• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meerwaarde machinaal ten opzichte van met de hand

johan74

Detailing rookie
19 jan 2009
41
0
Hallo allemaal,

Wou eens even weten of men nu eigenlijk betere resultaten behaald met machinaal
tegenover met de hand polishen.
Het gaat over nieuwe lak, dus geen echte defecten in de lak, of veel swirls en hologrammen.
Gaat het machinaal veel sneller, kan men hier tijdswinst mee boeken?
Ben het forum hier al een tijdje aan het volgen en het begint te kriebelen om een dap500
of g220 aan te schaffen. Alhoewel mijn voorkeur naar de g220 uitgaat.
 
Ik heb nu een aantal keer de DAP gebruikt. Daarvoor heb ik sinds juni mijn auto (ook nieuw) met de hand gedaan. Ik vind machinaal wel een heel stuk makkelijker: het gaat sneller, je brengt het middel gelijkmatiger aan en het scheelt een lamme arm/schouder aan het eind van de dag als je alle stappen hebt doorlopen. Ik zou zeggen: doen!
 
waarom de G220 ipv de DAP? prijsverschil?
als de DAP nu 400euro was, had je dan voor de DAP gekozen? of ga je voor de bekende merken?

Machines zijn namelijk zo goed als identiek, waarbij de DAP soms nog hoger wordt ingeschaald als de G220.

Machinaal is makkelijk, sneller, spierpijn besparend.

Als je idd totaal geen swirls, hologrammen hebt, ben je uniek. plaats eens detail foto's! :-"
Dan heb je idd geen machine nodig, en kan je de wax of glaze ook wel met de hand aan brengen hoor :heart_eyes:
 
DAP500 is lichter, compacter, stiller en meer trillingsarm. De uitval van de G220 was erg hoog.

De G220 is in Europa belachelijk geprijsd, die hogere prijs zie je niet terug in extra kwaliteit, let daar dus op!
 
Als je geen of nauwelijks swirls en hologrammen hebt kun je het handmatig af. IMHO vergt machinaal veel tijd en zul je vaak nog een extra handeling moeten doen.

Als je alleen machinaal gaat polijsten en waxen zul je enige tijdwinst boeken.

Je kunt met de hand alles in 1 dag doen, wassen, reinigen en voeden. Zodra ik ga polijsten ben ik vaak 1 dag bezig om te polijsten. Dit zijn dan ook echt de probleem gevallen; zoals geen kleur, geen glans en heel veel schades in de lak. Daarna een halve dag met pre-waxen en waxen.

Het is maar net wat je zelf wilt, welke eisen stel je!
 
Heb het vijf-stappenplan van megs met de hand gedaan en was twee dagen bezig! Swirls waren eruit, maar de krassen niet. Veel spierpijn ook.
Machinaal is nu eenmaal beter in het verwijderen van de krassen.
- gaat sneller, maar omdat je gaat afplakken, testspots enzo gaat doen, ben je eigenlijk bijna net zo lang bezig.
- swirls en krassen gaan er beter uit.
- je kan op harde lakken te werk gaan doordat je veel meer keus hebt in polishes en compounds.
- gelijkmatiger polijsten.

Gewenst eindresultaat is dus beter!
 
bedankt voor de tips,

mij is het vooral te doen naar gebruiksgemak toe. Dus wat sneller kunnen werken,
minder pijnlijke armen enz.
De DAP500 spreekt me nu toch ook wel heel hard aan.
 
Ik wil even vermelden dat ik nog steeds geen enkel probleem heb gehad met mn G220 en ik gebruik deze ondertussen al een jaar.
Maar als ik in die tijd geweten had ,dat carclean zelf een DA machine ging verkopen dan had ik gewoon gewacht. Maar een tijd terug waren de opties beperkt ,dus heb ik toen toch maar de G220 gekocht.
Als ik jouw was zou ik nu voor de DAP gaan ,gewoon goedkoper ,of hij echt al die dingen beter doet als de G220 zal ik zelf ooit eens moeten testen. Veel mensen hier zijn er tevreden van ,en je weet dat je altijd direct service zal hebben moest er iets mis gaan.

Machine :
-Resultaten zullen in 95% van de gevallen beter zijn
-Minder vermoeiend
-Sneller
 
B.K. zei:
Ik wil even vermelden dat ik nog steeds geen enkel probleem heb gehad met mn G220 en ik gebruik deze ondertussen al een jaar.
Maar als ik in die tijd geweten had ,dat carclean zelf een DA machine ging verkopen dan had ik gewoon gewacht. Maar een tijd terug waren de opties beperkt ,dus heb ik toen toch maar de G220 gekocht.

+1
 
Gerbrand zei:
Als je geen of nauwelijks swirls en hologrammen hebt kun je het handmatig af. IMHO vergt machinaal veel tijd en zul je vaak nog een extra handeling moeten doen.

Als je alleen machinaal gaat polijsten en waxen zul je enige tijdwinst boeken.

Je kunt met de hand alles in 1 dag doen, wassen, reinigen en voeden. Zodra ik ga polijsten ben ik vaak 1 dag bezig om te polijsten. Dit zijn dan ook echt de probleem gevallen; zoals geen kleur, geen glans en heel veel schades in de lak. Daarna een halve dag met pre-waxen en waxen.

Het is maar net wat je zelf wilt, welke eisen stel je!

Met de machine ben je altijd sneller als je hetzelfde eindresultaat beoogt. Wil je beter resultaat, zelfs dan zal je niet veel meer tijd kwijt zijn. Wil je echter alles perfect (en dat is met de hand niet haalbaar) dan zal je lang zoet zijn met het polijsten.
 
ParaNoya zei:
Heb het vijf-stappenplan van megs met de hand gedaan en was twee dagen bezig! Swirls waren eruit, maar de krassen niet. Veel spierpijn ook.
Machinaal is nu eenmaal beter in het verwijderen van de krassen.
- gaat sneller, maar omdat je gaat afplakken, testspots enzo gaat doen, ben je eigenlijk bijna net zo lang bezig.
- swirls en krassen gaan er beter uit.


Gewenst eindresultaat is dus beter!

Zo'n testspot kost de tijd ook niet, zie je snel genoeg, het afplakken daarintegen gaat ook tijd in zitten wil je het netjes doen.

Dat je zegt dat krassen eruit gaan..... Ligt natuurlijk ook aan de kras.
Verwacht niet dat je met een DAP of G220 alles eruit krijgt!!! Stel jezelf dat doel ook niet.

En nog een andere tip :)
Weet niet meer van welke reclame het was, maar weet waar je aan begint :)
Voor je het weet heb je meer spullen in huis dan je moeder/vriendin/vrouw nodig heeft het huis te doen.
 
Ik had voor mezelf ooit de grens getrokken door te zeggen dat ik gewoon met de hand zou blijven werken, maar dit topic knaagt toch wel weer ernstig aan mijn overtuiging.

Ik zal er nog eens goed over nadenken boven een goede x-]
 
Als je eenmaal machinaal gewend bent wil je niet anders meer. Een beetje instructie vooraf of een workshop vind ik wel aan te raden.
 
Tim zei:
Met de machine ben je altijd sneller als je hetzelfde eindresultaat beoogt. Wil je beter resultaat, zelfs dan zal je niet veel meer tijd kwijt zijn. Wil je echter alles perfect (en dat is met de hand niet haalbaar) dan zal je lang zoet zijn met het polijsten.

Ik gebruik altijd 2 machines en wil het maximale eruit halen. Maar ben het met je eens.
 
is het zo dat je met een DAP alles kan, en dan hebben we het over poetsen, of heb je voor de diverse poets en polijst middelen ook andere apparaten nodig??

je ziet nl ook wel eens rotary machines voorbij komen in het forum... in mijn voorstelling zijn dat machines die alleen een ronddraaiende beweging maken!?!
of zijn die weer voor andere doeleinden beter geschikt.
 
Je kunt met de DAP500 prima waskrasjes (swirls) verwijderen soms ook diepere krasjes, maar dit is afhankelijk van de hardheid van de lak. Op zachte lakken lukt dit wel, maar op hardere lakken zoal VAG lakken niet. Dan zul je over moeten schakelen naar een rotary, maar dit is geen machine voor beginners omdat je binnen no-time kans hebt op lakschade als je niet weet wat je aan het doen bent.
 
vorige week heb ik de g220 en de dap500 naast elkaar gebruikt op de mazda van mn moeder.
als je alleen al het verschil zou voelen hoe de machine in de hand ligt,de lengte van de kabel en het geluid van de dap500 hoort.
weet ik zekert dat je nog niet eens aan de g220 zou denken,al zouden ze allebei even duur zijn.