "je maakt veel kilometers en deze is comfortabeler en veiliger en zo" heb ik aan mezelf verkocht dat ik toch echt weer een Lexus nodig had (eerder een IS200 gehad).
De auto in kwestie:
Merk en type: Lexus IS250
Technisch: 2.5L V6 208pk / 252nm, 6 traps automaat, achterwielaandrijving
Bouwjaar: 06/06/06 (echt waar!)
Kleur: 1G0, Smokey Granite Mica
De auto was bij de garage waar ik hem kocht al "gepoetst". Of je daar blij mee moet zijn is een twijfelgeval...
Als we vriendelijk zijn stond de auto er best presenteerbaar bij. Waxje met flink wat fillers erop en het blonk allemaal heel netjes. Ze hadden in ieder geval de moeite genomen om de auto te laten poetsen. Daar kunnen een aantal andere verkopers waar ik auto's bekeken heb nog wat van leren...
Meteen trouwens maar even mijn nederige excuses aanbieden voor de fotokwaliteit. Het beeldmateriaal komt uit zo'n appel waar je mee kunt bellen, omdat de reflex even met zuslief op stap was.
Wat wel echt heel netjes was is het interieur. Even in het midden gelaten of dit het werk van het poetsbedrijf is of dat de vorige eigenaar ook een idioot... ehh liefhebber was, het zag er gewoon spic en span uit. Zeker als je bedenkt dat het interieur geen leer is, maar lekker besmettelijk beige stof.
Dat de auto gepolijst was voor verkoop was in ieder geval ook waar. Dat was duidelijk te zien...
Dat brengt ons dan ook bij het gedeelte van de poetsbeurt waar ik minder blij mee was. De lak had glans, maar tegelijk ook een hele bak swirls en erger nog, buffertrails of polijstbanen/hologrammen.
Het probleem hieraan was een beetje dat ik niet altijd even ruim in de tijd zit en dat echt een vrij weekend de komende tijd er niet in zat. Pinkstermaandag bood uitkomst. Een full detail ging niet lukken, maar dat hoeft ook niet per se. De trims, velgen en banden kunnen een andere keer, als de lak maar al eens strak was. Extra lastig is dat de zon tot ongeveer 12 uur vol op mijn oprit staat. Zeker een donkere auto hoef je dan echt niet te wassen, laat staan te polijsten. Ik had dus van 12 uur 's middags tot de zon onder ging. Mijn eigen werktempo kennende en uitgaande van een goed te corrigeren Japanse lak zou het volgende programma echt net moeten lukken, mits ik pauze's, koffiedrinken en adem halen tot een minimum zou beperken:
-Pre-wash met Poorboys Bug Squash en Monello Artico Foam
-Wassen met Waxaddict Shampoo
-IJzer verwijderen met Monello Non-Ferro
-Kleien met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy
-Grof polijsten met Meguiar's M105 op
*Meguiars Microfibre Cutting pad voor de Rupes 15,
*Flexipads MF Cuttingpad voor de Rupes 75 Mini,
*Rupes Blauwe Cutting Foampad voor de Rupes Ibrid Nano
-Fijn polijsten met Meguiar's M205 op
*Nanolex Ultra Thin Finishing Pad Blue voor de Bigfoot 15
*Rupes Geel voor de LHR 75
*Rupes Geel voor de Nano
-Waxen met Waxaddict Custom Show Gloss
Opvallend in de voorbereiding was de zooi die met kleien van een lak kwam die 1 maand geleden met een rotary aangerand was.
De "heup" rechts achter als testspot ingericht. Eerst met foam geprobeerd, maar daarmee waren meerdere hits nodig om voldoende resultaat te boeken. Microvezel was de oplossing. Ik sta ervan te kijken hoe mooi M105 al afwerkt. Komt misschien ook omdat deze voor mijn gevoel toch wat minder heftig is als bijvoorbeeld Veloce, S3 of Rupes Blauw, maar ik moest echt goed kijken om de hazing te zien die je met MF pads toch altijd hebt.
Vervolgens dus de rest van de auto met de geteste combi aangevallen.
Helaas heb ik voor de Nano geen MF pads, dus daarop maar Rupes blauw gebruikt. Blijft geweldig speelgoed. Je komt echt op plaatsen waar je anders niet komt. Zoals hier tussen de spiegel en het raam.
Voor de 50/50 de deuren even gebruikt. Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen welke kant gedaan is...
De koplampen hadden een lichte vale waas bovenop. Nog niet zo erg als je bij sommige broertjes en zusjes van mijn auto ziet, dus nog makkelijk te redden met een beetje polijsten. Gewoon met de lak mee pakken bleek voldoende en schuren (gelukkig) nog niet nodig.
Nu we toch bezig waren de achterlichten dan ook maar meegepakt.
Na de hele auto in 2 stappen gedaan te hebben zag de lak er echt lekker uit (al zeg ik het maar zelf).
Ook de metallic in de lak kwam mooi naar voren.
Met nog ongeveer 45 minuten tot het donker werd lag ik net op schema om de auto nog in de wax te zetten en nog te zien of deze goed uitgepoetst was. Tijd voor een eindsprintje dus...
De heerlijke Waxaddict geeft toch nog net dat beetje extra...
Helaas was het toen ik klaar was eigenlijk al te donker om eindfoto's te maken...
Vandaag dat dus nog even ingehaald.
De auto in kwestie:
Merk en type: Lexus IS250
Technisch: 2.5L V6 208pk / 252nm, 6 traps automaat, achterwielaandrijving
Bouwjaar: 06/06/06 (echt waar!)
Kleur: 1G0, Smokey Granite Mica
De auto was bij de garage waar ik hem kocht al "gepoetst". Of je daar blij mee moet zijn is een twijfelgeval...
Als we vriendelijk zijn stond de auto er best presenteerbaar bij. Waxje met flink wat fillers erop en het blonk allemaal heel netjes. Ze hadden in ieder geval de moeite genomen om de auto te laten poetsen. Daar kunnen een aantal andere verkopers waar ik auto's bekeken heb nog wat van leren...
Meteen trouwens maar even mijn nederige excuses aanbieden voor de fotokwaliteit. Het beeldmateriaal komt uit zo'n appel waar je mee kunt bellen, omdat de reflex even met zuslief op stap was.
Wat wel echt heel netjes was is het interieur. Even in het midden gelaten of dit het werk van het poetsbedrijf is of dat de vorige eigenaar ook een idioot... ehh liefhebber was, het zag er gewoon spic en span uit. Zeker als je bedenkt dat het interieur geen leer is, maar lekker besmettelijk beige stof.
Dat de auto gepolijst was voor verkoop was in ieder geval ook waar. Dat was duidelijk te zien...
Dat brengt ons dan ook bij het gedeelte van de poetsbeurt waar ik minder blij mee was. De lak had glans, maar tegelijk ook een hele bak swirls en erger nog, buffertrails of polijstbanen/hologrammen.
Het probleem hieraan was een beetje dat ik niet altijd even ruim in de tijd zit en dat echt een vrij weekend de komende tijd er niet in zat. Pinkstermaandag bood uitkomst. Een full detail ging niet lukken, maar dat hoeft ook niet per se. De trims, velgen en banden kunnen een andere keer, als de lak maar al eens strak was. Extra lastig is dat de zon tot ongeveer 12 uur vol op mijn oprit staat. Zeker een donkere auto hoef je dan echt niet te wassen, laat staan te polijsten. Ik had dus van 12 uur 's middags tot de zon onder ging. Mijn eigen werktempo kennende en uitgaande van een goed te corrigeren Japanse lak zou het volgende programma echt net moeten lukken, mits ik pauze's, koffiedrinken en adem halen tot een minimum zou beperken:
-Pre-wash met Poorboys Bug Squash en Monello Artico Foam
-Wassen met Waxaddict Shampoo
-IJzer verwijderen met Monello Non-Ferro
-Kleien met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy
-Grof polijsten met Meguiar's M105 op
*Meguiars Microfibre Cutting pad voor de Rupes 15,
*Flexipads MF Cuttingpad voor de Rupes 75 Mini,
*Rupes Blauwe Cutting Foampad voor de Rupes Ibrid Nano
-Fijn polijsten met Meguiar's M205 op
*Nanolex Ultra Thin Finishing Pad Blue voor de Bigfoot 15
*Rupes Geel voor de LHR 75
*Rupes Geel voor de Nano
-Waxen met Waxaddict Custom Show Gloss
Opvallend in de voorbereiding was de zooi die met kleien van een lak kwam die 1 maand geleden met een rotary aangerand was.
De "heup" rechts achter als testspot ingericht. Eerst met foam geprobeerd, maar daarmee waren meerdere hits nodig om voldoende resultaat te boeken. Microvezel was de oplossing. Ik sta ervan te kijken hoe mooi M105 al afwerkt. Komt misschien ook omdat deze voor mijn gevoel toch wat minder heftig is als bijvoorbeeld Veloce, S3 of Rupes Blauw, maar ik moest echt goed kijken om de hazing te zien die je met MF pads toch altijd hebt.
Vervolgens dus de rest van de auto met de geteste combi aangevallen.
Helaas heb ik voor de Nano geen MF pads, dus daarop maar Rupes blauw gebruikt. Blijft geweldig speelgoed. Je komt echt op plaatsen waar je anders niet komt. Zoals hier tussen de spiegel en het raam.
Voor de 50/50 de deuren even gebruikt. Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen welke kant gedaan is...
De koplampen hadden een lichte vale waas bovenop. Nog niet zo erg als je bij sommige broertjes en zusjes van mijn auto ziet, dus nog makkelijk te redden met een beetje polijsten. Gewoon met de lak mee pakken bleek voldoende en schuren (gelukkig) nog niet nodig.
Nu we toch bezig waren de achterlichten dan ook maar meegepakt.
Na de hele auto in 2 stappen gedaan te hebben zag de lak er echt lekker uit (al zeg ik het maar zelf).
Ook de metallic in de lak kwam mooi naar voren.
Met nog ongeveer 45 minuten tot het donker werd lag ik net op schema om de auto nog in de wax te zetten en nog te zien of deze goed uitgepoetst was. Tijd voor een eindsprintje dus...
De heerlijke Waxaddict geeft toch nog net dat beetje extra...
Helaas was het toen ik klaar was eigenlijk al te donker om eindfoto's te maken...
Vandaag dat dus nog even ingehaald.