• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn beginnerslijst, Tips of opmerkingen?

Acidfever

Detailing rookie
9 mei 2011
10
0
Hallo,

Aangezien ik voorlopig toch nog prive blijf rijden wil ik mijn auto (Saphire Zwart metalic) een flinke opknapbeurt geven.
In de zon heb ik flink last van kringvormige krasjes (swirls?) en dat is natuurlijk 1 van de grotere aandachtspunten. Verder heb ik op de plekken waar de auto regenwater afvoert (sideskirt onder de deuren etc) flink wat doffe plekken die ook aandacht nodig hebben.

Ik heb de beginners post voor exterieur aanpakken handmatig doorgelezen en ben op het volgende lijstje gekomen:

Wassen:
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo (de kleine verpakking van Wolfgang is uitverkocht en de grote vind ik een beetje erg duur)
Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
Mothers Wax - Drying Towel - 50,8x60,9cm

Diep vuil verwijderen:
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)

Reinigen
Poorboys World - Professional Polish 2
Poorboys World - Microfiber Applicator
Monello - White Polishing Euro Foam Hand Applicator

Ik heb voor de Pro Polish 2 gekozen om meteen de swirls aan te pakken. Is dit een idee of toch beter SSR1 oid?
Daarnaast 2 verschillende applicator pads om wat te kunnen wisselen.

Voeden
Poorboys World - Black Hole
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen

Zwarte auto dus dit leek me de beste keuze.

Welke applicator is hier goed voor?

Waxen/Sealen
Na veel lezen heb ik het idee dat sealen voor mij voldoende is.

Poorboys World - EXP Pure Sealant
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel

Of raden jullie toch een wax aan of wax/sealant cominatie voor een donkere auto?
Heb je hier ook een applicator voor nodig?


Bijhouden
Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
Poorboys World - Flesje met sprayer - 250ml

Voor het geval er een vogel je juweeltje besluit te onteren en een klein flesje voor onderweg.
Wat voor doek gebruik je voor dit soort zaken?

Alle input is meer dan welkom!
 
Acidfever zei:
Hallo,
Hallo :),

als je je even voorstelt in het bestemde topic, word je erg welkom geheten door iedereen hier :)



Aangezien ik voorlopig toch nog prive blijf rijden wil ik mijn auto (Saphire Zwart metalic) een flinke opknapbeurt geven.
In de zon heb ik flink last van kringvormige krasjes (swirls?) en dat is natuurlijk 1 van de grotere aandachtspunten. Verder heb ik op de plekken waar de auto regenwater afvoert (sideskirt onder de deuren etc) flink wat doffe plekken die ook aandacht nodig hebben.

Ik heb de beginners post voor exterieur aanpakken handmatig doorgelezen en ben op het volgende lijstje gekomen:


Wassen:
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo (de kleine verpakking van Wolfgang is uitverkocht en de grote vind ik een beetje erg duur)
Meguiar's - Super Thick Microfiber Wash Mitt
Mothers Wax - Drying Towel - 50,8x60,9cm
Niks op aan te merken! allemaal prima producten, BTBM is lekker zuinig en staat bijna gelijk aan de auto bath.



Diep vuil verwijderen:
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
top :cool:

Reinigen
Poorboys World - Professional Polish 2
Poorboys World - Microfiber Applicator
Monello - White Polishing Euro Foam Hand Applicator

Ik heb voor de Pro Polish 2 gekozen om meteen de swirls aan te pakken. Is dit een idee of toch beter SSR1 oid?
Daarnaast 2 verschillende applicator pads om wat te kunnen wisselen.
Heb je een foto van je wagen? en van de swirls? in veel gevallen zul je tekort schieten met de PP2.
voor simpel cleanen van de lak is de PP1 prima. maar voor swirl verwijdering moet je meer richting de SSR serie of voor moderne lakken de monello serie, gaan kijken


Voeden
Poorboys World - Black Hole
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen

Zwarte auto dus dit leek me de beste keuze.

Welke applicator is hier goed voor?
ook prima :cool:
pad kun je de Concourso Gold prima voor gebruiken :)


Waxen/Sealen
Na veel lezen heb ik het idee dat sealen voor mij voldoende is.

Poorboys World - EXP Pure Sealant
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel

Of raden jullie toch een wax aan of wax/sealant cominatie voor een donkere auto?
Heb je hier ook een applicator voor nodig?
ook prima!
als je liever gaat voor 1 product, kun je de EX sealant gebruiken (Zit carnauba toegevoegd).
maar een laagje Natty's blue is wel een topper voor donkere lakken en zal een mooiere wetlook achterlaten.
Pad is de zelfde(wel een 2e) concourso gold prima :)




Bijhouden
Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
Poorboys World - Flesje met sprayer - 250ml

Voor het geval er een vogel je juweeltje besluit te onteren en een klein flesje voor onderweg.
Wat voor doek gebruik je voor dit soort zaken?
Doek kun je prima de Deluxe towel van poorboys gebruiken. andere doeken zijn misschien te hard. ik gebuik op de lak van de auto alleen maar kwalitatief goede doeken.

Alle input is meer dan welkom!
-maak even een welkomsttopic aan in het welkomsttopic :grinning:
post hier (en/of daar) een foto van je wagen met evt de swirls.
-Heb je al een Quickdetailer? om na het wassen de just waxxed look terug te halen? Redmist of QD+ van poorboys is hier echt goed in ;) opbrengen op een mothers padje en
na wrijven met een (3e) Deluxe towel
Overigens heb je je erg goed ingelezen! je product kennis is al van hoge kwaliteit :) :cool:
Succes en veel plezier hier en met detailen
 
Bartezzz zei:
Reinigen
Poorboys World - Professional Polish 2
Poorboys World - Microfiber Applicator
Monello - White Polishing Euro Foam Hand Applicator

Ik heb voor de Pro Polish 2 gekozen om meteen de swirls aan te pakken. Is dit een idee of toch beter SSR1 oid?
Daarnaast 2 verschillende applicator pads om wat te kunnen wisselen.
Heb je een foto van je wagen? en van de swirls? in veel gevallen zul je tekort schieten met de PP2.
voor simpel cleanen van de lak is de PP1 prima. maar voor swirl verwijdering moet je meer richting de SSR serie of voor moderne lakken de monello serie, gaan kijken

nog 1 puntje,
mocht je niet voor volle correctie willen gaan, en alleen een verbetering wilt, dan is de PP2 een topper.
wel zou ik een zwarte pad er bij nemen om na te behandelen voor meer glans. de witte is een cutting pad en zal de glans wat terughouden.
 
Excuses voor het niet voorstellen, heb ik inmiddels gedaan.

Ik heb helaas geen recente foto's maar zal morgen (aangenomen dat het zonnig is) de swirls even op de foto proberen te zetten. Anders kijk ik even of ik het onder TL licht voor elkaar krijg.
 
Bartezzz zei:
Overigens heb je je erg goed ingelezen! je product kennis is al van hoge kwaliteit :) :cool:
Succes en veel plezier hier en met detailen

Ik houd nooit zo van half werk en fora doen al erg hun best om heel veel nuttige informatie te verschaffen. Ik vind het dan oneerbiedig om simpelweg te vragen "maak eens een lijstje voor me".
Beetje jammer wel dat ik me dan vergeet voor te stellen natuurlijk. :schaam
 
Bij deze toch even een poging tot 2 foto's.

De auto is niet heel erg schoon momenteel dus dat even negeren aub. ;)
De foto's tonen waarschijnlijk totale horror voor dit forum.

Foto 1= Achterklep
Foto 2 = motorkap
 
Bedankt voor het posten van de foto's.

deze maken altijd een hoop duidelijk.

het zijn veel swirls maar geen diepe.
dit laatste is "positief".

aan een Dap900 pakket met het monello (Lite) setje ga je die lak weer helemaal strak krijgen :)

oranje met mezzo zal na 1 of 2 hits de swirls kunnen verwijderen.

dat de lak hard is kunnen we je op een bonnetje meegeven, maar hoe hard dat weet nu nog niemand.

er zijn vaker bmw lakken voorbij gekomen die ontiegelijk hard waren.

succes. :)^
 
Ok duidelijk.

Eens even kijken of de tips in een nieuw lijstje kan samenvatten.

Wassen:
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo (de kleine verpakking van Wolfgang is uitverkocht en de grote vind ik een beetje erg duur)
Meguiar's - Super Thick Microfiber Wash Mitt
Mothers Wax - Drying Towel - 50,8x60,9cm

Hier dus geen wijzigingen nodig.

Diep vuil verwijderen:
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)

Ook hier geen wijzigingen nodig.

Reinigen
Poorboys World - Professional Polish 2
Poorboys World - Microfiber Applicator
Monello - White Polishing Euro Foam Hand Applicator

Bovenstaand zal worden vervangen door:

Polishing Power DAP900 Raffini Starterskit - Lite Edition
Deze kit komt met Monello 5.5" Smart CCS Orange, Monello 5.5" Smart CCS White en Monello 5.5" Smart CCS Black pad.

Voeden en sealen doe je dan weer handmatig?
En dus dit alsnog nodig:

Voeden
Poorboys World - Black Hole
Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen

Waxen/Sealen
Poorboys World - EXP Pure Sealant
Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel

Zal wel een prijzig lijstje worden zo, is het wellicht goedkoper om het de eerste keer professioneel te laten doen en daarna met de hand bijhouden?
 
dat zal de lijst dan wel ongeveer worden.

Mocht je de overige stappen ook machinaal willen doen (zoals de meeste van ons)
dan vervang je de hand pads door 2 machine pads (Zwart, rood, blauw of goud allemaal prima.)

Mocht je het te duur vinden.
kun je 2 dingen doen.

of beginnen met een was en onderhoud setje (wassen drogen, sealen en bijhouden) en dan later de dap en overige producten aanschaffen.

je kunt ook

1x maal professioneel laten behandelen (hulp nodig? kun je me PM'n)
en dan later bijhouden maar dan kom je voor het bijhouden op je 1e lijstje uit met PP1 ipv 2. dus veel verschil heeft het niet.
ja 180 euro voor de dap. maar daarmee kun je de auto van de buurman ook een keer doen, en evt toekomstige krassen ook mee verwijderen (helaas is swirl vrij wassen
bijna onmogelijk(wel reduceer baar).