• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meguiars Ultimate Black vraag

mazdacx3

Detailing trainee
14 sep 2021
18
25
De Meern
Goedemiddag detailers,

Sinds een paar weken zijn we trotse bezitters van een Mazda cx3 en wil deze auto graag in top conditie houden.
Ik heb al een paar bestellingen gedaan waaronder voor de kunstof delen de Ultimate Black.
Ik heb eerst alle kunstof exterieur delen ontvet met poorboys apc en een wonderspons.

De bumpers en skirts zijn na 2 weken nog mooi zwart alleen de delen bij de ramen blijven een drama.

Ik krijg na iedere regenbui of aanraking lelijke vlekken.

Graag zou ik jullie advies willen hoe dit tegen te gaan misschien een ander middel??

Alvast bedankt voor jullie input.
 

Bijlagen

  • 20211002_115856.jpg
    20211002_115856.jpg
    180,5 KB · Weergaven: 145
  • 20211002_115852.jpg
    20211002_115852.jpg
    211,5 KB · Weergaven: 128
Dit soort kunststof is vaak wat poreuzer en wordt ook veel vastgepakt met de handen. (Huidolie, vet, etc) Een combi van poreus en dit soort vervuiling betekent veelal dat het ook dieper in het materiaal kan trekken.

APC+D mag dan een ontvettende werking hebben, maar het is geen ontvetter zoals een alcohol. ;) Naast de vele zouten heeft het natuurlijk nog meer ingrediënten welke achter kunnen blijven en dus is nadien goed wassen en ontvetten noodzakelijk.


Ook kan je proberen om nogmaals het kunststof te behandelen en kijken of het dan beter voedt.
 
Het ligt er ook maar net aan met hoeveel beleid er is gewerkt. Je kan een wonderspons gebruiken om rustig, zonder veel druk, de boel te reinigen of je kan raggen en rammen. ;) Hetzelfde gaat op voor APC+D welke je 1:20 kan gebruiken of 1:4.

Raggen en rammen én een sterke APC+D = Overkill, inderdaad.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Nee hoor ik heb de spons met beleid gebruikt en de apc is op 1:20 hiermee heb ik ook de bumpers gedaan en dat ziet er nog wel goed uit.

Zodra het weer droog is zal ik de stijlen nogmaals ontvetten zonder gebruik te maken van de spons.
Wellicht iets langer laten intrekken??
 
Ik neem aan dat je de meguiars ultimate black bedoelt?
Dat is op zich een goede dressing, maar op zulke gladdere soorten kunststof heb ik er ook niet altijd goede ervaringen mee. Op sommige soorten kunststof werkt die dressing erg goed, terwijl die op andere soorten kunststof na een paar weken al helemaal weg is.

De mooiste oplossing voor zulk soort plastic is naar mijn mening toch een coating (bijvoorbeeld gyeon cancoat), of anders bijvoorbeeld sonax bsd.
 
Ja die dressing bedoel ik:) ik ga het nog een keer behandelen anders bestel ik de gyeon cancoat want het is zonde als bij iedere bui dat gedeelte weer begint te vlekken.
 
Het is best logisch dat deze "trims" anders reageren dan bijvoorbeeld bumpers. Bij veel auto's zijn deze zwarte raamstijlen (in mijn beleving) meer een soort "stickers" dan echt vol/hard kunststof. Met name als deze mat zijn. Verwacht dus niet altijd hetzelfde resultaat bij dezelfde behandeling.
 
Het zijn wel harde kunstof delen die behandeld zijn bij onze vorige auto waren deze inderdaad een soort sticker. Zonder de dressing zag je wel vinger afdrukken, maar dat zag er beter uit als nu met de dressing erop. Zal een coating beter werken of zullen deze delen ook moeite hebben om de coating op te nemen?
 
Voor in de toekomst; Mocht je een coating gaan gebruiken, zorg dán helemaal voor een goede reiniging. ;) Zeker als er vette dressing en dergelijke op heeft gezeten.

Wat betreft het materiaal; Je kan veelal zien of het materiaal spekglad is of porien heeft, (granulaat, grover, etc) Hoe dan ook blijft ik het persoonlijk altijd tricky vinden op dit soort panelen omdat je vaak dit soort fratsen ziet ontstaan. Wat ik dan ook vaak deed;

1) Wassen (wasbeurt auto)
2) HD afspuiten, dicht op het materiaal. (Gezond verstand erbij)
3) Melaminespons met water en/of APC+D.
4) HD afspuiten, dicht op het materiaal.
5) Checken of het materiaal egaal droogtrekt c.q. opdroogt.
6) 3-4-5 Herhalen indien nodig.

7) MF-doek en IPA/Prep/EX (ontvetter) en goed boenen.
8) Opnieuw checken.
9) Goed laten drogen of met een fohn op gepaste afstand verwarmen. (porien gaan open)
10) Dressing/coating inmasseren, overdreven goed inwerken en voldoende product gebruiken.
... In laten trekken.
... Nawrijven.
 
Bedankt quantoxx voor de heldere uitleg! Ik ga de stijlen deze week weer ontvetten zodat ze de orginele kleur weer krijgen,maar wacht even tot het voorjaar met het eventueel aanbrengen van een coating daarmee ga ik eerst even experimenteren:)
 
@mazdacx3 Sonax BSD geeft ook een redelijk goede bescherming aan het kunststof, zonder dat je een uitgebreide voorbereiding nodig hebt (ik zou het wel ontvetten voor de zekerheid). Tevens is dat ook ideaal voor de lak en velgen.