• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX5 ND - langeduur test - update 42.000 km - finale :-)

De (professioneel rustige) eerste week van het jaar, heb ik gebruikt om verder te werken aan Max.

Dag 4 stond polijsten op het programma.

Eerst de plastic onderdelen afgeplakt natuurlijk.
Bekijk bijlage 150936

Gezien er binnenin ook gepolijst moet worden, moest ook de binnenkant afgeplakt worden.
Bekijk bijlage 150937

Ook het logo werd ingepakt.
Bekijk bijlage 150938
Ik vind het bizar dat die wagen nergens "Mazda" vermeldt. Ik kan mij voorstellen dat het voor niet-kenners soms een mysterie is wat het merk van de wagen is. (Misschien is dat de reden waarom de wagen zoveel lovende kritieken krijgt op straat; men weet niet dat het "maar een Japannertje" is ... :innocent:)

Bovenstaande foto toont de lak van de neus van de wagen die nooit behandeld is met Gyeon Q² Mohs. De neus van de Mazda is ooit vervangen (zie post #40) en ik heb nooit de tijd genomen om dat stukje te behandelen.

De motorkap (die wél behandeld is en een jaar ouder dan de neus) ziet er zo uit:
Bekijk bijlage 150939
Toch wel een merkbaar verschil vind ik. Zo'n quartzcoating maakt z'n beloften echt wel waar; het beschermt de lak zichtbaar tegen gebruikssporen.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de lakdikte nog even nagemeten.
Bekijk bijlage 150940
En dat bleek overal geruststellend te zijn.

Zo'n lakdiktemeter is volgens mij (als amateur) niet onontbeerlijk, maar gezien ik later wilde gaan schuren, vond ik het wel geruststellend om te weten dat er voldoende lak op de carrosserie zat.

Gezien op het internet doorgaans aangeraden wordt om tijdens het polijsten de pads proper te blazen met hoge druk, kon ik eindelijk mijn compressortje eens gebruiken.
Bekijk bijlage 150941
Met behulp van mijn trouwe stofzuiger en een kapotte emmer heb ik een properblaasstation gecreëerd dat moest vermijden dat de hele garage onder polijststof ging hangen. En hoe primitief de constructie ook was, het bleek prima te werken.

Alle materiaal lag klaar voor de klus.
Bekijk bijlage 150942
Ik heb het volgende gebruikt:
- mijn DAP900 voor het grote werk
- mijn DAP500 voor het kleinere werk (Zoals je misschien ziet, is de steunplaat iets te groot voor de pad. Er bestaat spijtig genoeg geen steunplaat voor dit formaat pads van Rupes die passen op een DAP500. Het is mij gelukt om op die manier gebruik te maken van de kleinere pads van Rupes, maar het is geen ideale combinatie; misschien op termijn toch een DAP Mini aanschaffen en mijn oude DAP500 cadeau doen aan één van mijn vrienden...)
- mijn (nieuwe) Rupes BigFoot Nano iBrid Multi-Action Polisher - Long Neck (gezien ik het wat off topic vond, heb ik mijn ervaringen met dit apparaat in een aparte post gezet: Test Bigfoot Nano iBrid ...)

Bij het polijsten, schrok ik van de hoeveelheid krasjes op mijn achterlichten.
Bekijk bijlage 150943
Maar - zoals je ziet - kan de Nano iBrid daar wel weg mee...

Dag 5 :sweat: kon ik beginnen met een (bijna volledig) gepolijste wagen.
Bekijk bijlage 150944
Ik was tevreden over het resultaat ...

... maar mijn gruwelijke bouwlamp :mad: maakte nog wat problemen zichtbaar.
Bekijk bijlage 150945
Die lamp is handig, maar onverbiddelijk... Maar dat had ik bij het detailen van Jacques ook al ondervonden...

Gezien de Rupes D-A Coarse Cut - Polishing Compound met de Rupes Blue Coarse Foam Pad niet het gewenste resultaat had opgeleverd, leek schuren mij het enige oplossing. o_O

Dus na wat testen ...
Bekijk bijlage 150946

... ook Max geschuurd.
Bekijk bijlage 150947
Akelig!!! :scream:

Uiteindelijk is het goed afgelopen.
Bekijk bijlage 150948
Het resultaat is niet van een professioneel niveau, maar aanvaardbaar voor een enthousiaste amateur. :)

Alle bovenstaande inspanningen leidde tot dit:
Bekijk bijlage 150949

Maar voor de volgende dag stond er nog iets op de menu:
Bekijk bijlage 150950
Lakschade!!! :worried:

De 6de dag stond het door mij meest gevreesde onderdeel op de planning: lakschade door steenslag aanpakken.
De lak van mijn Mazda is duidelijk zachter dan die van de Beemer van mijn echtgenote, want - hoewel ik veel rustiger rijd dan zij (ahum... :innocent:) - hebben haar wagens (bijna) nooit last van steenslag, terwijl een grondige inspectie van Max, leidde tot volgend overzicht.
Bekijk bijlage 150951

Omdat ik nog nooit met autolak gewerkt heb, heb ik eerst wat getest op mijn testdeur.
Bekijk bijlage 150952

Ik heb de beschadigde stukken eerst nat geschuurd met 2000 grid.
Bekijk bijlage 150953

De plaatsen die gelakt moeten worden, schoongemaakt met alcohol.
Bekijk bijlage 150954

En daarna beginnen verven.
Bij mijn werkwijze heb ik gebruik gemaakt van de tips van Larry van AMMONYC en Car Craft Auto Detailing.
Na het aanbrengen van de basecoat en de (gekleurde) clearcoat, leverde dat dit resultaat op.
Bekijk bijlage 150955
Dit moet nu twee dagen uitharden en dan kan ik terug beginnen schuren en polijsten ... of een afspraak maken bij een carrosseriehersteller... :pensive:

Eigenlijk zat mij werk er voor die dag op, maar de gruwelijke bouwlamp had mij er al een paar keer op attent gemaakt dat het stuk onder de achterklep echt niet ok was.
Bekijk bijlage 150956

Dus heb ik mijn Nano iBrid nog eens bovengehaald om het wat fatsoenlijk te maken.
Bekijk bijlage 150957
En opnieuw: niet perfect, maar aanvaardbaar eindresultaat.

Nog één nachtje slapen en dan kan ik beginnen aan de finale.
Wordt vervolgd dus.
203 micrometer op een Mazda ??? De beste Duitsers doen zelf niet beter. Heb nog geen enkel Mazda gemeten met meer dan 100 micron.
Hoeveel heb je gemiddeld over de hele wagen ?