• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Mercedes Benz ML350 BlueTEC Ed.1

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.955
193
47
Den Haag
Afgelopen (Paas) weekend stond deze Mercedes Benz ML350 BlueTEC gepland voor een detail, zowel aan de buiten als binnenzijde.

De auto bij aanvang:
foto 1.jpg


Pre-wash, foamen en wassen:
De onderzijde van de auto ingspoten met Autoglym TFR en dit laten inweken, vervolgens afgespoten en daarna de auto gefoamd met ValetPro Snow Foam Combo2

Nadien werd de auto gewassen met Infinity Wax Pure shampoo

foto 2.jpg


Velgen:
de velgen werden als eerste gereinigd met Poorboy's World Spray&Rinse om de ergste vervuiling weg te halen en werden daarna behandeld met Monello Non-Ferro de-ironizer. Voordeel van deze werkwijze is dat je veel minder NF nodig hebt en het product effectiever zijn werk kan doen. Het hoeft niet eerst door dikke vervuiling heen te vreten.

foto 3.jpg


Lak vervuiling:
nadat de auto droog was gemaakt (2 Waxaddict droogdoeken want best grote auto...), alle was spullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder te gaan.
Een goede wasbeurt zorgt ervoor dat de klei redelijk schoon bleef.
Met de klok mee: een nieuw stukje Dodo Juive SN klei en nadat de klei gebruikt is.

foto 4.jpg


Lakdiktemeting:
Ik meet altijd op diverse plekken de lakdikte. Eigenlijk schok ik een beetje aangezien de lakdikte niet bijster dik is. Een normale enigzins gezonde waarde ligt rond de 120~150 micron, maar de hoogst gemeten waarde op de Mercedes was slechts 125 micron.
Eerlijk gezegd had ik bij een premium merk zoals Mercedes Benz wel verwacht dat de lak wat dikker zou zijn...

foto 5.jpg


Staat van de lak:
na het kleien komt de ware aard van de lak naar boven, zeker omdat je de vervuiling uit de poriën haalt van de lak. Alle ingrediënten waren aanwezig: swirls, hologrammen, krassen enz.

foto 6.jpg



Polijsten:
Over het algemeen staan Duitse merken bekend om hun harde lakken, hier was ik dus min of meer ook vanuit gegaan. Vooraf bedenk ik altijd een plan van aanpak met een bijbehorend stappenplan. Na enkele testspots kon dus het stappenplan overboord, de lak bleek best hard maar ook weer zacht en zeer gevoelig te zijn! Rotary, woolpad en Scholl Concepts S3 liet een flinke micromarring achter, zelfs afschalen naar de Rupes Bigfoot, S3 en paarse pad liet marring achter. Normaal kom ik met 2 stappen polijsten aardig weg, maar helaas ging dit niet werken.

Er moest flink afgeschaald worden:
- rotary + woolpad + S3
- D/A + paarse pad + S3
- D/A + oranje pad + Malco Epic Medium pasta
- D/A + oranje pad + Gyeon Polish
- D/A + rode en zwarte pad + Rupes Ultra Fine polijstpasta

20190420_144807.jpg


Diverse filmpjes en voor en na foto's:


foto 10.jpg


foto 12.jpg


foto 8.jpg


foto 11.jpg


foto 21.jpg



Gelukkig kreeg ik hulp van mijn grote kleine vriend :D

foto 14.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed in. :cool:

foto 15.jpg


Op verzoek van de eigenaar werden alle logo's, emblemen en letters/cijfers verwijderd.
Met een visdraad achter langs, met de caramelschijf het grootste gedeelte verwijderd, daarna met stickerverwijderaar de restanten gedaan.

foto 7.jpg


foto 9.jpg


Diverse:
de motorruimte werd schoon gemaakt met diverse borstels, kwasten en doeken en nadien voorzien van een laagje Gyeon Preserve.
Het interieur werd schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner, diverse doeken en borstels.
De banden kregen 2 laagjes Waxaddict Feeder Tyre Conditioner, de velgen behandeld met Infinity Wax Ghost Wheel Sealant, de ramen binnen en buiten schoon gemaakt met Infinity Wax Spotless Glass Cleaner, trims een laagje Gyeon Preserve.

foto 19.jpg


Altijd handig zo'n mini-me, die kan overal bij. Overigens heeft mevrouw nicknameless ook geholpen o_O

foto 18.jpg


foto 17.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Zluytr,

Mevrouw nicknameless en nicknameless junior hebben geholpen met het interieur omdat ik best wel in tijdnood kwam.

De foto met de Rupes in z'n handen is meer voor de foto gedaan :D
Ik durf hem nog niet met een machine op de lak los te laten...:eyes:

Wel heeft 'ie geholpen met de buitenkant om restanten polijst residu en wax her en der weg te halen die ik volgens hem "over het hoofd" had gezien" ;)
 
Mooi gedaan!
Mijn Harley heeft ook zo’n vage lak, alleen met de juiste pad en vochtig afnemen.
Maar als het dan strak is dan is de lak ook echt heel diep zwart.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi verslag Pat. Naar aanleiding van de lakdikte, en ook de aanwezigheid van hologrammen: is deze al ooit met een rotary behandeld? (mogelijk door een poetsbedrijf in opdracht van een verkopende garage)
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Sodeknetters wat een grote bak. Erg net werk Patrick.
De dunne laag diktes kunnen ook te maken hebben met de kleur. Metallic en parelmoer zijn minimaal 3 laags systemen. Een uni-kleur zwart is meestal een 2 laags. Kleurlaag en blanke lak. Hierdoor heb je al een laag minder maar ook de nieuwe lakken (water gedragen) worden dunner gespoten dan voorheen. Ben bang dat dit geen uitzondering zal zijn op nieuwere auto's
 
Fantastisch mooi werk Patrick. Ik heb mogen aanschouwen hoe de vorige 'Frikandel Detailer Rotary Molestor' deze auto compleet aan gort heeft geholpen. Die heeft vermoedelijk in het donker staan te polijsten met telkens een halve fles polijstmiddel per paneel. De eigenaar was ernstig bezorgd dat dit nooit meer goed zou komen. Maar gelukkig vonden we The Right Man for The Right Job !!!!!!! Complimenten. De wax mag je opsturen naar ............. :mask::mask::mask:
 
Nice job, Pat! :D

Oef, altijd een lastig momentje: '' Ah donders, 2-staps kan ik dus wel vergeten. Da's mooi k*t! :p ''

Hmm.. Dat zijn wel vrij lage waardes. Waarschijnlijk al vaker onder handen genomen vóór jouw werk?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi gedaan Patrick. Dat van die tijdnood verbaasd mij niet. Zeer veel vierkante meters.
Super fijn dat je alle aangebrachte schade hebt kunnen herstellen. De eigenaar zal zeker blij zijn dat die auto er nu weer uit ziet zoals het hoort.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless