Weer eens tijd voor een verslagje, niet al te uitgebreid, maar toch een die ik graag wil delen.
Ik werd een poosje gelden benaderd door iemand met een Mercedes SL500 bouwjaar 1996. De eigenaar stoorde zich aan de swirls in de lak en de doffere bumpers en zijskirts.
Nou daar zag ik wel een uitdaging in. Zeer prachtige auto!
Afgelopen donderdagavond heb ik de auto ontvangen en ben vrijdag ochtend redelijk vroeg begonnen i.v.m. de warmte/tempraturen.
De auto stond er bij ontvangst al wel netjes en schoon bij:
Na de nodige inspecties onder het licht kwam ik o.a. dit tegen:
Deur:
En in de close up:
Achterklep:
Na een lakmeting rondje kwam ik tot de conclusie dat de motorkap (die had nauwelijks steenslag) en het rechter voorscherm en rechterdeur overgespoten waren.
Ik mat daar waardes ruim boven de 300um.
De rest gemiddeld zo rond de 130-140um. Mooie, gemiddelde waardes.
De auto mocht een nachtje rusten.
Vrijdagochtend ben ik eerst begonnen met voor mij gebruikelijke stappen:
1. Foamen, ditmaal met Gyeon foam. Die bevalt mij uitstekend.
Daarna 3 emmers klaar gemaakt en begonnen met het wassen van de velgen, ik gebruik hier o.a. de nieuwe Monello Tricolore Wheel Mitt voor. Met de langere dunne Monello wheel brush kon ik net in de gaatjes van deze velgen komen.
2. De sop emmer is voorzien van een maatbekertje Gyeon Bathe. 20ml op een 19L emmer is voldoende.
3. Na het wassen en afspoelen heb ik de auto in geneveld met Gyeon Iron. De voorzijde nog ingeneveld met Gyeon Bug and Gime.
Nogmaals een rondje wassen. Alle randjes inges met een sterk verdunde APC.
Alle randjes nagelopen met de nieuwe Monello witte Pennello Bianco Soft Detailing Brush.
De banden heb ik gereinigd met Gyeon Tire reiniger en dit was in een rondje al voldoende.
De velgen ingeneveld met Great Lion velgen reiniger. Dit product heeft echt een prima prijs kwaliteit verhouding.
De sponningen spray ik meestal in met HP Clean, een soort APC.
Het cabriodak heb ik gewoon meegewassen, deze is een jaar of 2 geleden vervangen en daar de wagen bij de eigenaar overdekt staat, heeft deze nauwelijks last van weersinvloeden.
Na het wassen de binnenzijde van de auto uitgezogen en uitgeblazen met de Monello Maestro.
Afplakken was nauwelijks nodig, kentekenplaten gedemonteerd en op naar de eerst testspot op de motorkap.
Ik begin eindelijk altijd als eerste met Menzerna 2200 i.c.m. de gele Menzerna pad op mijn Flex XFE 7-15 150 Excentrische Polijstmachine.
Deze combi corrigeerde echt al heel behoorlijk.
Na een 2e hit was ik goed tevreden over deze combi en was de inzet van zwaardere middelen niet nodig.
Na 2 hits op de deur was dit het resultaat:
En op de achterklep:
De rest van de dag heb ik mijn vermaakt met het polijsten van de auto. Her en der een lokaal krasje behandeld met de kleinere Flex met het rode Menzerna padje en Manzerna 400.
Vervolgens de gehele auto nagelopen met Manernza 3000 op de groene pads.
Daarna nog een rondje met Gyeon Primer.
Doelstelling was om de volgende ochtend direct te kunnen beginnen met het aanbrengen van de coating.
Na het polijsten alles afgenomen, gecontroleerd met verlichting. Daarna gewassen met Dreft en heet water. Ik weet dat de meningen hier over verdeeld zijn. Maar zowel Gyeon als CarClean adviseren om te wassen met heet water en een sterk ontvettend middels, zoals een afwasmiddel. Ik pak eigenlijk altijd Dreft maar ik denk dat een huismerk het net zo goed doet.
De chromen delen vd velgen heb ik nog nagelopen Mothers Mag & Aluminum Polish.
Daarna de velgen voorzien van een paar spraytjes Wetcoat zodat deze ook de nodige bescherming hebben:
Daarna de auto Afgedroogd met de grote rode Monello droogdoek en daarna de naadjes en randjes drooggeblazen.
Daarna de auto binnen gezet.
Inmiddels was het 16:00, het was al behoorlijk warm, tijd om te stoppen.
De volgende ochtend, ondanks dat de auto binnen stond waren er toch wat stofdeeltjes op geland.
Omdat we nog geen 24h verder waren de auto toch maar ontvet met Gyeon Prep.
De buurvrouw kwam meteen even buurten omdat dat zo lekker ruikt.
Ik heb vervolgens het flesje Gyeon Pure erbij gepakt.
Een setje gele en oranje Allround Microfiber Towel van het merk ProfiPolish, deze zijn mij door Johan aangeraden en bevallen mij uitstekend. Deze zijn toch een stukje voordeliger dan de Gyeon Baldwipe die overigens ook erg prettig is, maar je gebruikt al snel 4-5 doeken.
Na gebruik van deze doeken worden ze gewassen, knip ik er een puntje eraf en gaan ze op de rommel stapel voor de vuilere klusjes.
Voor test de Autofiber Saver Applicator gebruikt, deze vind ik echt minder ten opzicht van de Gyeon applicators, die zijn namelijk wat steviger. En heb juist het idee dat deze wat minder coating absorbeert. Maar hij deed z'n werk verder goed. Volgende keer weer met het origineel aan de slag.
De gele doek is dan mijn eerste afneem doek, de oranje voor het rondje erna.
Als ik een vlak van de doek gebruikt heb, markeer ik deze zijn met een stipje van een stift. Zo kom ik niet in de war en kan ik de doek optimaal benutten.
Deze auto heeft niet veel opper vlak dus uiteindelijk 2 gele doeken gebruikt en 2 oranje.
De sponningen heb ik ook meegenomen met de coating en afgenomen met een 3e gele doek.
Terwijl ik bezig was met de coating heeft mijn vrouw mij geassisteerd voor het lederen interieur. We werken regelmatig samen aan klussen.
Ze heeft alles afgenomen met APC en vervolgens behandeld met Gyeon interieur detailler en sommigen delen met PB Natural look.
Voor haar de eerste kennismaking met de Gyeon scrubpad. Ideaal voor het stuur en de lederen delen in de deuren, maar voor de stoelen geeft ze toch de voorkeur aan het oude vertrouwde borsteltje.
Het leder is gereinigd met de Gyeon Mild cleaner en verzorgd met Leather coat.
De auto naar buiten gereden voor de controle op highspots:
Nog een nieuwe oranje doek erbij gepakt om alles na te lopen.
Daarna loopt ik nogmaals alles na met een Gyeon Suède doek. Vooral de randjes, naadjes etc.
De banden voorzien van Gyeon Tire, de blauwe Versie.
Ruiten nagelopen met Autoglym Glass Polish en afgenomen met Gyeon Glass.
Misschien ben ik wat vergeten te vermelden, maar dit is het eindresultaat:
Ow ja, het cabriodak is ook nog behandeld met Gyeon Fabric coat.
Ow ja 2, kentekenplaathouder vervangen door een neutrale kentekenplaathouder.
En nu mag ie weer rusten, nachtje uitharden:
Maar al zeg ik het zelf, wat een reflectie en correctie.
Kortom deze Mercedes is: Gyeonized
Ik werd een poosje gelden benaderd door iemand met een Mercedes SL500 bouwjaar 1996. De eigenaar stoorde zich aan de swirls in de lak en de doffere bumpers en zijskirts.
Nou daar zag ik wel een uitdaging in. Zeer prachtige auto!
Afgelopen donderdagavond heb ik de auto ontvangen en ben vrijdag ochtend redelijk vroeg begonnen i.v.m. de warmte/tempraturen.
De auto stond er bij ontvangst al wel netjes en schoon bij:
Na de nodige inspecties onder het licht kwam ik o.a. dit tegen:
Deur:
En in de close up:
Achterklep:
Na een lakmeting rondje kwam ik tot de conclusie dat de motorkap (die had nauwelijks steenslag) en het rechter voorscherm en rechterdeur overgespoten waren.
Ik mat daar waardes ruim boven de 300um.
De rest gemiddeld zo rond de 130-140um. Mooie, gemiddelde waardes.
De auto mocht een nachtje rusten.
Vrijdagochtend ben ik eerst begonnen met voor mij gebruikelijke stappen:
1. Foamen, ditmaal met Gyeon foam. Die bevalt mij uitstekend.
Daarna 3 emmers klaar gemaakt en begonnen met het wassen van de velgen, ik gebruik hier o.a. de nieuwe Monello Tricolore Wheel Mitt voor. Met de langere dunne Monello wheel brush kon ik net in de gaatjes van deze velgen komen.
2. De sop emmer is voorzien van een maatbekertje Gyeon Bathe. 20ml op een 19L emmer is voldoende.
3. Na het wassen en afspoelen heb ik de auto in geneveld met Gyeon Iron. De voorzijde nog ingeneveld met Gyeon Bug and Gime.
Nogmaals een rondje wassen. Alle randjes inges met een sterk verdunde APC.
Alle randjes nagelopen met de nieuwe Monello witte Pennello Bianco Soft Detailing Brush.
De banden heb ik gereinigd met Gyeon Tire reiniger en dit was in een rondje al voldoende.
De velgen ingeneveld met Great Lion velgen reiniger. Dit product heeft echt een prima prijs kwaliteit verhouding.
De sponningen spray ik meestal in met HP Clean, een soort APC.
Het cabriodak heb ik gewoon meegewassen, deze is een jaar of 2 geleden vervangen en daar de wagen bij de eigenaar overdekt staat, heeft deze nauwelijks last van weersinvloeden.
Na het wassen de binnenzijde van de auto uitgezogen en uitgeblazen met de Monello Maestro.
Afplakken was nauwelijks nodig, kentekenplaten gedemonteerd en op naar de eerst testspot op de motorkap.
Ik begin eindelijk altijd als eerste met Menzerna 2200 i.c.m. de gele Menzerna pad op mijn Flex XFE 7-15 150 Excentrische Polijstmachine.
Deze combi corrigeerde echt al heel behoorlijk.
Na een 2e hit was ik goed tevreden over deze combi en was de inzet van zwaardere middelen niet nodig.
Na 2 hits op de deur was dit het resultaat:
En op de achterklep:
De rest van de dag heb ik mijn vermaakt met het polijsten van de auto. Her en der een lokaal krasje behandeld met de kleinere Flex met het rode Menzerna padje en Manzerna 400.
Vervolgens de gehele auto nagelopen met Manernza 3000 op de groene pads.
Daarna nog een rondje met Gyeon Primer.
Doelstelling was om de volgende ochtend direct te kunnen beginnen met het aanbrengen van de coating.
Na het polijsten alles afgenomen, gecontroleerd met verlichting. Daarna gewassen met Dreft en heet water. Ik weet dat de meningen hier over verdeeld zijn. Maar zowel Gyeon als CarClean adviseren om te wassen met heet water en een sterk ontvettend middels, zoals een afwasmiddel. Ik pak eigenlijk altijd Dreft maar ik denk dat een huismerk het net zo goed doet.
De chromen delen vd velgen heb ik nog nagelopen Mothers Mag & Aluminum Polish.
Daarna de velgen voorzien van een paar spraytjes Wetcoat zodat deze ook de nodige bescherming hebben:
Daarna de auto Afgedroogd met de grote rode Monello droogdoek en daarna de naadjes en randjes drooggeblazen.
Daarna de auto binnen gezet.
Inmiddels was het 16:00, het was al behoorlijk warm, tijd om te stoppen.
De volgende ochtend, ondanks dat de auto binnen stond waren er toch wat stofdeeltjes op geland.
Omdat we nog geen 24h verder waren de auto toch maar ontvet met Gyeon Prep.
De buurvrouw kwam meteen even buurten omdat dat zo lekker ruikt.
Ik heb vervolgens het flesje Gyeon Pure erbij gepakt.
Een setje gele en oranje Allround Microfiber Towel van het merk ProfiPolish, deze zijn mij door Johan aangeraden en bevallen mij uitstekend. Deze zijn toch een stukje voordeliger dan de Gyeon Baldwipe die overigens ook erg prettig is, maar je gebruikt al snel 4-5 doeken.
Na gebruik van deze doeken worden ze gewassen, knip ik er een puntje eraf en gaan ze op de rommel stapel voor de vuilere klusjes.
Voor test de Autofiber Saver Applicator gebruikt, deze vind ik echt minder ten opzicht van de Gyeon applicators, die zijn namelijk wat steviger. En heb juist het idee dat deze wat minder coating absorbeert. Maar hij deed z'n werk verder goed. Volgende keer weer met het origineel aan de slag.
De gele doek is dan mijn eerste afneem doek, de oranje voor het rondje erna.
Als ik een vlak van de doek gebruikt heb, markeer ik deze zijn met een stipje van een stift. Zo kom ik niet in de war en kan ik de doek optimaal benutten.
Deze auto heeft niet veel opper vlak dus uiteindelijk 2 gele doeken gebruikt en 2 oranje.
De sponningen heb ik ook meegenomen met de coating en afgenomen met een 3e gele doek.
Terwijl ik bezig was met de coating heeft mijn vrouw mij geassisteerd voor het lederen interieur. We werken regelmatig samen aan klussen.
Ze heeft alles afgenomen met APC en vervolgens behandeld met Gyeon interieur detailler en sommigen delen met PB Natural look.
Voor haar de eerste kennismaking met de Gyeon scrubpad. Ideaal voor het stuur en de lederen delen in de deuren, maar voor de stoelen geeft ze toch de voorkeur aan het oude vertrouwde borsteltje.
Het leder is gereinigd met de Gyeon Mild cleaner en verzorgd met Leather coat.
De auto naar buiten gereden voor de controle op highspots:
Nog een nieuwe oranje doek erbij gepakt om alles na te lopen.
Daarna loopt ik nogmaals alles na met een Gyeon Suède doek. Vooral de randjes, naadjes etc.
De banden voorzien van Gyeon Tire, de blauwe Versie.
Ruiten nagelopen met Autoglym Glass Polish en afgenomen met Gyeon Glass.
Misschien ben ik wat vergeten te vermelden, maar dit is het eindresultaat:
Ow ja, het cabriodak is ook nog behandeld met Gyeon Fabric coat.
Ow ja 2, kentekenplaathouder vervangen door een neutrale kentekenplaathouder.
En nu mag ie weer rusten, nachtje uitharden:
Maar al zeg ik het zelf, wat een reflectie en correctie.
Kortom deze Mercedes is: Gyeonized
Laatst bewerkt: