• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail MG B

ArnoldG

Detailing guru
Tester of Bling
16 jan 2015
597
153
30
Hallo beste detailers,

Afgelopen week een oldtimer mogen verwennen met een full detail. Zover ik weet heeft deze auto nog nooit een goede poetsbeurt gehad. De lak zal helemaal onder de krassen, de beginstaat was verschrikkelijk. De auto wordt zo nu en dan een keer gewassen met een spons en één emmer. De lak van de MG was in verschrikkelijk staat en hier en daar zelf bijgespoten met een spuitbus door de vorige eigenaar. Tijdens het polijsten ben ik wel 4 soorten lak tegen gekomen. Elke keer een testspot maken en weer doorgaan. De lak was boven gemiddeld hard. Vergelijkbaar met VAG.
De kleur van de auto kwam na het polijsten mooi naar voren. De auto is niet 100% rood te noemen, rood met een vleugje oranje is beter op zijn plaats. Nou, dan beginnen we maar met het doorlopen stappenplan.

Vorige week vrijdagmiddag en avond begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen gebruikt:
- Shampoo: Poorboys Slicks & Suds
- Washmitt:: Monello Thickmitt
- Hulpmiddelen: Valvet kwasten, verschillende borstels en een normale tuinslang

De auto schoon gespoten en afgedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna de auto ingespoten met Monello Non-Ferro en opnieuw gewassen met een goedkope wasmitt. De auto rijdt natuurlijk niet de meeste kilometers en ijzer vervuiling was daarom weinig aanwezig.
Ten slotte de auto gekleid met de Monello klei en Dodo duice - Born to be Slippy.
Het klein gaf aan dat de lak niet mega vervuild was. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig. Verder weinig bijzonders.

Polijsten
Na het maken van een testspot op de motorkap tot de conclusie gekomen dat de lak bikkelhard was. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht van zo'n oude auto. Verder waren duidelijk ingedroogde kalkvlekken aanwezig op de motorkap en achterklep van de auto. Het betreft een unilak, een lak zonder blanke lak. Dit betekend dus heel en heel erg vaak je pads schoonmaken. Binnen de kortste keren zat de pad weer helemaal vol zooi.
Daarom het volgende stappenplan aangehouden.

Dap 900 V3:
- 2 hits met Scholl S3 in combinatie met de Monello Wool Pad
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5.5")

Dap 900 V2:
- Lokaal het één en ander gepakt met Scholl S3 in combinatie met de gele Monello pad op een kleine steunplaat.

20170424_092733.jpg
20170424_101401.jpg
20170424_121453.jpg
20170424_164420.jpg
20170424_121510.jpg


Wetsanden & ingedroogde kalkvlekken:
- Finesse hand schuurblokje
- Polijstschijfjes grit 2000
- Polijstschijfjes grit 2500
- Schuurpapier (wet) korrel 3000
- Polijsten met DAP V2 & V3
De krassen van het schuurpapier korrel 3000 waren er zeer moeilijk uit te polijsten. Dit ben ik niet gewend. Meestal gaat dat zeer makkelijk. Geen idee hoe dit komt. Soms moest ik wel 7! hits maken voordat de lak weer iets in redelijk staat was.

Velgen:
De velgen waren echt vies. De binnenkant was gewoon één grote vetlaag.
Met Poorboys APC+D proberen te reinigen. Dit werkte voor geen meter, zelfs niet puur.
Toen bij de action 5 bussen remreiniger gekocht en 10 oude shirts van thuis meegenomen. Dit deed de job. De velgen zijn weer redelijk schoon te noemen. Vervolgens de velgen ingespoten met Non-Ferro. Helaas is er nog wat roest achtergebleven na meedere keren inspuiten. Ik heb me er bij neer gelegd.
De velgen heb ik in de 845 gezet en de banden na grondig reinigen in de Gyeon Tire gezet.

Gebruikte artikelen:
- Action remreiniger
- Poorboys APC+D (1:10 & puur)
- Verschillende kwasten, borstels en sponjes
- Cone in combinatie met Monello mezzo
- Gyeon Tire
- Collinite 845

Enkele sfeerimpressies:
20170417_135701.jpg
20170417_135718.jpg


Bescherming
Nu alles (zo ver mogelijk) netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat de auto weinig gereden wordt, heb ik voor de Collinite 845 gekozen. Deze wax geeft altijd een mooie en warme look. De lak heb ik ontvet met de Nanolex EX. Wat een heerlijk spul is dat zeg. Hierna de hele auto voorzien van de wax.

Ramen:
- De ramen zijn eerst gepolijst met Monello Mezzo op een Oranje Monello pad (5.5")
- Naderhand is al het glas gepolijst met Nanolex glas polish op een Gele Monello pad (5.5")
- Ramen onvet met Nanolex EX.
- Als laatste de ramen gereinigd met Nanolex Glass cleaner.

Helaas zaten er op de zijramen verschillende krassen die er niet meer uit te krijgen waren. Hier genoegen mee genomen. Glas is immers toch niet op te knappen.

Chroomwerk & metalen:
Chroomwerk aangepakt met behulp van Great Lion & Mothers Mag - Alu Polish

Raam softtop:
Het raam in de softtop behandeld met Mother Plastic Polish in combinatie met de Dap900 V3 en kleine groene polijstpad.

20170417_160615.jpg
20170417_162943.jpg


Interieur:
- Binnenkant van de ramen behandeld met Nanolex Glass cleaner. Mooi product trouwens!
- Dashbord en deuren zijn allemaal bekleed met leder. Daarom de mothers leather tech set erbij gepakt en alles goed gereinigd en in de conditioner gezet.
- Stoelen behandeld met een de mothers leer reiniger en vervolgens in de Mothers conditioner gezet.
- Binnenkant uitgezogen met de Miele stofzuiger van moeders.
- De niet leder delen behandeld met Poorboys natural look.

Softtop:

De softtop kon ook wel een behandel gebruiken. De softtop heb ik gereinigd met de 303 soft top cleaner en verschillende zachte en iets hardere borstels. Vervolgens met de extractor alles schoon gezogen. Het dak is nu weer schoon. De softtop was helemaal groen verkleurd. Let goed op de schone bovenkant en de vieze groene onderkant.

20170417_104816.jpg


Dit was het zo ongeveer wel denk ik. +/- 32 uur mee druk geweest.

Eindresultaat:
LMR50201.JPG
_4250233.JPG
_4250230.JPG
_4250228.JPG
_4250227.JPG
_4250225.JPG
_4250221.JPG
_4250219.JPG
_4250218.JPG
_4250213.JPG
_4250211.JPG
_4250210.JPG
_4250209.JPG
_4250208.JPG




Groeten!
 
Super detail! Rood is een heerlijk dankbare kleur, wat de detail en het resultaat gelijk ook een stuk fijner maakt haha.

De krassen van het schuurpapier korrel 3000 waren er zeer moeilijk uit te polijsten. Dit ben ik niet gewend. Meestal gaat dat zeer makkelijk. Geen idee hoe dit komt. Soms moest ik wel 7! hits maken voordat de lak weer iets in redelijk staat was.
Gebruik je hetzelfde schuurpapier als normaal? En zou het niet kunnen komen omdat het op een uni-lak is? Dat een uni-lak misschien toch iets heftiger reageert op wetsanden dan een normale lak?
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Mooi werk. Hoop nu dat de eigenaar wel een emmer, mitt etc heeft bijgekocht?

Heb je het dak nog beschermd met iets?

Dak is niet beschermd. Auto staat echt altijd verwarmd binnen. Ik verwacht dat er binnen niet al te lange tijd een nieuw dak op komt. Op sommige plekken wordt die best wel slecht.

Petje af. Mooi resultaat. Had je na een hit of 4 niet zoiets van:"komt dit wel goed"?

Ik had er op gegeven moment redelijk hard hoofd in. Na 7 hits wat het oké maar nog niet van wauw. Ben op gegeven moment maar gestopt. Je moet ergens de lijn trekken.

Hele mooie detail-job uitgevoerd op een prachtige MG: hulde!
Verslag leest ook makkelijk, en duidelijk met goede foto's.
(die foto van dat wiel, zie die lak: orange-peel in het kwadraat!)

De hele auto was orangepeel tot de 5e macht. verschrikkelijk. Vooral de zijkanten. Op de foto's lijkt de lak in showroomstaat. in het echt zaten er echt wel plekken bij die ik gewoon niet netjes kon krijgen. orangepeel was dan nog zacht uitgedrukt. Ook vaak genoeg spuitbussen nevel tegen gekomen. Hier valt gewoon niet tegen op te boksen.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O en tembaco