Beste hobbyisten/detailers,
Afgelopen week uiteindelijk de eerste stap gemaakt en een DAP900 V3 starterkit besteld. Jammer genoeg het forum pas ontdekt nadat ik mijn eerste twee poetsbeurten achter de rug had. Maar geen ramp, het resultaat mag er wezen. Niet het beste resultaat, maar daar hoop ik na hulp van jullie toch meer uit te halen. Ik heb overal wel een idee wat handig zou zijn en ook staat er heel veel in de stappenplan, maar heb graag ook wat interactie met de leden in dit forum. Altijd leuk om verschillende meningen en ideeën te horen.
Ik heb de 'Volledig Exterieur stappenplan' geraadpleegd en zie dat ik heel wat over het hoofd heb gezien. Ik zal in het kort de stappen noemen die ik heb doorlopen bij de eerste twee auto's die ik heb gedaan. Eerste auto een grijze Volkswagen golf uit 2010. Daar viel het resultaat minder op dan bij de tweede auto. Een zwarte aygo uit 2008.
Wassen
1. De auto afgespoten met een HD reiniger.
2. Twee emmers gevuld met lauw/warm water, één gevuld met auto shampoo van de action.
3. Met een microvezelhandschoen de auto gewassen.
4. Vervolgens met een tuinslang de auto afgespoeld
Polijsten
1. Ben begonnen met de gele pad op de DAP 900v3 en Veloce polijstmiddel van Monello.
2. Nadat er een mooie witte waas en het middel zo goed als uitgewerkt was, met een Peluche Verde doek van Monello.
3. Vervolgens de oranje pad gebruikt met de Mezzo polijstmiddel van Monello. en deze weer afgenomen met doek.
4. Ten slotte met de witte pad en Finale van Monello de laatste keer over de kap. En deze weer afgenomen.
Hier was ik ongeveer 6 uur mee bezig met een in totaal een uur pauze tussendoor.
Nu wil ik graag wat advies van jullie op onderstaande vlakken:
Wassen
Ik heb auto shampoo gebruikt van de action, maar nu zie ik een enorm prijsverschil tussen de shampoo die in de stappenplan wordt aangeraden en de shampoo van de action. Kan iemand mij vertellen of de shampoo van de action ook prima werk doet of zit in de shampoos die hier worden aangeraden, spul dat je lak beschermt?
Indien de overstap nodig is, welke shampoo raden jullie mij dan aan?
Kleien
Nu ben ik er dus achter gekomen, dat ik had moeten kleien voordat ik begon met polijsten. Dus heb inmiddels klei geregeld. Maar moet dus nog een klei spray hebben o.i.d. om met de klei te wassen.
Mijn eerste vraag, is een klei spray echt nodig? Of kan je prima met een beetje water en shampoo ook aan de slag? Lees in de stappenplan dat niet alle klei daar tegen kan, maar zou graag andermans ervaringen willen lezen.
Indien nodig, welke klei spray raden jullie mij aan.
Polijsten
Bij het polijsten ging het aardig goed, al had ik soms het idee dat ik te weinig polijstmiddel gebruikte. Maar waar ik vooral mijn twijfels bij had, was de druk die ik uitoefende op de DAP. Ik drukte niet hard, liet vooral de machine het werk doen, maar bijvoorbeeld bij de lichtere krassen oefende ik wel wat druk uit op de plek en bleef ik ook langer hangen op de plek. Min of meer hielp het wel, maar kan niet zeggen of dat te maken had met de druk en de duur dat ik op die plek bleef hangen.
Voeden
Ik kan hier nog wel enige kennis en kunde van gebruiken. Ik begrijp dat dit zorgt voor de hoge glans in de lak. Dit miste ik enigszins wel bij mijn eigen auto (zwarte aygo). De kleur zwart kon naar mijn mening toch wel meer uitblinken. Welk voeding is een goede om als starter mee te beginnen?
Wax
Hoe zit het met de wax? Is dit echt alleen bescherming? Zo ja, voor hoelang. Of is het ook weer net dat stukje extra glans dat je aanbrengt? Aangezien het polijsten en voeden al voor glans zorgt.
Resultaat eerste keer poetsen:
Afgelopen week uiteindelijk de eerste stap gemaakt en een DAP900 V3 starterkit besteld. Jammer genoeg het forum pas ontdekt nadat ik mijn eerste twee poetsbeurten achter de rug had. Maar geen ramp, het resultaat mag er wezen. Niet het beste resultaat, maar daar hoop ik na hulp van jullie toch meer uit te halen. Ik heb overal wel een idee wat handig zou zijn en ook staat er heel veel in de stappenplan, maar heb graag ook wat interactie met de leden in dit forum. Altijd leuk om verschillende meningen en ideeën te horen.
Ik heb de 'Volledig Exterieur stappenplan' geraadpleegd en zie dat ik heel wat over het hoofd heb gezien. Ik zal in het kort de stappen noemen die ik heb doorlopen bij de eerste twee auto's die ik heb gedaan. Eerste auto een grijze Volkswagen golf uit 2010. Daar viel het resultaat minder op dan bij de tweede auto. Een zwarte aygo uit 2008.
Wassen
1. De auto afgespoten met een HD reiniger.
2. Twee emmers gevuld met lauw/warm water, één gevuld met auto shampoo van de action.
3. Met een microvezelhandschoen de auto gewassen.
4. Vervolgens met een tuinslang de auto afgespoeld
Polijsten
1. Ben begonnen met de gele pad op de DAP 900v3 en Veloce polijstmiddel van Monello.
2. Nadat er een mooie witte waas en het middel zo goed als uitgewerkt was, met een Peluche Verde doek van Monello.
3. Vervolgens de oranje pad gebruikt met de Mezzo polijstmiddel van Monello. en deze weer afgenomen met doek.
4. Ten slotte met de witte pad en Finale van Monello de laatste keer over de kap. En deze weer afgenomen.
Hier was ik ongeveer 6 uur mee bezig met een in totaal een uur pauze tussendoor.
Nu wil ik graag wat advies van jullie op onderstaande vlakken:
Wassen
Ik heb auto shampoo gebruikt van de action, maar nu zie ik een enorm prijsverschil tussen de shampoo die in de stappenplan wordt aangeraden en de shampoo van de action. Kan iemand mij vertellen of de shampoo van de action ook prima werk doet of zit in de shampoos die hier worden aangeraden, spul dat je lak beschermt?
Indien de overstap nodig is, welke shampoo raden jullie mij dan aan?
Kleien
Nu ben ik er dus achter gekomen, dat ik had moeten kleien voordat ik begon met polijsten. Dus heb inmiddels klei geregeld. Maar moet dus nog een klei spray hebben o.i.d. om met de klei te wassen.
Mijn eerste vraag, is een klei spray echt nodig? Of kan je prima met een beetje water en shampoo ook aan de slag? Lees in de stappenplan dat niet alle klei daar tegen kan, maar zou graag andermans ervaringen willen lezen.
Indien nodig, welke klei spray raden jullie mij aan.
Polijsten
Bij het polijsten ging het aardig goed, al had ik soms het idee dat ik te weinig polijstmiddel gebruikte. Maar waar ik vooral mijn twijfels bij had, was de druk die ik uitoefende op de DAP. Ik drukte niet hard, liet vooral de machine het werk doen, maar bijvoorbeeld bij de lichtere krassen oefende ik wel wat druk uit op de plek en bleef ik ook langer hangen op de plek. Min of meer hielp het wel, maar kan niet zeggen of dat te maken had met de druk en de duur dat ik op die plek bleef hangen.
Voeden
Ik kan hier nog wel enige kennis en kunde van gebruiken. Ik begrijp dat dit zorgt voor de hoge glans in de lak. Dit miste ik enigszins wel bij mijn eigen auto (zwarte aygo). De kleur zwart kon naar mijn mening toch wel meer uitblinken. Welk voeding is een goede om als starter mee te beginnen?
Wax
Hoe zit het met de wax? Is dit echt alleen bescherming? Zo ja, voor hoelang. Of is het ook weer net dat stukje extra glans dat je aanbrengt? Aangezien het polijsten en voeden al voor glans zorgt.
Resultaat eerste keer poetsen:
Laatst bewerkt: