• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

micromarring en sticky paint

kendo

Detailing addict
28 jul 2011
88
52
Ik ben weer bezig met de metallic zwarte Suzuki Ignis van mijn tante. En ik loop weer tegen het zelfde probleem aan als vorig jaar. De linker zijkant wil gewoon niet polijsten. De motorkap, voor spatborden en de rechterzijkant gingen redelijk eenvoudig

Ik ben momenteel bezig met een metallic zwarte Suzuki Ignis van een tante. Ik heb deze vorig jaar al eens een full detail gegeven. Dat ding zat destijds onder de krassen, swirls en vogelpoepvlekken.
Ik ben 3 lange dagen bezig geweest om alleen het exterieur weer toonbaar te krijgen. Hij heeft toen een volledige Inizio, Mezzo, finale behandeling gehad en afgemaakt met blackhole, EXP en Natty's Red.

Op de dag van aflevering nog even snel met Spray & Wipe en een microvezel de laatste stofjes voorzichtig weggepoetst, maar tot mijn grote schrik zat overal waar ik geweest was met de S&W en microvezel, een waas van ragfijne krasjes. Mijn tante heeft het niet eens gezien en was superblij met het behaalde resultaat, want de Ignis had er nog nooit zo bij gestaan. Maar het bleef mij toch bezig houden.

Afgelopen vrijdag kreeg ik de Ignis dus weer voor een full detail.(het hele jaar is er dus niets meer aan gedaan) en zo kreeg ik hem binnen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De hele auto ziet er dus zo uit }:)w :roll

De schade lijkt erg maar wanneer je goed kijkt zijn het enkel wasswirls en poets krasjes van bv. een zeemleer. Ik heb vorig jaar zelf gezien hoe makkelijk het is om zo'n waas van microkrassen te veroorzaken.

Deze keer besloten om de SSR serie van PBW te gebruiken, omdat de monello lijn me de laatste tijd alleen maar tegen werkt(klonteren, verstoffen niet willen uitpoetsen etc.) En daarna afwerken met Blackhole en Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845.

Eerst gefoamed en gekleid met Autofinesse en Mothers klei.

Ik ben begonnen met SSR3 op geel nadat een testspot met SSR2 op wit niets uithaalde. En afgebouwd met SSR2 op wit en SSR1 op zwart.
Het viel me meteen op hoe moeilijk het is om ook maar enige correctie te krijgen, zelfs met SSR3 op geel, maar hoe makkelijk het is om een waas van micromarring te veroorzaken wanneer je even te hard met een microvezel veegt.
Ik gebruik Deluxe mega towels van poorboys voor het polijstresidu en Velvet smooth doeken voor de blackhole en wax om daarna uit te buffen met microsuede doeken. Maar zelfs na het buffen met de microsuede , is er nog hier en daar micromarring aanwezig. Ik krijg dat met geen mogelijkheid weg.

Zijn er nog tips om micromarring zo veel mogelijk te voorkomen?



De motorkap, voor spatborden en rechter zijkant heb ik redelijk eenvoudig af kunnen ronden. Maar eenmaal aangekomen bij de linker zijkant, begonnen de problemen van vorig jaar weer te dagen.
Ik merkte meteen bij het verdelen en inwerken van de SSR3 op geel al dat het de pad wat stroef ging. En bij standje 4/5 voelde je, dat de pad steeds langzamer ging draaien. En je kon duidelijk zien dat het residu eigenlijk meteen na het passeren van de pad uitharde. Bij het uitpoetsen was het net alsof ik over de kleverige kant van een stickervel aan het vegen was. Het residu wou pas wijken na een shitload aan Spruzzo en heleboel brute kracht. Tegen de tijd dat ik het residu weg had , had ik meer swirls en krassen getrokken dan dat er in het paneel zaten toen ik begon.

Ik ben toen gaan twijfelen aan mijn mijn materiaal, maar gelukkig heb ik al mijn pads dubbel of driedubbel. Dus andere pads gepakt en weer geprobeerd. De droge pad eerst geprimed met S&W en daarna de zelfde handeling uitgevoerd met SSR3 op geel. En weer het zelfde probleem. Sterker nog bij elke mogelijke combinatie van pads en de SSR lijn, zijn deze problemen aanwezig. Dus ik dacht het ligt aan de SSR. Dus toen de pads gewassen en de monello lijn gepakt. Maar zonder succes. De hele linker zijkant wil niet machinaal polijsten. Ik heb voor de grap de achterklep toen maar eens gepakt. En de SSR3 op geel vloeit meteen mooi over het paneel en na een tijdje inwerken geeft het een mooie olieachtige film die je er bij wijze van spreke zo af kan blazen.

Dus er is iets mis met de linker zijkant, ik heb al gezien dat de linkerkant is overgespoten, maar zo ook de rechterkant en de motorkap, maar die gaven geen problemen.
Is dit een gevalletje sticky paint / niet goed uitgeharde blanke lak ? .................en is er nog iets aan te doen, of moet ik de handdoek maar in de ring gooien en gewoon de panelen met de hand een beetje afwerken en in de wax zetten?
 
Heb je de Microfiber cutting pads van CC al eens geprobeerd? Deze zijn naar het schijnt goed voor Sticky Paint.

Linkje:-"

https://www.Carclean.com/product/Carclean_nl/DA_Microfibre_Cutting_Disc_160mm_6inch_DAMFCD6_102250

Grtz

Stephan
 
Probleem zit m denk ik niet in je polijstmiddel of pads, lak is daar te zacht/gevoelig om fatsoenlijk te detailen, laat staan onderhoud uitvoeren (wassen/drogen).
Vaak is hierop met een superlichte combi al veel correctie te halen, alleen trek je bij het afnemen de swirls er weer in.
Oppassen met grove combi's, haalt weinig uit, en je maakt het vaak nog veel erger.
Beter een hitje extra met een lichte combinatie doen (mijn voorkeur)
Moet zeggen dat ik het op een metallic lak nog niet ervaren heb, meestal is het een unikleur die me zit te plagen.

Ik heb het dit weekend zelf ook weer ervaren bij een auto.
Wist dat hij unizwart was, en de eigenaar zei al dat er een hele grauwe waas op zat, dus ik had al een vermoeden wat me te wachten stond.
Ook zeer ruim de tijd genomen om wat testspots te doen, maar uiteindelijk na wat overleg her en der toch maar met de rotary gefinishd, want met de excenter wilde gewoon totaal niet.
Vooral het afnemen was vervelend, net wat je zegt, vrij stroef.
Gebruik wat detailspray, en doeken met korte vezel, lange vezels maken het erger...
Uiteindelijk een finish bereikt die grotendeels naar tevredenheid was, en een zeer acceptabele correctie kunnen bereiken.

Dit was roterend na 2 hits Finale op een zwarte CCS pad (Kompressor maakte lichte hologrammen).
1e hit vrij vlot gepolijst, en 2e hit rustig aan gedaan, langzaam opbouwen naar 12-1300 RPM en zo ook gestaag weer terug naar 600 met minimale druk, en heel voorzichtig afnemen.
Doek netjes opvouwen, en ook geen plooien of prop van maken, krijg je ook weer nieuwe swirls/marring van.

20120818_081342.jpg


Dibbuz heeft er afgelopen week ook nog iets over gepost, ik zoek het ff voor je op.
 
Dibbuz zei:
Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent.

Zacht is trouwens niet het goede woord maar gevoelig, tot het idiote af gewoon.
Microfiber doeken met open pluis zijn prima TOT de laatste polijststap dan zijn gesloten doeken beter zoals de Ultimate Wipe.
Nadeel is dat ze minder opnemen, suede hoef je niet eens te proberen dat neemt veels te weinig op, maar zijn wel beter dan open pluisdoeken.
Of je die nou van Monello hebt of elk ander merk dat maakt niet uit, je hebt er problemen mee.

Klopt ook dat je bij een aantal uni zwarte lakken beter roterend kan finishen dan excenter.
Van de week hier een uni zwarte BMW1 serie gedaan waar het wel bij ging maar we hebben ze ook gezien dat het niet ging.
Je creert dan hele lichte marring en roterend hele lichte hologrammetjes die vaak door de olien nog niet eens zichtbaar zijn (later wel).
Hele lichte hologrammen vallen minder op dan de ultra licht marring en dan is roterend gewoon een beter resultaat en dan moet je de lichte hologrammen gewoon accepteren.

Het is gewoon een probleem waar iedere detailer moeite mee heeft hoe goed die ook is dus maak je niet te sappel.
Zet er dan ook geen lamp meer op want je word kippig van het gluren en je kan er toch weinig aan doen.

Let wel, bovenstaand gaat grotendeels over unilak, dus wellicht zal zijn mening mbt tot jou verhaal iets anders zijn.
Anders stuur je m ff een pm'etje..
 
Het klopt allemaal Eelco. Ik heb een kleine, 4" zwarte pad gepakt met SSR1 en op standje 3 met weinig druk op de DAP500, een aantal hits succesvol kunnen afronden. Het afnemen ging nog steeds een beetje stroef, maar niet zoals een dag eerder toen het echt begon te klonteren. Ik gebruik eigenlijk altijd de korte kant van de microvezeldoeken. Ik heb gemerkt dat de Megs doeken hun werk behoorlijk goed doen. En ik had er Spray & Wipe bij staan voor de moeilijke plekjes.
Ik ben nu zeer licht te werk gegaan en na een aantal hits toch redelijk tevreden. De correctie van krassen was minimaal maar de vervelende swirls en micromarring waren daarna verdwenen.
Misschien toch nog maar eens een rotary erbij voor dit soort werk.

thanks! :)^