• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX5 ND - langeduur test - update 42.000 km - finale :-)

Prachtig, maar eens met wat men zegt over zeemvel en autohoes.
Hoes kan eigenlijk alleen wanneer zowel auto en hoes beiden perfect schoon zijn en dan nog is het een risico.
Daarnaast, wanneer auto vies of stoffig is, zal je kruisbesmetting krijgen en zal vuil in hoes gaan zitten. De hoes dient dan gewassen te worden, want vuil of stof in hoes krast.
 
Erg leuke Mazda. Achterkant lijkt idd een beetje op de nieuwe Jag. Mooie kleurtje ook.

5c79b27dd99f106c17be04a899c10b82.jpg


Waar ik regelmatig kom heeft deze hoezen. Niet goedkoop en worden op bestelling handgemaakt in Italië. Ventilerend, interne naden, wasbaar, anti-statisch enz.
 
Eind augustus heb ik tijd vrijgemaakt om "Max" de Mazda verder te behandelen. De Mazda had toen 3.800 km.

Vrijdagavond de wagen nog eens gewassen en zaterdagmorgen kon ik echt aan de slag.
Eerst heb ik het dak behandeld met Gyeon Fabric.
Het voorbereidende werk nam - zoals zo vaak - meer tijd in beslag dan de eigenlijke behandeling: ramen afplakken met krantenpapier en carrosserie beschermen met plastic. Ik had nog een pak "verfplastiek" (dunne plastic voor het beschermen van meubels bij het schilderen) liggen en die kwam goed van pas.
160827%20Mazda%20MX5%20ND%2003%20dak%20afgeplakt_zpspqx6gr0e.jpg

Op YouTube had ik op AutoPflegeForum gezien dat het dak eerst vrijgemaakt werd van pluisjes met een kledij roller, maar er kwamen niet meer veel stofdeeltjes meer van het dak.

160827%20Mazda%20MX5%20ND%2026_zps3brfqcby.jpg
Zo zag de roller eruit nadat ik het dak "afgerold" had, dus dat viel wel mee.

Gezien de Fabric nogal een vies goedje is dat verneveld moet worden, waren handschoenen en een mondmasker geen overbodige luxe. :mask:
160827%20Mazda%20MX5%20ND%2018_zpstfz8zu4z.jpg

Ik heb 60 ml product gebruikt voor het hele dak. Om jullie een idee te geven van hoe ik het product aangebracht heb, heb ik even gefilmd van hoe ik tewerk ben gegaan voor één zijde van het dak.


Nadat ik de Fabric heb aangebracht, heb ik het dak gedroogd met een haardroger.

Achteraf bekeken ben ik niet erg enthousiast over het effect. Het dak is dagenlang plakkerig geweest en toen de wagen een week daarop in de regen stond, was er niet echt sprake van beading.
Misschien heb ik teveel product aangebracht. Ik zal in de komende maanden nog een update posten met mijn bevindingen.

Nadat het dak behandeld was, heb ik voor alle zekerheid de carrosserie nog gekleid, maar er kwam niet veel vervuiling af. Deze foto toont het resultaat van de helft van de motorkap.
160827%20Mazda%20MX5%20ND%2033_zpsowjzhtsq.jpg

Zoals je ziet gebruik ik voor het kleien nog steeds de Mequiars Smooth Surface Clay Kit.

De lak was achteraf proper, maar ik ben niet laaiend enthousiast over de kwaliteit van het spuitwerk van de Mazda.
160827%20Mazda%20MX5%20ND%2035_zpsiscocyfl.jpg
Ik vind dat de lak er nogal "gebobbeld" uitziet... :neutral:

Toen de lak proper was, kon het volgend voorbereidend werk beginnen: alle plastic delen afplakken voor het polijsten.
160827%20Mazda%20MX5%20ND%2037%20getaped_zps8tcpn1oh.jpg

Ondanks het feit dat Max nog geen 4.000 km gereden had en steeds gewassen is met de hand, waren er al enkele swirls te zien. De schade was echter miniem waardoor ik mij beperkt heb tot één hit van de DAP500 V3 met Monello Raffini Finale Finishing Polish.
160827%20Mazda%20MX5%20ND%2046%20Dap_zpsnmnmxscj.jpg

Na het polijsten, heb ik alles tweemaal ontvet met Gyeon Prep en kon - wat mij betreft - het spannendste gedeelte van de verwennerij beginnen: de carrosserie behandelen met Gyeon Mohs.
160828%20Mazda%20MX5%20ND%2002%20Mohs_zpszge1filk.jpg

Ik heb alle tijd genomen om Max tweemaal een laagje Mohs te geven. Ik heb stukje per stukje gewerkt: klein deeltje inwrijven en meteen afnemen en dan het volgende stuk. Op die manier ben ik tweemaal rond gegaan.

Toen de coating erop zat, zijn de plastic onderdelen ingewreven met Gyeon Trim. Ik heb dat goedje al gebruikt op mijn motor en mijn vorige wagen en ik ben daar zeer enthousiast over. Je ziet ook meteen welk deel al behandeld is.
160828%20Mazda%20MX5%20ND%2007%20Trim_zpskkjhvmpz.jpg

Ook onder de motorkap heb ik de (zichtbare) plastic onderdelen behandeld.
160828%20Mazda%20MX5%20ND%2009_zpsyzjydzse.jpg

Gezien op dat ogenblik het dak nog steeds plakkerig was, heb ik de wagen buiten in de zon gezet...
160828%20Mazda%20MX5%20ND%2014%20drogen_zpsw8gptlrv.jpg
... maar dit leverde niet echt enige verbetering op... :confused:

Ik heb de coating dan meer dan een dag binnen laten uitharden en de wagen tweemaal behandeld met Gyeon Cure.
160830%20Mazda%20MX5%20ND%2004_zpshbbhaj3r.jpg

Deze behandeling had een voelbaar effect: vooraf was de lak niet echt glad, maar nadien was dat al een stuk beter. Ik heb echter wel de indruk dat de lak niet zo glad is als wanneer ik mijn trouwe wax van Meguiars gebruik. :neutral:

Om het werk af te ronden, heb ik de ruiten nog eens proper gemaakt.
160830%20Mazda%20MX5%20ND%2002_zpshogp0twu.jpg

En het bewijs van geleverde arbeid aangebracht aan de binnenkant van mijn kofferdeksel! :cool:
160828%20Mazda%20MX5%20ND%2037%20Gyeon%20sticker_zpsksa6pobc.jpg

Op het einde zag Max er zo uit:
De aandachtige kijker zal merken dat de originele zwarte spiegelkappen inmiddels vervangen zijn door rode. Persoonlijk vind ik dat er een stuk beter uitzien.

Of op foto:
160830%20Mazda%20MX5%20ND%2011_zps7ptfw1eg.jpg


De week nadien bleek dat de beading in de regen erg goed is, maar blijkbaar heb ik niet alle stukken van de carrosserie evengoed afgeveegd waardoor ik nog met een aantal vlekken zit. o_O Voorlopig ga ik dat zo laten ... ik ga afwachten hoe de vlekken evolueren na een aantal poetsbeurten ...
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Heijneker en Ries
Zeer leuk verhaal en super auto.
Mooi werk geleverd!

Hopelijk kan je die vlekken nog weg krijgen, zou mij in ieder geval storen haha.
 
Het plakkerige kan je weg halen door een microvezeldoek/pad te nemen, spray daar een beetje Fabric op en zachtjes wrijven in de richting van de vezel. Weet niet of het nu nog gaat als het uitgehard is maar je kan het proberen.
 
Heel erg mooie MX-5 en wat een nette detailing. Onder de indruk van die uitlaat! Ik ga binnenkort de Gyeon Trim voor het eerst op mijn kar gebruiken. Heb jij dat ook op de raamrubbers gebruikt? Ik lees hier en daar dat het geen goed idee is terwijl anderen weer zeggen van wel :/
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
@Vlerk ,
Hoe heb jij de stoffen kap voorbehandeld alvorens Gyeon Fabric te gebruiken?

Vrijdagavond heb ik eerst de kap gestofzuigd met mijn Metropolitan Vac n Blo Stofzuiger Blower.
Daarna gewassen met water met een Microfiber Madness Incredimitt Wash Mitt en mijn normale shampoo: Meguiars NXT Generation Car Wash Shampoo. Bij het wassen borstel ik de stof van het dak en de naden voorzichtig met een Carclean Interieur borstel Paardenhaar.
Drooggedept met Monello Peluche Verde en verder droog geblazen met de Metropolitan Vac n Blo Stofzuiger Blower.
That's about it... :rolleyes:
Daarna een nachtje binnen laten drogen vooraleer ik 's zaterdags aan de slag ben gegaan met de Gyeon Fabric Coat.
 
Het plakkerige kan je weg halen door een microvezeldoek/pad te nemen, spray daar een beetje Fabric op en zachtjes wrijven in de richting van de vezel. Weet niet of het nu nog gaat als het uitgehard is maar je kan het proberen.
Het dak is na twee weken en een aantal uren in de regen niet meer plakkerig. :expressionless:
Maar zoals gezegd, de volgende keer ga ik veel minder product gebruiken.
 
Heel erg mooie MX-5 en wat een nette detailing. Onder de indruk van die uitlaat! Ik ga binnenkort de Gyeon Trim voor het eerst op mijn kar gebruiken. Heb jij dat ook op de raamrubbers gebruikt? Ik lees hier en daar dat het geen goed idee is terwijl anderen weer zeggen van wel :/
Bedankt voor het compliment! :cool: Ik ben zelf ook redelijk gek van die nieuwe Miata ... :blush: En het opblinken van de uitlaat is een plezier ... gelukkig kan ik niet horen wat mijn buren denken als ik daarmee bezig ben... :p

Ik gebruik de Gyeon Trim - op aanraden van Carclean overigens - niet op mijn raamrubbers. Ik behandel alleen hard plastic (en plexiglas zoals het windscherm op mijn motor en koplampen) met Trim.
 
Aha, niet dus. Nou als CC het je afraadt dan zal het wel voor een goede reden zijn. Wat gebruik je op de rubbers om te voeden? Ik heb de Poorboys trim maar das na elke regenbui verdwenen. Ik zoek iets dat wat langer voedt dan een week :D

En ach, zelfs al kan je de buren horen...who cares he :D Ik moet zeggen dat ik trouwens eerst even moest wennen aan de nieuwe Miata's achterlichten, maar ik vind het superstrak nu.
 
Wauw wat een prachtauto, mooi resultaat hoor. Die lampen aan de achterzijde met het "dipje" in de body lijkt me een lastig plekje.

m.b.t. het dak, zo'n dak behoeft m.i. weinig meer aandacht dan alleen eens in de zoveel tijd afspuiten, stofzuigen en misschien afnemen met een zachte borstel. Als je dit te vaak doet kun je de vezelstructuur van je dak sneller kapot maken dan dat hij normaliter zou slijten. Maar goed, ik merk dat er veel verschillende meningen zijn over de behandeling van cabrio daken :)
 
"Max" is ondertussen bijna een jaar in mijn bezit, dus tijd voor een update.

Vorige zondag heb ik hem - eindelijk - nog een grondig kunnen schoonmaken.
Nu "Jacques" (de Jaguar) verkocht is, is "Max" mijn daily ride geworden (als ik niet met de motor ga) en in de winter laat dat zijn sporen na.

De wintervelgen zagen er zo uit.
170205%20Mazda%20MX5%2009%20Winterband_zpsqmdlys4h.jpg

De carrosserie was ook niet echt proper.
170205%20Mazda%20MX5%2010%20Spatbord%20vooraan_zps83qsiu83.jpg

Daarenboven heb ik vorige week mijn front spoiler beschadigd. Op de E313 in Hasselt lag er een stuk gips op de autosnelweg. Door de luchtverplaatsing van de wagen voor mij is de plaat van de grond gekomen en ben ik ertegen geknald... :confounded:
170205%20Mazda%20MX5%2011%20Bumperschade_zpspmijixnz.jpg

Er zit een flinke barst in de spoiler.
170205%20Mazda%20MX5%2012%20Bumperschade_zpsotflksdc.jpg
Die moet dus vervangen worden. :sweat:

De beading van de lak (voor het wassen) is nog steeds prima.
170205%20Mazda%20MX5%2017%20Lak_zpsxj6suzsi.jpg

Ook de Gyeon Fabric Coat blijkt redelijk zijn werk te doen. (Ondanks het feit dat ik daar initieel niet zo enthousiast over was.)
170205%20Mazda%20MX5%2015%20Dak_zpsrt3niepp.jpg

Het dak heb ik voorzichtig schoongemaakt met de Carclean Interieur borstel.
170205%20Mazda%20MX5%2020%20Dak%20wassen_zpsvwlscynx.jpg

De kieren heb ik proper gemaakt met een borsteltje en Poorboys World Bio Degradable All Purpose Cleaner Degreaser.
170205%20Mazda%20MX5%2023%20Achterlicht_zpsqla8jhv7.jpg
Ik was oorspronkelijk van plan om de modelkentekens te verwijderen, maar mijn dealer heeft mij net op tijd gewaarschuwd dat de logo's niet alleen gelijmd zijn, maar dat er gaatjes in de carrosserie zitten. o_O

Na het wassen, was de lak proper, maar de strepen van de Gyeon Mohs zitten er nog steeds in.
Dit zijn de strepen op de lak (moeilijk zichtbaar).
170205%20Mazda%20MX5%2026%20Gewassen%20strepen_zpsv9rrzl0c.jpg

Deze vegen zijn beter te zien.
170205%20Mazda%20MX5%2027%20Gewassen%20strepen_zpshamxjec9.jpg

170205%20Mazda%20MX5%2028%20Gewassen%20strepen_zpscq8evbrz.jpg
Ik heb dit gemerkt nadat ik de coating had aangebracht en hoopte dat deze langzaamaan zouden verdwijnen, maar dat is voorlopig nog niet het geval.
Blijkbaar is een fout bij het aanbrengen van de coating toch snel gemaakt en niet makkelijk herstelbaar... :confused:


Maar vanaf een afstand ziet Max er na een jaar nog goed uit! ;)
170205%20Mazda%20MX5%2029%20Gewassen%20met%20flits_zpsetzv5frr.jpg

Zelfs de uitlaat en de onderkant ziet er nog netjes uit. :rolleyes:
170205%20Mazda%20MX5%2031%20Uitlaat_zps8kks59zk.jpg

Ik houd jullie op de hoogte!