• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal tractoren en landbouwmachines snel poetsen -- complete set?

Guido12345

Detailing rookie
31 okt 2015
5
0
Hallo allemaal,

Ik heb een handelsonderneming in gebruikte tractoren en (land)bouwmachines.
Een deel van het materiaal wat binnenkomt is in de loop der jaren erg dof in de lak geworden.

Ik poets nu met commandant cleaner, nummer 4 en 5 en daarna commandant wax. Simpel en eenvoudig.
Echter zijn sommige lakken te hard om te kunnen poetsen met commandant en ben ik spuugzat van het handmatig poetsen.

Ik ben dus opzoek naar een poetsmachine om snel een trekker of machine te kunnen poetsen. Het is geen auto en het is een gebruiksvoorwerp
dus het gaat me echt niet om de laatste krasjes oid. Allerlei soorten klei of veel verschillende polijstpasta's zit ik niet op te wachten.

Nu zag ik al een paar setjes (DAP 500/900?) e.d. op deze site.

Kan iemand mij een advies geven wat aan te raden is?

Alvast bedankt!

Groet,
Guido
 
Normaalgesproken raad ik dit topic aan. Wellicht kun je er wat stukken van overslaan.

Als het je niet gaat om het verwijderen van krasjes, maar puur om wat glans terug te krijgen, lijkt een DAP met een medium polish en misschien nog een fijn polijstmiddel erbij wel voldoende.
Oranje/groene Monello pads erbij en je kunt aan de slag.
 
Allereerst zijn wat foto's van de tractoren en machines waar je het over hebt wel handig: zijn het machines met grote vlakken, of bestaan ze uit allemaal kleine randjes, welvingen enz.

Bijvoorbeeld de grote oppervlakken van een kunstmeststrooier van 20 jaar oud, dat is toch wel wat makkelijker (machinaal) poetsen, dan een klein landbouwtrekkertje uit 1935. Bij kleine oppervlakken moet je vooral kiezen voor kleinere pads, en kijken of de oppervlakken goed te bereiken zijn met een DAP.
 
Bedankt voor de reacties.

Het gaat deels om grotere oppervlakten (neus van een tractor, plaatwerk, evt velgen, spatborden) en deels om kleinere oppervlakten (landbouwmachines).
Ik heb een paar foto's bijgevoegd. De poetsmachine moet dus zeker niet te lomp zijn om het meeste te kunnen doen. Onderstaand staan een paar foto's.

conv_3013.JPG
conv_3014.jpg
conv_3011.jpg
conv_3012.jpg
 
Bij een Dap900 zitten vaak 2 backingplates voor 5.5" pads en een kleinere voor 4" pads. Voor deze klussen zou ik kijken bv naar Scholl S20 (1 staps) polijstmiddel . Mocht je de lak in de wax willen zetten zou ik kijken naar Collinite 845 deze is vloeibaar/makkelijk met de machine te verwerken/uit te wrijven en heeft een goede standtijd.
 
Heb nog wat rondgekeken en het wordt een DAP 900 denk ik. Echt harde lakken krijg je daar ook weer mooi mee? Een enkele keer heb ik een lak die ik met commandant cleaner niet gepoetst krijg met de hand.

Qua grootte komt dit wel goed, daarbij vind ik een pneumatische niet praktisch gezien m'n werkplaats/erf.

Echter, is het een optie om gewoon commandant nr 5 te gebruiken en het daarna in de was te zetten? De echte pro's vinden commandant niets, echter met handpoetsen werkt het prima en het is en blijft een landbouwmachine.
 
Commandant is een middel met een scherpe korrel en scherme chemie
Het kan wel aardig wat opknappen, maar voor de langere termijn is het niet optimaal

Een DAP gaat je al veel helpen, betere polijstmiddelen nog meer
Gewoon een klein flesje (of een DAP set) nemen en proberen

Wax zou ik niet doen, houdt in het algemeen teveel vuil vast
Zoek een goede sealant of een shampoo met toevoeging
Of iets als Acqua Fobia
 
Voor zo'n landbouwwerktuig lijkt me een rotary met spotpad een betere optie.
Je kan daarmee op kleinere vlakken makkelijker weg.
Weet niet uit welke regio je komt?
Als het niet te ver weg is, dan wil ik gerust eens langskomen met wat machines en polijstmiddelen zodat je het onderlinge verschil kunt zien.

Als bescherming denk ik gelijk aan de Collinite 845.
Is op alle vlakken sterk en ook makkelijk machinaal te verwerken.
 
Bedankt voor jullie reacties. Het zal ongetwijfeld waar zijn dat het voor de langere termijn niet optimaal is, echter gebruik ik het bij de tractoren op het thuisbedrijf
ook en ik vind het er strak uit zien. Het is en en blijft een gebruiksvoorwerp en geen showmachine.
Die coating lijkt wel mooi spul.

Frans, bedankt voor je aanbod. Regio Groningen zit ik, echter zit ik ook regelmatig het halve land in dus ik kan evt ook langskomen als dat handiger is...
Is zo'n rotary wel handig voor een oppervlak zoals een tractor? Motorkap e.d. is redelijk groot. Al zitten daar vaak ook weer allerlei roostertjes e.d. op...
Van de eerste twee foto's poets ik overigens niet de kleine dingen als tandarmen e.d, dat duurt me veel te lang.
 
Ik woon zelf in Zuid Holland, dus dat wordt al weer lastig om langs te komen.
Uiteraard ben je ook hier welkom, maar ik heb niets qua landbouwvoertuigen en/of werktuigen staan, om je het e.e.a. te kunnen demonstreren.
Dingen zoals bijvoorbeeld de roostertjes e.d. zal je toch handmatig moeten blijven doen, want daar draai je machinaal een pad op kapot en er is kans op lak beschadiging.
Op een rotary kan je verschillende formaten backing plates + pads op kwijt, dus de grote van een object maakt verder niet uit.
Eigenlijk zou het normaal het beste zijn, om in jouw geval een rotary en een DA te nemen, maar ik geloof dat je zelf maar in één machine wilde investeren.
Met een rotary kan je meer correctie verkrijgen, maar breng je wel eerder schade toe bij verkeerd gebruik.
Voor het mooie zou echt iemand eens bij jou ter plekke het e.e.a. moeten laten zien.
 
Zuid Holland zit ik inderdaad niet veel.

Roostertjes moeten toch handmatig, bedoelde meer dat je aardige oppervlaktes heb met een trekker.

Ik heb nog eens verder geinformeerd en denk dat een rotary heel niet gek is, echter denk ik dat het handiger is om toch een DA te nemen.
Kleine hoekjes e.d. doe ik dan wel handmatig en met een DA verpruts je minder snel iets. Een hulpje van me wil ik er ook mee leren werken
en ik ken mezelf ook qua werksnelheid en dat ik niet het geduld én de tijd heb om uren te poetsen of heel precies te werken.
 
Voor zo'n landbouwwerktuig lijkt me een rotary met spotpad een betere optie.
Je kan daarmee op kleinere vlakken makkelijker weg.
Weet niet uit welke regio je komt?
Als het niet te ver weg is, dan wil ik gerust eens langskomen met wat machines en polijstmiddelen zodat je het onderlinge verschil kunt zien.

Als bescherming denk ik gelijk aan de Collinite 845.
Is op alle vlakken sterk en ook makkelijk machinaal te verwerken.
Frans,
ik heb dezelfde vraag en kom wel uit Zuid. Holland(Rotterdam),
Heb ook tractoren e.d.
Wil je bij mij het voor komen doen,

Vr gr Martijn