• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lexus poetsen icm DAP, Lake Country & Poorboy's World

ptie

Detailing addict
27 nov 2010
33
65
Allen,

Sinds september vorig jaar ben ik de trotse bezitter van een Lexus IS 300h:

IMG_20170826_112205.jpg


Met deze Lexus heb ik mijn oude hobby, de auto poetsen, ook weer opgepakt.

Vandaag heb ik de motorkap aangepakt met de volgende producten:

DAP 500

Lake Country - HDO Blue Cutting Orbital Pad
https://www.carclean.com/nl/hdo-foam-waxing-pad-5-8.html
Poorboy's World SSR 2.5

Lake Country - HDO Orange Polishing Orbital Pad
https://www.carclean.com/nl/hdo-foam-waxing-pad-5-7.html
Poorboy's World SSR 1.0

Lake Country - HDO Black Finishing Orbital Pad
https://www.carclean.com/nl/hdo-foam-waxing-pad-5-6.html
Poorboy's World Professional Polish

Het effect viel mij eigenlijk een beetje tegen. De swirls lijken minder te zijn, maar zijn zeker niet allemaal weg.

Wat zou ik fout kunnen doen?

Zet ik te weinig druk met de DAP?
Moet ik met de SSR 2.5 meer slagen maken?
Gebruik ik de verkeerde pads?
Of de verkeerde polijstmiddelen?
Staat Lexus bekend om haar harde lak?

Ik hoor het graag! En alvast bedankt :+1
 

Bijlagen

  • IMG_20170826_112156.jpg
    IMG_20170826_112156.jpg
    119 KB · Weergaven: 243
Weinig ervaring met het Lexus maar probeer eens een ander merk Polijsmiddel zoals bv Scholl S17/S30.
Wellicht kan @Stefan O je op weg helpen met zijn visie op Lexus lak.
 
@ptie ik kan je polijst techniek niet beoordelen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik meer polijst op gevoel en wat ik zie.
Scholl s20 met Spiderpad gaf op mijn lexus mooi resultaat. Op de lexus isf gaf de medium blauwe pad van scholl met scholl s3 een mooi resultaat. Daarna uiteraard afschalen. Lexus staat niet bekend om zijn harde lak, wel zijn mooie lak zonder sinaasappelhuid. Mocht 1 hit nog niet voldoende effect geven kan je ook nog een 2e hit doen.
Zwaarder gaan kan altijd. Bij de isf heb ik ook heel veel de mini gebruikt. Werkte veel makkelijker.
Mocht het niet lukken, langs komen mag altijd. Succes
 
@Marcel1973 Goede vraag. Voor mij is een "slag" éénmaal met de DAP erlangs. Ik heb een proefplek op de motorkap meerdere slagen met de SSR 2.5 behandeld, en daarna meerdere slagen met de SSR 1.0. Het heeft wel effect, maar voor mijn gevoel onvoldoende.

Ik wil gewoon geen swirls meer zien als ik me in de volle zon in het zweet werk :)
 
@Marcel1973 hoeveel passes kan ik je niet eens zeggen. Je kijkt ook naar het afbreken van de polijstpasta. Je gaat uit van het dambord patroon op standje 5-6 voor het zwaardere polijst werk. Dan ga ik meestal nog wat sneller heen en weer of op lager toerental en daarna neem ik de lak af.
Hoeveel passes heb ik dan gedaan?.......
Beetje op gevoel werken en op zicht. Geen druk zetten op de machine, machine zelf het werk laten doen. Banen elkaar laten overlappen, niet te snel en niet te langzaam etc.......
Wat me wel opviel bij voornamelijk de isf was dat je zachte doeken moest gebruiken anders bleef er een soort waas achter na afnemen.
 
Uhm, 1 slag is eenmaal met de DAP er langs. Ik loop er wel tien keer met de DAP langs, maar dan gebeurt er inderdaad niets :p

Oke, die was flauw.:grinning:
Als je een dambord hebt gemaakt, hoe vaak ben je er dan langs geslagen? Of te wel maak je een dambord en neem je dan af als je een slag bedoeld?
En misschien kun je nog iets van snelheid zeggen. Valt me op dat bij de YT filmpjes, de machines met een noodgang over de lak gaan. Bij mij zal het ong. 1 cm per seconde zijn, schat ik in.
 
In dambord termen zou ik van links bovenaan beginnen en dan naar rechts, en wat lager weer naar links enz. Tot dat ik rechtsonder ben. Dat is voor mij een "slag". Maar misschien ga ik inderdaad te snel.
 
Alleen van links naar rechts?

Dambord is van links boven naar rechts onder in horizontale banen op een stuk van ca 60x60 cm en daarna van rechts onder naar rechtsboven in verticale banen en zo door tot je weer linksboven bent. Dan heb je een dambord.
Dat herhaal je tot de korrel is afgebroken, zeg maar lijkt vaselineachtig.

Waarschijnlijk dus toch iets te weinig ‘slagen’ @ptie ;)
Check de post van @Stefan O ook ff.
 
Thanks, heb de post van @Stefan O gelezen :)

Concluderend:

Eerst een nieuwe poging doen in een "echt" ;) dambord patroon, en minder snel de machine bewegen. Geen druk zetten, en de machine zijn werk laten doen.
Mocht dit onvoldoende resultaat geven, dan eventueel een Scholl polijstmiddel gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ik doe zeker 2x horizontaal en dan verticaal en dan nog eens sneller of op lager toerental.
Kijk ook maar eens naar de tijd die je bezig bent met een rondje polijsten van de hele auto. Met de isf was ik 4.5 uur bezig en had ik de hele auto nog maar 1 keer gepolijst.
Veel succes en anders eens een keer bij iemand meekijken met veel ervaring.
Dat doet echt wonderen. Weet niet in welke buurt je woont maar daar is ook een topic over, waar zit wie.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Nog een bijdrage:
Tussen de passes steeds goed polijstresidu afnemen en het resultaat inspecteren met een lamp. Pas bij voldoende correctie gaan afbouwen en indien nodig herhalen. Dus niet klakkeloos het rijtje van grove, medium en fijne stappen doorlopen.

Ik vroeg me ook nog af hoe de voorbereiding voor het polijsten was. Wassen, kleien, verdere decontaminatie?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Slag? :p

Passes, runs, hits... Zouden een idee moeten geven om te zien hoeveel werk er nou eigenlijk gedaan is, maar iedereen maakt er wat anders van. ;)

Met mijn DAP900 kom ik eigenlijk alleen bij de bikkelharde Duitse lakken met één goede hit niet door swirls heen. Ik vermoed dus ook dat je het polijstmiddel niet voldoende doorwerkt en zo de correctie niet behaald wordt.
 
@The Joy Of Detailing Ik heb de auto idd gewassen en gekleid.

Op het proefstuk heb ik continue het resultaat gechecked, en de slag ( :p ) herhaald. Maar goed, op een bepaald moment dacht ik wel: "Ja doei!"
 
Daarom.........eens meekijken bij een ervaren detailer.
Voorbereiding, welke pad, welke polijstmiddelen, hoeveel passes, afbreken polijstmiddelen, hoe lang met 1 pad werken, schoonmaken vd pad, afnemen, welke doeken etc. Etc.....
 
Lexus lak is over het algemeen zacht. Althans mijn oude IS200 was best wel zacht, mijn huidige IS250 is boterzacht. Ook de metallic witte Yaris van mijn moeder (kleurcode 070, is dat ook jouw lakkleur?) is boter.

DAP500 is wel een relatief "brave" machine. Die moet best wel een beetje werken om echt serieuze correctie te geven. Je zou eventueel naar microvezel pads kunnen voor wat meer bite.

Wat een ontzettend gave auto is zo'n IS300h trouwens. Toevallig laatst eens een dagje aan Mogen proeven als leenauto.
 
@Quantoxx bedankt voor de link naar de video! Dit maakt het één en ander goed duidelijk. Thx!

@EJ2NH503P De kleurcode is 083 ("White Nova"). Ik wil eerst met alle tips voor de techniek aan de slag, nieuwe pads / middelen kan altijd nog.
En bedankt voor het compliment! Het is idd een toffe auto :cool: