• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Marring bij kleien, help!

CarFreak

Detailing trainee
28 apr 2020
10
48
Hallo iedereen,
Zojuist voor de eerste keer stukje van de motorkap gekleid. Heb eerst een testspeler gedaan en daar was nog geen marring. Klei heb ik goed nat gehouden. Toch heb ik nu ineens marring op de motorkap. Hoe krijg ik dit weg zonder polijsten? Ik heb namelijk geen polijstmachine. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
F183F57C-39A9-4942-B310-328859508AB6.jpeg38301EC0-FA26-4741-9A68-17975F70CFC8.jpeg
 
Mogelijk een stukje vervuiling toch tussen de klei gekomen? Marring hou je toch vrij vaak bij het kleien en het is slim om op te volgen met polijsten (hier verschillen de meningen vast over)

mocht je in de buurt van utrecht zitten dan ben je welkom om het er uit te polijsten!
 
Op de foto’s lijkt het overigens niet perse marring maar meer een soort van “gummen”? Lastig te zien zonder directe lichtbron en een reflecterende lak..
 
Puur voor de beeldvorming: wat heb je gebruikt als "nathouder"?

Heb je het al goed gewassen naderhand of alleen afgespoeld?

Wat doen de plekken als je het voedt met glaze of wax?

Mocht het na het wassen en drogen niet weg zijn, dan kijken wat er overblijft na het voeden.

Blijft het daarna zichtbaar, dan zul je toch aan de gang moeten. Hopelijk is de "schade" dan dusdanig oppervlakkig (tenzij je te flink hebt gedrukt op de klei) dat je het met handpolijst af kunt. Maar als een voeding niet meer helpt kan dat zomaar wat elleboogvet kosten.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Idd, 9 vand de 10 keer krijg je marring na kleien. Met een lichte polish is dit weer opgelost, kan ook met de hand.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb de auto van tevoren uitgebreid gewassen. Ik maakte gebruik van Gyeon Mild en de Gyeon Claylube. Na het wassen heb ik de auto eerst afgespoeld en toen begonnen met claylube erbij. Ik heb het geprobeerd te voeren met blackhole maar het gaat niet weg.

Super bedankt voor het aanbod om het eruit te polijsten! Ik zit nu in de buurt van Zwolle en moet vanavond nog weg, Utrecht gaat helaas niet lukken
 
Klinkt als redelijke stappen. Zou je voor de zekerheid een foto van dichterbij kunnen maken met een directe lichtbron erboven en scherpgesteld op de lak (bijvoorbeeld tape erop en daarop focussen)

Ben benieuwd namelijk of het echt marring is...

min de buurt van Zwolle zou @RoyR je wellicht kunnen helpen?
 
  • Leuk
Reactions: Timm en RoyR
Duidelijk, het ging mij er om dat je na het kleien weer wast. Je hebt een hoop vuil losgetrokken en alleen afspoelen is dan niet altijd afdoende. Anyway aan de fotos te zien, zijn er overduidelijk krasjes aanwezig in rechte banen; polijsten is het devies.

Voor nu: was de kap nog eens grondig zodat het vuil weg is, dan de glaze en wax er op. Na het wassen kan het er al minder erg uit zien.

Daarna polijstmiddelen bestellen of wachten op reactie hier van iemand uit de buurt.

Laat de kap in ieder geval niet onbeschermd achter, dus maak af met wat je in huis hebt.
 
Toch denk ik wel dat je erg hard heb geduwd op de lak. Misschien in het vervolg minder hard duwen en je klei sneller dubbel vouwen voor een schoon stuk.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Foto’s zijn duidelijk zo inderdaad en dit lijkt toch wel sterk op lichte krassen.
denk ook dat je dit alleen weg krijgt met polijsten en minder zichtbaar met een glaze..
 
Deze auto is nog nooit gepolijst. Kunnen deze krassen ook er al in hebben gezeten of is dit puur door kleien? Is dat ffe balen... had ik het nou maar niet gedaan
 
Dat kan dan. Als je andere delen ook even goed na kijkt dan weet je dat. Tenzij je heel de auto al met klei heb behandeld.
 
Dit zijn wel erge krassen! Zelf nog nooit meegemaakt met het kleien...
Wel lichte marring, maar dat voorkom je eigenlijk niet.
Heb je wel voldoende clay lube gebruikt, en regelmatig je stukje klei gekneden?

Klinkt als redelijke stappen. Zou je voor de zekerheid een foto van dichterbij kunnen maken met een directe lichtbron erboven en scherpgesteld op de lak (bijvoorbeeld tape erop en daarop focussen)

Ben benieuwd namelijk of het echt marring is...

min de buurt van Zwolle zou @RoyR je wellicht kunnen helpen?

Ik woon inderdaad in Zwolle. Ik heb echter alleen geen goede ruimte. Dan moet ik het bij mij voor de deur doen.
Ik neem wel contact op met de T.S.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Jahe
Kunnen deze krassen ook er al in hebben gezeten of is dit puur door kleien?
komen de banen overeen met de wijze waarop je het klei over de lak hebt gehaald? zo ja dan heb je je antwoord, zo nee dan is er mogelijk een andere verklaring. Echter denk ik dat je deze "krassen" al eerder had gezien ook voor het kleien.
 
De auto zit aardig vol krasjes en swirls. Ik heb er nu 2x wax overheen gedaan, maar nog steeds is het redelijk zichtbaar. Baal er enorm van...

De krasjes zullen dan denk ik al erin hebben gezeten, aangezien de auto verder nooit is gepolijst in 10 jaar en altijd door wasstraat is gehaald.
 
Ik denk dat die krassen er zaten voor dat je begon te kleien. Dit is geen marring. Het goede nieuws is dat ze er met een DA polisher uit te halen zijn.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Troost je, ik schrok me ook kapot toen ik voor het eerst goed leerde wassen. Toen kwamen opeens alle swirls van de wasstraat veel duidelijker naar boven.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en DetaiLeo
Ik weet niet of je de auto recent hebt aangeschaft? Maar grote kans dat de verkoper / garage de lak toen vol heeft gegooid met een soort filler o.i.d.
Nu na het kleien komt dan de ware lak naar boven samen met marring.