• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Megaklus Mercedes Vito van vaal paars weer naar Velvetrot

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Al een hele tijd geen poetsproject gepost. Een beetje te druk met andere zaken. Maar voor een goede vriend die een bus had gekocht, die op zijn zachtst gezegd "een beetje verkleurd was", een uitzondering gemaakt en dat was me toch een megaklus. En daarom ook dit topic aangemaakt om de resultaten met jullie te delen.

Het lijdend voorwerp was een Mercedes Vito uit 2005 met slechts 138000 km op de klok, die wel wat TLC kon gebruiken. Het goede nieuws was dat de lak nog helemaal origineel was, het slechte nieuws was dat er nog nooit een sopje over heen was gegaan, laat staan dat de Vito ooit een polijstmachine had gezien. De vorige eigenaar had eens per jaar oid er een keer de hogedrukspuit over heen gehaald, maar het daar vooral ook bij gelaten.

De lak was dan ook totaal verkrijt. Ook waren er op diverse plaatsen wat diep krassen en had met name de schuifdeur wel wat roestplekken (helaas vergeten foto's van te maken).

Aangezien de bus voorheen van een aannemer was geweest was er in het interieur geen gebrek aan zand....

De nieuwe eigenaar had toch graag weer een rode bus, dus daarom flink aan de bak geweest en in totaal 64 uur aan de poets geweest.

Om deze bus weer in representatieve staat te brengen zijn de volgende stappen gevolgd:

Interieur:

- Stofzuigen
- Kunststof delen insprayen met APC 1:10 en inborstelen met diverse borstels
- Kunststof delen afnemen
- Stoelen reinigen met APC 1:10 en extractor
- Kunststof delen voeden met PoorBoys Natural Look

Exterieur:

- Velgen geschuurd met gritt 500 en 1000
- Velgen behandeld met Noverox roestomvormer
- Velgen gespoten met velgenlak
- Diverse roestplekken kaal gemaakt met machinale staalborstel
- Plekken behandeld met Noverox roestomvormer
- Plekken voorzien van meerdere lagen kleurlak
- Nieuwe lak gewetsand met gritt 1500, 2000 en 3000
- Koplampen gewetsand met gritt 1000,1500,2000 en 3000
- Foamen met Monello foam (2x)
- Wassen met Monello Lavare
- Vliegroest verwijderen met Monello Non Ferro
- Hars en teer verwijderen met Valet Pro Glue and Tarrmover
- Alle kieren, naden, trims, wielkasten, banden reinigen met PoorBoys APC 1:10
- Voorwassen met PoorBoys Bugsquash
- Wassen met Monello Lavare
- Kleien met PoorBoys klei (200gram nodig gehad om de hele bus te doen) en Clay Lube
- Lakdikte opgemeten. De bus was waarschijnlijk nog nooit gewassen, alleen afgespoten met de hoge drukspuit. Over de hele bus was de lakdikte tussen de 130 en 140mu, dus nog helemaal origineel.
- Testspot gemaakt. De unilak was buitengewoon lastig te corrigeren en had zoals vaak bij unilak ernstig last van "sticky paint". Omdat de lak meer dan buitengewoon was verweerd moesten er vrij drastische stappen worden uitgevoerd. Uiteindelijk de volgende stappen uitgevoerd om tot een acceptabel resultaat te komen. (Omdat de verwachting is dat de bus nog wel een keer terug komt voor een detail niet tot het gaatje gegaan, maar nog iets marge over gehouden) Flex PE 14-2 150: Monello Veloce op Flexipad twisted woolpad (3 hits), Monello gele raffini cuttingpad, Monello oranje light cuttingpad,Scholl S30: Monello groene polishingpad. DAP 900: Monello Finale: Monello lichtgroene CCS light polishingpad, Monello zwarte CCS finishingpad
- Ontvet met Gyeon Prep
- PoorBoys Blackhole aangebracht
- 2 lagen PoorBoys EX-P sealant aangebracht
- koplampen voorzien van beschermende coating middels Gyeon Prime
- Afgetopt met Collinite 915
- Trims en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Meguiars Tiregel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- RVS gereinigd met Mothers Alu Polish en staalwol grade 00 en grade0000
Trekhaak zwart geverfd

Bus bij aankomst:
vooraf.jpg


De lak was in erbarmelijke staat:
staat%20lak.jpg


Het verschil na 3 hits met Flexipads twisted wool en Monello Veloce compound:
50-50.jpg


Het interieur vooraf:
interieur%20vooraf.jpg


Interieur schoon:
interieur%20schoon.jpg


Parkeerschade links achter:
parkeerschade.jpg


Niet geheel hersteld, maar wel stukken beter:
schade%20behandeld%202.jpg


Doffe koplampen:
lamp.jpg


Koplamp weer helder:
lamp%20hersteld.jpg


Velg vooraf:
velg%20vooraf.jpg


Velg hersteld:
velg%20hersteld.jpg


Rondje eindresultaat:
links%20voor.jpg
links%20midden.jpg
links%20achter.jpg
rechts%20achter.jpg
rechts%20midden.jpg
rechts%20voor.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Altos: Je hebt helemaal gelijk! Maar ja, niks menselijks is mij vreemd. ik ben het bij de eerste velg vergeten af te plakken. o_O. En in het kader van de uniformiteit heb de andere drie ook maar mee gespoten.

@zktom82 : Uiteraard gaat de roest na verloop van tijd terugkomen. Ik heb alleen zoveel als mogelijk was de roest weg gehaald en de velg behandeld met Noverox. Maar hij zal er binnen een maand vast niet zo beroerd uit zien als dat hij was.
 
Jeetje, wat een verschil! :D Dat vind ik altijd leuk aan verkrijte uni-lakken. :p

Ik ben wel verbaasd dat er zelfs een compound en wol aan te pas moest komen. Je zal flink wat keren je pads hebben moeten schoonmaken, haha! :D


Ik wil je gelijk een vraag stellen wat betreft de roest-plekken; Ik zou deze week een auto gaan doen waarbij er ook flink wat roest op de panelen zit. Mijn plan was om het staal inderdaad kaal te schuren, een roestomvormer/oplosser gebruiken om zoveel mogelijk roest te verwijderen, plamuren indien nodig, vervolgens primer-filler en dan kleurlak en blanke lak.

Heb jij na de roestomvormer nog iets gedaan of meteen gelakt? (Misschien foto's van de plekken?) :p
 
Die is erg mooi geworden!

Die schade heb je neem ik aan met lak behandeld, met een pad krijg je dat toch niet zo mooi strak?

Mooi verslag ook, leuk dat je weer een detail deelt. Was al weer even geleden
 
@Quantoxx : Ik heb met een machinale staalborstel de roest zover als dat kon weggehaald, duss kaal tot op het metaal. Goed ontvet met Gyeon Prep. Vervolgens twee lagen Noverox aangebracht met een tussentijd van 12 uur. Op de noverox een laag primer/filler en daarna 5 lagen kleurlak (tussen de lagen minimaal 2 uren droogtijd). Na de laatste laag 24 uur laten drogen. Vervolgens gewetsand met gritt 1500,2000 en 3000. En daarna gepolijst. Helaas geen foto's van de roestplekken. Ben ik domweg vergeten. :(

@Marcel1973 : De krassen heb ik goed ontvet met Gyeon Prep. Daarna de krassen opgevuld met zoveel laklagen dat de opgevulde kras boven de rest van de lak uitstak (In totaal iets van 10 lagen met een minimale droogtijd van 2 uur tussen elke laag). Na de laatste laklaag 24 uur laten drogen. Daarna de kras gewetsand met gritt 1500 en 2000. Na het wetsanden gepolijst met 1 hit wol en daarna afgebouwd met geel de rest van de stappen uit het stappenplan.

Kleurlak heb ik op kleur besteld bij de plaatselijke verfwinkel die autolakken op kleur kan mengen. (100ml voor €13)
 
  • Leuk
Reactions: Dany en Marcel1973