• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lijvige Full detail op een Porsche Boxster (986) first generation van 1998 afgewerkt met Gyeon One coating.

Nick1407

Detailing guru
9 jul 2017
1.914
173
Averbode
Hoi iedereen,

Het is al even geleden, maar deze wou ik jullie toch niet onthouden. (De foto's zijn op verschillende tijdstippen gedurende de detail genomen en dus is het mogelijk dat deze niet echt opeenvolgend zijn).

Intro:
afgelopen zomer (2019) werd me door mijn tante gevraagd om haar cabrio'tje eens wat te laten blinken. Ze had al een aantal van mijn eerdere projectjes gezien en vroeg of ik ook zoiets voor haar kon doen.
de wagen werd als daily gebruikt. Ik ga er niet om liegen... De wagen was als jonge occasie aangekocht en heeft in zijn verdere leven weinig liefde gekend!
Het resultaat is een wagen die volkomen dof was. Geen glans what so ever!! Na een inspectie van dichtbij vallen de gigantische hoeveelheid swirls, Random deep scratches (mede aangebracht door de hond des huizes, schuurspons krassen), ingebrande vogelflatsen, enz op.
Deze dame is het recht ontnomen om met enige fierheid door het leven te gaan. Aan mij, om hier verandering in te brengen.

Eerst maar een bestellinkje geplaatst bij CC in aanloop van de detail o_O

IMG_6464.JPG


Nu we alles in huis hebben, kunnen we aan de slag gaan!

Het interieur:
Het interieur werd heel af en toe eens 'vertroeteld' met niet meer dan een rondje stofzuigen.
Het plastic/vinyl was verweerd en dof.
overal lag er zand en hondenhaar.

Het reinigen van het interieur is net als de rest van deze detail verdeeld over een aantal dagen/weken, daar ik ook nog moest gaan werken.
Gelukkig had ik geen strakke planning!
De wagen heeft een dikke maand bij mij thuis doorgebracht!

Als eerste de cabriokap maar eens geopend en alle hoekjes en kiertjes grondig geïnspecteerd. Ook hier was er veel zand terug te vinden. Best logisch, want hier was nog nooit een stofzuiger doorgehaald.

IMG_6342.JPG


De motorruimte (of eerder de koffer vooraan de wagen) bleek in niet veel betere (lees: even slechte) staat:

IMG_6348.JPG


En na het weghalen van de plastic kappen ging het van kwaad naar erger! De kap van de interieurfilter ontbrak.

IMG_6352.JPG
IMG_6364.JPG


De interieurfilter zelf was blijkbaar ook al lang niet meer vervangen :mask: Ik heb onmiddellijk gevraagd of er een nieuwe besteld mocht worden en deze geplaatst bij ontvangst.

IMG_6353.JPG


Dan maar de deur openen en het eerst wat opvalt zijn de sponningen. Deze zijn gereinigd met een grote hoeveelheid APC, stromend water en allerhande detailbrushes

IMG_6366.JPG
IMG_6367.JPG


Het interieur verder goed gereinigd met behulp van Mothers fabric en carpet cleaner, Nanolex Interior Cleaner, Gyeon Vinyl cleaner, Gyeon preserve, vele MF doeken en verschillende borstels. Een extractor had hier tot z'n recht gekomen, maar deze heb ik spijtig genoeg niet in mijn bezit en je moet roeien met de riemen die je hebt, toch?

IMG_6569.JPG
IMG_6574.JPG


De velgen:
De volgende dag maar eens werk gemaakt van de velgen en remklauwen. De staat was; net als de rest van de wagen, om bij te huilen! Veel ingebrand remstof en teerplekken. Gelukkig zijn we van alles voorzien om dit aan te pakken. De banden heb ik tot 4x toe met de Gyeon tire cleaner behandeld.

IMG_6518.JPG
IMG_6522.JPG


De gehele kit met borstels en chemicaliën. Zoals gezegd, kwam er dus een hoop troep vanaf:

IMG_6524.JPG
IMG_6533.JPG


Het resultaat van de velgen. Wat een verschil!

IMG_6526.JPG


Van het wassen heb ik geen foto's, maar ik denk dat dit proces door iedereen hier op het forum al wel gekend is.
De lak is zowel chemisch als mechanisch gedecontamineerd.
Toch kwam er nog heel veel vuil van de lak bij het kleien:

IMG_6558.JPG


De uitlaat:
Deze was in uitzonderlijk slechte staat! Ik heb hier meerdere uren aan gespendeerd om deze terug toonbaar te krijgen! Dit met Auto Finesse Metal Polish en een MF doekje om de buitenzijde op te poetsen. Voor de binnenzijde had ik wel extrafijn 000 staalwol nodig. opdracht geslaagd!

IMG_6406.JPG
IMG_6411.JPG
IMG_6594.JPG
IMG_6595.JPG


De inspectie van de lak:
Zie hier een kleine greep uit het aanbod!
Aan de gevoelige kijkers vraag ik nu om verder door te scrollen :dizzy: :confounded:

9999.jpg
IMG_6337.JPG
IMG_6654.JPG



Lakdikte:
Deze variëerde van ontzettend dun naar redelijk dik in de lak. De minst gemeten waarde was op de deur aan de bestuurderszijde.

IMG_6642.JPG
IMG_6721.JPG


Het cabriodak:
Het dak had ik; tijdens het wasproces, reeds aangepakt met APC en een paardehaarborstel om de zooi er uit te krijgen. Alvorens over te gaan tot het polijsten van de lak heb ik de hele wagen ingepakt met plastic en de achterruit volledig afgetapet om overspray te voorkomen.
In totaal heb ik 2 lagen Gyeon Fabric coat aangebracht. De eerste laag opgesrayed en met een wegwerphandschoen goed in de stof ingemasseerd. Een uurtje later de 2e laag aangebracht en dit mooi 24u laten drogen. Nadien het dak nog nagewreven met een MF doek om het plakkerige residu van de Fabric Coat te verwijderen. Het flesje van 30 ml was nu zo goed als leeg.

IMG_6585.JPG
IMG_6608.JPG


De correctie:
Na het dak, maar aan de slag met de DAP en compound!
Een eerste testspot met Menzerna 400 op een LC MF pad gaf al een goed resultaat!

IMG_6620.PNG



Echter bleven de diepe krassen; die je rechts op bovenstaande foto en in het filmpje kan zien, een doorn in het oog...

Daarom heb ik waterschuurpapier en sanding pad ter hand genomen en voor de eerste x in mijn leven de lak van een wagen geschuurd.
Het angstzweet brak me uit, kan ik jullie wel vertellen! Ik had echter niet veel te verliezen en eens je begint, moet je wel verder.

Afgeschaald van 1500 gritt naar 3000 gritt.
Het schuurbeeld was niet zo mooi als ik gehoopt had. Nadien weer met de Menzerna aan de slag te gaan icm de Lake Country MF pad.

IMG_6630.JPG
IMG_6631.JPG



Het resultaat was bevredigend! De diepe krassen op de motorkap en de krassen veroorzaakt door de schuurspons waren mooi afgevlakt en dus bijna niet meer zichtbaar!

IMG_6636.JPG
IMG_6633.JPG


In de daar op volgende weken heb ik de hele wagen gepolijst in 3 stappen nl. Menzerna 400 op LC MF pads, Menzerna 2500 op de blauwe LC foam Cutting pads en als laatste Menzerna 3500 op de oranje LC foam finishing pads.
@krikke55 heeft me voor de laatste stap nog uit de nood geholpen met Menzerna 3800 voor die fantastische glans.

Ook het derde remlicht kon een opfris beurt gebruiken:


Het resultaat VOOR het aanbrengen van de coating:

IMG_6727.JPG
IMG_6745.JPG
IMG_6781.JPG


De glans zat er al goed in, maar de kers op de taart zie je pas wanneer de coating een dagje heeft kunnen uitharden.
Om af te werken nog een laagje Gyeon Cure aangebracht op de lak en Gyeon Tire op de banden, alvorens de wagen te overhandigen aan de geduldige eigenaresse.
De velgen zelf heb ik in de Cancoat gezet, daar ik geen Rim ter beschikking had en de initiële bestelling al heel ruim was qua budget :oops:

Het resultaat:
Wat is het toch leuk om de blik te zien op het gezicht van de eigenaars bij de overdracht. In dit geval nog meer dan anders!
Het resultaat oversteeg elke verwachting van de eigenaresse; ookal hield ik haar geregeld op de hoogte dmv. berichtjes, foto's en filmpjes.

In de zon is het echt een plaatje en kan deze 21 jaar oude dame (op de datum van de feiten) weer fier van stal gehaald worden! Het was voor mij het eerste project van dergelijke omvang. Niet altijd even makkelijk (gezien de job en andere verplichtingen tussendoor), maar wat een resultaat!

ENJOY:


IMG_6842.JPG
IMG_6843.JPG
IMG_6844.JPG


 
Wow Nick !

Dat is een hele prestatie en wat een detail :cool: ik vind het ook enorm knap dat je de stap hebt durven nemen om te gaan wetsanden !

Fantastich resultaat !
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Wat een geweldige klus! Een super eindresultaat en een enorme transformatie!!
Wat heeft die Boxster geleden zeg... Gaat daar nu verandering in komen?
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
How @Nick1407. Dat is een sisyfusarbeid geweest. Hoed af voor het werk en je lef om aan dat wetsanden te beginnen. Ik doe het al in mijn broek als ik een grove korrel hanteer bij het polijsten.
Die bestelling vooraf was ook wel een hele flinke slok.
Proficiat met het behaalde resultaat !
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Dank je allemaal voor de positieve reacties!
Ik heb deze onder projecten geplaatst, omdat er bij de Showoff min of meer een limiet gesteld wordt op 15 foto’s en dan kwam ik er niet

Het is idd een titanenwerkje geweest. Ik vermoed dat er toch een 80-tal uur is ingeslopen.
Dit vooral ook, omdat ik alles even tussendoor moest doen. Ik kon dus; behalve in de weekends, nooit echt aan 1 stuk doorwerken.

De foto’s van de staat vooraf, doen zichzelf echt geen eer aan!
Het was in het echt nog vele malen erger!!
Dit omdat je met een foto en bepaalde belichting er zekere dingen tussenuit haalt en versterkt, maar andere dingen dan weer verdringt ten bate van de andere defecten.

Met je eigen ogen zie je natuurlijk het hele plaatje en zoals @krikke55 al aangeeft. De wagen was fameus gehavend.
Ik had ook nooit op dit resultaat durven hopen!
 
Dat is een flinke klus geweest, gezien de staat! Had ik het een paar weken geleden toch iets makkelijker op de Boxster van m'n vader :p Een aantal dingen herken ik wel, grappig om te zien, zoals alle rotzooi in de ruimte onder de paravaan (staan deze auto's bekend om). Op het interieur filter zit inderdaad geen kap, maar deze wordt beschermd door de kunststof kappen daarboven. Ik vind het persoonlijk niet de mooiste kleur op deze auto, maar wel echt mooi om te zien dat je de auto de aandacht hebt gegeven die hij verdient. Top werk, chapeau! :D

Nog één klein detail trouwens: De wielnaafkapjes van Porsches moeten met de punt van het Porsche schild naar de ventiel wijzen :p
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Wauw! Wat een klus en kan me voorstellen dat je "wat" zenuwachtig was toen je ging wetsanden... Dat is voor mij nog 3 bruggen te ver... :D
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
@Cordoba ik had tot nu toe nog nooit van VVS gehoord
Het tussendoor filmen en consequent foto’s nemen (liefst vanuit dezelfde hoek), is iets wat ik zeker nog beter onder de knie moet krijgen!

Meestal zit ik met m’n gedachten zo diep in het werk verzonken, dat ik deze stap meestal oversla en er te laat aan denk.

Ik zal er zeker rekening mee proberen te houden bij toekomstige projectjes
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hele mooie detail-job, en idem geschreven verslag met duidelijke foto's / filmpjes.
Eer van je werk! (helemaal om als 1e keer op een Porsche te gaan wetsanden, zonder eerst geoefend te hebben op een sloop-paneel)
Eindresultaat is schitterend, precies wat zo'n wagen verdient.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407