• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mega(ne) metamorfose Renault 1.4e groen metallic met roest

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
En jawel, daar is er weer één. Sorry alvast voor de vele foto's. Het zijn er wat veel, maar in mijn ogen wel functioneel. Het was me dan ook wel een megaklus en wel de meest uitdagende klus die ik ooit heb gedaan.

De eerste weken van december stond namelijk een Renault Megane op het programma met op diverse plaatsen behoorlijke roestschade en een deuk in het linker voorspatbord. En aangezien de Megane altijd "keurig met de "één-emmer,spons,dreftoplossing,afspoelen-met-regenwater en afzemen met een zeem" methode werd gewassen, was de lak ruim voorzien van krassen en swirls en zodoende behoorlijk dof. Ook het interieur kon wel een opknapbeurtje gebruiken.

De Megane is van juni 1996 en heeft iets meer dan 100000km op de kilometerteller staan.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:

Exterieur:

- Wieldoppen verwijderd
- Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
- Hars en teer verwijderd met Valet Pro Citrus glue and tar remover
- Wielen gedemonteerd en velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger, Monello Non-Ferro en Valet Pro Citrus clue and tar remover
- Schades hersteld. (beschrijving hieronder)
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Gewassen met Monello Lavare
- Trims, banden, motorruimte, kieren, naden en scharnieren gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Polijsten. De Renault lak en de Flex rotary konden geen vrienden worden. Erg veel last van sticky paint. En dit zowel met Monello, Meguiars als PoorBoys polijstmiddelen. Daarom alles met de Dap900 gedaan. De lak was op zich goed te corrigeren, maar de lak was in een dergelijk slechte staat dat er, na het maken van een testspot, toch naar een behoorlijk zware combi moest worden gegrepen. Uiteindelijk de volgende polijstbeurten uitgevoerd: Monello Veloce op Monello paarse wollen cuttingpad en Monello gele ccs cuttingpad, gevolgd door Monello Mezzo op Monello oranje raffinni light cuttingpad en Monello witte ccs polishing pad en geëindigd met Monello Finale op Monnello lichtgroene ccs light polishingpad en Monello zwarte finishingpad.
- Vanwege de winterse omstandigheden en behoud van standtijd er voor gekozen om geen glaze aan te brengen
- Bescherming aangebracht middels twee lagen PoorBoys EX-P (tussenliggende tijd 12 uur)
- Afgetopt met Collinite 915 marque 'd elegance carnaubax wax (na nog eens 12 uur)
- Wielkasten, kunststof delen motorruimte, trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Wieldoppen gereiningd met PoorBoys APC 1:5, gewetsand met gritt 120, 220,500
- Primer (gespoten) aangebracht op wieldoppen, wieldoppen opnieuw gespoten met velgen lak (2 lagen) en blanke lak (2 lagen)
- Wieldoppen gepolijst met Monello Finale op lichtgroene ccs light polishingpad
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- De puntjes op de i gezet met Nanolex Final Finish

Bewerking roestschades en spatbord:

- Roest en aangetaste lak verwijderen met roterende staalborstel op de boormachine
- Bewerkte plekken kaal geschuurd met gritt 120 en 220
- Eventuele overgebleven roest omgezet met Brunox roestomvormer
- Bewerkte plekken opgevuld en geëgaliseerd met epoxy plamuur
- Plekken glad gemaakt en geëgaliseerd middels wetsanden gritt 220 en 500
- Primer gespoten middels spuitbus
- Twee componenten lak op kleur laten maken en in spuitbussen laten doen en de bewerkte delen met de twee componenten lak opnieuw gespoten (3 lagen)
- Drie lagen blanke lak gespoten
- Gespoten delen gewetsand met gritt 1500, 2000, 2500
- Gespoten delen op de zelfde wijze gepolijst als de rest van de auto

Interieur:

- Uitgebreid gestofzuigd
- Tapijt, stoelen en achterbank gereinigd met Poorboys APC 1:10 en extractor (2x)
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststofdelen interieur gevoed met PoorBoys Natural Look
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner

Dan nu het uitgebreide foto verslag

De Megane bij aankomst:
aankomst_zps1252410a.jpg


Het interieur vooraf:
interieurvies_zps60938d6f.jpg


Het interieur na behandeling:
interieurschoon_zpsd94a8f52.jpg


De lak had veel krassen en swirls;
lakhandgree_zpsdd0501a6.jpg
lakmotorkapswirls_zpse8a7d419.jpg


Na flink polijsten toch weer een stuk netter:
lakmotorkapgepolijst_zps47fb1cb7.jpg


Als gevolg van het raken van een kei is de dorpel gaan roesten en zat er een flinke deuk in:
schadedorpelvoor_zpsfb132421.jpg


Toch weer een stuk netter geworden;
dorpelvoorhersteld_zpsb30ef181.jpg


Het linker achterspatbord had behoorlijk wat roest:
roestlinksachter_zps4fd21ba7.jpg


En is weer hersteld:
schadelinksachterhersteld_zps2ed619ff.jpg


Onderaan bleek het spatbord wel aardig krokant:
dorpelrot_zpsbfa6ceb7.jpg


En toch weer aardig hersteld;
dorpellinksachterhersteld_zps5bc93046.jpg


Ook rechtsachter bleek na een iets betere inspectie wel aardig wat roest aanwezig:
achterspatbordroest_zpsdf248718.jpg


En ook weer netjes gemaakt:
schaderechtsachterhersteld_zps4fbebca2.jpg


Een parkeerschade voor:
schadelinksvoor_zps23e53759.jpg


En weer een stuk netter:
schadelinksvoorhersteld_zpsa928b607.jpg


Ook op de kofferklep had de roest toegeslagen:
kofferroestrechts_zps11c1f2be.jpg


Na behandeling:
kofferkleprechtshersteld_zps142c6979.jpg


En twintig centimeter naar links zat er nog één:
kofferroestmidden_zpsbceea660.jpg


En ook die is weer een stuk netter geworden:
koffermiddenhersteld_zpsa8d6a2a9.jpg


En ook onder de kofferdeksel had de roest zowel links als rechts zich genesteld:
schademiddenlinks_zps7d2f1079.jpg
schademiddenrechts_zps85754a43.jpg


Na het aanbrengen van roestomvormer, primer, kleur- en blanke lak:
achterlinkshersteld_zps4df5f070.jpg
achterrechtshersteld_zps0d694051.jpg



Het linkervoorspatbord had een deuk opgelopen die alleen was bijgekwast:
schadespatbord_zpsa095dd5c.jpg


Niet helemaal meer strak gekregen, maar wel beter:
spatbordlinksvoorhersteld_zps761ebd2a.jpg


De tank dop vooraf:
tankdopvies_zpsa2ac60af.jpg


En na een reinigingsbeurt:
tankdopschoon_zpsb6cb0743.jpg


Alle vier de wieldoppen hadden behoorlijke stoeprandschade:
velgvies_zps53102e4d.jpg


Na reinigen, schuren en spuiten is het resultaat:
velgschoon_zps16122151.jpg


Motorruimte voor behandeling:
motorvies_zpsdfee40d5.jpg


Motorruimte na behandeling:
motorschoon_zpscfadb11b.jpg


En tot slot het resultaat vanuit vier hoeken:
linksvoor_zps34d96b3b.jpg
linksachter_zps88fdbdbf.jpg
rechtsachter_zps6a847833.jpg
rechtsvoor_zpsca748a9e.jpg
 
Dat is meer dan detail werk, vooral veel schadeherstel. De Renault ziet er 1000% acceptabeler uit. Nu hopen dat het roestmonster weg blijft. :)^
 
Dat is zeker een hele verandering zeg! ook met die roestplekken/schades bij werken, netjes gedaan hoor!!
Hoeveel tijd heb je hier nu in zitten?

En om dan nog even te zeuren:p, trekhaakje nog even mooi zwart maken!;)
 
Mooi gedaan maar ik snap nou werkelijk niet hoe sommige mensen het voor mekaar krijgen, ik rij een starlet uit 92 en er is geen plekje roest op te vinden! En als er al een beschadiging op komt dan doe ik er direct wat aan.....
 
Bros, een Starlet p8 kun of mag je qua roestbestendigheid niet vergelijken met een Renault uit dezelfde periode. Dat is niet eerlijk. ;)
 
GMToyota;n409255 zei:
Bros, een Starlet p8 kun of mag je qua roestbestendigheid niet vergelijken met een Renault uit dezelfde periode. Dat is niet eerlijk. ;)


Dat is wel waar maar ik bedoel meer dat je beter gelijk in kunt grijpen als je ook maar iets van roest ziet.
 
@bjornl: In totaal een uurtje of 70 a 80. en wat de trekhaak betreft: is er bij ingeschoten, maar daar heb je wel een punt;)

De Megane is van de schoonouders geweest van de huidige eigenaar en die mochten/konden niet meer rijden ivm hoge leeftijd. De eigenaar is een goede vriend van me en kwam bij me met de vraag of het nog de moeite was om hem "weer even netjes te maken en een paar roesplekjes bij te werken". En ik dacht: "Ach, veel erger dan het nu is kan het niet worden, dus laat ik maar een poging wagen.":)
 
Die is er echt mooier op geworden.
Ik heb er ook zo eentje gehad maar die is er na 4 jaar uitgevlogen wegens te veel problemen.
Na deze te zien dacht ik: Mijn god wat een roest!
Daar ben ik dan toch voor gespaard gebleven...
Maar toch heel knap van je:)^
 
Mooi werk, is echt netjes opgeknapt.
Hopelijk geen Renault kwaaltje.. heb er ook eentje voor deur(2010).
Had deze roest problemen juist bij mijn Ford focus na 6 jaar al! Kwaliteitsprobleempje omdat de lak niet goed hechte op de kit bij de velsnaad onderzijde deuren. Is hersteld geweest en na 2 jaar weer ellende.
 
M'n vader had ooit een Scenic van '98. Zelfde verhaal, roest op de gekste plekken. Zegt niks over 'Frans', ons 306-je heeft helemaal nergens last van, zelfs niet in steenslagschades. Hulde voor het werk, hoop dat 't een beetje netjes blijft...
 
De eigenaar was razend enthousiast toen hij de auto weer op haalde. Had totaal niet verwacht dat het nog weer zo goed zou worden. Is er meteen zo trots als een pauw mee naar zijn schoonouders gereden om hem te laten zien:)
 
  • Leuk
Reactions: GMToyota en bros
Knap resultaat. Daar gaat behoorlijk wat werk inzitten denk ik.
ik merk dat je de banden ook heel mooi zwart hebt gekregen. Is dat alleen door de APC of zit er toch een dressing op?

groeten,
staf