• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Lancia Delta Integrale Evo2 'Blu Lord' motorwissel [update 15-06-2013]

freddyevo2

Detailing chief
10 okt 2010
410
78
58
Almere
De komende weken staat er een motorwissel in de planning voor mijn Lancia Delta Integrale Evo2. De huidige motor is door een vorige eigenaar bij 52000 km al eens gereviseerd, en bij de huidige kilometerstand van 99000 is het eigenlijk weer nodig. Het plan is om de nieuwe motor beter als origineel te bouwen, met als bonus een gezonde vermogenswinst. Standaard levert deze motor 215pk, terwijl ik nu met een andere turbo (Garrett T34 Hybrid roller bearing) , een 78 mm RVS uitlaatsysteem en een race (metaal)katalysator op zo'n 260-270pk zit. De nieuw te bouwen motor moet uiteindelijk 330-350pk gaan leveren.
Aangezien mijn maatje, die Integrale specialist is, met zijn Integrale bijna klaar is met zijn über-motor (450-500pk), heb ik zijn onderblok overgenomen, waar ook nog het nodige aan gewijzigd gaat worden.
De specs zoals het is/ gaat worden:
Het onderblok is 5000km geleden al gereviseerd: topdek gevlakt (2x tbv hogere compressie)-hoofdlagerkappen gelijnboord- drijfstangen worden vervangen door H-profiel drijfstangen, tri-metaal drijfstanglagers, cilinders opgeboord en gehoned, krukas gereinigd/gebalanceerd. Er komen ook gesmede hoge druk zuigers van CPS in
Cilinderkop wordt geflowed, nieuwe kleppen en klepveren, MLS koppakking, 12.9 kopbouten.
Nieuwe oliepomp, waterpomp van de huidige motor is nog prima, lichter vliegwiel, Groep A Helix koppeling.
Uiteindelijk is de laatste stap een programmeerbare ECU te mappen op een rollenbank.

Plaatjes van de auto:
dsc0432a.jpg


DSC_0067.JPG


DSC_0056.JPG
DSC_0056.JPG

Huidige motor:

Begonnen met het demonteren en reinigen van het nieuwe onderblok:
dscn1740l.jpg


dscn1741mx.jpg



Verdere foto's volgen binnenkort


Update 28-04-2013

Wegens andere drukke werkzaamheden heeft het projekt wat vertraging opgelopen, en gaat het nu eindelijk beginnen.
Motor is nu uitgebouwd
dscn1761w.jpg


dscn1759f.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat verroeste voorwielophangingsdelen en nog wat andere metalen delen naar de poedercoater te brengen;
Van dit:
dscn1770w.jpg

Naar dit:
dscn1782e.jpg


Het nieuwe onderblok en de cilinderkop van mijn oude blok naar het revisiebedrijf gebracht. Onderblok gevlakt en gespoeld. Cilinderkop gevlakt en voorzien van nieuwe klepgeleiders en afdichtingen. Ook de klepzittingen zijn opnieuw ingefreesd.

Cilinderkop ziet er weer als nieuw uit:
dscn1778y.jpg


dscn1779z.jpg


Onderblok:
dscn1781th.jpg


Aankomende week wordt er weer volop gewerkt aan de opbouw van de motor. Update binnenkort dus....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Tierrie
Prachtige Integrale :heart_eyes: !!

Je plannen voor het Nieuwe blok klinken erg goed. Neem aan dat je met de zelfde turbo blijft rijden?
Wat is het max vermogen wat de turbo kan leveren? En op hoe veel bar draai je nu, of gewoon op wastgate druk?

Sorry voor alle vragen, hehe.
Interessant project om te volgen. Zou zeggen, blijf vooral posten :party:
 
Definately some love and respect voor de Integrale's:heart_eyes:: Jammer genoeg nog nooit in een Delta Integrale mogen rijden, dit komt er hopelijk ooit nog van. Wel ervaring met het jongere broertje, de Delta hpe HF turbo. Maar de Integrale is heel andere koek;) Veel succes met de ombouw! Welke specialist is dit als ik zo vrijblijvend mag zijn?
 
Commerciële links zijn niet toegestaan op het forum, maar Google eens op Projoe:-"
Verkoopt ook wel onderdelen aan Alfa bezitters
 
Een plaatje van een auto maar al een revisie nodig na 40.000km? Ik weet wat een dure hobby is, maar dat is wel echt buitenproportioneel..
 
Inderdaad een schitterende wagen in een geweldige kleur. Maar elke 50.000 een motorrevisie?:weetniet
 
vermoed dat het niet strikt noodzakelijk is maar omdat men dicht bij het vuur zit, een mooi onderblok klaar heeft liggen het dus een excuus is voor een leuke upgrade !

Mooi toch ? Gewoon omdat het kan!
 
jjonkie;315943 zei:
vermoed dat het niet strikt noodzakelijk is maar omdat men dicht bij het vuur zit, een mooi onderblok klaar heeft liggen het dus een excuus is voor een leuke upgrade!

Mooi toch ? Gewoon omdat het kan!

;) Jij snapt 'm;)
 
Nou Mc Shine, heb zelf een Delta type 2 gehad, en was of onderweg naar de garage of kwam er net van weg. Maar heb de auto nu inmiddels een jaar of 12 niet meer in bezit, maar denk toch elke keer met "weemoed"terug naar mijn Delta als ik een Delta zie rijden. Karakterbakken zijn het dus wel degelijk wel. De vormen van deze blue lord zijn sterk, alles tip en top in orde. Dan wil je natuurlijk ook het innerlijk van de motor op en top maken. En als je dan dicht bij het vuurtje zit ???? Dan warm je jezelf t snelst..... haha :grinning:
 
Altijd leuk een motorwissel en meer pk eruit halen dat zal wel goed komen met een dikke Gerrit. :)^
Jammer genoeg zie je deze auto`s haast nooit rijden.