• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn DAP900 v3 starterkit uitbreiden

Nummer1

Detailing addict
11 apr 2016
8
60
Beste hobbyisten/detailers,

Afgelopen week uiteindelijk de eerste stap gemaakt en een DAP900 V3 starterkit besteld. Jammer genoeg het forum pas ontdekt nadat ik mijn eerste twee poetsbeurten achter de rug had. Maar geen ramp, het resultaat mag er wezen. Niet het beste resultaat, maar daar hoop ik na hulp van jullie toch meer uit te halen. Ik heb overal wel een idee wat handig zou zijn en ook staat er heel veel in de stappenplan, maar heb graag ook wat interactie met de leden in dit forum. Altijd leuk om verschillende meningen en ideeën te horen.

Ik heb de 'Volledig Exterieur stappenplan' geraadpleegd en zie dat ik heel wat over het hoofd heb gezien. Ik zal in het kort de stappen noemen die ik heb doorlopen bij de eerste twee auto's die ik heb gedaan. Eerste auto een grijze Volkswagen golf uit 2010. Daar viel het resultaat minder op dan bij de tweede auto. Een zwarte aygo uit 2008.

Wassen
1. De auto afgespoten met een HD reiniger.
2. Twee emmers gevuld met lauw/warm water, één gevuld met auto shampoo van de action.
3. Met een microvezelhandschoen de auto gewassen.
4. Vervolgens met een tuinslang de auto afgespoeld

Polijsten
1. Ben begonnen met de gele pad op de DAP 900v3 en Veloce polijstmiddel van Monello.
2. Nadat er een mooie witte waas en het middel zo goed als uitgewerkt was, met een Peluche Verde doek van Monello.
3. Vervolgens de oranje pad gebruikt met de Mezzo polijstmiddel van Monello. en deze weer afgenomen met doek.
4. Ten slotte met de witte pad en Finale van Monello de laatste keer over de kap. En deze weer afgenomen.

Hier was ik ongeveer 6 uur mee bezig met een in totaal een uur pauze tussendoor.

Nu wil ik graag wat advies van jullie op onderstaande vlakken:

Wassen
Ik heb auto shampoo gebruikt van de action, maar nu zie ik een enorm prijsverschil tussen de shampoo die in de stappenplan wordt aangeraden en de shampoo van de action. Kan iemand mij vertellen of de shampoo van de action ook prima werk doet of zit in de shampoos die hier worden aangeraden, spul dat je lak beschermt?
Indien de overstap nodig is, welke shampoo raden jullie mij dan aan?

Kleien
Nu ben ik er dus achter gekomen, dat ik had moeten kleien voordat ik begon met polijsten. Dus heb inmiddels klei geregeld. Maar moet dus nog een klei spray hebben o.i.d. om met de klei te wassen.
Mijn eerste vraag, is een klei spray echt nodig? Of kan je prima met een beetje water en shampoo ook aan de slag? Lees in de stappenplan dat niet alle klei daar tegen kan, maar zou graag andermans ervaringen willen lezen.
Indien nodig, welke klei spray raden jullie mij aan.

Polijsten
Bij het polijsten ging het aardig goed, al had ik soms het idee dat ik te weinig polijstmiddel gebruikte. Maar waar ik vooral mijn twijfels bij had, was de druk die ik uitoefende op de DAP. Ik drukte niet hard, liet vooral de machine het werk doen, maar bijvoorbeeld bij de lichtere krassen oefende ik wel wat druk uit op de plek en bleef ik ook langer hangen op de plek. Min of meer hielp het wel, maar kan niet zeggen of dat te maken had met de druk en de duur dat ik op die plek bleef hangen.

Voeden
Ik kan hier nog wel enige kennis en kunde van gebruiken. Ik begrijp dat dit zorgt voor de hoge glans in de lak. Dit miste ik enigszins wel bij mijn eigen auto (zwarte aygo). De kleur zwart kon naar mijn mening toch wel meer uitblinken. Welk voeding is een goede om als starter mee te beginnen?

Wax
Hoe zit het met de wax? Is dit echt alleen bescherming? Zo ja, voor hoelang. Of is het ook weer net dat stukje extra glans dat je aanbrengt? Aangezien het polijsten en voeden al voor glans zorgt.


Resultaat eerste keer poetsen:

2v96xqb.jpg


vd1xn8.jpg


168fxpl.jpg


11gngis.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: David
Mijn eerste vraag, is een klei spray echt nodig? Of kan je prima met een beetje water en shampoo ook aan de slag?

Is wel zeer zeker aan te raden, zorgt ervoor dat de klei beter kan gleiden. Denk bv aan merken zoals Poorboys Spray en Whipe of Quick Detailer van Meg's


Wax
Hoe zit het met de wax? Is dit echt alleen bescherming? Zo ja, voor hoelang. Of is het ook weer net dat stukje extra glans dat je aanbrengt? Aangezien het polijsten en voeden al voor glans zorgt.

Wax is niet alleen bescherming, bepaalde waxen geven ook een mooie diepe glans.
De standtijd is verschillend per wax, maar gemiddeld 2/4 maanden.
Je kunt dit wel verlengen door het te combineren met een sealant en dan te toppen met een Wax.

Bij het polijsten is het ook de combo tussen polijstmiddel en welke pad je gebruikt.
Polijstmiddelen hebben verschillende slijpgraden zeg maar.
Welke heb jij gebruikt toen je bent begonnen met polijsten?
 
Als je zo goedkoop mogelijk wilt kleien, neem dan dodo born slippy concentraat. 10,- voor totaal 2,5 liter lube.

"Voeden" zou ik me niet zo druk om maken.
Gewoon netjes polijsten en dan een wax erop, om te beschermen.

Voortaan eerst wat lichter beginnen qua combo. Misschien was het ook gelukt met 1 of 2 x mezzo op oranje en heb je nu met veloce op geel onnodig veel blanke lak weggehaald.

Heb je foto's? Ik ben erg benieuwd naar je resultaat.
 
  • Leuk
Reactions: Nummer1
Bij het polijsten is het ook de combo tussen polijstmiddel en welke pad je gebruikt.
Polijstmiddelen hebben verschillende slijpgraden zeg maar.
Welke heb jij gebruikt toen je bent begonnen met polijsten?

1. Ben begonnen met de gele pad i.c.m. Raffini Veloce Premium Compound
2. Daarna de oranje pad met Rafinni Mezzo Polish
3. Tenslotte witte pad met Rafinni Finale Finish Polish

Dit is waarschijnlijk meer om de lichte krassen en swirls uit de lak te krijgen dan daadwerkelijke bescherming, of zit er wel enige bescherming in?
 
In polish zit geen bescherming, dit is echt het voeden en herstellen van de lak.
Een wax of sealant is dan altijd de bescherming ;)

Wat MDlange ook zegt, altijd eerst even een test spot doen zodat je kunt zien welke combo het beste werkt.
Als het bv alleen lichte swirls zijn was oranje en mezzo eventueel al voldoende geweest.
Ligt ook allemaal aan de hardheid van de lak.
 
Nee, er zit geen bescherming/wax in de polijstmiddelen.
In de Action shampoo zit wel een beetje wax volgens mij, dus je kan die leeg kiepen in een emmer en hem nogmaals wassen maar verwacht niet al teveel bescherming voor 2,- voor een liter shampoo met wax.
En nu snel een wax en goede shampoo bestellen.
 
Als je zo goedkoop mogelijk wilt kleien, neem dan dodo born slippy concentraat. 10,- voor totaal 2,5 liter lube.

"Voeden" zou ik me niet zo druk om maken.
Gewoon netjes polijsten en dan een wax erop, om te beschermen.

Voortaan eerst wat lichter beginnen qua combo. Misschien was het ook gelukt met 1 of 2 x mezzo op oranje en heb je nu met veloce op geel onnodig veel blanke lak weggehaald.

Heb je foto's? Ik ben erg benieuwd naar je resultaat.

Wellicht een wax i.c.m. sealant aanschaffen en dan het voeden achterwege laten.

Ik had wel aardig wat lichte krassen en de auto zat vol met swirls. Dus ik denk dat de gele met Veloce wel nodig was. Maar het zou zomaar kunnen dat de oranje alleen al goed was. Niet bij stil gestaan.

Ik heb helaas geen hele duidelijk foto's van de BEFORE. Maar wel leuke foto's van de AFTER. Ik zal vanavond is even wat uploaden.
 
De shampoo:

Shampoo van de Action is vaak agressief voor je wax en zal je noeste arbeid snel weer teniet doen. Neem een goede, ph-neutrale shampoo die veilig is voor je zorgvuldig aangebrachte wax-laag!

Kleien gaat ook erg lekker met Spray & Wipe van Poorboy's.. Erg fijn middel en het is heel erg multi-inzetbaar. Is ook een prima detailspray om vervuiling tussendoor weg te werken en ook voor in- en exterieur als algemene reiniger heel goed inzetbaar!

Qua polijsten.. Er is geen standaard stappenplan qua pads en middelen.. Er zweeft hier over het forum een prachtig overzicht met alle kleuren pads en bijbehorende slijpgraad.
Druk uitoefenen heeft met een DAP niet extreem veel zin. Op een gegeven moment raakt je pad zijn rotatie kwijt en dan gaat het juist averechts werken. Lichte druk kan natuurlijk geen kwaad.. Mooiste is een streepje op je pad zetten op het zichtbare deel als je aan het polijsten bent en kijken wanneer die nog roteert en wanneer die stopt.
 
  • Leuk
Reactions: Nummer1
Ik heb eigenlijk geen puntjes meer toe te voegen op wat de mede detailers te zeggen hebben. De Spray & Wipe van Poorboy's is een heerlijk middel voor het kleien. Zeker een aanrader. Ik zelf heb geen ervaring met gewoon een beetje water en klei, weet wel dat er bij een maatje van mij zijn hele polijst pad vol zat met troep, na het wassen was hij vergeten te kleien. :oops:

Shampoo van de Action kan goed zijn, ligt er ook aan hoeveel je er van verwacht. Ik weet wel dat de bumperspray en bandenzwart spray echt geweldig werken voor het geld wat ik er voor betaal. Nu 2 weken geleden en me banden lijken nog steeds als nieuw. :grinning:
 
De shampoo die ik je rijkelijk kan aanbevelen is natuurlijk de Dodo Juice Born te be Mild.
Ruikt heerlijk, veilig voor je wax en zeer zuinig in gebruik.

Mijn eerste vraag, is een klei spray echt nodig?
Nee is niet per se nodig. Er zijn genoeg filmpjes van mensen die het met shampoo oplossing doen maar dan moet je wel polijsten achteraf.
Je creëert marring (kleine krasjes) als je zonder glijmiddel kleit.

Voor het polijsten hier een overzicht van pad met polijstmiddel en snelheid instelling.
Probeer altijd de lichtste combi te pakken. Als mezzo genoeg weghaalt is het zonder veloce te gebruiken aangezien je dan teveel weghaalt.
Handleiding Polijsten.jpg

Voeding / Glaze geeft inderdaad een mooiere glans is mijn mening. Hiermee maak je een beetje een wetlook vind ik.
Gebruik zelf Lime Prime en Prep Polish maar er zijn hele goede verhalen over Black Hole van Poorboys op dit forum voor zwarte auto's.

Wax geeft een bescherming en zorgt voor iets meer bling...
De standtijd hangt erg af van het type wax. Pure carnauba waxen glimmen meer maar geven kortere standtijden (1-3 maanden)
Hybride waxen (carnauba en polymeren) geven standtijden van 2 - 4 maanden sommige zelfs tot 6 maanden.
 
Kan iemand mij vertellen of de shampoo van de action ook prima werk doet
Deze zal vast wel doen wat hij beloofd te doen; Reinigen. Echter komt er bij een goede shampoo meer kijken, denk bijvoorbeeld aan hoe de shampoo glijd en dus de weerstand van je washandschoen op de lak verlaagt. Een goede shampoo zal goede eigenschappen hebben én mild zijn voor bestaande wax/sealant.etc.


welke shampoo raden jullie mij dan aan?
Vrijwel alle shampoos van CC zijn prima. Het komt veelal aan op persoonlijke voorkeur waarbij dingen als prijs, verwerking, geur, smaak, of noem maar iets geks, van waarde zijn.
Een veelgebruikte shampoo is bijv. de DodoJuice - Born to be Mild.


is een klei spray echt nodig?
Water+zeep gebruiken om mee te kleien, dat zal ik bij de ene klei wél werken, bij de anders brokkelt je klei uit elkaar. Een andere reden om een Clay Lube of geschikte detailerspray te gebuiken, is om de klei goed te laten glijden en op die manier de klei niet te laten happen in je lakwerk, wat ''marring'' veroorzaakt. Noem het maar een remspoor, zeg maar. Allemaal kleine krasjes dicht bij elkaar wat dan lijkt op een doffe plek. Dit zal je moeten weg polijsten.


welke klei spray raden jullie mij aan.
Een aanrader is de Poorboys World - Spray & Wipe. Dit ontzettend veelzijdige product is voor vele doeleinden te gebruiken en is 1:1 te verdunnen met water.
Glijmiddel voor klei, detailerspray, lichte reiniger voor kunststof/lakwerk/glas/etc.


Maar waar ik vooral mijn twijfels bij had, was de druk die ik uitoefende op de DAP
De DAP zou je simpelweg op de lak kunnen zetten en met 1 hand de machine sturen. Druk uitoefenen is niet nodig; Je andere hand laten rusten op de kop is al voldoende.

GLAZE; Ik begrijp dat dit zorgt voor de hoge glans in de lak.
Wanneer je goed polijst en de verweerde blanke lak hebt verwijderd, dan zal een glaze niet voor de glans zorgen, maar het polijstwerk zelf. Een glaze is bedoeld om de natuurlijke oliën van de lak, die hij verliest door de jaren heen of slecht onderhoud, weer aan te vullen en de blanke lak transparanter te krijgen. Echter, met polijsten verwijder je deze ''oude'' lak en zal een glaze weinig tot niks toevoegen.


Hoe zit het met de wax? Is dit echt alleen bescherming? Zo ja, voor hoelang. Of is het ook weer net dat stukje extra glans dat je aanbrengt? Aangezien het polijsten en voeden al voor glans zorgt.
90% van je glans komt van je polijstwerk. Een goede wax zal dat laatste beetje nét wat beter maken, maar hoofdzakelijk gaat het om de bescherming.


Wellicht een wax i.c.m. sealant aanschaffen en dan het voeden achterwege laten.
Zelfde verhaal gaat hier ook weer op; Voeden is bij polijsten overbodig of heeft minimaal resultaat, terwijl er word gedacht dat een glaze zorgt voor een slechtere hechting tussen wax en lak en dus de standtijd korter zal zijn.
Die gedachte is niet heel erg, want voordat de wax slecht word, heb je hem al opnieuw gewaxed. :p Echter kies je voor een sealant omdat je meer standtijd verlangt en/of betere vuilafstotendheid.
 
+1 voor ieders uitleg.
Ik vraag me alleen af welke klei je hebt gescoord.
Dacht dat de Meg's klei niet zo goed overweg kon met Spray & wipe.
Als bescherming zou je kunnen beginnen met een veel geprezen wax: Collinite 845.
Je kunt later altijd nog uitbreiden!
 
Ik heb ervaring met het gebruik van klei (van Poorboy's) en shampoo (Meguiar's Gold Class) en dat was geen succes. Tot twee keer toe kreeg ik enorm veel marring. Op zich geen probleem als je toch gaat polijsten, maar ik vind het gewoon niet lekker werken.

Edit: Ik heb nu klei van Poorboy's en de Supernatural Fine Clay van DodoJuice en Poorboys Spray and Wipe en DodoJuice Born Slippy als lubes,. Werken allemaal goed, maar de combi DDJ clay+lube vind ik het fijnst en het goedkoopst.
 
Ik ga zo de posts allemaal één voor één lezen. Ik heb voor nu even wat foto's van het resultaat toegevoegd. Nu helaas geen before and after. Maar als het doorgaat ga ik van het weekend (als het weer mee zit) een auto van een maat doen en dan komen de before and after er zeker. Moet alleen snel zien te bestellen als ik zaterdag nog aan de slag wil.
 
Deze zal vast wel doen wat hij beloofd te doen; Reinigen. Echter komt er bij een goede shampoo meer kijken, denk bijvoorbeeld aan hoe de shampoo glijd en dus de weerstand van je washandschoen op de lak verlaagt. Een goede shampoo zal goede eigenschappen hebben én mild zijn voor bestaande wax/sealant.etc.

Wellicht is Action Shampoo een goede voor auto's die nog geen polijstbeurt hebben gehad? En dan de auto's die in de wax hebben gezeten met een PH neutrale shampoo wassen.


Vrijwel alle shampoos van CC zijn prima. Het komt veelal aan op persoonlijke voorkeur waarbij dingen als prijs, verwerking, geur, smaak, of noem maar iets geks, van waarde zijn.
Een veelgebruikte shampoo is bijv. de DodoJuice - Born to be Mild.


Water+zeep gebruiken om mee te kleien, dat zal ik bij de ene klei wél werken, bij de anders brokkelt je klei uit elkaar. Een andere reden om een Clay Lube of geschikte detailerspray te gebuiken, is om de klei goed te laten glijden en op die manier de klei niet te laten happen in je lakwerk, wat ''marring'' veroorzaakt. Noem het maar een remspoor, zeg maar. Allemaal kleine krasjes dicht bij elkaar wat dan lijkt op een doffe plek. Dit zal je moeten weg polijsten.



Een aanrader is de Poorboys World - Spray & Wipe. Dit ontzettend veelzijdige product is voor vele doeleinden te gebruiken en is 1:1 te verdunnen met water.
Glijmiddel voor klei, detailerspray, lichte reiniger voor kunststof/lakwerk/glas/etc.

Kan 100 gram klei (nog nieuw) van een maat overnemen voor 5 euro en de detailer spray bestellen voor 12. Maar dan aan de andere kant zie ik het setje van Monello voor 29.50 voor 100+150 gram klei, spray en een doek.

Iemand ervaring met dit setje van Monello?



De DAP zou je simpelweg op de lak kunnen zetten en met 1 hand de machine sturen. Druk uitoefenen is niet nodig; Je andere hand laten rusten op de kop is al voldoende.


Wanneer je goed polijst en de verweerde blanke lak hebt verwijderd, dan zal een glaze niet voor de glans zorgen, maar het polijstwerk zelf. Een glaze is bedoeld om de natuurlijke oliën van de lak, die hij verliest door de jaren heen of slecht onderhoud, weer aan te vullen en de blanke lak transparanter te krijgen. Echter, met polijsten verwijder je deze ''oude'' lak en zal een glaze weinig tot niks toevoegen.



90% van je glans komt van je polijstwerk. Een goede wax zal dat laatste beetje nét wat beter maken, maar hoofdzakelijk gaat het om de bescherming.

Je hebt me overtuigd! Geen glaze, maar alleen een wax. Ik zal zo mijn winkelwagen tonen en zou graag tips willen.

Zelfde verhaal gaat hier ook weer op; Voeden is bij polijsten overbodig of heeft minimaal resultaat, terwijl er word gedacht dat een glaze zorgt voor een slechtere hechting tussen wax en lak en dus de standtijd korter zal zijn.
Die gedachte is niet heel erg, want voordat de wax slecht word, heb je hem al opnieuw gewaxed. :p Echter kies je voor een sealant omdat je meer standtijd verlangt en/of betere vuilafstotendheid.

Iemand ervaring met de Shampoo van Mothers Wax? Erg goedkoop en lijkt prima eigenschappen te hebben.

Wat betreft de wax weet ik het nog niet. Zijn beide goedkoop, maar wat zou de standtijd zijn? Iemand ervaring?

30wa89y.png


Nog iets wat ik over het hoofd heb gezien?
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik niet die commandant wax nemen.
Het is veel wax voor weinig geld, maar dit ga je ook merken aan gemak van aanbrengen, afnemen, geur, enz.

Meguiars is een cleaner wax, onnodig om een cleaner aan te brengen als je al gepolijst hebt. (Er zit cleaner in polijstmiddel)
Dan heb je een 2 in 1 product waarvan je er maar 1 nodig hebt.
Deze dus ook niet nemen.

Als je er max 10,- aan uit wilt geven, neem dan een panel potje van dodo juice.
Kun je volgens mij ook wel een paar auto's mee doen.
Nog beter is als je 20,- uitgeeft en 845 van collinite neemt.
Een andere goede is poorboys natty s liquid.
Kun je heel veel auto's mee doen. Is volgens vele forumgebruikers een prima wax. Makkelijk aan te brengen en af te nemen. Goede standtijd. Enz.
Deze kun je ook machinaal aanbrengen. Dat is voor jou misschien wel fijn om nog wat meer uurtjes met je machine te maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Nummer1
Als ik weinig aan een wax uit zo willen geven, zou ik altijd voor een panel pot Dodo Pro-wax gaan. Extreem fijne waxen, goede standtijd, heel veel gebruiksgemak en zo'n panelpot is ruim voldoende voor een paar waxbeurten.
Mocht de wax heel goed bevallen, kun je altijd nog beslissen om een grotere verpakking te kiezen of je gaat gewoon lekker door met de panel pots!

Er is overigens niets mis met een Collinite wax. Goede beading, goede standtijd. Ik vind het persoonlijk alleen minder fijn verwerken dan de dodo waxen...