• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Lexus IS250 - De race tegen de klok

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Mijn Alfa'tje begon behoorlijk op leeftijd te raken dus heb ik mezelf onlangs getrakteerd op een "nieuwe" auto. Onder het mom van "je maakt veel kilometers en deze is comfortabeler en veiliger en zo" heb ik aan mezelf verkocht dat ik toch echt weer een Lexus nodig had (eerder een IS200 gehad).

De auto in kwestie:
Merk en type: Lexus IS250
Technisch: 2.5L V6 208pk / 252nm, 6 traps automaat, achterwielaandrijving
Bouwjaar: 06/06/06 (echt waar!)
Kleur: 1G0, Smokey Granite Mica

De auto was bij de garage waar ik hem kocht al "gepoetst". Of je daar blij mee moet zijn is een twijfelgeval...

Als we vriendelijk zijn stond de auto er best presenteerbaar bij. Waxje met flink wat fillers erop en het blonk allemaal heel netjes. Ze hadden in ieder geval de moeite genomen om de auto te laten poetsen. Daar kunnen een aantal andere verkopers waar ik auto's bekeken heb nog wat van leren...

Meteen trouwens maar even mijn nederige excuses aanbieden voor de fotokwaliteit. Het beeldmateriaal komt uit zo'n appel waar je mee kunt bellen, omdat de reflex even met zuslief op stap was.

1_zps7ubntuqj.jpg


2_zpsw5yufvba.jpg


Wat wel echt heel netjes was is het interieur. Even in het midden gelaten of dit het werk van het poetsbedrijf is of dat de vorige eigenaar ook een idioot... ehh liefhebber was, het zag er gewoon spic en span uit. Zeker als je bedenkt dat het interieur geen leer is, maar lekker besmettelijk beige stof.

3_zpseh2mtz1l.jpg


Dat de auto gepolijst was voor verkoop was in ieder geval ook waar. Dat was duidelijk te zien...
Dat brengt ons dan ook bij het gedeelte van de poetsbeurt waar ik minder blij mee was. De lak had glans, maar tegelijk ook een hele bak swirls en erger nog, buffertrails of polijstbanen/hologrammen.

5_zpslbrn9umv.jpg


6_zpsmyhuhttf.jpg


Het probleem hieraan was een beetje dat ik niet altijd even ruim in de tijd zit en dat echt een vrij weekend de komende tijd er niet in zat. Pinkstermaandag bood uitkomst. Een full detail ging niet lukken, maar dat hoeft ook niet per se. De trims, velgen en banden kunnen een andere keer, als de lak maar al eens strak was. Extra lastig is dat de zon tot ongeveer 12 uur vol op mijn oprit staat. Zeker een donkere auto hoef je dan echt niet te wassen, laat staan te polijsten. Ik had dus van 12 uur 's middags tot de zon onder ging. Mijn eigen werktempo kennende en uitgaande van een goed te corrigeren Japanse lak zou het volgende programma echt net moeten lukken, mits ik pauze's, koffiedrinken en adem halen tot een minimum zou beperken:

-Pre-wash met Poorboys Bug Squash en Monello Artico Foam
-Wassen met Waxaddict Shampoo
-IJzer verwijderen met Monello Non-Ferro
-Kleien met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy

-Grof polijsten met Meguiar's M105 op
*Meguiars Microfibre Cutting pad voor de Rupes 15,
*Flexipads MF Cuttingpad voor de Rupes 75 Mini,
*Rupes Blauwe Cutting Foampad voor de Rupes Ibrid Nano

-Fijn polijsten met Meguiar's M205 op
*Nanolex Ultra Thin Finishing Pad Blue voor de Bigfoot 15
*Rupes Geel voor de LHR 75
*Rupes Geel voor de Nano

-Waxen met Waxaddict Custom Show Gloss


Opvallend in de voorbereiding was de zooi die met kleien van een lak kwam die 1 maand geleden met een rotary aangerand was.

7_zpslrsavu2v.jpg


De "heup" rechts achter als testspot ingericht. Eerst met foam geprobeerd, maar daarmee waren meerdere hits nodig om voldoende resultaat te boeken. Microvezel was de oplossing. Ik sta ervan te kijken hoe mooi M105 al afwerkt. Komt misschien ook omdat deze voor mijn gevoel toch wat minder heftig is als bijvoorbeeld Veloce, S3 of Rupes Blauw, maar ik moest echt goed kijken om de hazing te zien die je met MF pads toch altijd hebt.

8_zpsril70beg.jpg


Vervolgens dus de rest van de auto met de geteste combi aangevallen.

9_zpsaoz7lvjc.jpg


Helaas heb ik voor de Nano geen MF pads, dus daarop maar Rupes blauw gebruikt. Blijft geweldig speelgoed. Je komt echt op plaatsen waar je anders niet komt. Zoals hier tussen de spiegel en het raam.

10_zpsvlkarfrv.jpg


Voor de 50/50 de deuren even gebruikt. Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen welke kant gedaan is...

13_zpsjtcfuc3h.jpg


De koplampen hadden een lichte vale waas bovenop. Nog niet zo erg als je bij sommige broertjes en zusjes van mijn auto ziet, dus nog makkelijk te redden met een beetje polijsten. Gewoon met de lak mee pakken bleek voldoende en schuren (gelukkig) nog niet nodig.

11_zpsymnf7vgl.jpg


Nu we toch bezig waren de achterlichten dan ook maar meegepakt.

12_zpsx8anmaip.jpg


Na de hele auto in 2 stappen gedaan te hebben zag de lak er echt lekker uit (al zeg ik het maar zelf).

16_zpsxze2dy7r.jpg


15_zpsymkbnabc.jpg


Ook de metallic in de lak kwam mooi naar voren.

14_zpslgyaqxjm.jpg


Met nog ongeveer 45 minuten tot het donker werd lag ik net op schema om de auto nog in de wax te zetten en nog te zien of deze goed uitgepoetst was. Tijd voor een eindsprintje dus...

17_zpsp3kbjjdc.jpg


De heerlijke Waxaddict geeft toch nog net dat beetje extra...

19_zpszdpnhvjx.jpg


18_zpsnenkg675.jpg


Helaas was het toen ik klaar was eigenlijk al te donker om eindfoto's te maken...

20_zpsh9yirgza.jpg


Vandaag dat dus nog even ingehaald.

22_zps6syvspdt.jpg


21_zpsp4jttnqm.jpg


24_zpsrirfcgny.jpg


23_zpsenhggv9w.jpg
 
Niice! :) Er valt altijd wel meer resultaat te behalen door een detailer. Al is het maar nét dat beetje extra op de lak en de details. Good job!
 
Zoo dat is netjes! Dat mf zoveel doet! Geen sealant na deze ' grote' beurt? Of heb je voorkeur voor wax?
 
Geweldig verslag en resultaat! Nu rijd je auto ook weer een stuk beter (dat gevoel heb ik altijd nadat die net een verwen beurtje gehad heeft).

Veel veilige kilometers toegewenst!
 
Mooie auto en mooie detail!
Met je foto's is niks mis mee hoor, ik kan duidelijk zien dat de auto er nu top uit ziet!

Geniet maar goed van je mooie Lexus, ik vind hem prachtig iig.
 
Zoo dat is netjes! Dat mf zoveel doet! Geen sealant na deze ' grote' beurt? Of heb je voorkeur voor wax?

Deze wax houdt, zeker voor de zomer, lang genoeg en geeft een veel mooiere glans. Nu zet ik mijn auto sowieso zeer geregeld in de wax/sealant, dus probeer elke keer wat anders.

Geweldig verslag en resultaat! Nu rijd je auto ook weer een stuk beter (dat gevoel heb ik altijd nadat die net een verwen beurtje gehad heeft).

Veel veilige kilometers toegewenst!

Bizar he, dat gevoel heb ik ook altijd.
 
  • Leuk
Reactions: RbL en The X man
Mooi resultaat en mooie kleur auto. Veel veilige en schone kilometers toegewenst
 
Gefeli met je andere auto en veel rijplezier toegewenst;) Hij staat er zeker weer strak en stralend bij:cool: