• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Maak ik zo een goed begin...?

Ramniv

Detailing rookie
5 jul 2019
5
2
Beste allemaal,

heb aardig wat uurtjes hier rondgebracht om te lezen, maar in alle eerlijkheid kun je dan als leek redelijk verzuipen in de info.
Ik ben op dit moment totaal niet van het autowassen. Ik wil dus een beetje de basis en kijken of ik alle stappen een beetje ok doe.

Mijn plan:

Eerst een pre-wash (nog even uitzoeken welke) en deze met de Alka Line Foamer opspuiten.
Hierna de auto afspuiten met tuinslang
Daarna met Monello Lavare Shampoo op een wasschmit aanbrengen
Vervolgens schoonspuiten en afdrogen met een droogdoek (sensa aqua drying)
Velgen schoonmaken met Non Ferro en borstel?
En klaar?

Benodigheden:

- Emmer en Grit Guard
- Pre Wash (nog uit te zoeken)
- Washmitt
- Monello Lavare Shampoo of Q2Mbathe+ (twijfel nog)
- Droogdoek Sensa Aqua Drying
- Velgen reiniger Non Ferro

Dekt dit een beetje een redelijk was proces?

Dank voor het meedenken.
 
Voor de basis ziet het er prima uit, ik zou alleen eerst je velgen wassen en daarna de auto. :)

Verder een 2e emmer er bij om je washmitt uit te spoelen en ook een 2e (goedkope) washmitt om je velgen mee te doen. Eventueel nog een washmitt voor de "onderkant" van je auto, deze is meestal erg vervuild en wil je eigenlijk niet doen met dezelfde washmitt waar je ook de rest van je auto mee doet.

Wat betreft de keuze qua shampoo, ik heb zelf alleen ervaring met de born to be mild.
 
  • Leuk
Reactions: Ramniv
Welkom hier. Als basis voor een wekelijkse wasbeurt is dit een goede start. Hierbij mijn opmerking / aanbevelingen:
- laat de pre was voorlopig weg als je de wagen wekelijks gaat wassen
- 2 emmers voorzien
- shampoo is persoonlijk, maar in eerste instantie zou ik niet wakker liggen van welke, dus gewoon de Monello Basic Wash Kit is dan een logische keuze
- neem nog een quick wax of quick detailer (al dan niet met wax) om na het wassen je wagen toch een beetje bescherming te geven / na te lopen + voorzie daar een doek voor

Veel plezier alvast.
 
  • Leuk
Reactions: Ramniv
Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp is een pre was alleen als je hem lange tijd niet wast of hij erg smerig is? (op dit moment is hij erg smerig omdat er aan de weg wordt gewerkt)

@BC911 - hoe breng je een quick wax aan of quick detailer, na het afdrogen van de auto? En moet je hem na de quick wax weer afspoelen en drogen?
 
De pre-wash is inderdaad bedoeld om oppervlakkig vuil los te weken en vervolgens af te voeren voordat je daadwerkelijk begint met het wassen. Zo beperk je zo veel als mogelijk dat je vuil "rond smeert" met je washmitt.

Een quick detailer kun je gewoon opsprayen en met een microvezeldoek uitwrijven, ik doe het meestel met de droogdoek tijdens het drogen.

Quick was o.i.d. heb ik zelf geen ervaring mee, maar vaak is dit op de natte auto aanbrengen en afspuiten met de HD. Het zal per product verschillen, de hoe -en wat precies zul je altijd op de fles te kunnen vinden. :)
 
1) Prewash - Een voorwas om vuil los te weken en af te voeren alvorens je de lak gaat aanraken is ALTIJD een goede keuze. ;) Middels een HD + Foamlans + foamshampoo gaat dit uiteraard een stuk beter qua foam creëren, maar een drukpomp/foamer is beter geschikt voor een prewash.

Prewashes zijn veelal sterker dan foamshampoos en vaak ook minder lief voor je wax o.i.d, maar reinigen dan ook beter. Een foamshampoo in de Alkaline foamer zal wel goed gaan, denk ik. Hieronder een voorbeeld van een (niet-bedoeld-om-te-schuimen) prewash en een foamshampoo in de foamlans -->




2) Wassen - Ik zou hier inderdaad twee emmers voor gebruiken met teminste in de spoelemmer een Grit Guard. Een tweede washandschoen heeft de voorkeur, voor de lagere/viezere delen, maar als je het bij één houd is het zaak dat je de washandschoen goed spoelt en bijv. alleen eerst de hogere delen van de auto wast.

Een populaire shampoo is de Dodo Juice - born to be Mild. Dit is een pure shampoo, dus zonder wax en dergelijke. Deze is in een literfles één van de voordeligste shampoos.
Gyeon - Bathe+ is een shampoo met toevoegingen en deze kan voor vlekken zorgen. Dit probleem wordt regelmatig gemeld. Bathe+ gebruik ik zelf ook, maar ik foam de shampoo met een foamlans en zo krijg je overal een beschermend laagje.


3) - Velgen - Jup, eerst met de velgen beginnen. ;) De velg alleen eerst afspuiten als er écht veel bende op zit, anders droog laten en meteen de Non-Ferro sprayen. Een paar spraytjes is genoeg als je tijdens het sprayen de fles al ''waaiend'' lang de velg beweegt en zo het product mooi verdeelt.

Na een paar minuten inwerken kan je met bijv. een natte kwast de velg boenen en het product goed verdelen/inwerken. (Gaat schuimen) Dit laat je weer eventjes inwerken en dan kan je het afspoelen. (Een velgenborstel voor het velgbed is ook aan te raden)

4) - Drogen - Als je de Senza Acqua neemt, kies dan wel de grote versie. ;) Er zijn vele verschillende droogdoeken verkrijgbaar, maar hoe goed of slecht een doek ook is, ik droog altijd met behulp van een drooghulp. In mijn geval is dit een detailerspray zonder poespas zoals wax, waardoor je de auto streeploos kan drogen.

In mijn geval is dat de Poorboys World - Spray & Wipe, welke je kan verdunnen tot 1:1. Dit is een veelzijdig spul waarmee je ook kan kleien, maar bijv. ook de auto na kan lopen, glas nalopen, interieur, etc etc.


5) Goede all-round doeken vind ik de Monello - Peluche Verde of zijn iets grotere broer, de Bianco. (Trio-verpakkingen)


6) Onderhoud - Dit kan je doen met inderdaad een detailingspray met wax of andere toevoegingen. Dit spray je op je doek en wrijft een paneel ermee in. Vervolgens wrijf je dit met een andere doek weer na. (Aanbrengen/afnemen van producten met wax o.i.d. erin zou ik niet met je droogdoek doen, deze wil je schoon houden en vrij van wax en dergelijk. Tenzij je hem na elk gebruik goed wast)

Ook kan je kiezen voor een wetcoat - product, zoals Gyeon - Wetcoat of Monello - Aquafobia. Deze spray je over een nat paneel en spuit hem af met een HD. Als je geen HD hebt, dan zou ik iets anders kiezen. ;)

Zo zijn er ook shampoos met toevoegingen zoals wax. Echter vind ik persoonlijk dat als je een pure shampoo kiest, je een betere reiniging hebt. (Waar je uiteindelijk een shampoo voor gebruikt)
 
  • Leuk
Reactions: Ramniv en PA27506
Een voorwas om vuil los te weken en af te voeren alvorens je de lak gaat aanraken is ALTIJD een goede keuze. ;)
Ik beweer zeker niet dat een prewash niet nuttig is. Ik probeer mij alleen een beetje in te leven in de situatie van iemand die wil beginnen. Ik zie een compact lijstje en dan zou ik die prewash ruilen voor een beetje bescherming. Want de keer daarop ga je de wagen beter kunnen wassen als er een wax op zit.

We weten allemaal dat een lang lijstje maken niet moeilijk is ;) , maar de vraag is of je daar iemand verder mee helpt die wil opbouwen. Voor het budget van de foamer kan je naar mijn gevoel beter andere zaken eerst aankopen. Maar goed, het blijft heel persoonlijk natuurlijk en een zaak van waar je jezelf goed bij moet voelen ...
 
Ik zou persoonlijk toch ook adviseren om wel (altijd) een prewash te doen. Ook weinig vuil wil je al zoveel mogelijk losweken en "touchless" van de auto af spoelen.

Verder ook een +1 voor in ieder geval iets van een bescherming (wax, spraywax, wat dan ook) aan te brengen. Daar heb je bij iedere volgende wasbeurt plezier van (makkelijker wassen, makkelijker drogen). Spraywax is iets sneller gebeurd, maar zal ook vaker herhaald moeten worden.
 
Ik ga vandaag even wat bestellen, je moet toch ergens beginnen :)

Mocht ik wel een pre-wash willen doen in combinatie met de Alka Line Foamer, welke zou dan geschikt zijn?