• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Matte look na compound. Menzerna 1000

vroom2212

Detailing addict
25 jun 2020
65
68
Utrecht
Beste,

Ik ben bezig met het compounden van mijn oude range rover 1994 rood. Echter gebeurt het volgende op het deurpaneel links bestuurder (zie afbeelding).

Ik gebruik een DAP 500 met een wol pad van monello en menzerna 1000. Op de andere panelen gebeurt dit niet. Ik krijg het er momenteel niet tot nauwelijks af. Ik heb van tevoren goed gewassen en geclayed

Weten jullie wat dit is? En hoe ik dit kan oplossen?

Groet,
Vroom
Lak Range.jpg
 
Je staat met een woolpad en heavy compound te werken.
Dit is zowat het equivalent van polijsten met een grindtegel...

Waarom? Is de lak er zo erg aan toe? Probeer het eens met een wat mildere combinatie van pad en pasta.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark en Cordoba
Heb je ook al met een lichtere combinatie geprobeerd? Misschien heeft dit deel wel zachte lak (ooit overgespoten?) en dan deze combinatie veel te grof is, en je nu alleen maar schade maakt.
 
Je staat met een woolpad en heavy compound te werken.
Dit is zowat het equivalent van polijsten met een grindtegel...

Waarom? Is de lak er zo erg aan toe? Probeer het eens met een wat mildere combinatie van pad en pasta.

Lak was er zeker erg aan toe, maar miss een foampad gebruiken dus?
 
@vroom2212

Sowieso beginnen met een milde combi van pad en pasta. Aan de hand daarvan (testspot!) kun je altijd nog besluiten om op te schalen naar een grovere combinatie

Soms bereik je meer met 2 hits medium pad en pasta dan 1 keer te grof en naderhand 3 stappen afschalen.
 
Is het niet gewoon polijstmiddel dat slecht is af te nemen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit de 'schade' is van het polijsten. Lijkt wel alsof er gewetsand is.
 
Is die schade wel weer te herstellen denk je?
Als dit 'schade' is door te grof polijsten, dan verwacht ik wel dat het te herstellen is dmv een lichtere combinatie. Toevallig niet gepolijst op een veel te warm paneel met deze temperaturen buiten?
 
Als dit 'schade' is door te grof polijsten, dan verwacht ik wel dat het te herstellen is dmv een lichtere combinatie. Toevallig niet gepolijst op een veel te warm paneel met deze temperaturen buiten?

De hitte viel nog wel mee, heb even aan het paneel ook gevoeld voordat ik ging polijsten.

Het lijkt me ook meer alsof de compound er op "geplakt" is ofzo
 
@vroom2212

Sowieso beginnen met een milde combi van pad en pasta. Aan de hand daarvan (testspot!) kun je altijd nog besluiten om op te schalen naar een grovere combinatie

Soms bereik je meer met 2 hits medium pad en pasta dan 1 keer te grof en naderhand 3 stappen afschalen.

Ja precies, thanks! En hoe denk jij dat ik dit het beste zou kunnen fixen?
 
Wat heb je nog meer in huis aan pads en pasta's?


Prep is een ontvetter. Voor het ontvetten kun je Gyeon Prep of Nanolex EX gebruiken. Dit pas je toe na het polijsten. Dit haalt overtollige polijstresidu en oliën weg. Dit kan soms de boel opvullen en/of verhullen


Ik heb menzerna 2200, 3000 en nog een hogere 3000 (ff vergeten wat de korrel is). En een witte, zwarte, groene, rode en oranje pad van Monello.

Zou ik voor t ontvetten ook iets van dreft kunnen gebruiken? Goed verdund bijvoorbeeld?
 
Prep en EX zijn “pure” ontvettend. Afwasmiddel en zeker Dreft bevatten een hoop toegevoegde meuk zoals glansversterkers die je niet op je lak wil hebben als het doel is te ontvetten.

dan kan je mijn inziens beter dat paneel gewoon wassen.
 
Zo dan, lijkt op de foto inderdaad alsof er gewetsand is. :p

* Er bleef dus alleen deze waas achter en geen aangekoekt polijstmiddel?
* Probeer eens een stukje met de witte foampad + fijn polijstmiddel.
* Als de waas niet verdwijnt, dan is er misschien sprake van sticky paint.
* Probeer eens een stukje te ontvetten met genoemde producten of op z'n minst met warm water even afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Zo dan, lijkt op de foto inderdaad alsof er gewetsand is. :p

* Er bleef dus alleen deze waas achter en geen aangekoekt polijstmiddel?
* Probeer eens een stukje met de witte foampad + fijn polijstmiddel.
* Als de waas niet verdwijnt, dan is er misschien sprake van sticky paint.
* Probeer eens een stukje te ontvetten met genoemde producten of op z'n minst met warm water even afnemen.

Ik denk dat er sprake is van sticky paint... Want als ik op een klein stukje met mijn nagel er over heen ga, zie ik glans terugkomen van onder de de waas.

Is het dan het beste even te wassen weer? of wachten tot prep in huis is? Ik heb prep besteld, maar dat is er pas zaterdag.
 
Ik heb helaas een geheugen zo lek als een zeef en weet niet meer precies hoe ik sticky paint aanpakte. De dingen die ik hierboven noemde kan je sowieso proberen. ;)

Ik zou bijv. beginnen met warm water en wat Dreft in een sprayfles. (Opsprayen en laten weken, daarna rustig afnemen met de korte vezels van je doek en kijken wat het voor je doet.
Als de warmte en ontvettende werking iets voor je doet, dan weet je in ieder geval weer iets. ;)

Uiteraard is ontvetten met IPA/Prep/EX beter, maar jij moet eerst een oplossing uitvogelen voordat je ook nog maar bij de laatste stappen aan kan komen waarbij je ontvet ter voorbereiding op een berschermlaag.
 
Ik heb helaas een geheugen zo lek als een zeef en weet niet meer precies hoe ik sticky paint aanpakte. De dingen die ik hierboven noemde kan je sowieso proberen. ;)

Ik zou bijv. beginnen met warm water en wat Dreft in een sprayfles. (Opsprayen en laten weken, daarna rustig afnemen met de korte vezels van je doek en kijken wat het voor je doet.
Als de warmte en ontvettende werking iets voor je doet, dan weet je in ieder geval weer iets. ;)

Uiteraard is ontvetten met IPA/Prep/EX beter, maar jij moet eerst een oplossing uitvogelen voordat je ook nog maar bij de laatste stappen aan kan komen waarbij je ontvet ter voorbereiding op een berschermlaag.

Oke oke, ik ga er mee aan de slag. Ben benieuwd!