• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Megaklus Citroën Berlingo 1.9D 2002 215000km

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Alvast sorry voor het lange verhaal en de vele foto's. Maar het was dan ook een megaklus.

Van 10 tot en met 17 februari mijn tijd besteed aan ongeveer de grootste uitdaging in mijn detail geschiedenis. Het lijdend voorwerp was een Citroën Berlingo uit 2002 met een kilometerstand van ± 215000 km. In het eerste deel van zijn bestaan heeft deze Berlingo dienst gedaan bij een aannemer, in de wegenbouw. Het interieur was wel ongeveer het smerigste interieur wat ik ooit van dichtbij heb bekeken. Daarnaast zijn er in het verleden meerdere sloffen zware Van Nelle leeg gepafd in de Berlingo. De asbak zat vol en als je het portier open trok, golfde de rooklucht je tegemoed.:mask:

De lak was in erbarmelijke staat (het leek wel of ze dat ding met gravel op een grindtegel hadden gewassen, ipv met een washmitt en shampoo). De lak was één groot swirlwalhalla, en zat onder de ingebrande asfaltspetters. Daarnaast op diverse plaatsen RDS en op de motorkap een flinke grote en diepe kras.

De voorgeschiedenis: Ongeveer twee weken geleden werd ik gebeld door een vriend van me, die voor zijn audiozaak een occasion bestelauto had gekocht. Zijn vraag was: "Ik heb een tweedehands Citroën Berlingo gekocht voor de zaak en die ziet er wel wat afgetoffeld uit. Kun jij die misschien weer een beetje representatief maken? Hij is eigenlijk wel erg smerig. En hoe kan ik het beste oude stickers verwijderen" Uiteraard wilde ik wel een poging wagen :D en heb ook maar aangegeven dat ik de stickers er wel af zou halen, maar dat ik niet kon garanderen dat de letters ook zouden verdwijnen, aangezien het goed mogelijk was dat de lak onder de stickers verkleurd zou kunnen zijn. Uiteindelijk de letters goed weg kunnen krijgen), Alleen op de motorkap waren ze in de volle zon nog een heel klein beetje te zien.

Ik kon dus helemaal los.

Ik had verwacht dat de lak vrij zacht zou zijn, omdat in het algemeen Franse lakken redelijk zacht en goed te corrigeren zijn. Het tegendeel bleek echter het geval te zijn. Dit bleek de op één na hardste lak te zijn die ik ooit gedaan heb.

Uiteindelijk heb ik de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

Exterieur:
- Auto gefoamd met Monello Artico foam
- Auto gewassen met een overdosis Monello Lavare shampoo
- Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse en Monello Non Ferro
- Motorruimte gereinigd met Autoglym Engine and Machinecleaner
- Trims, wielkasten en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10 (Banden 4x)
- Lak ontdaan van teer, asfalt en hars met Gyeon Tar (Uiteindelijk drie keer moeten doen om alle asfalt er af te krijgen)
- Oude belettering verwijderd met caramelschijf
- Velgen hadden wel aardig wat roest en waren met reinigen niet meer netjes te krijgen. Daarom de velgen geschuurd met gritt 500 en 1000 en opnieuw voorzien van vier lagen velgenlak.
- Kieren, naden en scharnieren gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Diepe kras op de motorkap opgevuld met 8 lagen lak en daarna gewetsand met gritt 1500,2000,2500,3000
- Lakdikte op de hele auto opgemeten met Paintdetective PD8. De auto bleek goed in de lak te zitten. Gemiddeld was de lakdikte zo rond de 140mu. De lak was overal originineel en de auto was nergens overgespoten. Op het rechter zijpaneel was waarschijnlijk iemand een keer met Commandant aan het kliederen geweest. Daar was op een stuk van 20cm bij 15 cm de laktdikte opeens maar rond de 120 mu
- Trims afgeplakt met Aqua Dynamic afplaktape
- Testspot gemaakt en de lak bleek echt knetterknetterhard te zijn. Begonnen met een medium polish en opgeschaald naar een zware wolpad met compound. Omdat een hit met Flexipad cupped twisted cutting woolpad met zowel Monello Veloce, Meguiars M105 en Scholl S3 op de Flex 14-2 150 op de hoogste stand nauwelijks correctie gaf en de lak echt in zeer slechte staat was heb ik besloten de hele auto te wetsanden met gritt 1500, 2000, 2500 en 3000.
- Na het wetsanden gestart met polijsten. Bij het polijsten hadden zowel de Monello Veloce als de Meguiars M105 beide wat last van sticky paint. Daarom gekozen voor Scholl S3 compound voor het zware werk, aangezien deze daar geen last van had. Uiteindelijk de volgende hits met Scholl S3 uitgevoerd: 2hits met Flexipads cupped twisted cutting woolpad, 2 hits met Scholl softtouch wol compoundingpad, 2 hits met Monello gele cuttingpad. Daarna een hit met Scholl S30+ medium compound/polish uitgevoerd met een Monello oranje light cuttingpad en een Monello groene heavy polishingpad. Alle voorgaande hits uitgevoerd met de Flex 14-2 150 rotary.
- Gefinisht met de DAP 900. Dit gedaan met Monello witte polishingpad en Monello zwarte finishingpad, uitgevoerd met Meguiars M205. Deze gaf een net iets mooiere afwerking dan de Scholl S40 en Monello Finale op deze lak.
- Lak ontdaan van alle polijstresidu met Gyeon Prep
- Nieuwe belettering aangebracht
- Trekhaak voorzien van twee nieuwe zwarte verflagen
- Lak gevoed met Mothers Glaze
- Lak beschermd met 2 lagen PoorBoys EX-P sealant (tussenliggende tijd ±12 uur)
- Afgetopt met Collintie 915 Marque d'Elegance carnaubax wax (omdat het kan:})
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive (4x voor het eindelijk egaal zwart was)
- Kunststofdelen motorruimte en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Gril gerepareerd met Bizon hardplastic lijm (De gril was door midden gebroken) en de naad opgevuld met lak
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss tire gel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner

Interieur:
- Middenconsole onder de handrem gedemonteerd, stoelen gedemonteerd.
- Overtrekstoelhoezen in de kliko gedumpt
- Stoelen gestofzuigd
- Interieur zeer uitgebreid gestofzuigd
- Rubber mat laadruimte gereinigd met APC 1:4 en el cheapo afwaskwast en hogedrukreiniger (3x)
- Laadruimte leeg geveegd en gestofzuigd
- Laadruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:4 en diverse verfkwasten. Daarna afgenomen met vochtige microvezeldoeken.
- Stoelen gereinigd met APC 1:10 en extractor (4 x. Toen waren ze pas weer proper)
- Tapijt gereinigd met APC 1:10 en extractor (3x)
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:4, 1:10 (ingeborsteld met diverse afwaskwasten, borstels en verfkwasten), 1:15 en schoon water
- Stoelen, middenconsole en rubber mat laadruimte teruggeplaatst
- Gedurende 14 uur een ozongenerator in de auto geplaatst om de rooklucht te neutraliseren
- Interieur nogmaals afgenomen met APC 1:20
- Kunststof delen interieur en rubber mat laadruimte gevoed met PoorBoys Natural Look (Rubber mat laadruimte 3x)
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner

En toen waren we ongeveer een kleine 60 uur verder.:cool:

En dan na deze roman de bijbehorende plaatjes:

De voorkant van het lijdend voorwerp bij aanvang:
voor%20af%20voor_zpsvnewyawd.jpg

De achterkant van het lijdend voorwerp bij aanvang:
vooraf%20achter_zpsw67pli51.jpg

Het dashbord voor de derde keer ingezeept met APC:
dashbord%20ingezeept_zpsd8warlmc.jpg

Het interieur bij aanvang:
instap%20vies_zpsyxxwlusp.jpg

Het interieur na vlijtige arbeid:
instap%20schoon_zpsdu5bvk1z.jpg

De modder en het stof zat werkelijk overal:
rooster%20vies_zpsxzipclel.jpg

En na afloop:
rooster%20schoon_zpsndg9rysn.jpg

Rondom de versnellingspook was het ook vrij ranzig:
interieur%20vies_zpshuysfi7y.jpg

En weer aardig opgeknapt:
interieur%20schoon_zpskzcwppur.jpg

De laadruimte was goed gebruikt zullen we maar zeggen:
laadvloer%20vies_zpspd1krwxk.jpg

Ook onder de mat lag nog wel enige ongerechtigheid:
laadvloer%20zonder%20mat%20vies_zpsouebryzs.jpg

Laadruimte in de APC:
laadvloer%20in%20apc_zpsjg5gk89l.jpg

Ultieme poging om de mat nog weer een beetje toonbaar te maken:
mat%20in%20apc_zps1dw3yiaa.jpg

En de laadruimte na afloop:
laadvloer%20schoon_zps5cmt1upq.jpg

De motorruimte bij aanvang;
motor%20ruimte%20voor_zpsazlhkhwn.jpg

De motorruimte na afloop:
motor%20ruimte%20na_zps93slwfrt.jpg

Het schutbord achter de voorstoelen. Links gestofzuigd, rechts zoals het er bij aanvang uitzag:
schutbord%2050-50_zpsmbgyrahf.jpg

Hetzelfde schutbord bij aflevering:
schutbord%20schoon_zpsjhidwb7y.jpg

50-50 interieur Natural Look:
50-50%20interieur_zpswlrbookd.jpg

50-50 trims Revive:
50-50%20trims_zpsawv1qu5t.jpg

Velg bij aanvang:
velg%20vooraf_zpscfaxfaha.jpg

Zelfde velg na behandeling:
velg%20schoon_zpsw6qtuivg.jpg

De lak van de motorkap was een compleet swirlwalhalla:
swirls_zpsukd84fvp.jpg

Er was nog wel aardig steenslag en ik heb nog wel iets marge aangehouden met de lakdikte, dus niet helemaal meer strak gekregen, maar wel een stuk beter:
swirls%20hersteld_zpsyqykdioy.jpg

De lak van het dak was echt in deplorabele staat:
lakdefect%20dak_zpsqw8ymoqo.jpg

Maar na wetsanden en flink polijsten bleek er toch een mooi spiegeltje haalbaar te zijn;
lak%20dak%20hersteld_zps7m6pzf5d.jpg

Deze kras was behoorlijk groot:
kras_zpscxbh8e0z.jpg

Met veel geduld en TLC niet helemaal weg gekregen, maar toch best wel weer netjes geworden:
kras%20hersteld_zpsgjo42sjn.jpg

En tot slot een mooi rondje rondom van het totaal resultaat:
links%20voor_zpsfvilk3rj.jpglinks%20achter_zpswm58qyvj.jpgrechts%20achter_zpsyh99f4d1.jpgrechts%20voor_zpsfztuoqvx.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Ferdy : Geen geheim hoor:grinning:. Gewoon ontroesten met de staalborstel en daarna schuren tot je een ons weeg (of tot de velg weer mooi strak is :D)met gritt 500 en 1000. Daarna primer er op en een aantal lagen goede velgenlak.
 
Wow respect, zulke details moeten toch puur uit liefde voor de hobby zijn! 60 uur, dan zit je toch aan een toptijd voor dit forum zou ik zo denken?!
 
WOW WOW WOW!!
Hier kan je vriend mee voor de dag komen bij zijn klanten!!

Ik heb zelf 15+ jaar een peugot partner uit 1997 gehad, vorig jaar weggedaan. Ik was niet zo'n schoonmaakster met 't bussie, maar zo goor is ie nooit geweest.

Chapeau!
 
Super, prachtig resultaat, heb ook al het genoegen gehad een gelijkwaardige Peugeot Partner te mogen doen :p

20140623_124933.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een prachtig eindresultaat zeg:eek: Bij dit soort projecten heb je zeker eer van je werk. Denk dat de eigenaar wel eerst goed moest kijken of het zijn auto wel was? Haha;) Sowieso veel respect voor 60 uur aan detailwerk:cool:
 
dat is een mega klus geweest.
reed in het verleden ook in een berlingo.ze rijden echt heerlijk. comfort, en toch heel rap in de bochten.
die zag er overigens ook zo uit (schilder)