• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn eerste echte poetsplan!

Kapper-t

Detailing rookie
24 apr 2018
3
15
33
Hallo poetsfanaten,

Omdat ik machinaal poetsen niet aan durf heb ik het polijsten uitbesteed bij het bedrijf waar ik mijn nieuwe (tweedehands) auto heb gekocht.
Ik ben het volgende van plan. Ik heb vele vragen die deels beantwoord worden door de zoekfuncties, maar ik kom ook tegenstrijdige berichten tegen.
Ik hoop dat de vele vragen niet al te veel van het goede is. Excuus alvast!

Stappenplan:
- (stap 1) Wassen met HD bij een schoonmaakbox en het gebruik van twee emmers met deksel (neem warmwater met sop mee); product: PB Slick & Suds;
- (stap 2) Paintcleaner PB Professional Polish (zonder korrel) aanbrengen met een applicator;
- (stap 3) Voeden PB White Diamond (applicator rood).
- (stap 4) Wax, ik ziet te twijfelen tussen PB Natty's Liquid Blue of Natty's Paste Wax... was zou mijn voorkeur naar jullie inzicht moeten hebben.
- (stap 5) Banden schoonmaken met een tirecleaner en dan Meguiar's Endurance Tire Gel met een applicator aanbrengen.

De bijhorende vragen die ik heb:
- (vraag 1) Welke shampoo kan ik het best doen voor onderhoud. Als ik elke week de auto wil wassen, is een shampoo als Super Slick & Wax dan beter?
- (vraag 2) Ik durf het in eerste instantie niet aan om te kleien. Ik vrees voor 'marring'. Aangezien ik zelf de auto niet machinaal kan polijsten, wil ik kleien overslaan. Ik heb veel gelezen dat enkele mensen hier meer last van hadden dan andere. Maar deze mensen gingen 'even' polijsten. Dit lijkt mij een moeilijke klus. Kan ik kleien zo maar overslaan?
- (vraag 3) kan ik na het wassen van de applicator deze gewoon gebruiken voor de wax, lokaal heb ik deze eerst gebruikt voor een cleaner?

De producten die ik wil aanschaffen:
- twee emmers met deksel;
- 3 wash mitt's; Gyeon Q²M Smoothie of Monello Thick Mitt
- Droogdoek Gyeon Q²M Silk Dryer.
- Bandborstel tire Brush
- Applicator wit, zwart en rood.
- PB Super Slick & Wax;
- PB Professional Polish
- PB White Diamond
- PB Natty's Liquid Blue of Natty's Paste Wax
- Meguiar's Endurance Tire Gel

Bedankt voor het lezen! Veel dingen heb ik al gelezen op het forum. Ik wil deze graag bevestigd zien, omdat de aanschafprijs van de producten voor mij redelijk veel geld is.
Ik wil beginnen met een basis poetsen. Als ik dit onder de knie heb, kan ik altijd nog uitbreiden.

Met vriendelijke groet,

Marcel
 
Dag Marcel,

Ik ken het gevoel. Zat in dezelfde situatie nog niet zo heel lang geleden. Mss kan mijn stappenplan je helpen: https://forum.carclean.com/index.php?threads/Stappenplan-en-producten.19712/

Kleien heb ik inmiddels achter de rug, en het heeft mij echt geen problemen opgeleverd. Als je een zachte klei kiest (Monello) en niet te zuinig bent met een deftige lubricant (Dodo Juice Born Slippy), denk ik dat het echt wel in orde moet komen.

Shampoo lijkt mij niet echt zoveel uit te maken. Je kan geen slechte keuze maken. Velen zijn fan van Born to Bo Mild. Ik ook :)
 
Laatst bewerkt:
Marcel,
Hieronder mijn visie/opmerkingen wellicht heb je er wat aan.

Omdat ik machinaal poetsen niet aan durf heb ik het polijsten uitbesteed bij het bedrijf waar ik mijn nieuwe (tweedehands) auto heb gekocht.
-Doe dit nou nou niet ,je kan beter een keer meekijken met een detailer.
Stappenplan:
Optioneel = gebruik pre wash
- (stap 1) Wassen met HD bij een schoonmaakbox en het gebruik van twee emmers met deksel (neem warmwater met sop mee); product: PB Slick & Suds;= prima
- (stap 2) Paintcleaner PB Professional Polish (zonder korrel) aanbrengen met een applicator;
- (stap 3) Voeden PB White Diamond (applicator rood). = ik zou dit deel van het budget anders besteden.
- (stap 4) Wax, ik ziet te twijfelen tussen PB Natty's Liquid Blue of Natty's Paste Wax... was zou mijn voorkeur naar jullie inzicht moeten hebben. =ik zou lekker voor een wax van Collinite gaan 845/476
- (stap 5) Banden schoonmaken met een tirecleaner en dan Meguiar's Endurance Tire Gel met een applicator aanbrengen.= koop APC van PB en Gyeon Tire

De bijhorende vragen die ik heb:
- (vraag 1) Welke shampoo kan ik het best doen voor onderhoud. Als ik elke week de auto wil wassen, is een shampoo als Super Slick & Wax dan beter?
= gebruik gewone shampoo (Ddj born to be mild) en evt een detailer als Ddj red mist/scholl Sw30
- (vraag 2) Ik durf het in eerste instantie niet aan om te kleien. Ik vrees voor 'marring'. Aangezien ik zelf de auto niet machinaal kan polijsten, wil ik kleien overslaan. Ik heb veel gelezen dat enkele mensen hier meer last van hadden dan andere. Maar deze mensen gingen 'even' polijsten. Dit lijkt mij een moeilijke klus. Kan ik kleien zo maar overslaan?
=kan op zich wel maar kleien trekt ook veel vervuiling uit/van de lak
- (vraag 3) kan ik na het wassen van de applicator deze gewoon gebruiken voor de wax, lokaal heb ik deze eerst gebruikt voor een cleaner?
=waxpads kosten niet veel dus koop een Monello waxpad dat werkt erg fijn

De producten die ik wil aanschaffen:
- twee emmers met deksel;
- 3 wash mitt's; Gyeon Q²M Smoothie of Monello Thick Mitt
- Droogdoek Gyeon Q²M Silk Dryer.
- Bandborstel tire Brush
- Applicator wit, zwart en rood.
- PB Super Slick & Wax; =niet doen koop “normale shampoo” BTBM bv
- PB Professional Polish
- PB White Diamond
- PB Natty's Liquid Blue of Natty's Paste Wax = koop lekker Collinite 845/476
- Meguiar's Endurance Tire Gel = Gyeon Tire is een betere optie
Productkeuze blijft persoonlijk natuurlijk.
 
Hey Marcel,

Je zegt dat je machinaal poetsen niet aandurft, maar lees tussen de regels door dat je t misschien in de toekomst wel zou willen?

Hier eigenlijk een beetje andersom. Ik wou gaan polijsten en heb een DAP besteld, na de aankomst ben ik gaan kijken hoe je zon ding moet gebruiken. Toen hier op t forum beginnen te lezen en te vragen. Nu blijkt dat je t beste met een machine op een schone lak kan werken. Dus stap 1: schone lak verkrijgen. Dit dmv 2 emmersysteem, HD gebruik enz. Ik was ook een beetje huiverig om klei op m’n lak te leggen. Maar na een wasbeurt gewoon een stukje geprobeerd (op m’n vriendin dr auto) en met de info hier op t forum, video’s en een beetje voorzichtigheid kan je heel makkelijk voelen of je t goed doet. Als de klei niet “mee” wil met je vingers meer smeermiddel gebruiken en als je nog “spikkeltjes” voelt is t vuil nog niet weg.

En daarna voel je een wereld van verschil! Piece of cooky!
 
Ik vind je stappenplan eigenlijk niet verkeerd. Ik zou persoonlijk zelf eerst beginnen met de banden en de velgen vooraleer ik de auto was. Maar tis kwestie persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Ik sta Ric bij en zou niet aanraden om het polijsten uit te besteden aan een poetsbedrijf. Begin dan gewoon eerst met de basis en das leren op een correcte manier te wassen. Kleien kan zelfs nog een optionele stap zijn als je het meteen nog niet aandurft. Doe ondertussen wat meer info op over kleien en machinaal polijsten. Spaar wat budget en als je er klaar voor bent probeer je het gewoon zelf.
 
  • Leuk
Reactions: Eendje
+1 voor bovenstaande reacties

1. Kleien is echt niet iets waar je tegenop moet zien. Lees je even in en er is niks om je druk over te maken. Gebruik een fijne klei zoals de Monello of Dodo Juice Supernatural Fine Detailing Clay, voldoende glijmiddel en geen druk.

2. Poetsbedrijf zou ik ook wegblijven. Genoeg voorbeelden hier op het forum te vinden hoe auto's hier veelal vandaan komen. Een poetsbedrijf waar in korte tijd geld verdiend moet worden is een totaal andere wereld dan die van ons detailers... Als je nu inzit over de aanschafprijs van een aantal producten: je auto laten polijsten door een kwalitatief bedrijf kost ze minstens een volle werkdag en dus ook gauw ettelijke honderden euro's. Voor dat geld heb je een fraaie collectie detailspullen! :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: M3fan en Eendje
+1 voor bovenstaande reacties
1. Kleien is echt niet iets waar je tegenop moet zien. Lees je even in en er is niks om je druk over te maken. Gebruik een fijne klei zoals de Monello of Dodo Juice Supernatural Fine Detailing Clay, voldoende glijmiddel en geen druk.
2. Poetsbedrijf zou ik ook wegblijven. Genoeg voorbeelden hier op het forum te vinden hoe auto's hier veelal vandaan komen. Een poetsbedrijf waar in korte tijd geld verdiend moet worden is een totaal andere wereld dan die van ons detailers... Als je nu inzit over de aanschafprijs van een aantal producten: je auto laten polijsten door een kwalitatief bedrijf kost ze minstens een volle werkdag en dus ook gauw ettelijke honderden euro's. Voor dat geld heb je een fraaie collectie detailspullen! :rolleyes:

Dat laatste had ik geen idee van dat het zoveel kost. Maar dat alleen al is voldoende argumentatie om het polijsten niet uit te besteden.
Ook is het nogal jammer dat je eerst uren zou spenderen aan het wassen, proper maken, kleien om dan alles (misschien) te niet te laten doen door een poetsbedrijf.. Gewoon lekker inlezen, en zelf doen wanneer je er klaar voor bent en de tijd hebt.