Al een hele tijd geen poetsproject gepost. Een beetje te druk met andere zaken. Maar voor een goede vriend die een bus had gekocht, die op zijn zachtst gezegd "een beetje verkleurd was", een uitzondering gemaakt en dat was me toch een megaklus. En daarom ook dit topic aangemaakt om de resultaten met jullie te delen.
Het lijdend voorwerp was een Mercedes Vito uit 2005 met slechts 138000 km op de klok, die wel wat TLC kon gebruiken. Het goede nieuws was dat de lak nog helemaal origineel was, het slechte nieuws was dat er nog nooit een sopje over heen was gegaan, laat staan dat de Vito ooit een polijstmachine had gezien. De vorige eigenaar had eens per jaar oid er een keer de hogedrukspuit over heen gehaald, maar het daar vooral ook bij gelaten.
De lak was dan ook totaal verkrijt. Ook waren er op diverse plaatsen wat diep krassen en had met name de schuifdeur wel wat roestplekken (helaas vergeten foto's van te maken).
Aangezien de bus voorheen van een aannemer was geweest was er in het interieur geen gebrek aan zand....
De nieuwe eigenaar had toch graag weer een rode bus, dus daarom flink aan de bak geweest en in totaal 64 uur aan de poets geweest.
Om deze bus weer in representatieve staat te brengen zijn de volgende stappen gevolgd:
Interieur:
- Stofzuigen
- Kunststof delen insprayen met APC 1:10 en inborstelen met diverse borstels
- Kunststof delen afnemen
- Stoelen reinigen met APC 1:10 en extractor
- Kunststof delen voeden met PoorBoys Natural Look
Exterieur:
- Velgen geschuurd met gritt 500 en 1000
- Velgen behandeld met Noverox roestomvormer
- Velgen gespoten met velgenlak
- Diverse roestplekken kaal gemaakt met machinale staalborstel
- Plekken behandeld met Noverox roestomvormer
- Plekken voorzien van meerdere lagen kleurlak
- Nieuwe lak gewetsand met gritt 1500, 2000 en 3000
- Koplampen gewetsand met gritt 1000,1500,2000 en 3000
- Foamen met Monello foam (2x)
- Wassen met Monello Lavare
- Vliegroest verwijderen met Monello Non Ferro
- Hars en teer verwijderen met Valet Pro Glue and Tarrmover
- Alle kieren, naden, trims, wielkasten, banden reinigen met PoorBoys APC 1:10
- Voorwassen met PoorBoys Bugsquash
- Wassen met Monello Lavare
- Kleien met PoorBoys klei (200gram nodig gehad om de hele bus te doen) en Clay Lube
- Lakdikte opgemeten. De bus was waarschijnlijk nog nooit gewassen, alleen afgespoten met de hoge drukspuit. Over de hele bus was de lakdikte tussen de 130 en 140mu, dus nog helemaal origineel.
- Testspot gemaakt. De unilak was buitengewoon lastig te corrigeren en had zoals vaak bij unilak ernstig last van "sticky paint". Omdat de lak meer dan buitengewoon was verweerd moesten er vrij drastische stappen worden uitgevoerd. Uiteindelijk de volgende stappen uitgevoerd om tot een acceptabel resultaat te komen. (Omdat de verwachting is dat de bus nog wel een keer terug komt voor een detail niet tot het gaatje gegaan, maar nog iets marge over gehouden) Flex PE 14-2 150: Monello Veloce op Flexipad twisted woolpad (3 hits), Monello gele raffini cuttingpad, Monello oranje light cuttingpad,Scholl S30: Monello groene polishingpad. DAP 900: Monello Finale: Monello lichtgroene CCS light polishingpad, Monello zwarte CCS finishingpad
- Ontvet met Gyeon Prep
- PoorBoys Blackhole aangebracht
- 2 lagen PoorBoys EX-P sealant aangebracht
- koplampen voorzien van beschermende coating middels Gyeon Prime
- Afgetopt met Collinite 915
- Trims en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Meguiars Tiregel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- RVS gereinigd met Mothers Alu Polish en staalwol grade 00 en grade0000
Trekhaak zwart geverfd
Bus bij aankomst:
De lak was in erbarmelijke staat:
Het verschil na 3 hits met Flexipads twisted wool en Monello Veloce compound:
Het interieur vooraf:
Interieur schoon:
Parkeerschade links achter:
Niet geheel hersteld, maar wel stukken beter:
Doffe koplampen:
Koplamp weer helder:
Velg vooraf:
Velg hersteld:
Rondje eindresultaat:
Het lijdend voorwerp was een Mercedes Vito uit 2005 met slechts 138000 km op de klok, die wel wat TLC kon gebruiken. Het goede nieuws was dat de lak nog helemaal origineel was, het slechte nieuws was dat er nog nooit een sopje over heen was gegaan, laat staan dat de Vito ooit een polijstmachine had gezien. De vorige eigenaar had eens per jaar oid er een keer de hogedrukspuit over heen gehaald, maar het daar vooral ook bij gelaten.
De lak was dan ook totaal verkrijt. Ook waren er op diverse plaatsen wat diep krassen en had met name de schuifdeur wel wat roestplekken (helaas vergeten foto's van te maken).
Aangezien de bus voorheen van een aannemer was geweest was er in het interieur geen gebrek aan zand....
De nieuwe eigenaar had toch graag weer een rode bus, dus daarom flink aan de bak geweest en in totaal 64 uur aan de poets geweest.
Om deze bus weer in representatieve staat te brengen zijn de volgende stappen gevolgd:
Interieur:
- Stofzuigen
- Kunststof delen insprayen met APC 1:10 en inborstelen met diverse borstels
- Kunststof delen afnemen
- Stoelen reinigen met APC 1:10 en extractor
- Kunststof delen voeden met PoorBoys Natural Look
Exterieur:
- Velgen geschuurd met gritt 500 en 1000
- Velgen behandeld met Noverox roestomvormer
- Velgen gespoten met velgenlak
- Diverse roestplekken kaal gemaakt met machinale staalborstel
- Plekken behandeld met Noverox roestomvormer
- Plekken voorzien van meerdere lagen kleurlak
- Nieuwe lak gewetsand met gritt 1500, 2000 en 3000
- Koplampen gewetsand met gritt 1000,1500,2000 en 3000
- Foamen met Monello foam (2x)
- Wassen met Monello Lavare
- Vliegroest verwijderen met Monello Non Ferro
- Hars en teer verwijderen met Valet Pro Glue and Tarrmover
- Alle kieren, naden, trims, wielkasten, banden reinigen met PoorBoys APC 1:10
- Voorwassen met PoorBoys Bugsquash
- Wassen met Monello Lavare
- Kleien met PoorBoys klei (200gram nodig gehad om de hele bus te doen) en Clay Lube
- Lakdikte opgemeten. De bus was waarschijnlijk nog nooit gewassen, alleen afgespoten met de hoge drukspuit. Over de hele bus was de lakdikte tussen de 130 en 140mu, dus nog helemaal origineel.
- Testspot gemaakt. De unilak was buitengewoon lastig te corrigeren en had zoals vaak bij unilak ernstig last van "sticky paint". Omdat de lak meer dan buitengewoon was verweerd moesten er vrij drastische stappen worden uitgevoerd. Uiteindelijk de volgende stappen uitgevoerd om tot een acceptabel resultaat te komen. (Omdat de verwachting is dat de bus nog wel een keer terug komt voor een detail niet tot het gaatje gegaan, maar nog iets marge over gehouden) Flex PE 14-2 150: Monello Veloce op Flexipad twisted woolpad (3 hits), Monello gele raffini cuttingpad, Monello oranje light cuttingpad,Scholl S30: Monello groene polishingpad. DAP 900: Monello Finale: Monello lichtgroene CCS light polishingpad, Monello zwarte CCS finishingpad
- Ontvet met Gyeon Prep
- PoorBoys Blackhole aangebracht
- 2 lagen PoorBoys EX-P sealant aangebracht
- koplampen voorzien van beschermende coating middels Gyeon Prime
- Afgetopt met Collinite 915
- Trims en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Meguiars Tiregel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- RVS gereinigd met Mothers Alu Polish en staalwol grade 00 en grade0000
Trekhaak zwart geverfd
Bus bij aankomst:
De lak was in erbarmelijke staat:
Het verschil na 3 hits met Flexipads twisted wool en Monello Veloce compound:
Het interieur vooraf:
Interieur schoon:
Parkeerschade links achter:
Niet geheel hersteld, maar wel stukken beter:
Doffe koplampen:
Koplamp weer helder:
Velg vooraf:
Velg hersteld:
Rondje eindresultaat:
Laatst bewerkt: