• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn beginnerscollectie ;)

XanderH

Detailing rookie
7 okt 2008
55
0
Ook maar eens wat foto's van mijn "collectie" neerzetten hier:

full.jpg


Mijn krat

full.jpg


Zonder het kleine kratje. Inhoud (min of meer v.l.n.r.v.b.n.o):

- Supa Snow Foam
- Meguiars Carpet & Interior Cleaner
- Meguiars Quick Detailer
- Meguiars NXT Glass Cleaner
- Valma Glassclean (bijna op, vandaar de NXT ;) )
- Poorboys APC
- Mengsel van PB APC in een oude Valma Glassclean spuitfles
- Meguiars Gold Class Shampoo
- Meguiars Gold Class Liquid Wax (2x, waarvan één vrijwel leeg)
- Meguiars ScratchX
- Meguiars Gold Class Trim Detailer
- Meguiars Gold Class Odor Eliminator
- Autobrite Foam Kit Heavy Duty voor Kärcher
- 2 flesjes daarbij
- Een stukje Meguiars Clay (zat bij de QD)

full.jpg


Doeken van boven naar onder:
(eerst de doeken die vuil mogen worden: )
- Meguiars Duo-Fiber Glass Towel (maak tussen het wassen door vrij vaak mijn ruiten schoon, dan wordt die doek echt smerig :p)
- Gold Class Supreme Shine Microfiber Towel (voor uitvegen wax)
- 2x Poorboys World Deluxe Mega Towel Koraal (ook voor wax uitvegen)
(en dan de doeken die vrijwel niet vuil worden: )
- 2x Poorboys World Deluxe Mega Towel Groen (nawrijven na het afnemen van de wax of na het drogen)
- Meguiars Ultimate Wipe Edgeless poetsdoek (ook)
- Meguiars Water Magnet Microfiber Drying Towel

Rechts nog een paar sponzen (tsjah, sorry, ik kan niet wennen aan die washandschoenen - die ligt er één onder trouwens - en swirls vallen echt wel mee, na foamen, met 2 emmers en mijn natte wasstijl (ik wring mn sponzen vrijwel niet uit. :p). Ook zie je nog een paar applicator pads.

full.jpg

Onder de doeken zitten nog wat andere doekjes verstopt trouwens: Een stapeltje simpele microfiber doekjes van de AH (die ik eigenlijk nooit meer gebruik) en een paar Spontex doeken, die laatste heb ik altijd één in de auto liggen om 's ochtends de ruiten even droog te vegen.

Ben zelf wel tevreden met mijn set zo. :) Ik mis vrijwel alles tussen wassen en waxen in, maar een "full detail" is me al genoeg werk nu. Daarnaast is polijsten op mijn auto vrij zinloos geloof ik, er zitten vrijwel geen fijne krasjes in. Wel grotere krasjes, deukjes en steenslagputjes trouwens, zolang die toch het meeste opvallen ga ik niet meer moeite doen... rofl Heb ook genoeg pads en doeken om in een weekend 2 auto's te doen zonder tussendoor doeken te moeten wassen of te moeten wachten tot ze droog zijn. Alleen misschien eens een keer een extra glass towel bijhalen, die wordt wel het snelste vies van allemaal... (ben er trouwens wel achtergekomen dat die weer snel en mooi schoon wordt in een mengsel met Wolfgang Polishing Pad Rejuvenator, mijn laatste aanwinst)

Iemand nog op en/of aanmerkingen? Het enige waar ik eigenlijk niet helemaal tevreden over ben is de Meguiars Trim Detailer, het wordt net iets te snel weer terug wit. Maar ik heb ook pas sinds gisteren de APC en dus de mogelijkheid om het kunststof goed schoon te maken, dat scheelt hoop ik al een hoop...
 
Mooie beginnersverzameling hoor! Lekker veel doeken.. Die heb je inderdaad nooit genoeg! Alleen die sponzen............. :rules ]-0

Als je de washandschoenen niks vind kun je misschien eens kijken naar 'The Bone' van Cobra als alternatief! ;)
 
Ah, dat is die mooie pluizige witte spons die ik af en toe op foto's hier tegenkom. Dat zou wel een mooi alternatief zijn ja!

Maarja, van de andere kant, wat is er mis met mijn sponzen als ze toch geen swirls achterlaten? :p Dat foamen scheelt wat dat betreft echt een stuk.

En doeken idd nooit genoeg. Ik doe wel eens 2 auto's (eigen en die van mijn ouders) op 1 dag en dan hebben de doeken tussendoor geen tijd om goed te drogen... Maar daar heb ik nu weinig last meer van. Ja, de water magnet neemt heel wat minder water op de 2e keer, maar dan is het ook genoeg om er even achteraan te gaan met een MF-doekje...
 
Mooie collectie.
Ik ben gek op die pb microfibers :heart_eyes:

XanderH zei:
Ah, dat is die mooie pluizige witte spons die ik af en toe op foto's hier tegenkom. Dat zou wel een mooi alternatief zijn ja!

Maarja, van de andere kant, wat is er mis met mijn sponzen als ze toch geen swirls achterlaten? :p Dat foamen scheelt wat dat betreft echt een stuk.

En doeken idd nooit genoeg. Ik doe wel eens 2 auto's (eigen en die van mijn ouders) op 1 dag en dan hebben de doeken tussendoor geen tijd om goed te drogen... Maar daar heb ik nu weinig last meer van. Ja, de water magnet neemt heel wat minder water op de 2e keer, maar dan is het ook genoeg om er even achteraan te gaan met een MF-doekje...
Ik gebruik ook nog wel eens een spons.
Ik heb hem gekocht om velgen ermee te doen.
Doordat mijn velgen toch altijd in de wax staan, heb ik wel genoeg aan een spons en shampoo om ze schoon te krijgen.
 
XanderH zei:
Maarja, van de andere kant, wat is er mis met mijn sponzen als ze toch geen swirls achterlaten? :p Dat foamen scheelt wat dat betreft echt een stuk.

Probeer je een beeld erbij te vormen hoe het vuil tussen spons en je lak eruit ziet en wat er gebeurd als je hiermee een wrijvende beweging gaat maken. Gewone sponzen die geen swirls maken bestaan niet...
 
Dit wilt niet zeggen dat je met een mitt geen swirls maakt..

In feite zou het vuil zich bij een sheepskin mitt kunnen "verbergen" in de diepte van de vacht .Dit haal je er dus niet zo makkelijk uit met te spoelen in je emmer met proper water..?
Een spons zou het vuil op het oppervlak houden en dus swirls creëren ,maar als je dan spoelt ,dan komt het vuil op het oppervlak makkelijker los omdat het dus niet "verborgen" zit..?

Normaal gezien haal je met foamen het grootste deel van het vuil weg en is wassen met een spons en de 2 emmer methode een stuk veiliger en het "gewone" 1 emmer en spons verhaal.

Iedereen heeft zijn ding ,en compleet swirl vrij wassen bestaat niet anders waren al veel detailers werkloos. ;)
 
Xizer zei:
Probeer je een beeld erbij te vormen hoe het vuil tussen spons en je lak eruit ziet en wat er gebeurd als je hiermee een wrijvende beweging gaat maken. Gewone sponzen die geen swirls maken bestaan niet...

Maar zo verschrikkelijk veel vuil komt er helemaal niet vanaf, als hij goed in de wax staat en ik er eerst met de foamlans overheen geweest ben... Ik kan na het wassen de bodem van mijn vuilwateremmer nog steeds zien.

Scheelt misschien dat ik veel water gebruik, mijn schoonwateremmer (10L) gaat toch minstens 2x leeg tijdens een wasbeurt...

Maargoed, 'geen' was inderdaad niet het goede woord, laten we het bij 'weinig' houden. En ik bestel wel een paar van die The Bones tegen de tijd dat mijn huidige sponzen aan vervanging toe zijn hoor, heb alleen niet het idee dat ik daar erg veel haast bij moet gaan maken nu... (ik gebruik al best een tijdje sponzen namelijk. ;) )
 
Misschien overtuigen onderstaande foto's je om géén spons meer te gebruiken...

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

271ia2.jpg


Waarom wél een washmitt of The Bone, de witte spons die je bedoelt.

wassenafb41ue9.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Maar goed, ieder z'n ding. ;)
 
Ach die plaatjes zijn wel érg overdreven. Ik ben heel erg tevreden met mijn mothers washmitt, maar daar kunnen ook best vuiltjes in blijven zitten. Vooral hoekige, stekelige vuildeeltjes blijven gemakkelijk haken achter die washmitts. Als je dan flink over je lak gaat....
 
Ik geloof volledig dat het beter kan dan met een spons hoor, die plaatjes heb ik al vaak genoeg gezien, de uitleg mag je me besparen, ik bén al lang overtuigd. ;)

Ik koop ook wel een keer wat anders. Maar zo lang een spons niet meer swirls maakt dan ze nu doen bij mij kan ik er voorlopig prima mee leven. Als er morgen picofibre doeken op de markt komen die nóg minder krasjes veroorzaken dan de huidige microfibre producten (waar jij kennelijk prima tevreden mee bent?), mik je dan meteen al je huidige spul in de container? Ik niet...
 
Het was niet mijn bedoeling om je een washmitt of iets dergelijks aan te praten of je manier van poetsen af te keuren hoor. Iedereen poetst lekker op de manier die hij zelf als het fijnst ervaart! ;)
 
Zojuist voor de grap eens alleen met de HD-spuit aan de gang geweest...

Eerst ingefoamed met SSF, schuim afgespoeld met de HD-spuit (op min dan wel) en een sopje met GC Shampoo in het reinigingsmiddeltankje en daarna afgespoten. Gaat eigenlijk ook nog wel redelijk. Natuurlijk is het resultaat niet vergelijkbaar met wanneer ik al mijn spulletjes erbij pak, maar ik denk dat mensen me geloven als ik met "Ja, 3 dagen geleden nog een full detail gedaan... Helaas daarna over een zanderig weggetje gereden en een regenbui gehad" aankom. :D

2 auto's, 15 minuten. Niet gek voor 'tussendoor'.
 
Mooie collectie!

En Nicknameless: mooie illustraties! Ik vind het overigens niet overdreven. De weerstand die een spons biedt tegen het oppervlak van je lak is ook veel groter, waardoor een korrel meer in de lak wordt gedrukt dan bij een washandschoen of een microvezelspons!
 
Deze week weer wat nieuwe spulletjes binnengekregen. Iedereen kan weer gerust ademhalen, de sponzen zijn vervangen door "The Bone" van Cobra, wel microvezel, geen handschoen, iedereen blij. ;)

Het totaalplaatje nu:

full.jpg


In het onderste krat is niet zo veel bijgekomen, ik heb wel wat dingen dubbel nu:

full.jpg


Enige nieuwe product is de Spray&Wipe. Leuk die cadeautjes die je hier bij je bestelling krijgt. :p

Wat overzichtelijker:

full.jpg


Kleine kratjes:

full.jpg


En dit moet zo maar voldoen voor de winter. In het voorjaar ga ik eens kijken of ik wat meer aan waxes, sealants en polishes kan gaan doen dan enkel de Meg's GC Liquid Wax. Ik neig naar Poorboy's producten, zoiets:

- SSR1
- Black Hole
- EX Sealant with Carnauba
- Natty's Paste Wax Blue

Vraag me alleen af of dat allemaal nog te doen is met de hand. Misschien dat ik het beter kan inperken tot:
- Polish with Sealant
- Natty's Paste Wax Blue

Of misschien gooi ik het wel over een compleet andere boeg:
- Meg's Step 1
- Meg's Step 2
- NXT Tech Wax 2
en dan aftoppen met de GC Liquid Wax die ik al heb...

Oftewel: Ik weet het niet. :D Tips en adviezen zijn dan ook welkom.

Mijn 'eisenpakketje':
- Grof polijstwerk is niet nodig, de enige diepere krasjes of steenslagputjes die je op mijn auto vindt die gaan ook meteen tot op de grondlak, daar gaat polijsten niet meer voor helpen.
- Lichte swirls zou ik wel graag wegpoetsen, maar dat zijn er niet zoveel. Die krijg ik in principe met de ScratchX al weg.
- Diepe glans
- Makkelijk aanbrengen / afnemen!
- Lang houdbaar

Nouja, ik heb nog een maand of 4 om er over na te denken. ;)
 
Je hebt eigenlijk het antwoord op je vraag al gegeven (beide merken). :)^ Je kan uiteraard alles met de hand doen, maar machinaal gaat denk ik sneller en beter. Ik heb de DAP net binnen, dus moet het zelf nog ervaren. tot nog toe heb ik alels met de hand gedaan.
 
Weer een pakje onderweg:

1x Poorboys World - SSR1 Light Abrasive Swirl Remover - 946ml
1x Poorboys World - Black Hole - 946ml
1x Poorboys World - EX Sealant with Carnauba - 473ml
1x Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 225gr
5x Poorboys World - Microfiber Applicator
5x Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
1x Chemical Guys - Miracle Dryer
1x 3M - 3434 afplaktape - 19mm breed
1x 3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
1x Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr

Nu moet mijn collectie toch wel aardig compleet zijn... :roll :D

Denk wel dat ik op zn minst tot maart/april wacht voordat ik mijn nieuwe speeltjes uit ga proberen, nu ziet mijn auto er na 3km al weer zo uit:

full.jpg


full.jpg


full.jpg


Stom seizoen. :|~*

En ja, ik moet eens kijken of ik die oranje strip netjes in zn geheel van de stootstrips afkrijg. Zo'n missend stukje lijkt ook nergens op. ]-0