• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

lichte krasjes in lak

remcovanhees

Detailing trainee
7 jul 2018
8
32
Hallo,

Ik rij een Fiat 500 parelmoer wit.
Nu was ik hem altijd met het 2 emmer systeem.

Gisterenavond heb ik de auto gewassen, gekleid, White diamond gebruikt, Meguairs Tech Wax 2.0 en als laatste stap Colonite 845.
Resultaat prima.

Mijn auto staat in een parkeergarage en zag op vooral de achterklep en motorkap heel veel lichte krasjes in de lak.
In de zon/dachtlicht valt dit niet op maar onder kunstlicht en kijkend naar het licht zie je de krasjes zitten.

Nu is mijn vraag, hoe krijg ik deze krasjes uit de lak?
Ik heb geen DAP of andere machinale machine.
Heb foto toegevoegd.
 

Bijlagen

  • IMG_3138.JPG
    IMG_3138.JPG
    86,4 KB · Weergaven: 966
Dat lijkt mij ook polijstwerk. Best veel krassen zijn dit trouwens. Waar op de auto zit dit? En weet je zeker dat het alleen daar is? Doet mij denken aan de plek naast de handgreep waar veel mensen de lak aanraken als ze de deur dicht doen.
 
De foto die bijgevoegd is, bevind zich op de achterzijde van de auto.
Moet ook zeggen dat de foto er erger uitziet dan in werkelijkheid zichtbaar is.
 
Wat me wel opvalt is dat je een hele serie parallelkrassen in een soort licht golvende lijn ziet, eigenlijk net alsof iemand met de hand met een stuk schuurpapier er langs is gegaan. Ik heb geen idee hoe dit ontstaan is, maar ofwel iemand is éénmalig ergens mee langs de lak gegaan (zand weggeveegd met een lap?), of er gaat ergens iets systematisch fout, waardoor dit patroon is ontstaan.

Wat het wegpolijsten betreft: meestal hebben Italiaanse auto's redelijk zachte lak, dus goede kans dat dit handmatig goed te doen is.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Nou ik heb nooit met schuurpapier op de auto gezeten.
Wat ik altijd doe voordat ik de auto was is goed afspoelen met een tuinslang.

Er zit wel, ik noem het maar ontwerpfoutje van de auto een probleem dat zodra ik hem gewassen heb en ik 1x stukje gereden heb de achterkant vol met zand/steentjes en vuil zit dus alles spat behoorlijk op de achterkant.

Begrijp dus min of meer uit de reacties dat ik zal moeten overgaan naar de aanschaf van een DAP en dan moet polijsten dit wel kan oplossen.
 
Sterke analyse hierboven.

Waarschijnlijk per ongeluk toch zand en troep over lak gesmeerd.
Kan de beste overkomen.

Met de hand is een hels karwei, kan je het missen zou ik zeker een dap oid aanschaffen.
Eventueel starters pakket , kun je direct aan de slag.
Krasjes van foto zullen vrijwel zeker als sneeuw voor de zon verdwijnenen.

Ligt je dap een jaar in de kast en besef je dat je er te weinig mee doet, zon machine verkoopt in zo goed als nieuw staat vrijwel altijd snel en zijn redelijk waardevast.
 
@remcovanhees Voor een klein bedrag kun je al een aardige stap vooruit maken, door de auto vóór je gaat wassen met een oppompbare spuit eerst te voorzien van wat water met shampoo. Die oppompbare spuit kan een ding van minder dan 5 euro bij de Action zijn, of bijvoorbeeld een mooie Kwazar. Door een paar drupjes shampoo in de spuit te doen, en deze verder met water te vullen weekt het vuil nog veel beter los. Als je vervolgens met de tuinslang (in sproeistand) de auto na een paar minuten afspoelt, zul je al aardig wat zand/vuil kwijt zijn, voor je gaat wassen. Dit is natuurlijk niet zo mooi als met een HD-pomp en een foamlans, maar geeft toch al een forse verbetering voor een minimale investering. Naar mijn mening moet je als eerste zien te voorkomen dat er nieuwe krassen ontstaan, en pas daarna de ontstane krassen wegpolijsten (heb je langer eer van je werk).
 
Mijn vermoeden is, maar dat kan je nooit bewijzen.
Een paar maanden geleden is mijn auto voor een onderhoudsbeurt bij de garage geweest en als service hebben ze hem "gewassen", lees door de wasstraat gereden ik was hier alles dan blij mee en heb dat ook direct gemeld dat deze "service" volgende keer niet meer hoeft voor mij.

Ik kan dus niet uitsluiten dat hierdoor de krassen mede door ontstaan zijn.
 
Uit de reacties lees ik eigenlijk dat om het op te lossen en voorkomen wat zaken aangeschaft dient te worden.
In daglicht/zonlicht zie je niets aan de lak maar wanneer de auto in de garage staat zijn deze beschadigingen goed zichtbaar.

Ik zal dus overgaan tot aanschaf van een DAP.
Rest alleen nog de vraag moet ik voor model 500 of 900 gaan?
 
De "welke DAP"-vraag komt vaak voorbij. :) 99% van de adviezen zal zijn om voor de 900 te kiezen. Meer vermogen en betere ergonomie.

* Een DAP-kit met Monello polijstmiddelen (Powerpack) is een goede start.
* Ontvetter erbij. (Gyeon - Prep of Nanolex - EX)
* Bedenken of je meteen extra 5" pads erbij neemt. (Nu of later, meerdere is sowieso fijner)
* Kleine pads er bij bestellen voor op de kleine backingplate.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
De "welke DAP"-vraag komt vaak voorbij. :) 99% van de adviezen zal zijn om voor de 900 te kiezen. Meer vermogen en betere ergonomie.

* Een DAP-kit met Monello polijstmiddelen (Powerpack) is een goede start.
* Ontvetter erbij. (Gyeon - Prep of Nanolex - EX)
* Bedenken of je meteen extra 5" pads erbij neemt. (Nu of later, meerdere is sowieso fijner)
* Kleine pads er bij bestellen voor op de kleine backingplate.

Bij een DAP 900 beginnersset, kies je óf voor een 5,5" pad voor op de grote backing plate, óf voor 4" pads op de kleine backing plate. Je kiest namelijk altijd iets grotere pads dan de backingplate om te voorkomen dat je met de rand van de backingplate makkelijk schade maakt (nu heb je daar een stukje extra pad als buffer). Op een Fiat 500 verwacht ik dat je veel kleinere vlakken en lastiger hoekjes hebt (geen ervaring met dit model auto, vandaar dat ik het verwacht), dus mogelijk dat 4" pads voor de kleine backing plate de betere keuze zijn.
 
Ik zie alleen maar op de website 5,5" en 3,5" pads.
Waarschijnlijk bedoeld Cordoba dus 3,5" pads en niet de 4".

Derhalve kan ik zeggen dat een fiat 500 een hoop grote vlakken heeft, op de deuren heb ik bijvoorbeeld geen stoot strips en de motorkap, dak en achterklep hebben geen rare hoeken. Moet allen bij het polijsten even oppassen voor de kofferbakhendel (Chroom) en het vrij grote logo achterop.
Dus voordat ik begin even de zwart plastic delen even afplakken.

Probeer het eerst even met de kit die ik aangeschaft heb, en dan kan ik altijd mijn pads en spullen uitbreiden.
Ik heb al behoorlijk wat spullen en verwacht dat het aanbrengen afnemen een stuk makkelijker gaat met een DAP.

Zijn er nog zaken waarmee ik rekening moet houden bij gebruik van mijn DAP?
Ik snap natuurlijk dat ik niet te lang op 1 plek moet blijven, en zeker niet gelijk op stand 6 moet beginnen.
Want heb natuurlijk geen zin om door mijn lak heen te gaan dan heb ik natuurlijk geen last van krasjes meer, maar een auto zonder lak is ook niet zo mooi.