• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes Benz C 55 AMG

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Mercedes Benz C 55 AMG op het programma voor een exterieur detail.

De auto bij aanvang:
de eigenaar vroeg aan mij of het mogelijk was om samen de auto te wassen zodat hij de fijne kneepjes kon leren. Uiteraard vond ik dat geen probleem, des te leuker is het om de eigenaar enthousiast te maken voor het detailen.
Op vrijdagavond afgesproken na werktijd om dat te doen. Dat scheelt mij zaterdagochtend (wat ik normaal doe) alvast wat tijd die ik ergens anders in kan steken).
De auto leek erg vies, maar dat kwam omdat het die dag met bakken uit de lucht kwam, het was voornamelijk oppervlakkig vuil.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Uiteraard was dit de kans om m'n nieuwe aanwinst voor het eerst te gebruiken.
Ik had via via een hele zwik samples gekregen om te testen waaronder deze shampoo. Ongeduldig als ik ben, heb ik een hele scheut in de emmer gegooid en ben er mee aan de slag gegaan. Naderhand kreeg ik te horen dat het een zure shampoo is die een killer is voor je bescherming. Nu maakt het in dit geval niet veel uit want op de auto zat toch 0,0 bescherming...

foto 04.jpg

foto 03.jpg


Van datzelfde merk heb ik ook een sample de-ironizer gekregen. Nu waren de velgen niet schokkend vies maar de reiniging vond ik best tegen vallen. Bij navraag blijkt het dus meer geschikt te zijn voor velgen die al een goede bescherming hebben.
Naderhand nogmaals een rondje met Kenotek de-ironizer gedaan en die bleek nog meer te verkleuren. Ik hou het wel bij de Monello Non-Ferro of Kenotek... : unamused:
foto 05.jpg


Nadat de auto gewassen is, grondig was afgespoten, nog een praatje prut gedaan met de eigenaar, alles opgeruimd, afscheid genomen van de eigenaar en de auto naar binnen gereden zodat ik zaterdagochtend er meteen mee aan de slag kon.

Kleien:
zaterdagochtend (06:45 uur...) kon ik meteen aan de slag met het kleien. Van de lak kwam niet heel veel vervuiling vanaf.

foto 06.jpg


Lakdiktemeting:
de waardes varieerde her en der. De eigenaar had al verteld dat recent de rechterzijde overgespoten was en dit was duidelijk terug te zien in de waardes.

foto 07.jpg


Staat van de lak:
niet heel echt schokkende tafrelen. Onder de swirls, hier en daar een diepe kras.

foto 08.jpg


foto 09.jpg


Polijsten:
zoals vaker gezegd, Duitse lakken kunnen best hard zijn, deze was geen uitzondering. De delen die overgespoten zijn, lieten zich vrij vlot en makkelijk in 2 stappen corrigeren met de D/A, maar sommige originele lakken moesten flink te grazen genomen worden waar zelfs de rotary aan de slag moet.
Helaas was de kras te diep, wel iets minder geworden maar nog wel duidelijk aanwezig.

foto 010.jpg


foto 011.jpg


Voor, resultaat rotary, na bewerkt met D/A en het eindresultaat:
foto 012.jpg




Op het dak moest ik er met 2 gestrekte benen in omdat deze betonhard is....
Voor, na een aantal hits met de rotary en eindresultaat.
foto 013.jpg


De swirls en krasjes op het dak waren zo hardnekkig, dat zelfs een rotary, woolpad en Menzerna 300 geen gewenst resultaat gaf. Uit pure wanhoop heb ik door mij meest gevreesde polijstmiddel gepakt, namelijk de Zvizzer PC 5000 oftewel een flesje vloeibaar schuren...
foto 014.jpg


Hoe ziet vloeibaar schuren er dan uit na een aantal hits... aanschouw... :scream:
foto 015.jpg


Ook de gevoelige B-stijlen aangepakt. Ziet er prima uit zo die reflectie, maar dat zegt helemaal niets. Zet er een lichtbron op en tadaa.
Na een aantal hits met een zachte pad en pasta zijn de stickers!! weer netjes.

foto 016.jpg


foto 017.jpg


Nadat al het polijstwerk erop zat, tijd om andere details aan te pakken.
De uitlaten behandeld met Great Lion Ultra Metal Polish, onder de motorkap de boel schoon gemaakt met Nanolex APC, diverse doeken en kwasten. Daarna opgefrist met Nanolex Engine Bay Dressing.

foto 018.jpg


De inmiddels grijze paravaan schoon gemaakt, ontvet en voorzien van een laagje I***** W** Rubber Wax.

foto 019.jpg


Nadat de lak meermaals ontvet is met Nanolex EX en Gyeon Prep, werd het tijd voor de bescherming. In dit geval een laagje Gyeon Cancoat en naderhand een laagje Gyeon Cure.

foto 020.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed in. :cool:
Is de auto dan 100% kras en swirlvrij? Nee echt niet, sommige krasjes en swirls zitten zo diep, daarvoor kan de auto nog een een flink aantal uren polijstwerk gebruiken, maar voor de eerste keer een prima en acceptabel resultaat.

foto 020.1.jpg


Toen kon de auto naar buiten na ruim 20 uurtjes werk.
 
Mooi resultaat! 20 uur werk zie je ook wel terug! En mooi dat de eigenaar even een handje heeft geholpen :). En morgen weer door de krasstraat of is de eerste bestelling bij cc inmiddels binnen? haha :D
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless