• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meguiars Hybrid ceremic wax

TJ-Brnk

Detailing trainee
21 apr 2023
27
40
Vechtdal
Gegroet mede poetsers

Vraagje. Ik heb gister de auto een uitgebreide beurt gegeven, kleien, polijsten etc. Nu had ik ceremic wax gekocht van Meguiars. Deze:

Screenshot_20230430_173553_Gallery.jpg

Om een basislaag te maken heb ik eerst de auto afgespoeld en daarna dit over de auto gesprayd . Vervolgens met een doek afgenomen/droog gepoetst. Even gewacht, afgespoten, ingespoten met wax en weer afgespoten. Eigenlijk volgens de gebruiksaanwijzing van Meguiars zelf.

Vanmorgen natuurlijk even kijken, maar viel me eigenlijk enorm tegen. Nu verwachtte ik ook niet een mega resultaat, maar het waren 10000 ieniminie kleine druppeltjes (helaas even geen foto gemaakt) Aangezien mijn ervaring nog redelijk 0 is met dit spul...is dit het resultaat? Heb ik iets niet goed gedaan? Kan ik ervanuit gaan dat er wel enige vorm van bescherming zit van mijn net zo mooie gepolijste auto?

Ik ben wel van plan om eens verder te gaan kijken naar een andere wax. Zat te denken aan de Gyeon q2 wax.
 
Laatst bewerkt:
Kijk na hoe rond druppels zijn (beading) en hoe snel ze van lak lopen zonder water na te laten (sheeting), dat geeft waterafstotend van lak aan. Hoe groot of klein druppels zijn hangt af van hoeveelheid water dat erop komt (begint klein en wordt langzaam groter).
 
  • Leuk
Reactions: TJ-Brnk
Het was bijna met het blote oog niet te zien hoe rond ze waren, zo klein. Het ging om de ochtenddauw wat zichtbaar was.

Bedoel je de dauw afspoelen om te kijken of en hoe het van de auto afloopt?
 
Goede test van beading is met water in spayfles doen en op lak spuiten (sprayer in nevelstand niet vaste straal). Dan zie je druppels groeien en op gegeven moment (als ze te zwaar worden) van lak aflopen. Hoe rond druppels zijn snel ze van de lak lopen en of de afloopbaan van druppel vrij is van water geeft aan hoe waterafstotend de lak is.

Of met gieter water over lak gieten om te kijken hoe sheeting is (hoe makkelijk je water mee kan nemen / er een droog oppervlak achter blijft)

Gebruikt product geeft wel goede beading zover ik weet. Sheeting weet ik niet.
 
  • Leuk
Reactions: TJ-Brnk
Als er beading te zien was, dan heb je wel bescherming. ;) Als je bijv. een beschermde auto benevelt, ontstaan er een heleboel kleine druppels. Blijf je benevelen of zelfs sproeien, dan krijg je knikkers.

Hoe boller de druppel, hoe meer oppervlaktespanning.

Als er alleen dauw op de auto lag, is er simpelweg niet genoeg water om bolle druppels te vormen.


Voorbeeld van een auto die weinig beading laat zien. Rommelig, vlakke druppels -->
20191107_080906.jpg



Voorbeeld van een auto die hele goede beading laat zien. Bolle druppels. -->

20191031_115205.jpg



Voorbeeld van een onbeschermde (en waarschijnlijk vieze) auto versus een auto met hele goede bescherming. -->



Deze afstotendheid is ook heel fijn om de auto met water te drogen. Goed afspoelen scheelt dus enorm veel droog-werk. -->



Ik heb deze spray ook ooit eens gehad, maar vond de vergelijkbare producten, zoals Bathe+ foamen of wetcoats, beter.
Wil je dus checken hoe jouw wax-avontuur heeft uitgepakt, pak dan de sproeier er bij en ga lekker spetteren. :p
 
En zo leer je elke dag weer wat nieuws:D

Ik zal eens even lekker gaan spetteren! Zal dan ook eens fotootje maken.
 
Laatst bewerkt:
Fijn spul hoor.
Ik gebruik t al langer.
Lekker snel even erop spuiten uitwrijven afspoelen en klaar weer.

2x per jaar zet ik de auto in ultimatum wax van mequiiars.
Daarna alleen de ceremic

Afgelopen week was het weer zover voor de wax beurt heb deze keer colonite 845 voor de eerste keer gebruikt.
Ook erg fijne wax
Voor de winter nog een keer.
 
  • Leuk
Reactions: TJ-Brnk en sep
Zo verkeerd is die beading niet ,zelf vind ik wax met daarin sio2 verwerkt altijd wel een mooie basis en dan na de wasbeurt aftoppen met sio2 detailer zoals bv die megs.
 
  • Leuk
Reactions: TJ-Brnk
Klopt, je boost / verbeterd de waterafstotende laag van de wax.

Volledige wax (zoals bijvoorbeeld gyeon wax) kost best even tijd. Maar goed daar staat dan ook wat langere bescherming tegenover. Alleen in winterperiode is beschermtijd soms net te kort of geen zin/tijd/te slecht weer om weer hele waxlaag aan te brengen. Dan kun je met wetcoatachtig product/ ceramic foam, zoals bijv bathe+/ spraywax / quickdetailler met sio2 snel en eenvoudig beschermlaag boosten. Tot het weer/temperatuur wat beter is om volledige wax weer aan te brengen.

Uiteraard kun je deze boostende producten ook standalone gebruiken, zul je dan alleen wat vaker aan moeten brengen, bijv elke maand ipv om de paar maanden.
 
  • Leuk
Reactions: TJ-Brnk
Je legt in feite een nieuw laagje over de bestaande. ;)

Wat ik zelf veelal doe is een goede wax/sealant als basis en bij een volgende wasbeurt gebruik ik een een foam welke een beschermlaag achterlaat.
(Gyeon - Bathe+ in de foamlans, letterlijk ALLES infoamen en weer afspuiten)
Dit spul gebruik ik om de paar wasbeurten en zo houd ik de beading en sheeting optimaal op alles.
(Wielkasten, velgen, ramen, etc)

Het is misschien wat overkill, want alleen de Bathe+ als beschermlaag is ook al voldoende. :p
Een goede wax verliest na verloop van tijd ook wat kracht, maar werkt nog wel. Met zo'n booster hou je de boel sterk.