• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Losgelaten verf voorbumper, zelf herstellen?

tln

Detailing rookie
7 aug 2022
2
15
Hallo allemaal,

Een tijd terug was ik de auto aan het schoonspuiten en tot mijn verbazing vloog er een stuk lak af. Nu mist er een stuk lak uit de voorbumper van ongeveer 2,5 bij 2 cm, waarbij er ook barstjes verder naar buiten lopen. Ik heb foto's bijgevoegd, hopelijk geeft dit een duidelijk beeld van de schade, excuus voor de dode vlieg :).

Het vermoeden is dat de bumper ooit is overgespoten en dat de hechting van de lak hierdoor niet goed is. Voor nu wil ik hier geen honderden euro's aan uitgeven en zou ik zelf wel wat willen proberen. Ik weet dat je van deze plek dan sowieso wel wat zal blijven zien, maar het is al gauw beter dan de huidige situatie.
Ik heb zelf al redelijk wat research gedaan en wat manieren gevonden met lakstift + wetsanding / Langka blob removal + polijsten, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Wat is volgens jullie de beste manier om dit aan te pakken?
 

Bijlagen

  • IMG_closeup.jpg
    IMG_closeup.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 99
  • IMG_overzicht.jpg
    IMG_overzicht.jpg
    111,3 KB · Weergaven: 92
Kan het ook een aanrijdschade zijn geweest ?
Als kunststof buigt is de spanning op de lak vaak zo hoog dat de hechting (van lak op kunststof) het niet aan kan en dus los komt
Dan heb je eerst nog een gesloten laag lak met barsten en soms komt er dan een stukje helemaal los.
Je moet echt de lak weghalen die niet goed meer hecht en dan het "gat" invullen met lak. Denk ook aan een goede primer
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoCo
Het betekent niet per definitie dat de bumper is herspoten of hersteld, bij de VAG groep kwam ik wel eens bumpers tegen die af-fabriek een slechte hechting hebben waarbij uiteindelijk de lak loslaat na een steenslag - hoge druk - car wash borstels,...

Aanrijdschade lijkt mij ook niet van toepassing te zijn rekening houdend met geen zichtbare schade op of rond het gebied waar de lak loslaat (plooi, krassen, deuk,...)

Wil je dit zelf ''herstellen'' dan ga je zoals de reactie hierboven ook al aangeeft, eerst alle loslatende lak moeten verwijderen en dit kan wel eens betekenen dat je hele bumper gestript dient te worden...
Tip het even bij om het wat minder zichtbaar te maken en spaar die paar honderd euro bij elkaar om het helemaal af te laten maken door een pro.
 
Ja das echt een Vag kwaaltje losbarstende verf op de bumper als deze niet origineel gespoten was.
(ik weet het maar al te goed mijn caddy had het toen ook)

Teun de beun reparatie :
secondelijm onder de losse stukken.
goed laten drogen
ontvetten en dan een goede kunststof/plastic primer er op
weer goed laten drogen
Bij werken met de juiste kleur lak stift en aftoppen met een goeie blanke lak.

oja ergens tussen door natuurlijk wel ff schuren om de oneffen heden glad te maken =)

Correcte reparatie :
weg brengen naar vakman.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Net als @RedCat dacht ik ook als eerste aan een trekhaak of iets dergelijks (maar daar lijkt het net wat te hoog voor) die er in gedrukt is.

Ja das echt een Vag kwaaltje losbarstende verf op de bumper als deze niet origineel gespoten was.
@Megaman Je mag jouw tekst even toelichten, wat heeft een autofabrikant voor schuld als de auto niet af-fabriek, maar door een ander later in kleur is gespoten?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik weet uit de onderhoudsgeschiedenis van VW dat de auto ooit schade heeft gereden aan de voorkant, en dat bij het herstellen de bumper is vervangen en dat er ook wat spuitwerk is geweest. Vandaar dat ik er een beetje vanuit ging dat dit de reden is dat hechting wat minder is.

Maar het is duidelijk dat de professionele oplossing de voorkeur heeft voor jullie :). Ik ben bij 1 spot-repairer langsgeweest en die gaf aan dat hij ook twijfelde over de hechting van de rest van de lak. Hij heeft uiteindelijk wel een prijs genoemd van rond de 350 euro. Is dat redelijk? Of wat zou een redelijke prijs zijn voor herstellen hiervan?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en AndyVR
De prijs is zeker redelijk gezien het werk er dient te gebeuren.

@Cordoba als de bumper herspoten werd niet uiteraard, als deze zo van de rollen afkomt wel... Helaas aantal keren gezien bij o.a bumpers van VAG groep dat de lak loslaat.
 
@AndyVR Je denkt niet dat er in die gevallen óf iemand tegen de geparkeerde auto is gereden, of dat de bestuurder van de auto zelf iets heeft geraakt?
Ik zit op verschillende merkenforums van de Vaggroep en eigenlijk nooit gehoord dat lak van de bumper komt zonder uitwendige oorzaak. Ik ken wel voorbeelden van kitranden van panoramadaken die barsten in de lak veroorzaken bij de Vaggroep.
 
Ik heb 7 jaar gewerkt voor een erkende VAG groep en kwam toch wel eens wat tegen, al valt dit te relativeren hé... Het is niet dat dit dagelijks of wekelijkse kost was. Maar het kwam wel voor.
Mijn kennis/ervaring dateert tussen 2005-2014 wat intussen alweer 8 jaar geleden is. Het kan goed zijn dat na deze periode die problemen zijn aangepakt uiteraard.

Ik ben er vrij zeker van dat dit zonder schade van buitenaf is. Dan zou er al iets van bovenaf op moeten gevallen zijn gezien de locatie. Bij een aanrijding zou het vlakke gedeelte eronder eerst geraakt worden alsook het logo welke meer uitsteekt