• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

LHR21 of LHR15

Defxs

Detailing addict
1 jun 2013
36
65
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje in het bezig van een DAP900v2 + Rupes iBrid Nano

Nu overweeg ik mijn DAP te verkopen en voor een Rupes machine te gaan.

Wat is dan het advies? Een LHR15 of een LHR21?

Ik haal met de DAP overigens prima resultaten. Echter denk ik dat de rupes machines net wat sterker en beter zijn.
 
Tja, een DAP heeft als voordeel dat je een grote en kleine backingplate kunt voeren. De LHR15 of LHR21 hebben allebei alleen maar een grote bp.
Echter om de verschillen aan te geven :
Een 21 'kan' mooier finishen en heeft een iets betere 'bite'
Een 15 kun je beter langs randen halen door zijn kleinere uitslag.

Aangezien je al een Ibrid hebt zou ik denk ik voor een 21 gaan en er (later) een Mini bij doen.
 
Wat heb je voor auto?
Mijn Bmw bv heeft veel grote panelen waardoor ik met de 21 80% van de auto kan doen. Maar dat kan per auto verschillen.
Persoonlijk verkies ik veelal de 21 boven de 15 zelfs bij wat kleinere auto’s.
Mocht je bv een panda hebben net als @Istnogferarie met die stootbanden aan de zijkant is een 15 of in dat geval nog beter een Duetto weer prettiger.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Ik dacht zelf ook aan een 21!
Ik poets verschillende auto’s. Voornamelijk Duits. Audi, BMW, VW

Wordt het toch een 21! Heb namelijk de iBrid er ook nog bij voor de lastige delen Idd!
 
@Ric325i Je bedoeld de standaard plate van de DAP? Ik heb er namelijk 3 plates bij :)

Ik zie trouwens dat ik de DAP PLUS heb.

1x Steunplaat mm Ø 125 (5")
1x kleinere (heb ik alleen geen pads voor)
1x Dual Action Soft Backing plate - 74mm (Met orange en paarse pad)
 
Ik poets verschillende auto’s. Voornamelijk Duits. Audi, BMW, VW
Dan zou ik juist de roterende machine die je te koopt hebt staan, vooral niet weg doen....

Recentelijk 2 Duitsers mogen doen waarbij ik steeds werd uitgelachen door de beton harde lak. Met de DAP en Bigfoot 0 correctie...:rolleyes:
Ik gebruik die alleen nog maar voor het afwerken. Wil je (serieuze) correctie: -> rotary.

Het is een afweging die je moet maken:
- ga je 3 uur staan harken met een D/A en allerlei combinaties of;
- ga je 30 minuten met een rotary aan de slag een 1 uurtje nabewerken

Bovenstaand is uiteraard spreekwoordelijk hè.

P.S.
de 15 is meer allround, de 21 perfect als je grote delen moet doen. Vaak gooi ik de 15 de hoek in en ga ik verder met de DAP juist doordat deze een kleinere slag heeft en dus dichter bij de randjes kan komen.
 
  • Leuk
Reactions: Teun en mdlange
@Ric325i Je bedoeld de standaard plate van de DAP? Ik heb er namelijk 3 plates bij :)

Ik zie trouwens dat ik de DAP PLUS heb.

1x Steunplaat mm Ø 125 (5")
1x kleinere (heb ik alleen geen pads voor)
1x Dual Action Soft Backing plate - 74mm (Met orange en paarse pad)

Ik snap even niet dat je een DAP 900 PLUS zou hebben en daar wel kleinere backingplates bij hebt. Als ik het goed begrijp dan past op de PLUS geen kleinere backingplate... :confused:
 
Ik dacht dat de PLUS onstabieler werd als men er een kleinere plate op zou zetten. (Correct me if I am wrong!)

Ik heb ook een BF21 MkII en op betonlakken kom ik niet ver hiermee. (Duits is niet altijd hard, maar een betonlak = betonlak :p )Ja, er is correctie, maar zoals @nicknameless al aangaf is het niet rendabel meer om het op die manier te doen. Een rotary is dan ideaal; Snelheid, correctie, afwerken met D/A. ;)

Naast de BF21 heb ik alleen een DAP900. De BF kan ik merendeels gebruiken en de DAP gebruik ik vaak met de kleine plate om langs stootstrippen te polijsten en uiteraard kleinere delen.
 
Lekker je DAP houden.

Veel allrounder dan de machines die je noemt.

Ga je toch switchen zou ik voor een Duetto gaan. Werkt net iets fijner en een heerlijke machine.

21 is heel mooi... vooral voor oude Volvo’s en boten!

Ik gebruik hem verder alleen om de finishen... voor de verdere stappen kom je veel beter uit de verf met een 15. Of nog beter, de Duetto!
 
Je moet niet de keuzen maken tussen en 21 of 15. Een 21 is leuk voor als je meters kan maken.
Je kan beter een 15 kopen, machine is veel breder inzetbaar als een 21.
Dan je dap met kleine steunplaat en misschien in de toekomst er een rupes mini of flex mini bijkopen.
Daarna kan je altijd nog een 21 erbij kopen.
 
  • Leuk
Reactions: VincentK
volledig eens met bikkel.

Een 21 is voor grote delen, maar bijvoorbeeld een fiat 500 heeft in de grote delen zoveel rondingen en randen dat een 15 dan veel prettiger werkt.
En dit is natuurlijk met meer modellen zo.

ik zou kijken voor een 15 markt2 en de 900 bewaren tot het moment je een mini ( 3" machine) er bij wilt kopen van welk merk dan ook (rups of flex springen er natuurlijk boven uit, maar een Krauss of DA3 werken ook prima en zijn iets voordeliger, maar niet via cc te verkrijgen)
 
  • Leuk
Reactions: Animemations
Bedankt voor alle reactie's. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik doe eigenlijk niks met mijn FLEX Rotary. Als ik hem gebruik zie ik natuurlijk wel een mooie correctie incl. hologrammen. Die hologrammen haal je er dan weer mooi uit met de DAP.

Maar meestal heb ik gewoon genoeg aan mijn DAP + de iBrid erbij voor de moeilijke stukjes.

Moeilijk te kiezen allemaal.