• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda 323 5drs 1998 - Oefenen op een onredbare auto

dylanjohn

Detailing rookie
5 okt 2016
8
15
Leuven, België
Beste forumleden,

Mij net even voorgesteld in de introductie sectie: Dylan, 22 wonende te Leuven, stelt zich voor

En zou nu graag mijn kleine oefenproject willen delen. In deze thread zou ik onder andere een paar kleine vraagjes willen stellen hoe ik het best bepaalde elementen kan reinigen / herstellen.

De auto betreft een Mazda 323 uit 1998 die praktisch altijd aan het strand heeft gestaan (zand.. veel zand), slecht onderhouden is en de nodige "incidentjes" heeft meegemaakt - en daardoor in een niet al te beste staat verkeert. Binnenkort krijg ik zelf een nieuwe auto, maar deze moet nu verkocht worden en daarvoor moet die er nog wel een beetje leuk uitzien. Ook wil ik graag leren hoe ik mijn nieuwe, zwarte audi a3, op de juiste manier kan onderhouden en op deze manier kan ik leuk oefenen zonder risico op schade/krasjes.

Hier de fotos VOOR:

kPacm9B.jpg

THmmbzz.jpg

okyOWko.jpg


34Te6Gw.jpg

Spoiler achterkant - veel krasjes

gi9rR7G.jpg

QjiIYAS.jpg

Veel zwarte spots op het dak, weet niet precies wat dit is - lijkt weg te gaan met clay bar.

d6ZCSK2.jpg

gjXP7TT.jpg

Deurlijsten beschadigd - iemand enig idee hoe dit valt weg te werken?

QFCEhoi.jpg

Hoe lang zal dat niet gewassen zijn?

jkvSYZ2.jpg

Stoepje geraakt? Non-ferro gebruiken?

ELzcLLS.jpg

:( Iemand enig idee hoe dit valt te minimaliseren?

YpSpx0u.jpg

Krassen bij achterklep

Ra80ATR.jpg

Oude vervaagde sticker(s), hoe weg te werken?

GwobmjK.jpg

YNGylbO.jpg

engQ3RH.jpg

Wat kan het beste gebruikt worden voor het herstellen van dit soort plastic interieur beschadigingen.

Al met al, een hopeloze auto, maar wel een leuk proef projectje!
Dit is mijn eerste project, dus tips & ideeën hoe je bepaalde spots weg kunt werken zijn zéér welkom.

Deze auto wordt binnenkort verkocht en hoeft niet perfect te zijn. Ik heb ook geen beschikking over een machinale tools, maar dit project is voor mij een hobby projectje en oefen project om beter te leren hoe je autos kunt onderhouden, gezien ik binnenkort mijn eigen auto krijg.

Dank en foto's na schoonmaak in komende dagen/weken volgen gauw.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Je kunt de producten van DJ ook vervangen door andere merken, maar hier een stappenplan voor je te verkopen bolide.

# Het complete zaterdag weg bij je vrouw * Wash & Wax * plan.

1. Wielen
Velgen inspuiten met Mellow Yellow - Wheel Cleaner voor de smerige dikke laag. Na enkele minuten reinigen met een Born to be Mild - Shampoo oplossing en Supernatural - Merino Wheel Mitt, Monello - Wheel Woolie's en Valet Pro - Velgenkwast.
Velgen inspuiten met Ferrous Dueller - Iron Remover om remstof en ijzerdeeltjes te verwijderen. Na enkele minuten reinigen met een Born to be Mild - Shampoo oplossing en Supernatural - Merino Wheel Mitt, Monello - Wheel Woolie's en Valet Pro - Velgenkwast.
Velgen inspuiten met Supernatural - Tar & Glue Remover om teer vlekken te verwijderen.
Banden reinigen met Tuf Shine - Tire Cleaner en Tuf Shine - Tire Brush.
Insmeren met Basics of Bling - Tyre & Trim met een Meguiar's - High Tech Applicator Pad. Resten wegwrijven met Monello - Piccolo Nero. Drogen met Monello - Peluche Verde.

2. Voorwas
Voorwassen door de hele auto in de Crudzilla - Traffic Film Remover te laten weken. Afspoelen en in de Apple iFoam - Snow Foam Wash zetten met behulp van de Karcher K2 en Monello Lancia. Op deze manier weet ik zeker dat de TFR niet meer inwerkt. Afspoelen moet normaliter voldoende zijn maar ik ben nou eenmaal een beetje abnormaliter.

3. Wassen
Voor het wassen zijkanten en voorkant inspuiten met Supernatural - Tar & Glue Remover en/of Ferrous Dueller - Iron Remover. Moeilijke plekken en rubbers en afdichtingen rond de ramen en lampen reinigen met Total Wipe Out - All Purpose Cleaner en Valet Pro - APC Kwast. Snel afspoelen.
Auto wassen met Born to be Mild - Shampoo en Microfiber Madness - Incredipad.
Onderzijde en wielkasten met de Microfiber Madness - Incredimitt.
Ruiten afdrogen met Basics of Bling - Drying Towel.

4. Kleien
Kleien met Supernatural - Fine Detailing Clay Bar en Born Slippy - Clay Lube.
Afspoelen met hoge druk en afdrogen met de Soft Touch - Premium Drying Towel.

5. Polijsten / Glazen
Indien polijsten dit met
Monello - Veloce op Monello - Heavy Cutting Purple (zwaarste stap, niet altijd nodig)
Monello - Veloce op Monello - Light Cutting Orange (zware stap, niet altijd nodig)
Monello - Mezzo op Monello - Heavy Polishing Green (altijd nodig na vorige stap)
Monello - Finale op Monello - Light Polishing White (altijd nodig als finishing stap)
Elke stap afnemen met Clearly Menthol op Basics of Bling - Buffing & Polishing Cloth.
Basics of Bling - Prep Polish op een Monello - Finessing Zwart.
Indien er niet gepolijst word Lime Prime - Pre-Wax Cleanser of Lime Prime Plus - Pre-Wax Cleanser op een Monello - Polishing Wit gebruiken. Afnemen met Basics of Bling - Buffing & Polishing Cloths.

6. Bescherming
Nu komt het allermooiste klusje.
Een keuze uit de vele wax-en maken en opbrengen met Basics of Bling - Finger Mitt.
Laten hazen en afnemen met Basics of Bling - Extra-Soft Buffing Cloths.
Kunststof en rubber insmeren met Basics of Bling - Tyre & Trim, Fantastic Plastic - Trim Dressing of Tyromania - Tyre & Trim Wax en een Meguiar's - High Tech Applicator Pad. Resten wegwrijven met Microvezeldoek.

7. Ruiten
Met Clearly Menthol - Glass Cleaner en de Mint Merkin - Window Cloth ruiten schoon maken. Polijsten met Supernatural - Plush Applicator Pad en Supernatural - Glass Polish.
Weer afnemen met Clearly Menthol - Glass Cleaner.
Even laten drogen en in 2 lagen Supernatural - Glass Sealant aanbrengen m.b.v. Nanolex - Cotton Applicator Pads. Uitpoetsen met Microvezeldoek Suéde.

8. Interieur
Ruiten inwrijven met Clearly Menthol - Glass Cleaner en Monello - Disco Duo.
Uitwrijven met Mint Merkin - Window Cloth.
Bekleding en matten met Total Wipe Out - All Purpose Cleaner en een Tuf Shine - Tire Brush en Valet Pro - Interieur Kwast reinigen. Afnemen met een Microvezeldoek.
Dashboard en dergelijke insmeren met Supernatural - Glaze en uitpoetsen met Supernatural - Buffing Cloth.
Leer reinigen met Monello - Peluche Bianco een Valet Pro - Interieur Kwast en Supernatural - Leather Cleaner.
Leer voeden met Monello - Peluche Bianco een Monello - Disco Duo en Supernatural - Leather Sealant.

9. R.V.S. en aluminium
Motley Blue - Metal Polish inwrijven met een Microvezeldoek en daarna uitwrijven met een schoon deel van dezelfde doek.
 
  • Leuk
Reactions: PeterS en m@rio
Tja jij zegt hopeloos... ik zou juist denken dat je hier heel, maar dan ook heel veel eer aan kunt behalen :)

Het stappenplan van @Istnogferarie bied je vast al een hoop houvast. Op het forum zijn nog meer stappenplannen te vinden. Deze bijvoorbeeld omdat je handmatig te werk gaat: https://forum.Carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4222/
Gebruik dat wat je handig vind en bedenk je, niet alles hoeft in een keer.

Specifieke onderdelen waar je hulp bij zoekt... vragen in het forum. Bijv. de roestplekjes. Die zijn al,eens voorbij gekomen op het forum. Eerst even zoeken, dan vragen. Tipje: non-ferro en "schuren" was het advies indertijd.

Succes enne, we zien graag foto's met beschrijving ;)
 
klein oefen projectje .... dit is een serieuze klus machinaal, maar om dit ook nog eens handmatig te gaan doen ... respect!

Wel een mooi oefen object.

Denk inderdaad beginnen met het standaard stappenplan.

Pak deel voor deel van de auto aan, kijk in hoevere je de correctie op dat deel goed/perfect kunt krijgen. Leer van de fouten die je maakt op dat betreffende deel en stap daarna pas naar het volgende deel van de auto. Ga niet ineens heel die auto kleien, maar doe bv alleen de motorkap. Dus was die kap, spray hem in met non ferro, tar remover en ga hem daarna kleien. Na het kleien, polijsten, glaze en in de wax d'r mee. Wellicht kun je ook een beetje spelen met het polijsten per deel (grofheid, druk etc etc)
 
Als je eerst handmatig aan de slag gaat zou mijn vraag zijn wat heb je al in huis?
Hieronder (in het kort...) zoals ik het zou doen:
-optioneel foamen (budget afhankelijk)
-optioneel non ferro en Tar remover gebruiken. (budget afhankelijk)
-wassen
-Clayen
-Poor boys profpolish (cleanen) of handmatig polijsten met Monello Mezzo op witte handpad.
-ramen/raamstijlen ook cleanen met prof polish bv
-ontvetten met Gyeon prep
-waxen met bv Collinite 845.

Andere mogelijkheid is om de laatste 3 stappen te vervangen voor een All in one product als Dodo juice Need for speed
Buiten declak zou ik ook de trims opfleuren met Autofinesse Revive zwarte rubbers knapt de auto ook flink van op.
 
Istnogferarie heeft een mooi stappenplan als Voorbeeld.
Hou je hieraan en je zult versteld staan wat je er nog van maken kunt.
Dit zijn voor ons de mooiste auto,s om resultaat te behalen.
En met een dap kun je weinig verkeerd doen.
Succes
 
Plekjes op het dak lijken wel teer en/of hars. Dat moet inderdaad wel weg te kleien zijn, maar het kost je wel snel je klei.
Een teer- of harsoplosser zou wellicht kunnen helpen.

Voor de roestplekken zoui ik geen Non-Ferro gebruiken. Dit zijn doorgeroeste stukken en die hebben veel meer aandacht nodig (als je ze wilt verhelpen tenminste) dan een spraytje Non-Ferro.
Non-Ferro is meer om kleine roestpartikeltjes die ergens op je lak terecht zijn gekomen makkelijk te kunnen verwijderen.
 
Plekjes op het dak lijken wel teer en/of hars. Dat moet inderdaad wel weg te kleien zijn, maar het kost je wel snel je klei.
Een teer- of harsoplosser zou wellicht kunnen helpen.

Voor de roestplekken zoui ik geen Non-Ferro gebruiken. Dit zijn doorgeroeste stukken en die hebben veel meer aandacht nodig (als je ze wilt verhelpen tenminste) dan een spraytje Non-Ferro.
Non-Ferro is meer om kleine roestpartikeltjes die ergens op je lak terecht zijn gekomen makkelijk te kunnen verwijderen.

De zwarte spikkels op het dak kan eventueel ook vliegenstront zijn. Zie je ook vaker in bosrijke omgeving.
 
@marco01 met een dap niet nee, maar volgens mij gaat hij de handmatige route bewandelen.

is zoals gezegd wel een dankbaar object om resultaten te behalen
 
Deze auto helaas vroeger weg moeten doen en helaas dus geen tijd meer gehad om op deze auto te oefenen.

Nu tijdelijk (3 maanden) een Zwarte BMW 1series 2017 om in rond te rijden. Erg mooie auto. Vandaag voor het eerst goed gewassen, maar nu bleek toch wel dat ik merkte dat zelfs na de combinatie van: Afspuiten -> Foamen -> 5min wachten ->Afspuiten -> inzeepen -> met de washandschoen wassen (incl. gritguard, 2 bucket systeem, 2 verschillende mitts voor onder en boven) -> Afspoelen... dat er toch nog vuil aan de voorkant van de wagen te vinden was. Wat wittige plekjes, ik gok van insecten die daar gezeten hebben.. toch nog maar eens goed alle handleidingen doorlezen dus.

Cheers! Meer binnenkort in andere threads :)
 
Is geen ramp om in een 1serie te rijden. Veel rij plezier daarin.

Je kunt denken aan Bug Remover of dergelijke (ik probeer ook eens geen DJ aan te prijzen maar vooruit Supernatural - Tar & Glue Remover werkt ook erg goed) proberen voor het wassen, in laten werken en uitpoetsen met een MF doek. Daarna wassen.

Ik doe dit heel weinig want eens per 6-8 weken doe ik de auto met een DAP en Lime Prime rond waardoor je de vliegjes met klei-en en pre-wax cleansing verwijderd. Zodoende tast de waxlaag niet aan.

Greetings from mr. D. Juice