• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Melamine sponsje Tip!

tembaco

Detailing guru
12 nov 2009
3.305
193
36
Hamont (België)
Buiten uiteraard zelf detailen vind ik het ook erg leuk om filmpjes, foto's, tip en trics van andere detailers of hobbyisten te bekijken en zo hier en daar een tip meepakken.

Ik kwam laatst iets tegen op het internet en vandaag toegepast op een cremé witte Capture. Op deze manier was het verschil uiteraard erg goed te zien vanwege de lichte kleur.

De behandeling hieronder is gedaan na het wassen en voor het drogen van de auto. De auto was dus schoon voor ik dit heb toegepast.

We kennen allemaal wel de krassen achter de deur greep

0507f87ed8788e6687c37cd0001bfa40.jpg
3510312c5e6aeb68d78b2c81628094fb.jpg


Pak een Melamine sponsje.
2885ea3b655f3ca8f8d705c31168eed2.jpg


Ik heb Autofinesse Verso 1:1 gebruikt. (Hoe sterker de APC verhouding hoe agressiever de reiniging)
8a3ed9df46f73282763202f50c36b601.jpg


Spuit wat op het sponsje en wat op de te behandelen plek. En wrijf (niet al te hard) op de plek van de krassen. Spoel vervolgens goed af met water.

e05abb9d46813356e984c4d2001abc82.jpg

383f3c5f59064bd4ce584ecc4ef333e2.jpg


Hoop dat jullie er ook iets aan hebben.
 
Zeker een interessante truc.
De vraag is alleen, heeft hij het alleen schoongemaakt of ook nog de grovere krassen minder gemaakt?
 
Hihihi, ik doe dit al een flinke tijd en heb een hele voorraad sponsjes klaarliggen. :p APC+D + melamine is mijn standaard arsenaal als ik kunststof reinig en ook soms op de lak. Ook ramen doe ik i.c.m. Clearly Menthol wanneer kleien niet voldoende is of ik een één-of-ander spulletje eraf wil halen.

De Action kan ze niet hard genoeg aanslepen. (Zijn trouwens erg in trek, voorraad 9/10 keer op)



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en tembaco
Zeker een interessante truc.
De vraag is alleen, heeft hij het alleen schoongemaakt of ook nog de grovere krassen minder gemaakt?

Dacht eerst dat het alleen reinigt. Maar aangezien het sponsje licht schuurt verwijdert het ook de krassen. Die krassen hebben ook erg veel auto's, dus niet alleen bij auto's met bestuurders met nep nagels o.i.d. Dit duidt dus op licht krassen. Misschien wel zeer licht. Ik heb dit bovenstaande Renault behandeld met slechts, nou zeg max 5x heen en weer halen.
 
Mijn pakje is ook op!
Vd week maar eens 2 pakjes ophalen. :₩

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Ik doe er ook wel eens een beetje
Polijstmodel op en het ziet er weer als nieuw uit.
Deurgrepen blijven lastig.
 
Laatst bewerkt:
Goed om te weten!

Ik heb onlangs ook melaminesponjes gebruikt op autolak, om te kijken of het de lijmresten van logo's zou verwijderen. Het werkte wel aardig, maar daarna was de plek wel dof, alsof er was gewetsand. Ik heb weer meer staan 'boenen' dan 5 keer heen en weer halen. Daarna met polijsten was er niks meer van te zien.
 
Wauw, is dit écht zo nieuw voor mensen? :p

Anyways... Ik heb het eigenlijk voor best wel wat verschillende materialen gebruikt; Kunststof, lak, glas, dakrails, chomen sierstrips en grills (echt en geplakt) leder, velgen... Maar, eigenlijk altijd bij kunststof en de rest voor wanneer het lastiger word.

Iemand anders nog op andere manieren gebruikt?


Greetz
 
Op kunststof in het interieur gebruik ik geen melanine sponsje omdat het de kunststof behoorlijk schraal maakt wat met meerdere keren opnieuw 'voeden' niet echt mooier wordt, dus daar zou ik toch voorzichtig mee wezen.
 
@Pter - Hmmm... Dit heb ik nog niet ervaren. Maar, dit zal per type interieur verschillen.

Ook heb ik sterk het idee dat er verschil kan zitten tussen de melamine's. Ik heb zelfs bij de Action een aantal keer dezelfde sponzen gehaald (zelfde verpakking/naam) en de ene keer zijn de sponzen licht van kleur en tamelijk zacht/fijn, de andere keer is het harder en poreuzer.

De ene keer worden ze best mooi zacht met APC/water (sponzig) en de andere keer blijft het piepschuim-achtig.

PowerSponzen, WonderSponzen, BlinqSponzen, etc. Ben eigenlijk wel benieuwd wat de verschillen kunnen zijn. (Google is my friend :p )



Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Pter
Dat zou natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn, ik had die van mij bij het Kruidvat gehaald. Binnenkort maar eens een paar bij de Action halen en kijken wat die doen.
 
Das een goeie tip. De Waudi heeft hier ook last van en ik heb nog geen cone in huis gehaald om dit weg te polijsten. Melamine sponsjes heb ik wel liggen maar nog niet gebruikt. Bij volgende poetsbeurt maar eens proberen :)
 
Kijk, handige tip! Beide auto's hier thuis zitten er vol mee, morgen eens de apc en een melaminesponsje erbij pakken om te kijken of dit uitkomst bied.
Kan ik dit tevens proberen bij de achterklep, misschien met wat commandant 5 ipv APC? daar zitten dezelfde krassen door nagels en dergelijke. Of ben ik beter af door dit te doen met de DAP als ik deze binnenkort heb aangeschaft?
 
Commandant is te agressief, zou die laten staan waar die staat.

Je zou het ook of de achterklep kunnen toepassen. Heb het inmiddels nu meerdere malen gedaan en het verwijderd de krassen. Zolang je nog geen DAP hebt zou je dit kunnen proberen inderdaad.
 
Dat is echt teveel. De werking van de APC is voldoende. Dat zorgt voor de nodige lubricatie tussen het sponsje en de lak. De spons is namelijk al vrij grof van structuur.