• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Makkelijke eindstap

Expje87

Detailing guru
8 jun 2020
376
128
36
Beste detailers,

Volgende week ga ik een auto onder handen nemen in 1 dag. De bedoeling is de gehele buiten en binnenzijde te doen. Met betrekking tot het hele was proces heb ik eigenlijk geen vragen alleen ik zit continue te twijfelen over de eindstap die ik ga nemen met de lak.

De auto word helemaal schoongemaakt (velgen/foam/wassen/ontijzeren/kleien.) Gezien de tijdsduur ga ik niet beginnen aan polijsten, daarbij weet ik dat de auto toch weer snel een wasstraat zal zien.

Ik zit dus over de laatste stap nogal in met betrekking tot de auto een beetje bescherming en glans mee te geven. Dit is waar ik zelf ongeveer aan dacht maar ik wil graag alle opties openhouden. Het grote issue is denk ik vooral de tijdsdruk.

Dit zijn de verschillende opties waar ik aan dacht
- Black hole en dan aftoppen met collinite 845
- Wetcoat na het wassen en daarna nog een rondje beadmaker ( hoewel ik beadmaker prima spul vind is de standtijd gewoon niet ideaal voor deze casus )
- Eventueel foamen met Bathe+ en dan een rondje beadmaker

En de optie die ook blijft spoken is een goede ceramic detailer, hier heb ik echter geen ervaring mee maar het lijkt mij wel perfect om snel de maximaal haalbare glans te halen in de beschikbare tijd.

Ik vind het belangrijkste eigenlijk dat er wat glans behaald word met een redelijk (1 maand) bescherming. Ik vermoed dat de auto toch snel een hotwax behandeling gaat zien.

Thanks voor de input en meedenken alvast, auto betreft een zwarte maserati quattroporte
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Eén dag de tijd..? Dan zou ik de eerste optie nemen. De andere opties zijn namelijk allemaal onderhouds-stappen welke snel te nemen zijn. De lak voeden met een glaze en daarna aftoppen met een wax is duurzamer en levert meer glans op.
 
  • Leuk
Reactions: Expje87
Ja precies dat levert eigenlijk bij mij zelf ook het meeste resultaat op in de minste tijd, ik was eigenlijk vooral benieuwd of de hype rondom de ceramic sprays een beetje waar is. Zeg maar de powerlock of turtle wax spray.
 
Glaze en wax vind ik een behoorlijke (tijds-)investering voor iemand die hem daarna toch door de straat kleppert. Waarom geen AIO? Zo doe je toch even de defecten plagen en zit er gelijk een mate van bescherming op. Nog teveel werk; lekker bathe+ foamen en aangeven dat het na drie a vier weekjes wel gebeurd is met de bescherming, maar dat meer geen zin heeft als de auto de wasstraat snel weer ziet.

Als je echter indruk wilt maken zonder polijsten, dan inderdaad lekker glazen en waxen, maar ik vergis mij altijd hoeveel tijd ik kwijt ben ermee; je bent zo een uur verder voor een kleine middenklasser.
 
@Expje87 ik heb ervaring met die van Turtle Wax. Is echt bijzonder glad nadien en geeft een mooie glans. Dat is dan ook het enige positieve wat ik ervaren heb. Streept enorm snel (wat je met een vochtige doek of quick detailer wel weg krijgt) en de standtijd is erg matig. Heb mijn auto toentertijd volledig gepolijst en vervolgens 2 lagen aangebracht met 24uur ertussen. Voor 1 laag geven ze 6 maanden bescherming op en voor 2 lagen wel 12 maanden. Na 3 maanden was het bij mij al klaar..

Zag dat 26JPN ook een ceramic spray heeft met 6 tot 9 maanden bescherming. Misschien is dat wat.
 
  • Leuk
Reactions: Expje87
Als je het voor niks doet, dan zou ik aangeven dat je tijd en middelen weggegooid zijn als er toch weer een krasstraat opgezocht wordt. Dat zijn al die uren simpelweg niet waard. (Tenzij jij het wél waar vind, uiteraard)

Krijg je er iets voor, dan zou ik gewoon een flinke reiniging doen en vervolgens in een wax zetten. (Glaze alleen als de wax niet voldoende voedt)

De keuze tussen hoe-of-wat ligt dus aan meerdere dingen en je zal zelf moeten afwegen wat je erin wilt stoppen. ;) Als er goed betaald wordt, wat maakt jou het dan uit wat er na jouw behandeling met de auto gebeurt, ondanks jouw info en adviezen?
 
Ik zou ook eerst even de lak nakijken na je klaar bent met kleien? Welke gevolgen heeft dit op deze bepaalde lak gehad? Dan kan je nog evalueren wat precies nodig is en een voorstel doen aan de eigenaar. Lakdefecten vullen nodig of niet? Zeker gezien deze naderhand toch weer door de wasstraat gaat.
 
Thanks voor de tips, het is inderdaad een betaalde klus vandaar dat ik opzoek was naar het maximaal haalbare. Ik ga denk ik na het kleien kijken voor een glaze en zowiezo de wax doen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
1) Sterke Prewash
2) Handwas
3) Reinigers
4) Kleien
... Checken of een glaze nodig is of alleen wax.
5) Beschermen
6) Aangeven dat onderhoud vanaf nu bij jou gedaan kan worden en je bij de volgende wasbeurten de gehele auto in extra bescherming zal zetten. (Bathe+ foamen o.i.d) ;)

7) Uiteraard de bijkomende dingen als dressings en dergelijke.
 
  • Leuk
Reactions: Expje87
Ik zou een glaze en wax vermijden. Als de auto toch weer door de wasstraat gaat, dan is dat verspilde moeite. Ik zou dan eerder kiezen voor Sonax bsd of polymer netshield, die zijn volgens mij wat beter bestand tegen de wasstraat en veel sneller aan te brengen.
 
  • Leuk
Reactions: Expje87
Kleien kan marring achterlaten op de zwarte Maserati van iemand anders die er zelf niet zuinig op is (krasstraat) maar wat nou als de (zwarte) lak wat gevoelig blijkt te zijn?
Zelf zou ik altijd willen polijsten na een clay sessie.
Wat nou als je em gewoon super schoon maakt en em met de hand in de collinite zet?
Of wat heb je zelf al in huis qua Wax?
 
  • Leuk
Reactions: Expje87
Jaaa die spullen heb ik inderdaad allemaal in huis. Ik ga ook voorzichtig stuk eerst kleien hoor kijken of er marring is, en voor dat stuk heb ik mocht het nodig zijn de dap mee. Hij heeft nog tientallen andere auto’s dus als hij tevreden is heb ik het komende tijd druk. Ik ga hem zowiezo adviseren met betrekking tot wat mogelijk is met meer tijd enz enz

Word denk ik gewoon beginnen en aanpassen aan wat ik aantref, mocht het teveel worden dan heb ik voor zekerheid dag erna ook nog wat tijd :D
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Stel eens de vraag: ''Wat zijn je wensen en verwachtingen'' :p

Als hij jou wilt betalen voor goede kwaliteit, dan kan je aangeven dat dit teniet wordt gedaan door slecht onderhoud. Dan is aan de klant de keus wat hij hier mee wilt doen; Wil de vloot gewoon netjes en dit moet niet elke maand weer opnieuw gedaan worden, dan moet ik kiezen voor beter onderhoud. Of door de krasstraat blijven gaan en wél regelmatig bij jou terug komen.