• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal schuren en polijsten van gepoedercoate velgen met blanke laklaag

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.501
198
44
De zomervelgen van Adrie zijn gepoedercoat, ze zien er goed uit alleen wat teveel sinaasappellak voor het mooie.
Aan ons de uitdaging om te kijken wat we eraan konden doen.

We hebben ons alleen geconcentreerd op de buitenkant van de spaken omdat die het meeste in het zicht zaten en de machine ertussen bijna niet bij komt.
Er was geen harde Cone & (accu)boormachine voor handen dus daar kijken we later nog naar.

Na wat testwerk hebben een plan van aanpak gedaan van 1 flinke hit 1000 gevolgd door 2000 en 3000.
Vervolgens gepolijst met wollen padje en Mezzo -> witte spot buff en Mezzo -> zwarte spot buff en zwart.

Ik had wel wat verder willen gaan om te kijken of het er nog meer verbetering in zat maar Adrie vond het resultaat goed genoeg en aangezien het zijn velgen zijn kan ik daar niet over beslissen ;)
Resultaat was zeker een stuk beter, vooral qua glans en reflectie was het een grote vooruitgang.

Voor:
IMG_83411024x768.jpg


IMG_83611024x768.jpg


Tijdens:
IMG_83531024x768.jpg


IMG_83511024x768.jpg


IMG_83731024x768.jpg


Na:
IMG_83781024x768.jpg


IMG_83621024x768.jpg


Duidelijk verschil in reflectie tussen voor en na:
IMG_83581024x768.jpg


Filmpje van het schuren (uiteraard later de hele velg met 1000, daarna 2000 en 3000. Niet per spaak)
 
Dat is een verbetering, maar ik denk dat er niet veel micron af zal zijn? Poedercoatings zijn nogal veel harder dan normale lakken. Is dit nog gemeten?

Ik zijn poerdercoatings wat dikker dan normale lakken (gemiddeld gezien).
 
Fijn dat je resultaat hebt behaald, maar ik heb er een gek gevoel bij.
Poeder is wat de naam aangeeft en wordt een deklaag door verhitting en een smeltproces.
Als daaruit een hobbelige eindlaag komt is er iets niet optimaal geweest.
Pech met poeder is dat het statisch wordt opgebracht en de laag zelf isoleert.
Dat kan je dus niet in twee of meer lagen dikker maken.

Zijn de velgen niet nagespoten met een heldere lak ?
En is nu de lak geschuurd en gepolijst ... dat lijkt mij veel aannemelijker :weetniet

In ieder geval mooi dat het geprobeerd is

Hans
 
De velgen zijn poedercoated, daarna is er een laag blanke lak overheen gegaan. Na lakdikte gemeten te hebben kwamen we min of meer tot de conclusie dat de blanke laklaag een micron of 100 was.
Probleem was ook dat het gedeelte tussen de spaken in principe gedaan moest worden. Ik vind het stukken beter dan het was. Kan altijd beter natuurlijk, maar dat kan komende winter altijd nog. ;)

De blanke lak was overigens ook aardig hard, we hebben het gewoon voorzichtig gedaan. Probleem is ook dat als je de spaken helemaal 100% strak zou maken dan zul je de tussenliggende delen ook zo strak moeten maken, en dat is redelijk lastig te doen en dat lukt al niet met de machine (wetsanden). Zou je dus handmatig moeten doen.
 
Er is nu ongeveer 25-30 micron verwijderd al was dat lastig in the schatten omdat het soms 10-20 micron scheelde als je een paar cm verderop ging meten.
 
is inderdaad een verbetering, maar ik denk dat het onder de auto wat minder opvalt omdat ze dan horizontaal staan of heb ik dat mis.
 
RedCat zei:
Fijn dat je resultaat hebt behaald, maar ik heb er een gek gevoel bij.
Poeder is wat de naam aangeeft en wordt een deklaag door verhitting en een smeltproces.

Hans

Denk dat Hans hier een punt heeft, het smeltproces wordt veroorzaakt door het wiel "statisch" te maken. Of plus of min, zo je wilt......dit gaat bij staal wat makkelijker dan bij lichtmetaal, waardoor op lichtmetaal "altijd" een bobbelig effect wordt behaald (dat licht niet aan het procedé, maar aan het materiaal.........(Ik heb stalen wielen laten poedercoaten en die zijn zo glad als een aal, terwijl een kennis van mij een set lichtmetalen scooterwielen heeft laten powdercoaten en die vertonen een zeer bobbelig effect. net als die van Adrie..............)
 
Om het even nogmaals aan te geven, deze velgen hebben 2 lagen poedercoat en een blanke laklaag. We hebben met een lakmicrosocoopje gekeken de coating ziet er al bobbelig uit. Ik wist van te voren dat poedercoaten minder strak zou zijn dan spuiten. Ik heb hier expres voor gekozen (vanwege de duurzaamheid/hardheid), zoals emiel10 ook al aangeeft, als de velgen eenmaal onder de auto zitten zal het minder opvallen, je zit ook niet constant naar de velgen te kijken.
 
Je kunt goed het verschil zien! Mooi geworden. Ik heb mijn cup velgen ook laten coaten (winterset) en deze hebben ook zo'n sinaasappelhuidje. Ik heb een rotary, wat heb je allemaal precies nodig? Wil het toch eens proberen, heb nog een paar verweerde Parabool velgen hier staan als oefenobject.
 
scenic zei:
... het smeltproces wordt veroorzaakt door het wiel "statisch" te maken. ...

Bijna :-" Eerst de ondergrond (electro)statisch maken, poederen dat dan blijft hangen, dan aftikken tegen het teveel aan poeder en dan bakken.
Een slecht geleidende ondergrond vraagt om meer spanning, net als de instelling bij lassen.

Hans
 
stimpy68 zei:
Ik ben bang van wel....


Denk dat ik je ongelijk moet geven.

Velgenpoedercoating006.jpg


Ook gepoedercoat incl metallic blanke lak laag.

En dit zit er vreselijk strak op. Totaal geen foutjes te ontdekken.

Denk dat het puur aan poeder / oven ligt.