• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Marring

Niels Hofstra

Detailing addict
24 nov 2013
14
60
Ik zal even kort de historie van poetsen beschrijven, om uiteindelijk de juiste vraag/vragen te komen:

Augustus 2016:
Mijn Fiat Bravo heb ik onderhanden genomen door wassen, kleien, Poorboys Professional Polish op witte pad, BlackHole op zwarte pad en Liguid Was Blue (vloeibare wax) op zwarte pad. Ik heb niet zwaar gepolijst omdat de lak er nog in een prima conditie uit zag (lees: minimale swirls en krasjes). Alles uitgepoetst met groene doeken van Monello. Volgend jaar april wil ik weer met wat polijstspullen van Monello aan de slag. Autolak zag er in de zon prima uit, zeker geen (lees: minimaal) swirls en marring.

In september 2016 met een zwart handpad van Monello Natty Paste Wax Blue (de vaste wax) aangebracht op de auto. Natuurlijk eerst auto gewassen en daarna de wax opgebracht. Ook hier uitgepoetst met de groene doeken van Monello.

Vorige week de auto gewassen (Meg Gold Class) met Meg washandschoen (gebruik ik altijd), afgedroogd met Mothers droogdoek en daarna met Mothers Wax instant detailer (gebruik ik vaker na het auto wassen) behandeld (wederom groene doeken gebruikt). En verdomd, deze week ziet de auto (motorkap, zijkanten) er in de volle zon niet uit. Marring.

Nu is mijn vraag, en ik snap dat die moeilijk te beantwoorden is omdat niemand bij mijn poets/wasmomenten aanwezig is: Hoe kan dit. Wat heb ik niet goed gedaan.

En de volgende vraag is: Hoe op te lossen, want dit ziet er niet uit (of hopen dat de zon de komende 4 maanden niet meer schijnt, want in de schaduw ziet het er allemaal nog prima uit).
 
Tja, wat heeft de marring veroorzaakt... er zal toch iets zijn geweest waarmee je dit hebt veroorzaakt. Marring is een reeks krasjes bij elkaar en dus zal je in je doeken en pads misschien vervuiling hebben gehad?

Of iemand heeft dit op je auto veroorzaakt... you never know.

Marring kan je met een tamelijk fijn polijstmiddel verwijderen. Kan volgejs mij ook prima met de hand.


Greetz
 
Ik heb de proef op de som genomen: Wat Monello Finale op wit. De marring verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Heb gelijk meerdere plaatdelen gedaan op deze manier, daarna met Liquid Blue op zwart. Zie er niets meer van. Perfectie natuurlijk niet, maar voor nu een prima oplossing. Dank voor de tip.
Viel me nu ook op, dat de ramen ook een soort van marring hadden. Die neem ik na het wassen ook altijd af met Detail Spray en een groene doek. Zal hem toch in die combi zitten.
 
Het waren zeker geen hologrammen, maar echt marring. Heb nu de ramen afgenomen met detailspray en de witte doek..... zit er overigens een levensduur aan de doeken van monello? Worden altijd gewassen (lage temp., geen wasverzachter) na gebruik. Zijn ze na x-gebruik op?
 
Verdikkeme, net alle doeken weggegooid. maar goed, lijkt mij ook dat als je ze wast, ze lang mee moeten gaan. De volgende wasbeurt maar eens kijken wat er gebeurt als ik mijn gebruikelijke stappen doe (wassen, drogen, detailspray).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Het kan wel helpen ze een keer te wassen met een specifieke microvezel wasmiddel helpt ook erg.
Microfiber Restore of Nanolex Microfiber Wash zijn uitstekende reinigers voor wax, polijst en detail restanten. Iets waar normaal wasmiddel niet voor gemaakt is.
 
Dank voor de tip, ik zal eens kijken naar specifieke microvezel wasmiddelen.
Het lijkt wel op dit topic: https://forum.Carclean.com/threads/marring-door-mf-doeken.14914/
 
Weet je zeker dat het marring was en dat het geen productresten waren die een waas gaven? Aangezien het ook op de ruiten zat en het me sterk lijkt dat glas zo makkelijk krast. Dan zou je ook flink moeten polijsten om het weer weg te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Aan het weer gisteren te zien zou zomaar de zon vier maanden weg kunnen blijven..

Je zou eens in de zon kunnen proberen met een schone doek haaks op je 'normale' veeg richting te vegen na het gebruik van een detailing spray. Als de 'marring' dan van richting verandert zouden het toch wax hologrammen kunnen zijn en zou je gewoon minder detailing spray hoeven gebruiken.

Kan me namelijk ook niet voorstellen dat je echt krasjes maakt in je glas met enkel spray en doek.

Ik heb geen ervaring met Fiat lak, maar als de lak erg zacht is zou een te droge doek wel marring of lichte krassen en swirls kunnen veroorzaken. Dan zou je een vochtige doek of ander merk doek kunnen proberen.
 
Even onder een andere naam, maar nog steeds dezelfde persoon.
Het zal hem waarschijnlijk toch in de doeken zitten die niet goed schoon zijn geworden in de wasmachine. 2 weken terug de auto gewassen en na het wassen in de detailspray, welke ik heb afgenomen met een groene monellodoek. In de schaduw een plaatje, in de zon niet zo mooi. Ook de ramen hadden weer allemaal rare vegen. Je kon ook precies de bewegingen zien die ik had gemaakt op het raam met de doek. M.a.w., het moet haast wel in de doeken zitten. Iedereen bedankt voor het meedenken.