• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mezelf voorstellen - ander lid dan normaal

Corne038

Detailing rookie
19 jan 2019
4
15
Beste autoliefhebbers,

Mijn naam is Corné, en ik ben een fanatiek skateboarder die bezig is met een eigen bedrijfje opzetten. Dan zie ik jullie al denken; wat moet hij hier op een auto forum? Auto's en skateboards hebben weinig overeen, toch?

Niu is het zo dat ik er van op de hoogte ben dat er veel revolutionaire coating systemen op de markt zijn gekomen de afgelopen jaren, en dat is wat mij hier brengt. Ik heb jullie kennis nodig!

Ik maak namelijk skateboards met een ontwerp naar keuze van de klant, en die ontwerpen wil ik natuurlijk, net zoals jullie je laklaag, zo goed mogelijk beschermen.

Nou ben ik aan het experimenteren geweest met een epoxy coating, maar helaas is dit bij impact gaan afbrokkelen. (zie foto's voor en na)

Ik ben opzoek naar een transparante coating die niet afbrokkelt, en een stootje kan hebben. Het zou geweldig zijn als jullie mij hierbij kunnen helpen!

Degene die mij de gouden tip kan geven, die wil ik graag een deck aanbieden met een ontwerp naar keuze. Dit zou heel goed je droom auto, of je eigen auto kunnen zijn! Of beide, als je je droom auto al in bezit hebt

Cheers,
Corné
 

Bijlagen

  • IMG_20190111_131105.jpg
    IMG_20190111_131105.jpg
    121,5 KB · Weergaven: 160
  • IMG-20190119-WA0013.jpeg
    IMG-20190119-WA0013.jpeg
    106,6 KB · Weergaven: 155
  • IMG-20190119-WA0011.jpeg
    IMG-20190119-WA0011.jpeg
    161,9 KB · Weergaven: 155
Een van de hardste coatings is momenteel de Gyeon Mohs.

Deze biedt veel bescherming en blijft aan de andere kant ook flexibel.

De Nanolex Si3D is ook een erg goede coating met nagenoeg dezelfde eigenschappen.
 
Welkom Corné.
Ik ben wel benieuwd wat een SiO2 coating gaat doen op een board. Je gaat hier te maken hebben met frictie tussen schoenen en board (dus op de coatinglaag), bovendien met zand/stof/troep dat ertussen komt.
Bij een 'normale' applicatie op een autolak heb je hier niet mee te maken. Dan is zowat de enige mechanische belasting wanneer je met een washmitt (of vloeken in de kerk: een spons) je auto gaat wassen.

Hoe zet je je ontwerpen op een board? Zet je dat er direct op d.m.v. sprayen/verven, is het een soort van folie die je maakt en vervolgens aanbrengt, ... ?

Ik neem aan dat je weleens iets als een transparante folie hebt geprobeerd. Geen idee hoe slijtvast zoiets is.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en Cordoba
Ik denk dat een dusdanige quartz-coating misschien wel ''flexibel'' is, maar een deck heeft flink wat beweging.

Daarbij zal zo'n coating enkele microns dik zijn en dus niet bepaald bestand tegen de afstraffing die een deck ondervind en slijtage is dan al snel een feit.

Ook is het belangrijk dat je weet waarover je de coating aanbrengt. Lak je de decks af met een clearcoat waar de coating op KAN hechten, etc.


Ik was zelf vroeger best wel een geoefende aggressive in-liner en zag bij skateboard-vrienden dat hun nieuwe decks binnen no-time flink toegetakeld waren. Decks en trucks werden regelmatig verwisseld. :p Ik meen mij te herinneren dat hun decks geschilderd waren of er een soort van vinyl eromheen zat.
 
Ik denk dat wat je echt wil, gewoon niet mogelijk is als je het ontwerp én goed zichtbaar wil houden én het board gewoon wil kunnen gebruiken. Harde materialen, dus ook coatings) zijn ongeveer per definitie gevoelig voor krassen, en dat betekent dat na verloop van tijd een harde coating gewoon een matte laag op het board gaat vormen. Dan heb ik het nog niet eens over andere lastige zaken zoals verschil in uitzettingscoëfficiënt tussen board en coating (daardoor kan een coating gaan craqueleren). Ik heb jarenlang met high tech apparatuur coatings aangebracht op allerlei voorwerpen en het prijskaartje voor zo'n coating moest minimaal 4 cijfers bevatten, en ook daarmee was dit niet goed mogelijk.

Met dergelijk gebruik moet je in zachte coatings gaan zoeken (rubberachtig gedrag), maar het probleem is dat een zacht materiaal en helder transparant een vrij zeldzame combinatie zijn.

Ik zie eigenlijk maar één optie die misschien gaat werken: X-pel folie. Dat is een folie die ter bescherming op autolak wordt geplakt, en waarbij je met een föhn eventuele krassen weer kunt herstellen. Gewone transparante folie zoals die bijvoorbeeld bij de achterbumper van een stationwagen gebruikt wordt, zal na verloop van tijd gewoon mat worden van de krassen. Mijn advies: verdiep je in X-pel, en doe daar een test mee.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en Nick1407
Ik wou dezelfde optie als @Cordoba aandragen. De XPel folie.
Al vrees ik dat wanneer je gaat grinden (op stoepranden oid); je deze dusdanig zal beschadigen, dat deze zelfs met de föhn niet meer goed te krijgen zal zijn. Je graphics ten spijt...

Ik hoop dat je zoektocht iets oplevert!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hey Allen bedankt voor de snelle reacties!

Ik zal wat meer toelichting geven:

Het betreft ontwerpen van vinyl die op de ONDERKANT worden aangebracht. De onderkant van het skateboard komt in contact met de grond bij het poppen (voor of achterkant tegen de grond stampen, om het skateboard de lucht in te krijgen. Hierbij ging het bij deze epoxy mis omdat het daarbij ging splintered). Ook zal de graphic in contact komen met wrijving tussen het board en obstakels zoals een "handrail", een "ledge" (stenen/metalen muurtjes als het ware" en "copings" (metalen buizen bovenaan "quarter pipes").

Nou had ik niet helemaal goed omschrijven wat de doelstelling is; namelijk NIET het volledig transparant houden van de coating voor een eeuwige perfecte graphic. Maar WEL de graphic beschermen, en als harde tussenlaag dienen tussen het zachte vinyl. Zie de foto voor een voorbeeld van een gebruikt skateboard. Wat je ziet is dat de verf is uitgeveegd . Dit is het gevolg van wrijving tussen de obstakels en het deck, in combinatie met wax die de obstakels glad maakt.

De wax strepen zullen niet te voorkomen zijn, en zijn ook geen enkel probleem. Voor skaters voegen deze strepen juist iets toe!

Het is dus de doelstelling om een coating te hebben die de frictie bij "sliden" en impact bij "poppen" kan incasseren.

Wat bij de epoxy die ik gebruikt heb inderdaad het probleem was is denk ik de flexibiliteit. Zodra deze epoxy een klein beetje flex krijgt knapt die.

Ik hoop dat ik op deze manier de casus en doelstelling duidelijk omschreven heb!

Dank voor het meedenken so far!
 

Bijlagen

  • xused-skateboard.jpg.pagespeed.ic.r36bTvLhpL.jpg
    xused-skateboard.jpg.pagespeed.ic.r36bTvLhpL.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 112
Krassen en vegen van de wax op de laag, en een, na enkele keren gebruik, mattere uitstraling is ook geen probleem!

@quantoxx,de decks die jij toentertijd hebt gezien hadden hoogstwaarschijnlijk een heat transfer gehad, waarbij de graphic is aangebracht! Dit verschilt dus van de vinyl methode. Met heat transfers veegt de inkt inderdaad binnen no time uit.

Bij de vinyl transfers die ik gebruik is er geen sprake van dat het zo snel weg sliit als bij een heat transfer, maar het afslijtproces verloopt niet mooi, omdat het als het ware een sticker is.
Om dit te tackelen ben ik geïnspireerd geraakt door Lib Tech Skateboards. Zij hebben een coating over de decks die er voor zorgt dat de graphics zelf niet weg slijten. De coating wordt zoals eerder omschreven inderdaad vies, en mat. Krassen en vegen hierop zijn onvoorkombaar, maar voegen ook juist weer iets toe! Nogmaals, vegen van de wax en krassen zijn dus geen probleem.

De epoxy laag die ik had gebruikt was op alle fronten perfect
- transparantie
- vegen van wax bij wrijving
- glad oppervlak, geen afremming bij het "sliden"
- mooie uitstraling in nieuw status
- hard

Het enige probleem :

Het versplinteren wegens, vermoedelijk, de stijfheid van de epoxy laag.

Hierom vind ik de door @Quantoxx omschreven quartz-coping een eventuele interessant optie.
 
Ik denk dat een coating laag die hier wordt gebruikt te dun is. Een micron is al meer dan er opgelegd wordt bij de meeste coatings. De term coating is dan ook erg breed. Ik denk persoonlijk dat je het in een blanke lak moet gaan zoeken. Het liefst een PUR lak (deze zijn flexibel) en zijn behoorlijk resistent. Denk hierbij aan de laklagen op jachten, boten, trailers, auto's etc.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Inderdaad, een laklaag kan ook interessant zijn denken wij! Ik heb hier echter weinig verstand van, en ik weet ook niet zo goed waar te zoeken voor welke "pur lak". Zou jij zo snel een linkje kunnen vinden?
 
Verstand ervan heb ik ook niet veel.maar ik kan je wel enkele merknamen opgeven die je zou kunnen googlen. Van het grote concern Akzo zou je een merk als Awlgrip of International kunnen bellen. Ook zou je PPG kunnen benaderen. Dan zou ik het in de automotive of trailerbouw gaan zoeken.
 
In feite wil je dus een epoxylaag, maar dan eentje die wel flexibel is.
Ik neem aan dat je hier al wat onderzoek naar verricht hebt.
Ik weet niet of deze eigenschappen in een epoxylaag verenigd kunnen worden. Als een epoxylaag per definitie inflexibel is, wordt het inderdaad zoeken naar een andere oplossing.
 
Mooie graphic die onduidelijk mag worden doordat alléén de beschermde laag (wat dan ook) beschadigt en niet de graphic zelf... De epoxy-laag die je al gebruikt hebt doet dit wel, maar beschadigt dusdanig dat je al snel bij de graphic zelf uit zal komen en deze zal beschadigen. (En hoogstwaarschijnlijk dat de beschermlaag nóg sneller zal gaan brokkelen/ er nu ruimte onstaan is tussen graphic en beschermlaag / etc etc.

Tja... :p

Of nou de graphic of de beschermlaag beschadigt, in beide gevallen zie je de graphic niet meer. Persoonlijk lijkt het mij dan dat je in tweestrijd bent. Je hebt een mooie graphic die je niet wil beschadigen (zie je 'm niet meer) maar de beschermlaag die kijkt geeft op deze graphic mag wél beschadigen en zorgt er dus ook voor dat je 'm niet meer goed ziet. :S

Om het in het Detailing-thema te houden: Je brengt je lak in concours-staat, legt hier vervolgens een coating overheen die de lak beschermt en je dus langer van je mooie lak kunt genieten, maar het is niet erg als deze coating beschadigt/dof wordt/bekrast raakt waardoor je alsnog je mooie lak niet meer ziet. :) OK, onder deze coating is je lak nog wel mooi, maar nogmaals, daar zie je toch geen zak meer van, haha!

Stel dat een beschermlaag de graphic wél heel goed beschermt, dan zal het niet een kwestie zijn van ''de beschadigde beschermlaag verwijderen en een nieuwe aanbrengen zodat je de mooie graphic weer ziet''.

Lib Tech heeft dus blijkbaar precies wat je zoekt, lijk mij?
 
Daar zit wax op @GTI-EDITION230
Deze zorgt voor minder frictie met de sneeuw en sneeuw is niet zo hard als waar de skateboards op worden mis-/ge-/bruikt.

Maar aangezien de T.S. het over skateboards heeft die op harde materialen (beton, steen, staal enz.) heen gaan, helpt niets tegen het krassen.
 
Plaatje Plexiglas ertegen tijdens het gebruik
Haal je die los als je hem voor de sier tegen de muur hebt hangen

Tegen beton etc is uiteraard weinig bestand