• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda van PapaPizza

PizzaPieter

Detailing guru
18 jul 2020
329
135
Hey forummers,

S'pap en s'mam waren vandaag op bezoek. Rijden een zwarte Mazda 5 en die mag wel een beetje aandacht hebben. Heb s'pap een klein stukje gedaan en dat glom stuk beter dan de rest.

Dus met de APC de mos eraf, de BTBM wassen, NonFerro op velgen en dan rondje glaze en was moet lukken. En raampjes natuurlijk. Dat lukt wel.

Maarrrrr, er zijn een aantal kunststof kappen die ooit zwart waren, bijv bij spiegel. Wat doe ik daarmee?

En de koplampen zijn 'mat' aan de bovenzijde. Is dit easy-fixable?

Gr Pieter
20210912_150732.jpg
20210912_150834.jpg
20210912_150846.jpg
 
@PizzaPieter voor de trim delen, reinigen en daarna Gyeon trim. Dat is echt super spul daarvoor. Omdat het ook een coating is heb je een lange Standtijd.

5941D604-DB26-4424-B720-F64A8D634178.jpeg

A8E3A631-8FC6-4A2F-A978-B88BD16CD1A8.jpeg


Wat betreft de koplampen kan dat zeker. Wegsanden, polijsten en ook hier als bescherming Gyeon trim. Zelf alleen geen ervaring mee maar er zijn hier op het forum genoeg topics over.
 
Laatst bewerkt:
Betreffende het plastic kan ik je zeker de Gyeon Trim aanbevelen zoals @Hean ook al voorstelt, prijs lijkt hoog maar is zuinig in gebruik en zoveel beter dan de middeltjes die slecht enkele weekjes dienst doen.

Betreffende de koplampen, heb je een polijst machine? Gezien de verwering mee lijkt te vallen zou ik het eerst enkele met een machine proberen, liefst roterend even zo’n setje voor op de accuboor, indien onvoldoende resultaat zal je moeten schuren, zgn. wetsanden. Zoek maar eens naar de koplampen how to. En deze ook na de behandeling beschermen met de Gyeon Trim.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter en Hean
Voor de koplampen heeft volgens mij @nicknameless een topic met een handleiding daarvoor aangemaakt. Je zou eens met de DAP en kleine steunplaat kunnen proberen met fijn polijstmiddel. (Motorkap open, hoef je die niet af te plakken, resterende lak afplakken of goed van wegblijven.
)
Gyeon Trim wordt voor de ongelakte zwarte kunststof (trims) hier op het forum als beste optie gezien, maar volgens mij heeft Nanolex iets vergelijkbaars. Andere producten heb vaak een aantal herhalingen nodig voor het een maand of 3-4 mooi blijft. De oude formule van Autofinesse Revive was bijvoorbeeld goed, maar na de vernieuwde formule stukken minder. Poorboys Trim Restorer is geen slecht product, maar haalt niet de langste standtijd voor dit soort producten.
 
Ik denk dat je met Monello Mezzo al wel resultaat kunt halen op de koplampen. Ik gebruik zelf de wollen, paarse, lichtblauwe en oranje Scholl pads voor koplampen 80mm.
 
Ik zou zelfs met Monello Finale op witte pad (4 inch) aan de slag gaan. Kleine pad omdat de koplamp niet vlak is, en altijd maar een deel van de pad de lamp goed raakt. Om zeker te weten dat je voldoende bite hebt, kun je ook een oranje pad met Mezzo er bij pakken. Beiden kun je ook op de lak mee aan de slag (en bijvoorbeeld ook op in kleur gespoten buitenspiegels, bumpers) dus daar heb je altijd wel iets aan. Met een polijstcone of bol op een boor kan ook, maar werkt niet lekker makkelijk (polijstcone wil steeds van het polijstoppervlak 'lopen' zeker als je wat veel druk uitoefent. Met een polijstbol of cone is het echt een gevecht. De 4" pads zijn ook lekker op dakstijlen en dergelijke, dus misschien zijn die koplampen een mooi projectje om voor het eerst te gaan polijsten.
 
Gyeon heeft een mooi kit voor kunststof. Nu heeft mijn Leon ook een boel kunststof (spiegelkappen, onderkant bumper achter etc), maar dat is mat zwart. Is dat een issue? Dit gaat toch niet maximaal glimmen, hoop ik?

@Cordoba kan ik met die Monello finale en mezzo niet dingen maximaal verknallen?
 
Als je met Monello Inizio (grof polijstmiddel) en een agressieve woolpad, na een hele stevige polijstbeurt 3 micron weghaalt (op een lak dikte van ca. 115 micron= blanke lak + kleurlak + grondlak/primer), dit was wel op mijn oude Fabia en die had waarschijnlijk wat hardere lak dan de Mazda. Als je twijfelt, kun je beginnen met alleen de Finale (ook voor de koplampen). Belangrijk is dat je de machine (of de handpad) blijft bewegen en niet op dezelfde plaats houdt.

De grens tussen echt matzwart, en mat uitgeslagen zwarte kunststof vind ik lastig te bepalen. Ik heb het idee dat veel (nieuwe) zwarte kunststof glanzender is, dan veel mensen denken. Je kunt het op een onopvallende plaats proberen (bijv. onder de motorkap), en dan bepalen of je het te glanzend vindt of niet.
 
Hé Cordoba,

Dank voor je bericht. Mn mandje bij CC is alweer gevuld ... :-O

Volgens mij is bij de Leon het de bedoeling dat e.e.a. matzwart kunststof is. Het lijkt niet verweerd en de spiegels en rand op de bumper onder zijn van dezelfde stijl.

Setje kost €60, niet echt goedkoop, maar (b)lijkt een hele fijne keuze te zijn.
 
Spulletjes in bestelling, dudes. Ben benieuwd.

Als ik het goed begrijp: finale met witte pad is lichtste van lichtste varianf van polijst en mezzo met oranje pad is 1 tikkie 'grover'?

Ook Gyeon Trim besteld (en wederom shitload doeken). Alsof je een emmer leeg gooit.
 
Oke.
Dus net als met glaze en wax moet ik mn best doen iets te verneuken dus :)

En nog wat vragen, if I may.

Welke volgorde v.w.b. de trim:
Eerst auto wassen, dan prep dan trim?

Ik zag/las dat de trim beter niet op de lak terecht kan komen.
Afplakken of gewoon voorzichtig werken?

Polijstpad schoonmaken. Ik las een artikel van TopGear die bij Dennis van CC waren langsgeweest waarin staat dat t belangrijk is ze schoon te houden....maar dat hoeft toch zeker niet met 1 auto op dezelfde dag?

Moet ik na polijsten eerst weer wassen voordat ik ga glazen/waxen?
 
...maar dat hoeft toch zeker niet met 1 auto op dezelfde dag?
Sowieso je pads wassen als je klaar bent voor de dag maar ik zou je willen aanraden om je pads tussendoor ook nog even schoon te maken. Eigenlijk zou je per paneel één verse, schone pad moeten gebruiken.

Ik zou na polijsten niet eens een glaze gebruiken. Als je goed gepolijst hebt dan heb je alle swirls die een glaze kan verhullen wel weg gehaald. Maar na polijsten en voor waxen inderdaad wel goed schoonmaken, liefst met een cleaner zoals Gyon prep of een Iso Propanol Alcohol oplossing.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Het is niet dat je per paneel een nieuwe, andere pad moet gebruiken ;) het mag ook de oude -maar schoongemaakte- pad zijn. Dat scheelt wel wat in de kosten natuurlijk :)
Met Finale zou je misschien wat minder hoeven schoon te maken inderdaad. De hoeveelheid slijpsel is met Finale niet heel hoog. De grap zit in het feit dat je pad vol loopt met slijpsel bij langdurig gebruik en dan polijst je pad niet veel meer. En een volgelopen pad gaat uiteindelijk ook minder lang mee, dus dan gaan de kosten weer omhoog :)
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Gyeon - Trim
1) Ongelakt kunststof en rubbers wassen. (Pure shampoo, geen toevoegingen)
2) Als het kunststof in redelijke staat is, dan kan je meteen door met Gyeon - Prep. (Ontvetten)
3) Trim aanbrengen.

Polijstpads schoonmaken
- Niet schoonmaken 'per paneel', maar na 1 á 2 goede hits. Een hit is 3-4 erwten polijstmiddel op je pad, een werkvlak van zo'n 50x50cm en het polijstmiddel doorwerken tot vrijwel transparant. Bij minder grove polijstmiddelen en/of wanneer de lak minder correctie nodig heeft en/of de lak niet zo vies is, dan kan je meestal wel meer hits doen alvorens schoonmaken, maar bij voorkeur de boel gewoon schoon houden.
- Vieze pads = Meer slijtage, meer warmteontwikkeling in de pad en backingplate, minder correctie van de lak.
- Schoonmaken kan simpelweg onder een warme kraan een een likkie Dreft. Pads niet wringen, maar vlak houden en masseren.

Wassen na polijsten, alvorens glaze/wax
- Tijdens en na het polijsten gebruik je bij voorkeur ook Gyeon - Prep of een andere geschikte ontvetter. Zo controleer je het werk én laat he het brandschoon achter.
- Je kan ná het polijsten wassen, vervolgens drogen en de glaze aanbrengen, afgetopt met een wax. Test eerst of een glaze nog toegevoegde waarde heeft door een paneel te glazen en te checken of het onbehandelde paneel ernaast verschil laat zien.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Spulletjes in bestelling, dudes. Ben benieuwd.

Als ik het goed begrijp: finale met witte pad is lichtste van lichtste varianf van polijst en mezzo met oranje pad is 1 tikkie 'grover'?

Ook Gyeon Trim besteld (en wederom shitload doeken). Alsof je een emmer leeg gooit.
Hier een handig tabelletje. Heb ik ooit eens vanuit de Facebook groep gehaald. FB_IMG_1617543138296.jpg
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Oke, ik wil een start maken met mijn Seat om iets met Gyeon Trim te gaan doen (in dit geval het centrale kapje van de achterruitenwisser en misschien het kunststofgedeelte aan onderzijde achterbumper.

Enkele vragen:
* Wat doe ik met het Gyeon suede doekje als ik klaar ben? Bewaren? Weggooien? Wassen?
* Wat doe ik met de MF doek die ik gebruik om de Gyeon af te nemen? Bewaren? Weggooien? Wassen?
* Op de bumper zitten was oude wax vegen (gedacht "die haal ik later wel weg"). Worden deze bedekt door de trim, of moet ik die eerst weg zien te halen (en hoe dan?)
* Ik lees dat de auto 24u niet mag rijden na aanbrengen: serious?!
* Moet ik oppassen op de lak? Of ruit?

Bijvraag:
* heb vd week met APC wat naden schoongemaakt met wat ik dacht dat een zachte kwast was....desalniettemin wat hele kleine krasjes op de plakken waar ik het gebruikt heb. Dus nu wil ik een kwast waarmee ik wél de naadjes kan schoonmaken maar waarmee er dan vervolgens géén krasjes komen. Wie heeft de gouden tip.
 
Laatst bewerkt: