• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

microfiber doeken welke en waarom

turbulence

Detailing rookie
18 mei 2008
248
0
omdat ik wat extra doeken erbij wil hebben ben ik even de webshop ingedoken, maar vraag me af, wat is nu goed en waarom is dat goed?

zoek gewoon paar GOEIE doeken voor afwerken en uitpoetsen van wax,sealant,glaze etc

heb al wat blauwe doeken liggen van boyd welke ik qua prijs/kwaliteit verhouding erg fijn vind, dus twijfel om daar nog wat van aan te schaffen of paar doeken bij tim.

wat voor verschil zal er uberhaupt zitten tussen de doeken?

je hebt:

* Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber Towel € 12,99

* Mothers Wax Polishing Cloth - 40,6x40,6cm € 11,00

* Poorboys World Deluxe Mega Towel 39x39cm € 5,99
* Poorboys World Ultra Mega Towel - 39x39cm € 5,99
* Poorboys World Mega Plush - 39x39cm € 5,49
* Poorboys World Work Towel - 39x39cm € 4,99
* Poorboys World Mega Mega Plush - 40x68cm € 6,99

* Cobra Blue All Purpose Microfiber Towel € 3,75
* Cobra Microfiber Detail Cloth Bulk € 5,99
* Cobra Super Plush Deluxe Microfiber Towel € 6,49

zal er vast nog wel 1 of 2 vergeten zijn, maar goed..

wat verklaart nu het prijsverschil tussen de diverse doeken, en is die meerprijs te rechtvaardigen? Gezien de enorm goeie ervaringen met poorboys was ik daar al direct bij aan het kijken, maar die maken de keus er niet makkelijker op gezien het feit dat de meeste doeken qua omschrijving overeekomen en er op prijsniveau ook weinig tot geen verschil in zit.

de cobra doeken lijken erg veel op de b-polished doeken die ik nu ook heb... paar zijn nu redelijk vies, dus die gebruik ik voor de vieze klusjes maar zoek dus paar GOEIE doeken erbij voor echt het napoetsen en afnemen residu
 
Ik gebruik veel de doeken van Cobra Deluxe Jr.
Heerlijk zacht aan de ene kant met lange microfiber vezels, aan de andere kant korte vezels. :heart_eyes:

Vergeleken met de doeken van Meguiars, de Supreme Shine Microfiber voelen deze aan als schuurpapier ]-0
Dus die gebruik ik nog alleen voor het 'vuile werk'.

Ik geloof dat ik ergens Stimpy8 een schema of een hele uitleg had wat betreft de samenstelling van de microfiber doeken.
Doeken die een 70/30 of een 80/20 verhouding hebben, kun je het beste gebruiken.

Patrick
 
nicknameless zei:
Ik geloof dat ik ergens Stimpy8 een schema of een hele uitleg had wat betreft de samenstelling van de microfiber doeken.
Doeken die een 70/30 of een 80/20 verhouding hebben, kun je het beste gebruiken.

Patrick

thanx. dat had ik ook al eens ergens gelezen ja, maar goed, tim heeft nergens die verhoudingen staan, en wil hem ook niet vragen te kijken wat er op al die soorten staan..

maar die Cobra zit qua prijs er ook mooi tussen in, gemiddeld zit je dan voor een doek op zeg 6 euro, maar wat is dan doorslaggevend in een keuze maken tussen bijv een cobra, megs of poorboys doek
 
Ik heb een stapeltje Protec MF doeken bij Tim gekocht, deze zijn stevig en goed voor het verwijderen van cleaner en polish ed.

Daarbij wat DMT en de grotere DMMT, dit zijn heerlijke doeken, echt super! Deze zijn heerlijk zacht en hebben een korte en lange kant. Ideaal voor het uitwrijven van Wax, en voor gebruik met QD etc.Top doeken!

Verder nog wat microvezel 'dweilen' van de Wibra, deze zijn zeker niet slecht voor de prijs! De kleine (elastische) MF doekjes van de Action vallen weer wat tegen, die zijn meer voor de kleine klusjes tussendoor, waar je de goede doeken niet voor wilt gebruiken... (ik koop ze niet meer, dan is de Wibra 'dweil' een stuk beter).


Action...................:star
Wibra 'dweil'...........:star :star 1/2
Protech.................:star :star :star
Poorboy's DMT........:star :star :star :star
Poorboy's DMMT......:star :star :star :star :star
 
zit er onderling nog verschil tussen de Deluxe Mega towel en de Deluxe mega mega towel?

buiten de maat om gezien dan? zelfde materiaal/samenstelling?
 
Is hetzelfde... Ik heb de DMMT een extra ster gegeven vanwege de fijne maat. De DMT is ook handig voor QD werk en zo, maar voor wax vind ik die grotere maat heerlijk. Ik ga m'n doeken steeds verder aanvullen met de DMT/DMMT denk ik... Ze zijn ook mooi afgewerkt, geen scherpe/harde randjes, geen irritante labels... Gewoon helemaal GOED! :cool:
 
Sven S8 zei:
Is hetzelfde... Ik heb de DMMT een extra ster gegeven vanwege de fijne maat. De DMT is ook handig voor QD werk en zo, maar voor wax vind ik die grotere maat heerlijk. Ik ga m'n doeken steeds verder aanvullen met de DMT/DMMT denk ik... Ze zijn ook mooi afgewerkt, geen scherpe/harde randjes, geen irritante labels... Gewoon helemaal GOED! :cool:

tsja...

duidelijk, mij heb je overgehaald haha... :D :)^
 
Daar ga je niet mis mee, en ze zijn een stuk vriendelijker geprijsd dan de Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber Towel. ;)
 
Ik heb van de week de DMT (koraal) gebruikt om de Natty's uit te wrijven. Een heerlijke doek. Hoewel ik de Mega Plushes (Poorboys) ook hele fijn vind en op het eerste gezicht niet veel verschil zag, merk je bij het gebruik dat de DMT toch nog zachter is. Tip: neem de grote (DMMT), dan heb je altijd nog een 'schoon' stuk. Waarschijnlijk had ik de Natty's soms te dik aangebracht en werd de kleine doek een beetje 'verzadigd' met wax tijdens het uitwrijven. En ik heb al niet de grootste auto hier op het forum
 
Ik ben helemaal weg van de Cobra-doeken. Hierbij een index van Cobra:

mfchart9-28-06.jpg


Er mist in ieder geval één doek in bovenstaand overzicht en dat is de nieuwe Cobra Supreme Buff 530 Microfiber Towel
Verder heb ik onlangs als extraatje de Poorboy's World Deluxe Mega-Mega Towel - Groen -40x68cm van Tim mogen ontvangen. Ook een heel fijne doek om mee uit te poetsen mede door de grootte ook voor grotere delen te gebruiken net als de SB530.

Voor buffing en quick detailing gebruik ik verder de Cobra Super Plush Deluxe (Jr.) Microfiber Towel en Cobra Edgeless Microfiber Polishing Cloth - Indigo
De Indigo gebruik ik puur voor het afnemen, de SP Deluxe voor uitwrijven net als de SB530 en DMMT.

Mijn eerste kennismaking met microvezel doeken was met die van Meguiars, heerlijk zacht en redelijk dik, maar ik vind ze niet lekker werken omdat ze strepen achterlaten, niet lekker uitwrijven en om één of andere reden altijd uit mijn handen schieten (ze blijven hangen op de behandelde plekken, waardoor mijn hand telkens uitschiet). Daarnaast zijn het de enige doeken die ik niet goed schoon krijg, zelfs niet met de zogenaamde Rejuvenator middeltjes die hiervoor te krijgen zijn.
 
Had bij mijn laatste bestelling ook een DMT van Poorboys zitten.
Werkt fantastisch....

Als m'n 3M doeken versleten zijn komen er allemaal DMT doeken voor terug...
 
Verder nog wat microvezel 'dweilen' van de Wibra, deze zijn zeker niet slecht voor de prijs! De kleine (elastische) MF doekjes van de Action vallen weer wat tegen, die zijn meer voor de kleine klusjes tussendoor, waar je de goede doeken niet voor wilt gebruiken... (ik koop ze niet meer, dan is de Wibra 'dweil' een stuk beter.


De dweilen van de action en de wibra zijn naar mijn idee beide hetzelfde action 80% -20% kost 95cent en de wibra 70% -30% kost 1,49 beide zijn blauw en dezelfde afmetingen van hetzelfde merk Mascot
 
Sven S8 zei:
Is hetzelfde... Ik heb de DMMT een extra ster gegeven vanwege de fijne maat. De DMT is ook handig voor QD werk en zo, maar voor wax vind ik die grotere maat heerlijk. Ik ga m'n doeken steeds verder aanvullen met de DMT/DMMT denk ik... Ze zijn ook mooi afgewerkt, geen scherpe/harde randjes, geen irritante labels... Gewoon helemaal GOED! :cool:
Bestel je volgende keer eens een Ultra Mega Towel mee..

Je zal verbaasd zijn..8d
 
Ja, dat geloof ik direct. Verschil is dat de UMT aan weerszijden lange vezels heeft, de DMT heeft één korte en één lange kant, en is afgewerkt met een zachte zijden rand. ,^^

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Zal er ook wel eens een UMT bij doen. Maar de verschillende kleuren van de DMT/DMMT vind ik ook wel handig... Zo kun je je nooit vergissen welke doek je pakt. :)
 
kooijtje2 zei:
Sven S8 zei:
Verder nog wat microvezel 'dweilen' van de Wibra, deze zijn zeker niet slecht voor de prijs! De kleine (elastische) MF doekjes van de Action vallen weer wat tegen, die zijn meer voor de kleine klusjes tussendoor, waar je de goede doeken niet voor wilt gebruiken... (ik koop ze niet meer, dan is de Wibra 'dweil' een stuk beter.


De dweilen van de action en de wibra zijn naar mijn idee beide hetzelfde action 80% -20% kost 95cent en de wibra 70% -30% kost 1,49 beide zijn blauw en dezelfde afmetingen van hetzelfde merk Mascot


Kooijtje, voortaan ff quoten aub, da's wat duidelijker... ;)


De doeken van de Action en de Wibra dweilen die ik heb zijn zeker niet hetzelfde. Ten eerste zijn de Wibra 'dweilen' een stuk groter, ten tweede zijn ze niet zo elastisch (hinderlijk bij poetsen) als de Action doekjes, ten derde voelen ze anders (beter) aan, ten vierde blijven ze mooier en zachter na herhaald gebruik, ten vijfde nemen ze veel makkelijker af bij het uitpoetsen...

Toch wel wat verschillen dus.... ;)
 
Heb ondertussen gemerkt dat de dweilen van de Action een stuk minder kunnen opnemen dan de Meguiar's MF doeken. Gebruikt dus Action doeken alleen maar voor klusjes zoals kleien e.d.
 
Sven S8 zei:
Kooijtje, voortaan ff quoten aub, da's wat duidelijker... ;)


De doeken van de Action en de Wibra dweilen die ik heb zijn zeker niet hetzelfde. Ten eerste zijn de Wibra 'dweilen' een stuk groter, ten tweede zijn ze niet zo elastisch (hinderlijk bij poetsen) als de Action doekjes, ten derde voelen ze anders (beter) aan, ten vierde blijven ze mooier en zachter na herhaald gebruik, ten vijfde nemen ze veel makkelijker af bij het uitpoetsen...

Toch wel wat verschillen dus.... ;)


Dan haal jij toch andere bij de action als ik mijn collega kwam ook al met andere doeken aan ik haal ze in Roosendaal en ze zijn echt exact hetzelfde ook kwa afmeting en kleur.Net toch nog even nagemeten het verschil is bijna 1 cm :rules Sorry voor de kreukels de vrouw wilde de doeken niet strijken:|~*

DSCF0063-1.jpg
 
De collectie wisselt inderdaad nogal bij de Action... Ze hebben soms handig spul, maar de kleinere (elastische) MF doeken zou ik laten liggen, die vallen erg tegen na een paar keer wassen.

Sowieso zijn de kwaliteitsdoeken als de DMT/DMMT etc. véél beter voor het fijnere werk. Maar voor het vuilere werk, waar je de goede doeken niet wilt gebruiken, zijn die Wibra dweilen niet slecht.