• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte krassen op verchroomde handgrepen/deurhendels

Steve Jobless

Detailing trainee
4 apr 2022
42
40
Als detailingnoob heb ik ervoor gekozen mijn nieuwe auto naar een detailer te brengen zodat ik een mooi startpunt heb om deze te onderhouden. Helaas heb ik de auto teruggekregen met lichte krassen op de verchroomde(?) handgrepen/deurhendels. Degene die de auto onderhanden heeft gehad zegt dat deze krassen er al op zaten, maar daar denk ik toch echt anders over. Kunnen onderstaande krassen veroorzaakt worden door een DAP? Men heeft gepolijst met een gele pad i.c.m. 3M Polijstpasta 09375 met zwarte dop.

l20Yg8s.jpg

XBbDqrz.jpg


Hoe dan ook, deze krassen zijn me een doorn in het oog. Is hier nog iets aan te doen behalve wrappen? De detailer zei van niet.
De krassen zijn ondiep, mijn nagel blijft er niet in haken. Ik heb het e.e.a. opgezocht en lees gemengde berichten m.b.t. het gebruik van Mag & Aluminum Polish op verchroomde delen.

Alvast dank voor jullie advies!
 
Roterende polijstapparaten kunnen geen rechte krassen veroorzaken.
De meeste dealers duwen de auto door de wasstraat voor deze naar “de poetser” gaat of zelfs gewoon zo aan de klant meegeeft. De wasstraat heeft horizontaal draaiende borstels welke deze krassen wel kan veroorzaken dmv oud vuil van vorige auto’s welke nog in de borstels zitten.

als het echt chrome is (verchroomd metaal) dan is het er lastig uit te krijgen.
Je kunt een lichte chrome polish proberen.
 
Zelf een beginner plakt dit soort delen af vooraf aan het polijsten
En het kan prima zo zijn dat er een product op zat dat de krasjes verhulde

Ik zou mij eerder druk maken om de lak eronder, die ziet er wel heel dun uit
 
+1 voor bovenstaande reacties:
- dit is niet door polijsten veroorzaakt
- om wat voor merk en type auto gaat het? Ik zou eerst zorgen dat ik zeker weet om wat voor materiaal het hier gaat. Het zou ook zomaar een (gemetaliseerd) kunststof deel kunnen zijn. In dat geval wil je niet teveel met een metaalpolish aan de gang gaan. Pas dan een plan van aanpak maken.
Ik zie wel een heel typische structuur maar kan die niet direct plaatsen als verchroomd metaal of iets anders.
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless
Allen bedankt voor jullie reacties!

Roterende polijstapparaten kunnen geen rechte krassen veroorzaken.
De meeste dealers duwen de auto door de wasstraat voor deze naar “de poetser” gaat of zelfs gewoon zo aan de klant meegeeft. De wasstraat heeft horizontaal draaiende borstels welke deze krassen wel kan veroorzaken dmv oud vuil van vorige auto’s welke nog in de borstels zitten.

als het echt chrome is (verchroomd metaal) dan is het er lastig uit te krijgen.
Je kunt een lichte chrome polish proberen.

Hmmm balen joh! Maar weet dat een nieuwe auto ook nooit helemaal krasvrij is dus het kan goed zijn dat het er al wel op zat.

Wat voor merk model auto betreft dit?

Dank voor de info. Ik heb de auto nu 6 weken in bezit en dit betreft de deurhendel aan de bestuurders kant, iets wat je dus elke keer ziet als je de auto gebruikt, vandaar dat ik vrij zeker weet dat het er nog niet op zat. Maar wat RedCat hieronder aangeeft zou heel goed kunnen.

Het betreft een MG Marvel R.

Zelf een beginner plakt dit soort delen af vooraf aan het polijsten
En het kan prima zo zijn dat er een product op zat dat de krasjes verhulde

Ik zou mij eerder druk maken om de lak eronder, die ziet er wel heel dun uit

Ik begrijp ook niet goed waarom deze niet zijn afgeplakt. De deur hendels klappen zelfs naar binnen, dus iets makkelijkers om af te plakken is er bijna niet. De ongespoten plastic delen zijn ook niet afgeplakt geweest. Ik heb nog polijst middel eraf geboend toen ik thuiskwam om te voorkomen dat deze wit uitslaan.

Welke lak bedoel je precies? De lak op de deurhendel zelf of de witte lak op het plaatwerk?
 
Ik bedoel de lak op de haakse overgang van uitwendig plaatwerk naar de diepte achter de handgreep
Die is wat vlekkerig en dat lijkt het gevolg van een doorschijnende onderlaag (kleurlak heel dun geworden)
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless
Dank voor de toelichting @RedCat . Even voor mijn beeldvorming; dunne kleurlak is iets wat in de fabriek is gebeurd en geen gevolg van polijsten toch :) ? (aangezien je bij polijsten enkel blanke lak ervanaf haalt).
 
Welke behandeling heb je laten uitvoeren ? Polijsten is bij nieuwe auto’s niet gek zeker niet als je hem last coaten maar vaak gaat het dan om kleine imperfecties. Krijg het beeld dat de hele auto is gepolijst ? Mocht de auto niet nieuw nieuw zijn , en al eens gewassen zijn dan is een volledige polijstbeurt opzicht wel weer te rechtvaardigen
 
Het zijn ook niet alleen horizontale krasjes, haaks erop zitten er ook 2 krasjes. Dat sluit een wasstraat wel weer uit.

Ik zou voorzichtig polijsten en als dat niet goed gaat en je wilt er toch vanaf dan zou ik ze laten wrappen.

Je komt hier zo vaak met je handen aan dat je er niet aan ontkomt dat je daar krassen op krijgt.
 
Bij veel auto's zijn dergelijke onderdelen gewoon plastic dat voorzien is van een chroomkleurig laagje, en dan dus niet met middelen voor metaal aan de gang gaan. Het oppervlak ziet er zeer typisch uit, op het voorste deel lijkt het alsof er in verschillende richtingen geprobeerd is om de kras weg te halen (ik zie een soort kerven in 3 verschillende richtingen op de laatste foto, alleen lijken die kerven wat afgerond, niet met een scherp afgetekende rand). Op de andere foto zie ik iets verder naar achteren ook een typische structuur, haast alsof het een grof geweven stof is, waar een chroomlaagje op is gezet).
 
Of de deurhandels van plastic of metaal zijn kun je natuurlijk eenvoudig testen met een magneetje.
Als ze van plastic zijn zou je kunnen proberen met een polijstmiddel op een doekje om te zien of je zo (voorzichtig) nog iets weg kunt werken.
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless
Welke behandeling heb je laten uitvoeren ? Polijsten is bij nieuwe auto’s niet gek zeker niet als je hem last coaten maar vaak gaat het dan om kleine imperfecties. Krijg het beeld dat de hele auto is gepolijst ? Mocht de auto niet nieuw nieuw zijn , en al eens gewassen zijn dan is een volledige polijstbeurt opzicht wel weer te rechtvaardigen
Ik heb een volledige polijstbeurt laten uitvoeren. De auto is nieuw nieuw, d.w.z. 6 weken oud met 2500km op de klok. Voor aflevering is deze echter door de dealer door de wasstraat gehaald met als resultaat waskrassen, met name op de motorkap kon je precies zien dat er zo'n 'droogflap' overheen was getrokken. In de showroom is me dat niet opgevallen omdat er een wax overheen zat. Toen ik de auto echter na 2 weken met de hand heb gewassen viel het me op. Te laat om iets te claimen natuurlijk....
Het zijn ook niet alleen horizontale krasjes, haaks erop zitten er ook 2 krasjes. Dat sluit een wasstraat wel weer uit.

Ik zou voorzichtig polijsten en als dat niet goed gaat en je wilt er toch vanaf dan zou ik ze laten wrappen.

Je komt hier zo vaak met je handen aan dat je er niet aan ontkomt dat je daar krassen op krijgt.
Wrappen is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Altijd fijn om opties te hebben. Dank voor het meedenken :)
Bij veel auto's zijn dergelijke onderdelen gewoon plastic dat voorzien is van een chroomkleurig laagje, en dan dus niet met middelen voor metaal aan de gang gaan. Het oppervlak ziet er zeer typisch uit, op het voorste deel lijkt het alsof er in verschillende richtingen geprobeerd is om de kras weg te halen (ik zie een soort kerven in 3 verschillende richtingen op de laatste foto, alleen lijken die kerven wat afgerond, niet met een scherp afgetekende rand). Op de andere foto zie ik iets verder naar achteren ook een typische structuur, haast alsof het een grof geweven stof is, waar een chroomlaagje op is gezet).
@Martin Philippo (Ik kon jou niet quoten): Ik zal Donderdag de magneettest eens uitvoeren.

Mocht het daadwerkelijk plastic zijn, welk product raden jullie aan om voorzichtig mee te polijsten?
 
Ook bij verchroomd kunststof zijn er gigantische kwaliteitsverschillen tussen verschillende automerken/modellen. Bij kunststof met een kwalitatief goede 'chroomlaag' kun je met een heel fijn polijstmiddel of zelfs een zogenaamde paint cleaner al veel resultaat behalen, bij een matige kwaliteit gaat het bij iedere behandeling alleen maar achteruit, doordat er zichtbaar minder chroomlaag overblijft.

Als eerste suggestie denk ik aan Professional Polish of de net iets grovere Professional Polish2 beiden van Poorboys World en dan met een witte Monello handpad als polijstpad. Dit zal naar mijn idee niet de krassen volledig weghalen, maar wel veel van de ruwheid in de kras (daardoor ziet de kras zelf ook mat) weghalen, waardoor de kras weer gaat glanzen en veel minder opvalt. Als het mogelijk is om eerst uit het zicht wat te proberen met deze combinatie, loop je weinig risico.

Een algemeen advies: voor je iets gaat doen, lees je eerst even goed in, op het forum is een apart deel met tutorials en stappenplannen, daar kun je de basiszaken makkelijk afkijken.
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless