Goedendag,
Ik combineer de “stel jezelf hier voor” met de “De projecten” van mijn auto.
Mijn naam is Nick en drie jaar geleden heb ik met 2 maatjes de DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack aangeschaft.
Toen reed ik een rode (roze) Daihatsu charade uit 1996, daar hebben we het polijsten op uitgeprobeerd. Uiteindelijk is de auto weer mooi rood geworden (de polijst pads helaas ook).
In de loop der tijd, wissel je wel eens van producten of je probeert wat. Inmiddels een hoop van Gyeon in huis, eind augustus nog naar de gyeon clinic geweest bij Carclean.
Laatste 3 jaar alleen maar “kijken kijken niks typen” op het forum, tijd om een keer wat te posten.
Afgelopen maart eindelijk een Megane RS III cup gekocht in de kleur oyster grey met 48.000 km erop. De staat van de auto was gelukkig goed, uiteraard niet in de staat waar wij “poetsgekkies” het graag in willen hebben.
In het begin alleen goed gewassen en in de Waxaddict vitreo gezet, als tijdelijke bescherming tot de wagen een volledige ‘detail’ zou krijgen. Inmiddels is het wat later geworden dan gepland.
Aantal foto’s voordat we begonnen met schoonmaken.
Afgelopen vrijdag begonnen met schoonmaken.
Velgen + Banden
- Afspuiten met de Nilfisk E150
- Emmertje met water + PB Super Slick
- Mothers wheelbrush
- Wheel woolie
- Valet pro velgen kwast
- Meeste vuil kwam al eraf, toen nog paar spraytjes non-ferro.
- Bandjes schoongemaakt met een accuboormachine + opzetstukje van aliexpress + APC Poorboys
Velgen alleen aan de buitenkant schoongemaakt, zodra de winterset eronder ligt, zullen deze naar de poedercoater gaan voor een ander kleurtje, wordt later behandeld met gyeon rim.
Foamen
- Nilfisk E150 + Lancia Foam
- Strippen van de lak maak ik altijd een mixje met Dreft + APC Poorboys + Monello Artico Magico wat bijna slagroom wordt, erna afspuiten met de nilfisk.
APC
Voor het wassen met de hand worden eerst de gaatjes, kiertjes en rubber schoongemaakt met
- APC Poorboys
- Valet pro velgen kwast
- Mothers detail brushes
Motorruimte
Bovenste delen van de motorruimte schoongemaakt met
- Valet pro velgen kwast
- APC Poorboys
- Schoon & droog gemaakt met een aantal goedkope microvezel doeken.
Handwassen
- 2x 19L emmers + 2x gritguard + warm water + PB Super Slick
- Wassen met de Monello thick mitt
Nu de meeste vervuiling eraf is spuit ik de auto vol met Valet Pro Citrus Tar and Glue Remover, dit laat ik even intrekken en ga er met de washmit overheen, de grote stukken teer zie je dan al verdwijnen.
- Auto weer afspuiten
- Nu de gehele auto inspuiten met non-ferro, laten intrekken en lichtjes met de washmit erover zodat het her-activeert wordt. Erna goed met de washmit erover heen voor de vliegroest te verwijderen (zoveel mogelijk).
- Sierstuk uitlaat schoongemaakt met een magicspons
Kleien
Gehele auto kleien met
- Monello Dolce verde klei + Dodo Juice Born Slippy.
3 x heen en weer over het dak en zo erg was de klei al vervuild, nog niet eerder meegemaakt.
Born Slippy erg vettig spul, gekozen om de auto weer te wassen maar dan met dreft & warm water.
De auto zal op een andere locatie gepolijst worden de volgende dag, gekozen om na het afspuiten paar pufjes Monello Acquafobia erop te spuiten en te drogen met de Gyeon Silk Dryer.
Next Day
Inmiddels met een auto vol spullen aangekomen op de locatie waar de rest van de detail plaats zal vinden.
De vorige dag waren we vergeten om goed tussen de ruit rubbers schoon te maken, dit leek wel een verzamelbak van modder.
De bedoeling was de zwarte Renault opzet logo’s te vervangen voor nieuwe aangezien ze niet meer mooi waren, door het vele APC gebruik de dag ervoor tussen de logo’s was het nog erger geworden.
- De logo’s eerst verhit met een verfpistool en de sticker/tape restanten verwijderd met HG stickerverwijderaar.
- Aantal stickers verwijderd aan de binnenkant van de kofferbak ruit met HG stickerverwijderaar.
Terwijl ik de stickers aan het verwijderen was met de kofferbak omhoog, kwam er bezoek. MANMANMAN
- De auto weer gewassen met warm water en dreft en weer gedroogd met deGyeon Silk Dryer. en een aantal Monello Senza Acqya voor de gaatjes en kiertjes.
Polijsten
- Inspectie met de Monello Faro en de lakdikte is gemeten met de Etari MD-666.
- Genoeg swirls om te verwijderen, lakdikte van gemiddeld 130 over de gehele auto.
Terwijl 1 persoon begon met een testspot, begon de andere alvast met afplakken met verschillende maten van Colad tape
Testspot begonnen met de DAP900 op de motorkap & deur.
- Monello Orange + Scholl S3
Franse auto, dus we hadden verwacht dat de lak vrij zacht zou zijn. Oranje plus S3 gaf niet genoeg resultaat.
- Monello Geel + Scholl S3, dit gaf wel een goed resultaat voor de meeste delen.
- Motorkap + dak is gedaan met de Monello Wool aangezien hier net wat meer diepere krassen aanwezig waren.
- Passagier deur had 3 plekjes met diepe krassen, dit is gedaan met de Scholl Sandwich Spider, voor 95% eruit gekregen.
- Tussendoor werden de pads gewassen met de Tornado Pad Cleaner + Pad washer
Next step
Monello Geel + Scholl S3 gepolijst. 5.5 inch en de 4 inch.
De andere persoon was tegelijk bezig met een accuboormachine + aliexpress pads + cones voor de kleine delen van de auto, wat we van te voren een beetje onderschat hadden.
Om te testen is er ook geprobeerd om met de accuboormachine + aliexpress pads de lampen te polijsten, dit werkte verassend goed. Tevens de nieuwe Renault logo’s geïnspecteerd, zaten helaas ook vol met swirls, dit ook met de accuboor eruit gehaald.
- Ruiten zijn gepolijst met de DAP900 + Flexipads Glass polishing disk + Sonax Glass Polish
Inmiddels zat er al 14 uur polijstwerk in en was het al 02:30. Naar huis gegaan om de volgende dag weer om 11:00 verder te gaan.
Next Day Polishing
De laatste delen geel + s3 afgemaakt om vervolgens alles te gaan finishen met
- Monello wit + Scholl S30
- Aliexpress pads + Scholl S30
- Monello uni-cone black + Scholl S30
7 uur polijsten verder
- Tape verwijderen
Ontvetten
3 x de auto volledig geprept met
- Monello Peluche Verde (stuk of 12)
- Gyeon Prep
Gyeon Cancoat
Voor de cancoat is het volgende gebruikt:
- Gyeon Cancoat
- Gyeon Applicator
- Gyeon Suede 10x10cm
- Nanolex Lotus Microfiber
- Nitrile handschoenen
- Aliexpress 30ml glazen flesje (oefenen kwa hoeveelheid verbruik)
- Aliexpress pipettes
- Aliexpress trechtertje
Gyeon Trim
Alle trimdelen + verlichting + nieuwe logo’s zijn in de trim gezet.
Het was weer beschamend laat geworden, op naar huis.
Laatste dag binnen
- Binnenkant van de ruiten schoonmaken met Gyeon Glass + Monello Pico Nero doeken.
- Binnenkant rubbers bij de deuren ingesmeerd met valma plastishine.
- Onder de motorkap onderdelen ingesmeerd met Gyeon Preserve
- Buitenkant ruiten ingesmeerd 2x met de Monello Pico Nero + Turtle Wax ClearVue en afgenomen met een natte microvezel doek en droogmaken met een keukenrol.
- Banden ingesmeerd met Gyeon Tire
- Rubbers aan de buitenkant met goedkope microvezel + Gyeon cure
- Rest van de auto met Monello Peluche Verde + Gyeon cure
- Plaatwerk binnenkant auto in de Polymer netshield.
- Nieuwe logo's erop plakken, achter lukte niet, plakstrip op de nieuwe logo raakte de orginele logo net niet. Dikkere tape kopen.
We waren een stuk later begonnen op de laatste dag, inmiddels was het alweer donker toen we klaar waren.
Foto
After
Maandag bleef het maar regenen helaas, vandaag het logo erop geplakt en paar foto's gemaakt in daglicht.
Volgende stap wordt het behandelen van de lederen bekleding.
Volgend jaar zal de wagen in een volledige coating gaan.
Ik combineer de “stel jezelf hier voor” met de “De projecten” van mijn auto.
Mijn naam is Nick en drie jaar geleden heb ik met 2 maatjes de DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack aangeschaft.
Toen reed ik een rode (roze) Daihatsu charade uit 1996, daar hebben we het polijsten op uitgeprobeerd. Uiteindelijk is de auto weer mooi rood geworden (de polijst pads helaas ook).
In de loop der tijd, wissel je wel eens van producten of je probeert wat. Inmiddels een hoop van Gyeon in huis, eind augustus nog naar de gyeon clinic geweest bij Carclean.
Laatste 3 jaar alleen maar “kijken kijken niks typen” op het forum, tijd om een keer wat te posten.
Afgelopen maart eindelijk een Megane RS III cup gekocht in de kleur oyster grey met 48.000 km erop. De staat van de auto was gelukkig goed, uiteraard niet in de staat waar wij “poetsgekkies” het graag in willen hebben.
In het begin alleen goed gewassen en in de Waxaddict vitreo gezet, als tijdelijke bescherming tot de wagen een volledige ‘detail’ zou krijgen. Inmiddels is het wat later geworden dan gepland.
Aantal foto’s voordat we begonnen met schoonmaken.
Afgelopen vrijdag begonnen met schoonmaken.
Velgen + Banden
- Afspuiten met de Nilfisk E150
- Emmertje met water + PB Super Slick
- Mothers wheelbrush
- Wheel woolie
- Valet pro velgen kwast
- Meeste vuil kwam al eraf, toen nog paar spraytjes non-ferro.
- Bandjes schoongemaakt met een accuboormachine + opzetstukje van aliexpress + APC Poorboys
Velgen alleen aan de buitenkant schoongemaakt, zodra de winterset eronder ligt, zullen deze naar de poedercoater gaan voor een ander kleurtje, wordt later behandeld met gyeon rim.
Foamen
- Nilfisk E150 + Lancia Foam
- Strippen van de lak maak ik altijd een mixje met Dreft + APC Poorboys + Monello Artico Magico wat bijna slagroom wordt, erna afspuiten met de nilfisk.
APC
Voor het wassen met de hand worden eerst de gaatjes, kiertjes en rubber schoongemaakt met
- APC Poorboys
- Valet pro velgen kwast
- Mothers detail brushes
Motorruimte
Bovenste delen van de motorruimte schoongemaakt met
- Valet pro velgen kwast
- APC Poorboys
- Schoon & droog gemaakt met een aantal goedkope microvezel doeken.
Handwassen
- 2x 19L emmers + 2x gritguard + warm water + PB Super Slick
- Wassen met de Monello thick mitt
Nu de meeste vervuiling eraf is spuit ik de auto vol met Valet Pro Citrus Tar and Glue Remover, dit laat ik even intrekken en ga er met de washmit overheen, de grote stukken teer zie je dan al verdwijnen.
- Auto weer afspuiten
- Nu de gehele auto inspuiten met non-ferro, laten intrekken en lichtjes met de washmit erover zodat het her-activeert wordt. Erna goed met de washmit erover heen voor de vliegroest te verwijderen (zoveel mogelijk).
- Sierstuk uitlaat schoongemaakt met een magicspons
Kleien
Gehele auto kleien met
- Monello Dolce verde klei + Dodo Juice Born Slippy.
3 x heen en weer over het dak en zo erg was de klei al vervuild, nog niet eerder meegemaakt.
Born Slippy erg vettig spul, gekozen om de auto weer te wassen maar dan met dreft & warm water.
De auto zal op een andere locatie gepolijst worden de volgende dag, gekozen om na het afspuiten paar pufjes Monello Acquafobia erop te spuiten en te drogen met de Gyeon Silk Dryer.
Next Day
Inmiddels met een auto vol spullen aangekomen op de locatie waar de rest van de detail plaats zal vinden.
De vorige dag waren we vergeten om goed tussen de ruit rubbers schoon te maken, dit leek wel een verzamelbak van modder.
De bedoeling was de zwarte Renault opzet logo’s te vervangen voor nieuwe aangezien ze niet meer mooi waren, door het vele APC gebruik de dag ervoor tussen de logo’s was het nog erger geworden.
- De logo’s eerst verhit met een verfpistool en de sticker/tape restanten verwijderd met HG stickerverwijderaar.
- Aantal stickers verwijderd aan de binnenkant van de kofferbak ruit met HG stickerverwijderaar.
Terwijl ik de stickers aan het verwijderen was met de kofferbak omhoog, kwam er bezoek. MANMANMAN
- De auto weer gewassen met warm water en dreft en weer gedroogd met deGyeon Silk Dryer. en een aantal Monello Senza Acqya voor de gaatjes en kiertjes.
Polijsten
- Inspectie met de Monello Faro en de lakdikte is gemeten met de Etari MD-666.
- Genoeg swirls om te verwijderen, lakdikte van gemiddeld 130 over de gehele auto.
Terwijl 1 persoon begon met een testspot, begon de andere alvast met afplakken met verschillende maten van Colad tape
Testspot begonnen met de DAP900 op de motorkap & deur.
- Monello Orange + Scholl S3
Franse auto, dus we hadden verwacht dat de lak vrij zacht zou zijn. Oranje plus S3 gaf niet genoeg resultaat.
- Monello Geel + Scholl S3, dit gaf wel een goed resultaat voor de meeste delen.
- Motorkap + dak is gedaan met de Monello Wool aangezien hier net wat meer diepere krassen aanwezig waren.
- Passagier deur had 3 plekjes met diepe krassen, dit is gedaan met de Scholl Sandwich Spider, voor 95% eruit gekregen.
- Tussendoor werden de pads gewassen met de Tornado Pad Cleaner + Pad washer
Next step
Monello Geel + Scholl S3 gepolijst. 5.5 inch en de 4 inch.
De andere persoon was tegelijk bezig met een accuboormachine + aliexpress pads + cones voor de kleine delen van de auto, wat we van te voren een beetje onderschat hadden.
Om te testen is er ook geprobeerd om met de accuboormachine + aliexpress pads de lampen te polijsten, dit werkte verassend goed. Tevens de nieuwe Renault logo’s geïnspecteerd, zaten helaas ook vol met swirls, dit ook met de accuboor eruit gehaald.
- Ruiten zijn gepolijst met de DAP900 + Flexipads Glass polishing disk + Sonax Glass Polish
Inmiddels zat er al 14 uur polijstwerk in en was het al 02:30. Naar huis gegaan om de volgende dag weer om 11:00 verder te gaan.
Next Day Polishing
De laatste delen geel + s3 afgemaakt om vervolgens alles te gaan finishen met
- Monello wit + Scholl S30
- Aliexpress pads + Scholl S30
- Monello uni-cone black + Scholl S30
7 uur polijsten verder
- Tape verwijderen
Ontvetten
3 x de auto volledig geprept met
- Monello Peluche Verde (stuk of 12)
- Gyeon Prep
Gyeon Cancoat
Voor de cancoat is het volgende gebruikt:
- Gyeon Cancoat
- Gyeon Applicator
- Gyeon Suede 10x10cm
- Nanolex Lotus Microfiber
- Nitrile handschoenen
- Aliexpress 30ml glazen flesje (oefenen kwa hoeveelheid verbruik)
- Aliexpress pipettes
- Aliexpress trechtertje
Gyeon Trim
Alle trimdelen + verlichting + nieuwe logo’s zijn in de trim gezet.
Het was weer beschamend laat geworden, op naar huis.
Laatste dag binnen
- Binnenkant van de ruiten schoonmaken met Gyeon Glass + Monello Pico Nero doeken.
- Binnenkant rubbers bij de deuren ingesmeerd met valma plastishine.
- Onder de motorkap onderdelen ingesmeerd met Gyeon Preserve
- Buitenkant ruiten ingesmeerd 2x met de Monello Pico Nero + Turtle Wax ClearVue en afgenomen met een natte microvezel doek en droogmaken met een keukenrol.
- Banden ingesmeerd met Gyeon Tire
- Rubbers aan de buitenkant met goedkope microvezel + Gyeon cure
- Rest van de auto met Monello Peluche Verde + Gyeon cure
- Plaatwerk binnenkant auto in de Polymer netshield.
- Nieuwe logo's erop plakken, achter lukte niet, plakstrip op de nieuwe logo raakte de orginele logo net niet. Dikkere tape kopen.
We waren een stuk later begonnen op de laatste dag, inmiddels was het alweer donker toen we klaar waren.
Foto
After
Maandag bleef het maar regenen helaas, vandaag het logo erop geplakt en paar foto's gemaakt in daglicht.
Volgende stap wordt het behandelen van de lederen bekleding.
Volgend jaar zal de wagen in een volledige coating gaan.
Laatst bewerkt: