• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lexus ProTect of soortgelijk alternatief

Pattejick

Detailing rookie
21 aug 2017
7
15
Aangezien ik binnenkort mijn nieuwe auto (Lexus IS300h) mag ophalen, ben ik alvast aan het oriënteren op de verzorging van deze auto.

In de prijslijst kom ik de Lexus ProTect exterieurplan tegen, echter vind ik de prijs best hoog (iets van EUR 450). Ik ben dus eigenlijk op zoek naar:
  • een argument om mijzelf te overtuigen dat dit een goede keuze zal zijn, OF
  • een alternatieve wijze om de auto goed te verzorgen
Feitelijk ben ik met name op zoek naar een manier om de auto lekker te laten glanzen, beetje wetlook mee te geven en hier niet iedere week een tijd aan kwijt te zijn. Dus eigenlijk het mooie van detailen zonder er ieder weekend mee bezig te zijn :p Maar serieus: ik heb niet de middelen ter beschikking (garage oid) om wekelijks de auto grondig onder handen te nemen, tijd speelt hier een kleinere rol in. In het verleden heb ik met veel plezier mijn Passat in de was gezet, maar dat is al weer even geleden, dus zal ik in ieder geval nieuwe spullen moeten kopen en weet ik niet precies wat tegenwoordig aangeraden wordt.

Vraag is dus met welk middel ik bovenstaande zou kunnen bereiken. Ik besef me heel goed dat dit uiteindelijk tijd zal kosten, maar iets minder vaak dan wekelijks is gewenst.

Ik hoor graag jullie ideeën!
 
Als ik eventjes Google naar de ProTect, lijkt hrt erop dat de gehele auto in een coating wordt gezet (Lak, kunststof, velgen) en er 5 jaar garantie word gegeven?

Dat klinkt aardig. Maar weer hier natuurlijk niet het fijne van. :)

Een nieuwe auto zal voorlopig glimmen. Bij goed wassen zal je dit nog lang kunnen behouden. Elke week grondig behandelen is dus ook zeker niet nodig. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Pattejick
Wat zou je zelf willen doen? Ben je bereid om de auto zelf te wassen? Als je dat niet wil/kan doen dan is je enige optie de wasstraat (of iemand betalen om je auto te wassen, maar dat zal in de papieren lopen). Als je naar de wasstraat gaat dan kan je bescherming aanbrengen zoveel als je wilt, maar dan zal je auto er redelijk snel niet meer zo goed uit zien.
 
  • Leuk
Reactions: Pattejick
Ik wil de auto best zelf wassen en behandelen, maar niet wekelijks. Komt er dus eigenlijk op neer dat ik op zoek ben naar een middel wat de lak een tijdje beschermt (maand of twee/drie) en tussendoor een mooie wetlook afgeeft. Dat ik dan af en toe de auto moet afspoelen en behandelen met iets 'snels' vind ik niet erg, eigenlijk wel leuk want dan geniet ik denk ik weer meer van de shine van de auto ;)

Maar eerlijk gezegd begin ik door de bomen het bos niet meer te zien... Ik kom meerdere merken tegen die worden aangeraden, maar de verschillen kan ik maar lastig benoemen. Doel van de hele exercitie is dat ik graag de showroom look van de auto wil behouden en het mooi vind als er een wetlook achtig effect mee kan worden gegeven. Dat ik een paar keer per jaar een poos aan het boenen ben vind ik niet bezwaarlijk, want een soort therapie :p

Mijn voorgaande auto's heb ik met name in de wasstraat met een hogedruk reiniger gewassen, want plek voor de deur of een tuinslang oid daar heb ik helaas niet...

Kortom: wensen genoeg, maar ideeën helaas niet.....
 
Ik geloof overigens dat ik dit in een verkeerd topic heb gezet... Kom net de wax afdeling tegen en dan specifiek de Dodo Juice Purple Haze Pro. Lijkt mij aan alle verwachtingen te voldoen?
 
Kunt een hoop leuke spulletjes bij CC halen voor dat geld en is (behalve verslavend) nog therapeutisch ook :p

Daarnaast geloof ik er niets van dat je hier lid wordt, zo'n behandeling neemt en vijf jaar lang alleen gaat wassen :joy:
Nee, de conclusie zal vast zijn dat die behandeling niets is en je voor de helft van 't geld leuk spul koopt en om de twee weken hier een paar glimmende foto's post.:blush:
 
  • Leuk
Reactions: Pattejick
€450 voor 3 type coatings is niet verkeerd! Voor dat geld kan je bij CC inderdaad mooie spullen halen, fair enough, maar als de coatings van goede kwaliteit zijn is het zeker niet verkeerd. :)

Dus... Wil je liever dat het werk voor je gedaan word, dan zou ik informeren naar de ProTect-behandeling en erin verdiepen. Als de kwaliteit vergelijkbaar is met de coatings die op de markt zijn, zoals Gyeon, Nanolex en dergelijke, dan vind ik het een mooie prijs.

Maaarrrr..... Wat krijg je precies voor dat bedrag?
 
  • Leuk
Reactions: Pattejick
Er is geen een auto fabrikant die een fatsoenlijke coating levert als optie bij de verkoop.
Al die hoge bedragen die ze vragen voor een zogenoemde "coating" zijn belachelijk en is alleen maar om de koper nog even wat extra geld te laten betalen.

Een dealer besteed het wassen/poetsen/polijsten in 90% van de gevallen uit, deze mensen krijgen maar heel kort de tijd om de auto een showroom glans te geven. Dus meestal is het snel met een machine eroverheen raggen en lekker vol met fillers smeren.

Als ik U was zou ik dit doen;

Besteed die 450 euro aan een hobbyist detailer van dit forum om een echte coating op uw nieuwe auto zetten.
Haal twee emmers, een goede washandschoen, droogdoek, shampoo en een detailer spray en U kunt jaren vooruit.
 
Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Prachtige auto zo'n IS300H. Welke kleur krijg je hem?

Mijn persoonlijke tip zou zijn: laat de behandeling bij de dealer achterwege en laat ergens een glascoating erop zetten.
We hebben zelf meerdere Toyota's/Lexussen (Lexi, lexus's?) gehad of nog steeds in bezit en de lak is over het algemeen extreem zacht. Mijn IS250 heb ik 2 maanden geleden helemaal gepolijst totdat er eigenlijk vrijwel niks meer in zat en ondanks extreem voorzichtig wassen zitten de eerste swirls er al weer in... Een glascoating voorkomt dit grotendeels.
 
  • Leuk
Reactions: Pattejick en Jansen
@Marcel1973 Daar heb je wel een punt denk ik ;) Naarmate ik meer zit te struinen op dit forum en meer dingen lees, krijg ik er meer zin in om de behandeling te laten voor wat het is en zelf aan de slag te gaan. Moet dus maar een keer naar een eerste bestelling kijken. Ik gooi het thuis dan maar op de therapeutische werking van het poetsen :joy:

Vraag is dan alleen wel wat een beetje geschikt is voor een dergelijke nieuwe auto? Zelf had ik het idee dat de Dodo Juice Purple Haze Pro wel wat zou zijn (auto is donkergrijs) en kan ik m een beetje bijhouden met de Red Mist? Moet natuurlijk niet in één keer volledig van mijn geloof vallen :p

Dan nog de velgen bijhouden met Poorboys World Wheel Sealant en dan is het winkelwagentje bijna op niveau denk ik. Alleen nog wat MF doeken en applicator pads?
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
@EJ2NH503P Dank! Kleur is Mercury Grey, dus donkergrijs. En ja, ik kijk er erg naar uit!

Momenteel rijd ik in een witte Prius en daar gaat het op zich prima mee (weinig kransjes e.d.), maar de auto van mijn vrouw (Aygo) is zwart en daar zie je inderdaad veel meer op qua swirls.... Dat wil ik dus voorkomen met de grijze en hopelijk past het winkelwagentje wat ik hierboven heb beschreven een beetje in de verwachting.

Overigens zal de zwarte auto hier ook van gaan profiteren vermoed ik, dus ik zal mij niet vervelen de komende tijd :)
 
@Marcel1973 Daar heb je wel een punt denk ik ;) Naarmate ik meer zit te struinen op dit forum en meer dingen lees, krijg ik er meer zin in om de behandeling te laten voor wat het is en zelf aan de slag te gaan. Moet dus maar een keer naar een eerste bestelling kijken. Ik gooi het thuis dan maar op de therapeutische werking van het poetsen :joy:

Vraag is dan alleen wel wat een beetje geschikt is voor een dergelijke nieuwe auto? Zelf had ik het idee dat de Dodo Juice Purple Haze Pro wel wat zou zijn (auto is donkergrijs) en kan ik m een beetje bijhouden met de Red Mist? Moet natuurlijk niet in één keer volledig van mijn geloof vallen :p

Dan nog de velgen bijhouden met Poorboys World Wheel Sealant en dan is het winkelwagentje bijna op niveau denk ik. Alleen nog wat MF doeken en applicator pads?

Prima keuzes, qua wax kun je ook de Colli 845 nemen. Super easy, goede prijs/kwaliteit en lekker vergevingsgezind. Maar met waxen geldt: zo veel mensen, zoveel wensen. Wat de een fijn vindt, vindt de ander niets. Kwestie van proberen.

Leest hier ook veel do's en don'ts op het forum en hier vind je alle stappenplannen: https://forum.carclean.com/forums/handleidingen-en-tutorials.35/
 
  • Leuk
Reactions: Pattejick
Na bovenstaande is mijn toekomst van het poetsen denk ik iets gewijzigd....

Inmiddels heb ik mijn nieuwe auto opgehaald; deze heeft van de dealer een mooie Waxoyl behandeling gehad. Auto glimt nu dus als een dolle, maar volgens mij heeft zelf waxen dan dus iets minder zin? Zou dan alleen nog zin hebben om de lak af en toe een boost te geven met een Dodo Juice Red Mist oid of heeft het later nog additioneel in de was zetten wel degelijk zin?
 
Hihihi... Mag hopen dat je voor dit "lakpantser" niet betaald hebt? :)

De WaxOyl is gewoon een simpele sealant (synthetische wax) en zal de komende weken wel bescherming bieden. (Mits hij pas bij de aflevering in de WaxOyl is gezet)

Bij een nieuwe auto (max 3 maanden oud) word er 2-3 jaar garantie gegeven, bij oudere auto's 18 maanden. Allemaal leuk, maar je kan beter zelf aan de gang gaan. :)