De komende weken staat er een motorwissel in de planning voor mijn Lancia Delta Integrale Evo2. De huidige motor is door een vorige eigenaar bij 52000 km al eens gereviseerd, en bij de huidige kilometerstand van 99000 is het eigenlijk weer nodig. Het plan is om de nieuwe motor beter als origineel te bouwen, met als bonus een gezonde vermogenswinst. Standaard levert deze motor 215pk, terwijl ik nu met een andere turbo (Garrett T34 Hybrid roller bearing) , een 78 mm RVS uitlaatsysteem en een race (metaal)katalysator op zo'n 260-270pk zit. De nieuw te bouwen motor moet uiteindelijk 330-350pk gaan leveren.
Aangezien mijn maatje, die Integrale specialist is, met zijn Integrale bijna klaar is met zijn über-motor (450-500pk), heb ik zijn onderblok overgenomen, waar ook nog het nodige aan gewijzigd gaat worden.
De specs zoals het is/ gaat worden:
Het onderblok is 5000km geleden al gereviseerd: topdek gevlakt (2x tbv hogere compressie)-hoofdlagerkappen gelijnboord- drijfstangen worden vervangen door H-profiel drijfstangen, tri-metaal drijfstanglagers, cilinders opgeboord en gehoned, krukas gereinigd/gebalanceerd. Er komen ook gesmede hoge druk zuigers van CPS in
Cilinderkop wordt geflowed, nieuwe kleppen en klepveren, MLS koppakking, 12.9 kopbouten.
Nieuwe oliepomp, waterpomp van de huidige motor is nog prima, lichter vliegwiel, Groep A Helix koppeling.
Uiteindelijk is de laatste stap een programmeerbare ECU te mappen op een rollenbank.
Plaatjes van de auto:
Huidige motor:
Begonnen met het demonteren en reinigen van het nieuwe onderblok:
Verdere foto's volgen binnenkort
Update 28-04-2013
Wegens andere drukke werkzaamheden heeft het projekt wat vertraging opgelopen, en gaat het nu eindelijk beginnen.
Motor is nu uitgebouwd
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat verroeste voorwielophangingsdelen en nog wat andere metalen delen naar de poedercoater te brengen;
Van dit:
Naar dit:
Het nieuwe onderblok en de cilinderkop van mijn oude blok naar het revisiebedrijf gebracht. Onderblok gevlakt en gespoeld. Cilinderkop gevlakt en voorzien van nieuwe klepgeleiders en afdichtingen. Ook de klepzittingen zijn opnieuw ingefreesd.
Cilinderkop ziet er weer als nieuw uit:
Onderblok:
Aankomende week wordt er weer volop gewerkt aan de opbouw van de motor. Update binnenkort dus....
Aangezien mijn maatje, die Integrale specialist is, met zijn Integrale bijna klaar is met zijn über-motor (450-500pk), heb ik zijn onderblok overgenomen, waar ook nog het nodige aan gewijzigd gaat worden.
De specs zoals het is/ gaat worden:
Het onderblok is 5000km geleden al gereviseerd: topdek gevlakt (2x tbv hogere compressie)-hoofdlagerkappen gelijnboord- drijfstangen worden vervangen door H-profiel drijfstangen, tri-metaal drijfstanglagers, cilinders opgeboord en gehoned, krukas gereinigd/gebalanceerd. Er komen ook gesmede hoge druk zuigers van CPS in
Cilinderkop wordt geflowed, nieuwe kleppen en klepveren, MLS koppakking, 12.9 kopbouten.
Nieuwe oliepomp, waterpomp van de huidige motor is nog prima, lichter vliegwiel, Groep A Helix koppeling.
Uiteindelijk is de laatste stap een programmeerbare ECU te mappen op een rollenbank.
Plaatjes van de auto:
Huidige motor:
Begonnen met het demonteren en reinigen van het nieuwe onderblok:
Verdere foto's volgen binnenkort
Update 28-04-2013
Wegens andere drukke werkzaamheden heeft het projekt wat vertraging opgelopen, en gaat het nu eindelijk beginnen.
Motor is nu uitgebouwd
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat verroeste voorwielophangingsdelen en nog wat andere metalen delen naar de poedercoater te brengen;
Van dit:
Naar dit:
Het nieuwe onderblok en de cilinderkop van mijn oude blok naar het revisiebedrijf gebracht. Onderblok gevlakt en gespoeld. Cilinderkop gevlakt en voorzien van nieuwe klepgeleiders en afdichtingen. Ook de klepzittingen zijn opnieuw ingefreesd.
Cilinderkop ziet er weer als nieuw uit:
Onderblok:
Aankomende week wordt er weer volop gewerkt aan de opbouw van de motor. Update binnenkort dus....
Laatst bewerkt: