• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Metallic zwarte Alfa Romeo 156 GTA

ConQuestador

Detailing rookie
28 sep 2011
14
0
De GTA staat er meestal wel redelijk strak bij, maar een serieuze poetsbeurt was toch zeker al weer een jaar geleden gebeurd. Dus werd het tijd voor een goede poetsbeurt en dus had ik eerst nog wat nieuwe dingen besteld bij carclean. Samen met de bestelling(en) had ik de volgende verzameling en dit zijn dus de spullen die ik gebruikt heb (niet alles natuurlijk, sommige dingen deze keer niet gebruikt) :
poetsenGTA-1.jpg


Stap 1 was het (goed) reinigen van de velgen. Aangezien ik redelijk wat spaakjes heb ben ik vaak een luie velgenreiniger. Ik doe dus niet uitgebreid alles met een velgenborstel maar ik spuit ze altijd in met (verdunde) cartec velgenreiniger, even wachten en met de hogedruk blaas je ze weer helemaal schoon. Ik doe dit al 3 jaar en de velgen zijn nog niet weggerot dus blijkbaar kan het niet veel kwaad voor de velgen. Na mijn standaard cartec beurtje zagen ze er als volgt uit:
poetsenGTA-2.jpg


Ze zijn redelijk schoon maar er zijn 2 dingen die opvallen: VEEL zwarte pitjes, en in de hoeken zit allemaal bruine aanslag. Oja, de randen zijn ook nog rondom beschadigd maar als ik dat wil fixen kan ik beter meteen nieuwe velgen kopen. Mijn vermoeden was dat de aanslag ingevreten remstof was, de oplossing hiervoor: Iron-X. Ik had mijn onderzoek gedaan en dit leek me het ideale middel er voor. Ik moet zeggen: het is wel topspul! het ruikt inderdaad een beetje vies (niet misselijkmakend vies zoals sommigen zeggen, gewoon niet een luchtje dat ik graag in mijn huis zou hebben, maar meer ook niet). Na het opspuiten duurde het niet lang of Iron-X ging reageren op de ingevreten remstof/roest:
poetsenGTA-3.jpg


Na 1 behandeling (paar minuten laten intrekken, dan nog ff inborstelen) was het resultaat nog niet wat ik verwacht had dus heb ik ze nog een keer ingespoten. Helaas ben ik veel te ruim geweest met de Iron-X waardoor ik meer dan een halve fles gebruikt heb voor 4 velgen. Dit is dus veel te veel, zonde natuurlijk want zo kom ik snel door mijn Iron-X heen :(
Na de 2e ronde (wederom paarse uitloop) waren de velgen aanzienlijk schoner. Enig nadeel: de zwarte puntjes verdwenen niet :( Ik ben er nu dus achter dat het gewoon fijne steenslag is, en dat dat zwarte de ondergrondlaag is (darkchroom wordt namelijk op zwarte ondergrond gespoten). Al met al ben ik zeer tevreden over Iron-X, ik ben alleen wat minder tevreden met de algehele staat van mijn velgen (gelukkig valt dit van >1 meter nauwelijks op :p). Binnen enkele weken gaan ze er overigens af en komen er winterbanden onder. Tegen die tijd ga ik ze nog iets beter schoon maken (ook aan de binnenkant). Grappig detail: Let ook even op de verkleuring van de loodjes.....
poetsenGTA-4.jpg


Na de velgen was het tijd voor het wassen van de hele auto, de zijkant van de auto had ik ook even met Iron-X ingespoten aangezien het meeste vliegremstof hier op komt (en DS2500 blokken kunnen daar aardig wat van). Op een zwarte auto zie je niet echt dat hij paars kleurt, maar bij het afspuiten kwam er dermate veel paars water vanaf dat ik er maar vanuit ga dat mijn auto tijdelijk paars was :p
Na het wassen heb ik de auto compleet gekleid met Mothers clay
poetsenGTA-5.jpg


Wat mij betreft een prima clay, aangezien mijn auto niet erg vuil was kwam er ook niet veel vuil meer vanaf met het kleine. Behalve bij de onderkant van de achterbumper en bij de diffuser, deze zat vol oneffenheden en zonder al te veel moeite waren deze weer spiegelglad.
Voor het poetsen had ik de meeste plastic delen afgeplakt, maar de nummerplaat en zijstukjes bij de gril had ik maar gewoon gedemonteerd. Dit leek me wel handig want dan kan je overal net wat beter bij qua poetsen, en demonteren is maar een paar minuten werk.
poetsenGTA-8.jpg


Qua poetsen heb ik deze keer gebruik gemaakt van de DAP900 in combinatie met de polijstmiddelen van Monello en polijstschijven van diverse merken. Een wat uitgebreider verslag over mijn mening over deze producten volgt zometeen.
Voor de lastig te bereiken delen (handvaten, bumperlip, diffuser) heb ik Scratch-X gebruikt. Ik heb altijd het idee dat je erg veel moeite moet doen om met dit product echte krassen weg te krijgen, maar ik heb wel het idee dat het hele fijne krassen goed weg haalt (dan wel maskeert).
poetsenGTA-7.jpg


Hier zijn nog wat foto's van de poetskrassen, er waren voornamelijk op de motorkap en op het dak ook wel echte krasjes aanwezig, maar deze waren wat cameraschuw :p
poetsenGTA-9.jpg

poetsenGTA-10.jpg

poetsenGTA-11.jpg


Qua polijsten heb ik er voor gekozen alle delen als eerste stap met een Oranje pad van Lake country in combinatie met Mezzo te polijsten op standje 5 van de DAP. Nadat ik een deel gedaan had ging ik met de lamp zoeken naar krassen, afhankelijk van de diepte van de kras koos ik er voor nogmaals ditzelfde te doen of omhoog te gaan. Aanvankelijk was ik wat huiverig om voor de grofste variant te gaan: Monello Inizio Forza in combinatie met een gele compressor pad van Monello. Na dit 1maal op de ergste kras geprobeerd te hebben kwam ik er achter dat de lak van zo'n alfa nog best hard is en niet voor je neus wegsmelt. Natuurlijk nooit grover gaan dan nodig is, maar indien het nodig is kan je zonder gevaar deze combinatie pakken.

Uiteindelijk ben ik bijna 8 uur bezig geweest om de complete auto te polijsten (ik snap dan ook niet hoe sommigen van jullie "eventjes" een auto doen). Ik zat vooraf te twijfelen of ik 'm wel of niet in de black hole zou zetten. Voordeel is dat de glans net iets dieper wordt, nadeel is dat de standtijd van de wax iets korter wordt. Uiteindelijk bleek ik een hele simpele reden te hebben om voor de lange standtijd te kiezen: Het was al 8 uur 's avonds en ik was al vanaf half 9 's ochtends bezig.... Ik heb de black hole dus maar laten zitten (achteraf geen spijt van).

Het waxen met een vaste wax als Collinite 476 was compleet nieuw voor mij. Maar ik moet zeggen : WAUW, voor mij geen Meguiars goldclass meer. Ik las ervaringen over lastig aan te brengen en moeilijk uit te poetsen, maar mijn ervaringen zijn volledig het tegenover gestelde. De collinite mooi dun aanbrengen, even laten curen, swipetestje doen, en indien die positief is poets je het zonder moeite uit. Mijn ervaring met goldclass was toch wel anders: Inpoetsen, uren wachten tot ie gecured is, en als je dan haast hebt en het te vroeg uitpoetst ben je de l*l omdat je allemaal vlekken hebt (wat je pas ziet als je de auto buiten hebt staan).

Voordat ik de eindresultaten post nog even mijn mening over een aantal producten:
-DAP900: Goed apparaat, ik polijste tot nu toe altijd met een bosch excentrische schuurmachine maar je merkt toch dat zo'n DAP veel rustiger in de hand ligt. Ook is het wattage veel hoger (250 vs 880) waardoor je gewoon veel meer kracht hebt, je merkt dat het gewoon een stuk makkelijker gaat. Bij de vorige polijstbeurt zag ik namelijk ook al dat er diverse krasjes bleven zitten, maar ik kreeg ze gewoon niet weg. Nu met de DAP900 (in combinatie met andere polijstspullen) had ik ze in no-time weg.
- Monello polijstmiddelen: Erg tevreden over! ik had alleen ervaring met de #83 en #82 van Meguiar (wat niet eens zo geschikt schijnt te zijn voor DAP's) en ik vind de Monello toch wel vele malen fijner werken. Enig nadeel vond ik dat de Inizio Forza een beetje naar terpentine stinkt.... dan heb ik toch liever bitterkoekjes lucht tijdens het polijsten.
- Kompressor polijstpads: De beste polijstpad die ik tot nu toe gebruikt heb. Door de open structuur neemt ie het polijstmiddel goed op en verzadigd de pad minder snel. De pad voelt erg stevig aan maar toch volgt hij de vorm van de auto goed. Ik denk dat hier ik hier dus nog maar enkelen van ga kopen in de andere slijpgraden.
-Collinite 476: Mijn eerste aanraking met vaste wax, maar ik ben erg tevreden. Gewoon heel licht aanbrengen, en je kan het binnen 10 minuten alweer uitpoetsen. Na de hele auto gedaan te hebben lijkt er nauwelijks wat uit het blik te missen. De beeding is echt super, en de glans is superdiep. De enige vraag is nu nog hoe lang hij het vol gaat houden.
-Iron-X: Eigenlijk een must-have voor als je de velgen onder handen gaat nemen.

En dan nu eindelijk het moment waar iedereen op wacht... Het resultaat:
GepoetsteGTA-1.jpg

GepoetsteGTA-2.jpg

GepoetsteGTA-3.jpg

GepoetsteGTA-4.jpg

GepoetsteGTA-5.jpg

GepoetsteGTA-6.jpg

GepoetsteGTA-7.jpg

GepoetsteGTA-8.jpg

GepoetsteGTA-9.jpg

GepoetsteGTA-10.jpg

GepoetsteGTA-11.jpg

GepoetsteGTA-12.jpg

GepoetsteGTA-13.jpg

GepoetsteGTA-14.jpg

GepoetsteGTA-15.jpg

GepoetsteGTA-16.jpg
 
Ik ben normaal echt geen alfa fan maar man man man wat ziet deze er mooi uit!!
Echt goed gelukt!! ziet er weer super uit!
Top:)^
 
schitterende wagen en mooi resultaat, alleen de volgende keer even de wielkasten uitspuiten en insprayen met goedkope cockpitspray of iets dergelijks, dat maakt het altij net even af...
 
Prachtig resultaat behaald :party:

Vooral de eerste after-foto maakt indruk. Zwart is daarvoor de geschikte kleur !
Knap van je dat je de inizio op een gele pad aandurfde :)^
 
Wat een goddelijke kleur!
wat een goddelijke wagen!

Heerlijk! :heart_eyes:

Wel nog even het Detailen wat beter on de knie krijgen (lees, details)
aandachtpuntjes :ja
-sponningen
-wielkasten? :)
 
Deze duidelijk gemist :schaam Wat een supervetcoolgaafstrakke bak man :)^

Niet verkeerd gedetailed, bijna helemaal strak! Inderdaad nog wat aandachtpuntjes zoals Bart zegt, maar dan is de Bella helemaal top :)^