• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn eerste DAP, goede keuze ? en wat evt. extra bestellen

Marcelca

Detailing chief
2 jan 2017
114
100
54
Almere, Flevoland, Nederland
Heb sinds een kleine 2 maanden een nieuwe auto, ben een klein beetje thuis in auto detailing

wat ik tot nu toe doe/kan en de spullen voor heb is:

foamen ( op hogedruk met monello foam )
wassen ( 2 emmers met grid guard ), nanolex shampoo
droogdoeken ( monello )
kleien ( poorboys klei en spray en wipe )
glaze ( poorboys black hole )
wax ( poorboys natty`s liquid blue en collinite 915 hardwax )
diverse doeken voor uitpoetsen

Nu wil ik ook gaan polijsten en hier een DAP voor aanschaffen, heb hier totaal geen ervaring mee dus alle advies is welkom

mijn oog is gevallen op de volgende set: https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V3_Raffini_Starterskit_Power_Pack_102775

is dit een goede keus voor een beginner of raden jullie beter een andere aan, en ik zie dat er een aantal dingen bijzitten, is het verstandig om gelijk extra dingen erbij te bestellen of kan je hiermee gewoon beginnen..

extra vraagje:

op mijn auto zit een waxoil behandeling vanuit de dealer, moet je deze eerst verwijderen voordat je gaat polijsten en zo ja, waarmee kan je dit verwijderen

het gaat om een Renault Megane GT uit 2017 in de kleur Iron blue ( geen idee of de kleur belangrijk is bij de keuze van je DAP ( set )

20170327_173013_zpsbivexiw2.jpg
 
Zeer mooie auto om mee te beginnen.

De keuze van je machine heeft niet met de kleur van je auto te maken.
Dap900 is een uitstekende keuze wat betreft eerste polijstmachine. daarbij het powerpack en je bent helemaal goed bezig.

Ik zeg vandaag bestellen misschien morgen in huis haha :)

De waxoil kun je met de dap900 verwijderen met bijv. Finale op zwart / wit..
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Dat pakket is uitstekend! Ik denk dat je het meeste al hebt, maar een aantal extra pads is wel handig om te hebben misschien zodat je niet zo vaak naar de kraan hoeft te lopen om de pad schoon te maken. Ook kan je na het machinaal polijsten de Black Hole misschien achterwege laten, maar je kan het beste zelf kijken of het dan nog wat toevoegt.

Daarnaast is de kans groot dat de Waxoyl al verdwenen is, omdat het simpelweg niet zo lang blijft zitten. Voor de toekomst kan je onthouden dat je alleen vervuiling hoeft te verwijderen voordat je gaat polijsten. Wax, sealant en coating kunnen worden aangetast door agressieve shampoos en kleien en zullen verwijderd worden door te polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Super dit is informatie waar ik wat mee kan, was bang dat het heel ingewikkeld zou worden om de waxoil te verwijderen maar begrijp al dat dit wel meevalt met een DAP, cq Kleien ( sterker nog, had al ergens een topic gelezen dat het uberhaubt niet zo lang blijft zitten :)

Ben bijna Jarig ( 9 dagen ) en krijg een DAP voor mijn verjaardag van mijn vrouw, dus nog even wachten maar wel handig om van te voren de juiste info te hebben zodat de juiste DAP in huis komt en wat ook nog leuk kwa prijs is

met de poetsmiddelen die erbij zitten, hoevaak of hoeveel kan je hiermee een auto ongeveer doen ?
 
Prima machine niks mis mee, idd wat gezegd word wat extra pads ivm tussendoor schoon maken/door kunnen gaan.

Misschien nog Gyeon tire als bandendressing, mocht je dit nog niet in je verzameling hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Daar kan je zeker wel een paar auto's mee doen.

Wat betreft de gegeven tips: Inderdaad meerdere pads is erg makkelijk om te hebben. Niet alleen als reserve, maar veelal omdat je de pads zo schoon mogelijk wilt houden en dus vaak naar de kraan moet lopen. Als je per kleur wat extra hebt, kan je ze allemaal opmaken en dan in één keer wassen.

Bij de DAP-set zitten een paar doeken. Hier red je het wel mee, maar een extra trio van doeken is zeker niet verkeerd. Zelfde idee als bij de pads.

Als wax zou ik zeker de Collinite 915 kiezen. Deze geeft nét wat meer warmte/wetlook aan jouw kleur. Ideaal!

Aangezien je gaat polijsten, zou ik ook een ontvetter erbij nemen. (Denk aan Gyeon - Prep of de iets sterkere Nanolex - Ex) Hiermee kan je ná het polijsten van een paneel en afnemen, 1-2 spraytjes op je doek spuiten en het paneel afnemen. Doek omdraaien naar een schone zijden en nawrijven. Nu heb je een brandschoon paneel en kan je eens goed kijken of je werk goed is.
Dit brandschone paneel is ook bevorderlijk voor het aanbrengen van wax. Schoon vind je wax nét wat leuker en zal hij iets langer blijgen rondhangen, zeg maar. ;)


Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
nee, bandendressing heb ik nog niet in de verzameling, doe eigenlijk nooit wat met de banden, behalve schoonmaken maar begrijp dus dat dat een aanrader is

ga idd extra pads bij bestellen, voor allebei de maten of gebruik je de kleinere steunplaat niet zoveel ?
 
of gebruik je de kleinere steunplaat niet zoveel ?

Dat hangt grotendeels van de auto af. Sommige auto's (oude, vierkante Volvo's) zal je voor 99% met een grote backing plate kunnen doen, maar andere auto's hebben wat vreemdere vormen/hoeken/vouwen waardoor je genoodzaakt bent om meer gebruik te maken van de kleine plate. Jouw auto is denk ik goed te doen met de grote plate, en alleen de bumpers en deurstijlen zal je misschien met de kleine moeten doen.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Idd voor de kleine backingplate zeker de moeite waard 4" monello pads aan te schaffen.
Gezien deze delen niet zo groot en breed zijn, heb je voor de eerste keer aan 1x de kleuren genoeg, tenzij je geld extra er voor over hebt om wat bij te kopen.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Idd voor de kleine backingplate zeker de moeite waard 4" monello pads aan te schaffen.
Gezien deze delen niet zo groot en breed zijn, heb je voor de eerste keer aan 1x de kleuren genoeg, tenzij je geld extra er voor over hebt om wat bij te kopen.

hier zie ik 4"monello pads, terwijl in de beschrijving staat dat er 3,5"steunplaat bij zit, begrijp ik het nou niet goed ?
 
Yup dat overlapt de backingplate, vandaar dat ik 4" pads al had neergezet ;)
+1 met (zachte) 3,5" pads kun je het risico lopen dat je steunplaat anders de lak raakt.
Gyeon Tire = een goede tip
Autofinesse Revive zou ook handig zijn trims/plastic exterieur.
 
Samenvatting;


WaxOyl, en andere sealants en waxen verwijder je sowieso met polijsten. (Als je lak kan wegslijpen, dan een wax zeker! :p )

Extra pads zijn een luxe, maar wel een luxe waar je eigenlijk niet buiten kan. Het is prima te doen met 1 pad van elke kleur, maar steeds moeten stoppen om die ene pad te wassen is simpelweg irritant. :D Ik vermoed dat jouw auto met bijv. Oranje Pad + Mezzo te corrigeren is en met deze pad zal je dus het grofste werk doen. Deze pads krijgen dus het meest te verduren en je zou dus hier enkele extra van kunnen nemen (bijv. 3 extra) en van de lichtere dan 2 extra omdat je met deze iets meer kan polijsten voordat ze vervuild raken. :D

Kleine pads zijn ook zeer zeker handig. Sommige delen kan je meestal wel raken met de standaard 5,5'', maar het gaat/voelt tamelijk lomp, zeg maar. En soms ook gewoon helemaal niet, dus eigenlijk moet je ze wel hebben. Zelfde kleuren aanhouden als bij de grote pads. 4'' pads zijn OK. Ik heb zelf de 3,5'' liggen en dan is de foampad even groot als de backingplate. Da's niet wenselijk. :p

Hoe vaak kan ik polijsten met de flesjes, dat is natuurlijk sterk afhankelijk van hoeveel je gaat polijsten per auto en hoeveel je zelf gebruikt. Maar, met de bijgeleverde 250ml flesjes kan je wel een paar auto's doen. Probeer het lekker uit en ervaar het allemaal eerst maar eens, :D

Ontvetten is iets wat ik noodzakelijk acht. Niet alleen controleer je hiermee je eigen werk, maar soms krijg je een polijstmiddel niet goed uitgewreven en zie je rare fratsen én een brandschone lak is er om de kers op de taart, de wax, nét wat meer werking te geven. (Gyeon - Prep of Nanolex - EX)

Glaze
is iets wat velen niet gebruiken omdat ná goed polijstwerk het zeer weinig tot geen effect meer heeft. De lak is immers permanent strak en voedende oliën kunnen dus weinig tot niets doen. (Black Hole heb je al in huis)

Bandendressing is iets wat door sommigen als heilig word beschouwd, door anderen totaal niet. Maar, een mooie gedetailde wagen met onbehandelde banden is zoals bij veel andere dingen, zoals ongelakt kunststof en glaswerk, als een vlag op een modderschuit. :D (Favoriet van velen; Gyeon - Tire)

Wax, je hebt de Collinite 945 al staan en deze raad ik dan ook aan om te gebruiken. Prima standtijd, iets meer warmte/wetlook op jouw diep blauwe auto.

Extra doeken zijn net als de extra pads wel makkelijk. Met name de 3 bijgeleverde doeken, de groene Peluche Verde's, zijn echte allrounders endeze zal je bij het polijstwerk waarschijnlijk al verbruiken. Een extra trio van deze is dan ook makkelijk als reserve én andere dingen zoals het interieur en dergelijke.

Kunststofdressing voor het exterieur zijn vaak kwetsbaar voor water. (druipers/vlekken/etc) Recent heb ik op advies van vele Auto Finesse - Revive in huis gehaald omdat deze de nadelen niet heeft en zelfs voor beading zorgt. Ideaal dus.
Voor het interieur heb ik recent meer als 2 liter Natural Look in huis gehaald. De werking is zoals bij eigenlijk elke dressing goed, maar het grootste voordeel vind ik het feit dat deze dressing niet gaat glimmen als een malle. (dashboards) OK, en de geur is simpelweg heerlijk! Ik smeer altijd rijkelijk en de auto ruikt dan heerlijk.


Hmm... Heb je ook iets in huis als Non-Ferro? Word veelal gebruikt en benoemd als velgenreiniger, maar dit is een ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigende functie. pH-neutraal en veilig op alle velgen en lak te gebruiken om remstof/vliegroest/trainrails op te lossen.



Zo.. Hebbie alles bij elkaar staan. :p
 
Bedankt voor je super uitgebreide samenvatiing Quantoxx, het is me aardig duidelijk geworden en dit is een mooi samengevat naslagwerk.

we gaan ervoor :)


ga me over non-ferro nog even inlezen ( dit heb ik niet en ook nog nooit gebruikt )
 
No problemo! ;)

Een product zoals Monello - NonFerro is niet iets bijzonders of moeilijks, hoor. Je gebruikt het gewoon als een velgenreiniger, dus gewoon een paar spraytjes per velg. Sprayen, laten inwerken en het spul kleurd paars als het de roest oplost.

Als bonus reinigt het ook erg goed, is het pH-neutraal en dus op elke soort velg te gebruiken, eveneens lakwerk.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca